nummer 676, 31 augustus 2014Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 4000 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Nieuwe start
Dit weekend is ook voor de regio midden de zomervakantie
ten einde gekomen. Tijd dus voor een nieuwe serie WiskundE-brieven.
Een schooljaar is zo voorbij en in het schooljaar 2015-2016
worden de nieuwe havo-vwo wiskundeprogramma's al in de
vierde klas ingevoerd. Het laat dus zich raden wat het komende
jaar een belangrijk onderwerp van de WiskundE-brief zal gaan worden.
Maar er staat meer op de wiskunde-agenda van dit schooljaar.
Zo zullen er naar verwachting zeer binnenkort knopen worden
doorgehakt met betrekking tot het gebruik van grafische rekenmachines
bij de Centrale Examens. En voor de leerlingen die dit schooljaar
in de voor-eindexamenklas zitten, gaat de rekentoets meetellen
in de slaag/zak regeling. Tenminste, als de plannen doorgaan...
Rekentoets aangepast
Leerlingen die het komend jaar eindexamen doen, lopen wat betreft
de rekentoets nog geen gevaar. Wel geldt voor die leerlingen dat
de eisen, zoals die zijn verwoord in de rekentoetswijzer, op een
aantal punten zijn aangepast. In deze WiskundE-brief leest u hier
mee over.
Door en voor wiskundedocenten
In WiskundE-brief 675, het laatste nummer van het vorige schooljaar, heeft de
redactie een oproep geplaatst om deel te nemen aan een nog op te
richten klankbordgroep. Die klankbordgroep moet bestaan uit
abonnees die ongeveer één keer per maand feedback geven op de
verschenen nummers. Verder wllen wij graag dat de klankbordgroep
af en toe ideeën aandraagt voor komende nummers. We hebben nog niet
voldoende reacties binnen gekregen. Uw aanmelding via
redactie@wiskundebrief.nl is daarom nog steeds heel welkom.
Gratis werving
Vanaf deze WiskundE-brief zullen we uw vacatures in het voortgezet
en hoger onderwijs gratis gaan vermelden. Daar hangen natuurlijk wel
een paar voorwaarden aan. Die voorwaarden kunt u lezen op
onze website.
Ondertussen heeft de WiskundE-brief bijna 4000 abonnees. We wensen
al die abonnees een fantastisch schooljaar toe.
redactie
|
Aanpassingen rekentoets
Afgelopen vakantieperiode zijn voor 2F en 3F nieuwe
rekentoetswijzers verschenen. Er blijken een paar opvallende
aanpassingen te zijn ten opzichte van de eerder versies.
Kort samengevat:
- Contextloze opgaven kunnen ook ook van hoger referentieniveau dan 1F zijn.
- Niet alle contextloze opgaven zijn "per se" oplosbaar met een handig-rekenen-strategie.
- Het aandeel contextloze opgave is tot ongeveer 30% verhoogd.
Zoals wel vaker is opgemerkt, zijn vooral bij 3F de "kale opgaven"
relatief eenvoudig. Dat hangt samen met het feit dat voor dit onderdeel
referentieniveau 1F werd gehanteerd. Dat is vanaf het komende examenjaar
niet meer zo. Concreet betekent dit onder meer dat nu ook de volgende
zaken aan de orde kunnen komen:
- Optellen en aftrekken met negatieve getallen.
- Berekeningen waarbij de volgorde van de bewerkingen van belang is.
- Het orderen en op de getallenlijn plaatsen van (decimale) getallen.
Handig rekenen
In het verleden was het handig rekenen bij de contextloze
opgaven van groot belang. Daar wordt nu enige afstand van
genomen. Er worden vanaf nu ook enkele opgaven opgenomen
waarbij handig rekenen niet of nauwelijks nog een rol speelt.
Aandeel contextloze opgaven
Het aandeel contextloze opgaven (zonder rekenmachine te maken)
was afgelopen jaar al verhoogd naar ruim 29% (15 vam de 51 opgaven),
terwijl dit officieel nog ongeveer 20% zou hebben moeten zijn. Nu
is formeel vastgesteld dat het aandeel ongeveer 30% bedraagt.
Voorbeeldopgaven
Aan het eind van de Rekentoetswijzer zijn wat voorbeeldopgaven
opgenomen die aansluiten bij de eerste twee aanpassingen. Opvallend
is dat de
verzameling voorbeeldtoetsen van het Cito
op internet nog niet is aangepast.
De rekentoetswijzers zijn bereikbaar via www.examenblad.nl/vak/rekenen/2015.
gk
|
Combinatie van wiskunde A en B mogelijk
Door collega J.G.M. Schaap van De Breul werden we geattendeerd
op een nieuwtje dat klaarblijkelijk aan onze aandacht is ontsnapt.
Het gaat om de mogelijkheid, wiskunde A en B op havo/vwo te
combineren in één vakkenpakket.
Staatssecretaris Dekker heeft op 20 mei 2014 in een brief
aan de Vereniging van Schooldecanen namelijk duidelijk gemaakt dat
het toegestaan is dat leerlingen examen doen in wiskunde B
als extra vak naast wiskunde A en dat de huidige
belemmeringen bij deze constructie moeten worden weggenomen.
Tweede tijdvak
Op dit moment kunnen wiskunde A en B alleen worden gecombineerd
door gebruik te maken van het tweede tijdvak, omdat beide vakken
tegelijk in het eindexamenrooster zitten. De staatssecretaris
heeft het CvE verzocht dit te veranderen. Mogelijk wordt in 2016
wiskunde A en B (weer) apart in het examenrooster geplaatst.
Of wiskunde B als extra vak wordt aangeboden, is "vanzelfsprekend"
de beslissing van de school.
Zie ook het bericht op de site van de NVvW.
|
Nederlands team succesvol op Internationale Wiskunde Olympiade
| | | Michelle met medaille | | |
De 17-jarige Michelle Sweering is op de Internationale Wiskunde Olympiade
in Zuid-Afrika als beste meisje van de wereld geëindigd. Ze haalde als enige
meisje een gouden medaille. In totaal scoorde Nederland 3 gouden medailles,
2 zilveren medailles en 1 bronzen medaille. Hiermee werd Nederland dertiende
in het landenklassement en versloeg daarmee alle andere West-Europese landen.
Nooit eerder haalde Nederland zo'n goed resultaat.
De Internationale Wiskunde Olympiade vond van 6 tot 13 juli 2014 plaats in
Kaapstad, Zuid-Afrika. Op elk van de twee wedstrijddagen kregen de leerlingen
drie opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen waar ze vier en een
half uur aan konden werken.
Ongelooflijk trots
Bondscoach Quintijn Puite: " We wisten dat we dit jaar een gouden team hadden.
Maar deze resultaten overtreffen al onze verwachtingen. We zijn ongelooflijk
trots op alle zes de teamleden".
Hieronder staan de resultaten van alle Nederlandse deelnemers:
punten |
medaille |
winnaar |
32 |
goud |
Jeroen Winkel (17 jaar, Nijmegen, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen) |
31 |
goud |
Peter Gerlagh (18 jaar, Tilburg, 6 vwo, Theresia Lyceum Tilburg) |
29 |
goud |
Michelle Sweering (17 jaar, Krimpen aan den IJssel, 6 vwo, Erasmiaans Gymnasium Rotterdam) |
23 |
zilver |
Bas Verseveldt (17 jaar, Tilburg, 6 vwo, Theresia Lyceum Tilburg) |
22 |
zilver |
Matthew Maat (14 jaar, Enschede, 4 vwo, Bonhoeffer College Enschede) |
18 |
brons |
Tysger Boelens (18 jaar, Ter Apel, 6 vwo, RSG Ter Apel) |
Van de 560 deelnemers ontvingen er in totaal 133 deelnemers een bronzen medaille,
113 een zilveren medaille en 49 een gouden medaille. Het officieuze landenklassement
werd aangevoerd door China, de Verenigde Staten en Taiwan. Met Japan (5e) erbij zijn
dit de enige landen die meer gouden medailles wisten te bemachtigen dan Nederland.
De prestaties van de Nederlanders komen niet helemaal uit de lucht vallen. Twee
jaar geleden werden er al 2 gouden en 3 bronzen medailles behaald en vorige jaar
was, evenals in 2011, de score 2 keer zilver en 3 keer brons.
|
Wiskunde Wedstrijden voor teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie Wiskunde
Wedstrijden voor teams waarbij de leerlingen in teams van 3 of
4 leerlingen een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken,
met als eindproduct een werkstuk. Bij deze wedstrijden staan
vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren,
redeneren, argumenteren en samenwerken centraal.
Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve
strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zodanig vormgegeven
dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen
stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische
opdrachten of wiskundige denkactiviteiten. Vanaf 1 september 2014
kunt u zich aanmelden voor de Onderbouw WiskundeDag, Wiskunde A-lympiade
en de Wiskunde B-dag.
Wiskunde A-lympiade
Dit jaar vindt de Wiskunde A-lympiade voor de 26 e keer plaats. De
A-lympiade is een wiskundewedstrijd voor teams van 3 of 4 leerlingen
van havo 4/5 of vwo 5/6 met Wiskunde A in hun profiel. Alle
havo/vwo-scholen in Nederland en op de Nederlandse Antillen kunnen
meedoen. Ook in Denemarken, Duitsland en Iran wordt aan de A-lympiade
meegedaan.
De voorronde vindt plaats op de school. Van 9:00 tot 16:00 uur werken
de teams dan aan een opdracht. De opdracht kenmerkt zich door een
voor leerlingen herkenbaar probleem in een niet-wiskundige context
uit het dagelijks leven of beroep. De opdracht is zo ontworpen dat
ieder team ermee aan de slag kan en dat er voldoende mogelijkheden
voor differentiatie zijn.
Er is variatie in de benodigde vaardigheden. Wiskunde kan op
verschillende manieren en op verschillende niveaus ingezet worden.
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk voor het probleem.
Dit jaar vindt de Wiskunde A-lympiade (tegelijkertijd met de
Wiskunde B-dag) plaats op vrijdag 14 november 2014.
Meer informatie en het inschrijfformulier kunt u vinden op de site: www.fisme.science.uu.nl/alympiade
Wiskunde B-dag
De Wiskunde B-dag is de Wiskunde B-variant van de A-lympiade en
wordt dit jaar voor de 16 e keer gehouden. Het is een
wedstrijd voor leerlingen van 5 havo en 5/6 vwo met een N-profiel
waarin vaardigheden als probleem oplossen, kritisch beschouwen
van modellen, mathematiseren, logisch redeneren, argumenteren en
samenwerken centraal staan. Het gaat om dezelfde procesvaardigheden
als bij de Wiskunde A-lympiade maar dan gericht op wiskunde B.
Dit jaar vindt de Wiskunde B-dag (tegelijkertijd met de Wiskunde
A-lympiade) plaats op vrijdag 14 november 2014. Meer informatie en
het inschrijfformulier kunt u vinden op de site: www.fisme.science.uu.nl/wisbdag.
Onderbouw WiskundeDag
De Onderbouw WiskundeDag is vergelijkbaar met de Wiskunde A-lympiade
en de Wiskunde B-dag voor de bovenbouw. De leerlingen werken in teams
van 3 a 4 leerlingen van 9:00 tot 14:00 uur aan een 'grote' wiskundige
(denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Dit resulteert
in een eindproduct (werkstuk). Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor
zover mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw en de
denkactiviteiten van cTWO.
De volgende Onderbouw WiskundeDag vindt plaats op woensdag 11 februari 2015.
Meer informatie en het inschrijfformulier kunt u vinden op de site:
www.fi.uu.nl/nl/onderbouwwiskundedag.
Mariozee Wintermans
|
Oude MULO-examens
Wilt u eens wat verder in de examens terugkijken dan
tot het begin van deze eeuw? Dank zij David van Oorschot
en Hessel Pot kunt u nu bijna een eeuw verder terugkijken.
Op de
wisbase-website
hebben David en Hessel namelijk een indrukwekkend archief
ondergebracht van en rond MULO-examens dat terug gaat tot 1907!
Bij de examens zijn door Max Blommestijn en David van Oorschot
samengestelde uitwerkingen gevoegd.
Het archief is uitgebreid maar nog niet volledig. Aanvullingen
zijn zeer welkom. U kunt ze insturen via wisbase.nl/contact.
|
Het CvE heeft een nieuwe naam: het CvTE
Het College voor Examens (CvE) heeft er een nieuwe taak bij:
de uitvoering van de centrale eindtoets in het primair onderwijs.
Daarom heet het CvE per 1 augustus 2014 het College voor Toetsen
en Examens, het CvTE.
Het nieuwe adres van de website van het CvTE is www.hetcvte.nl en
het algemene e-mailadres van het CvTE wijzigt in info@hetcvte.nl.
De e-mailadressen van de medewerkers van het CvTE veranderen in:
[voorletter].[tussenvoegsel][achternaam]@hetcvte.nl.
Meer informatie over de centrale eindtoets vindt u op www.centraleeindtoetspo.nl.
|
Advertenties
ffLeren Rekenen, doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F
ffLeren Rekenen, de methode met de doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F is er!
Kies nu nog om zeer voordelig gedegen en plezierig rekenonderwijs te geven.
Ga naar www.fflerenrekenen.nl
|
SCORE nu beschikbaar voor de iPad.
SCORE, het webbased oefen- en toetsprogramma voor rekenen voor
vo en mbo, is nu ook beschikbaar op de Ipad. De belangrijkste
pluspunten van SCORE zijn de adaptieve werking, de concentrische
opbouw, een extra oefenniveau op 0F en het uitgebreide
leerlingvolgsysteem.
Vanaf het nieuwe schooljaar is de gratis SCORE-app, waarmee de
leerlingen uitleg en instructie kunnen opzoeken bij de opgaven uit
het oefenprogramma, beschikbaar in de App Store.
Meer weten of interesse in een gratis pilot met SCORE op uw school?
Check onze site www.basisacademie.nl, stuur een bericht naar
info@basisacademie.nl of bel 06 5136 6709.
|
Bevorderen van excellentie in de bètavakken
Nascholingscursus docenten havo/vwo:
BEVORDEREN VAN EXCELLENTIE IN DE BÈTAVAKKEN
Deze intensieve cursus (120 uur) combineert theoretische
achtergronden van excellentiebevordering met ervaringen
van de deelnemers in de klas. U wordt uitgedaagd om nieuwe
kennis toe te passen op het ontwikkelen van een excellentietraject
op school, onder andere in wiskundelessen.
Meer informatie/aanmelding: www.uu.nl/jcu/cursusexcellentie.
|
Cursus "optimaal beslissen in de Life Sciences"
Aan de hand van een casus laten we in deze cursus zien hoe je
in de Life Sciences strategische beslissingen kunt nemen op
grond van mathematische modellen. Als centraal voorbeeld
gebruiken we het modelleren van het beheer van kudden in
een savannegebied en gaan na hoe woestijnvorming kan worden
voorkomen.
De cursus bevat onder andere het oplossen van differentiaalvergelijkingen,
het maximum bepalen van functies en continue dynamische systemen.
Datum: donderdag 30 oktober 2014.
Tijd: 15:00 tot 20:00 uur.
Kosten: € 110,= inclusief avondmaaltijd en cursusmateriaal.
Meer informatie: www.wageningenur.nl/docenten.
|
|
|