nummer 674, 22 juni 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3800 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Stevig debat rekentoets
Op woensdag 18 juni 2014 debatteerde de Tweede Kamer tijdens
een Algemeen Overleg over de verplichte rekentoets. Het was
een scherp debat. Er was flink wat verschil van mening maar
alle partijen waren het over één ding eens: de leerlingen
mogen niet de dupe worden van een slechte rekentoets.
Voorafgaand aan het Algemeen Overleg stuurde staatssecretaris
Sander Dekker aan de leden van de Tweede Kamer de zesde
voortgangsrapportage over de referentieniveaus taal en rekenen.
In die rapportage gaf Dekker al aan dat hij de aanbevelingen
van de commissie Bosker integraal wil overnemen. Het gaat dan
om het volgende:
- Het terugbladeren in de rekentoets wordt mogelijk gemaakt.
- De cesuur wordt voorlopig jaarlijks bekeken en aangepast.
- Alle leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgen vanaf
schooljaar 2015-2016 een extra herkansingsmogelijkheid.
- Leerlingen die goed zijn in rekenen, kunnen een herkansing
ook gebruiken om op een hoger referentieniveau te slagen.
- In 2015 kunnen leerlingen op het vmbo een rekentoets afleggen
met een groter aantal eenvoudige opgaven.
- De staatssecretaris gaat in overleg met de sectorraden over
de kwetsbare groepen, te weten de leerlingen op het vmbo-bb en
de leerlingen met zware dyscalculie. De aansluiting op
vervolgopleidingen heeft in dat overleg zijn speciale aandacht.
Slaag-/zakregeling op de helling?
Als het aan Sander Dekker ligt, blijft de rekentoets onderdeel
uitmaken van de slaag-/zakregeling en de kernvakkenregeling zoals
dat het ingang van schooljaar 2015-2016 is gepland. Hij kreeg met die
vasthoudendheid de handen echter niet op elkaar van de partijen
CDA, D66, SGP en PvdA. Deze partijen twijfelen aan de noodzaak om
de rekentoets die status te geven en hebben de staatssecretaris al
moties in het vooruitzicht gesteld. Die moties zullen tijdens het
vervolgoverleg (VAO) worden ingediend. Dat VAO zal nog voor het
zomerreces plaatsvinden.
Ook de snelheid waarmee de rekentoets wordt ingevoerd, beviel een
aantal woordvoerders niet. Zij twijfelen eraan of een toets, die
na zo veel jaren ontwikkeling nog zo slecht is, nu binnen één jaar
in orde kan worden gemaakt. Sander Dekker stelde de woordvoerders
gerust door te vermelden dat er in het najaar een advies van externe
deskundigen beschikbaar zal komen over een verantwoorde invoering
van de rekentoets.
Selectie vooralsnog verboden
Jasper van Dijk van de SP merkte tijdens het debat op dat mbo-instellingen
nu al selecteren op de uitkomsten van de rekentoets. Minister Bussemaker
maakte duidelijk dat dat nog niet de bedoeling is. Zij zegde toe dat zij
de mbo-instellingen hierover aan zal spreken.
|
Rekentoets "hot" in de media
"Als ouder van een kind dat als gevolg van de rekentoets zakt,
zou ik overwegen een advocaat in te schakelen!" Dat zei Roel
Bosker tijdens het symposium over de rekentoets van donderdag
12 juni 2014. Een zeer opmerkelijke uitspraak voor een man die zich
in zijn "Advies over de uitwerking van de referentieniveaus 2F
en 3F voor rekenen in toetsen en examens" toch een stuk politieker
uitliet.
Rond het debat van 18 juni 2014 wordt er in de media weer
veel aandacht aan de rekentoets besteed. Zo schrijft Monique
Marreveld, hoofdredacteur van "Didactief", in haar artikel
van 16 juni 2014 hoe er tijdens dat symposium, ook door Roel
Bosker, gehakt werd gemaakt van de rekentoets. Dat verslag kunt u
via deze link
lezen.
Meijerink aan het woord
In hetzelfde medium citeert Bea Ros op 13 juni 2014 een aantal
markante uitspraken van Hein Meijerink over de referentieniveaus
en de rekentoets. Hij zegt onder andere " Wij hebben vier
niveaus beschreven maar die niet gekoppeld aan schooltypen. Onze
verwachting was dat de scholen ermee zouden gaan experimenteren en
dat dan na een aantal jaren de niveaus, al dan niet bijgesteld, konden
worden ingevoerd. Die pilotfase is overgeslagen" en
" Wij hebben herhaaldelijk gezegd dat het hele traject zo'n
tien jaar zal duren".
Lees het gehele artikel van Bea Bos
op www.didactiefonline.nl.
Jan van de Craats
Jan van de Craats werd tijdens het debat van 18 juni 2014 door
veel woordvoerders aangehaald. Klaarblijkelijk werd zijn notitie van
28 mei 2014 heel goed door hen ter harte genomen want bijna alle punten
die zij naar voren brachten, werden door van de Craats in die
notitie al vakkundig belicht.
Lees de notitie van Jan van de Craats via
deze link.
Rekenen of geen rekenen
"Rekentoetsen-met-contexten toetsen geen rekenen", schrijft Paul
Kirschner samen met Ben Wilbrink op het Blogcollectief Onderzoek
Onderwijs. Paul Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie aan
het Welten-instituut van de Open Universiteit en Ben Wilbrink is
onderwijsonderzoeker zonder institutionele binding. De publicatie
van 17 juni 2014 kunt u
via deze link
lezen.
Circus
De oud conrector van het Bonifatius College in Utrecht Jan Jimkes
maakt in de Volkskrant van 19 juni 2014 in één zin korte metten met
de rekentoets. Hij zegt daar in een interview: " Je ziet dat een vrij
simpele opdracht (zorg ervoor dat het rekenonderwijs op peil blijft)
verwordt tot een circus met wetswijzigingen, adviescommissies en
begeleidende instanties die hun bestaansreden al snel aan zo'n hervorming
ontlenen".
Voor de onderwijswoordvoerders schreef Jimkes in verband met het
Algemeen Overleg van 18 juni 2014 een notitie over het rapport van
de commissie-Bosker en de voortgangsrapportage van 13 juni 2014.
Behalve kanttekeningen en commentaar op beide stukken doet Jimkes
in die notitie ook een voorstel om de aanpak van de rekenvaardigheidsproblemen
in mbo en vo te ontkoppelen. Lees zijn notitie via
deze link.
Positieve geluiden
Er zijn, weliswaar spaarzaam, ook positieve geluiden over de
rekentoets te vinden. René Kneyber, auteur van de boeken "Orde Houden
in het vmbo", "Orde houden in het voortgezet onderwijs" en "De
ordegenerator (een praktisch handboek)" beweert bijvoorbeeld dat de
rekentoets ook voor vmbo basis- en kaderleerlingen nu al prima te halen
is. " Als je er maar tijd voor vrij maakt, rigoureuze instructie
toepast en de voortgang nauwgezet volgt".
René Kneyber spreekt uit ervaring. Lees voor een positieve afsluiting van
deze opsomming
zijn hele verhaal.
|
Hypothese toetsen in het CE vwo wiskunde A
In alle centrale examens vwo wiskunde A van de laatste jaren
staat een vraag over het toetsen van hypothesen. In het
correctievoorschrift staat bij dergelijke vragen altijd dat er
voor het noteren van de nulhypothese (H0) en de
alternatieve hypothese (H1) een punt gegeven mag
worden.
Nu is het mij bij het corrigeren van vragen over dit onderwerp
de laatste jaren opgevallen dat eerste en tweede correctoren
geneigd zijn om een punt in mindering te brengen als door de
kandidaten H 0 en H 1 niet worden
genoteerd.
Hypothesen niet gevraagd
Neem als voorbeeld vraag 4 van het Centraal Examen wiskunde A
2014 eerste Tijdvak:
"Onderzoek of dit resultaat voldoende aanleiding geeft
om de verklaring van de fabrikant in twijfel te trekken.
Gebruik een significantieniveau van 5%." |
Veel leerlingen beperken zich bij het beantwoorden van deze vraag
tot ongeveer de volgende uitwerking:
"P(X ≥ 2) = 1 − binomcdf(20, 0.02, 1) = 0,06 > α,
dus er is geen reden om de verklaring van de fabrikant in twijfel te trekken." |
Zulke leerlingen hebben het natuurlijk helemaal begrepen en geven
bovendien keurig antwoord op de gestelde vraag. Ik zou daarom echt
niet weten waarom er hier een punt in mindering zouden moeten worden
gebracht, te meer daar uit de formulering van de vraag op geen enkele
manier blijkt dat je H 0 en H 1 moet noteren. In
dergelijke gevallen ken ik dus alle punten voor de vraag toe.
In de lesboeken van Moderne Wiskunde staat bij vraagstukken over
hypothese toetsen vaak een inleidende deelvraag, zoals: "Formuleer
het toetsingsprobleem door X, H 0 en H 1 te
geven." In dat geval ontkom je er natuurlijk niet aan om H 0
en H 1 te noteren. Maar dat wordt in het CE nooit gevraagd.
Eén puntje
Volgens mij is de opmerking in het correctievoorschrift dat je een
punt mag toekennen voor het noteren van H 0 en H 1
alleen bedoeld voor het geval een kandidaat bij een dergelijke vraag
bijvoorbeeld niet meer weet op te schrijven dan alleen H 0
en H 1 en met de rest geen raad weet. Je kunt zon kandidaat
dan nog 1 punt voor zon vraag toekennen.
Jos Geerlings
St-Gregorius College te Utrecht
|
Ergernis over het wiskunde B herexamen
Met stijgende ergernis corrigeerde ik woensdagavond 18 juni 2014,
terwijl het Nederlands elftal ergens in een hoek van de huiskamer
tegen Australië speelde, het herexamen vwo wiskunde B van mijn vier
gymnasiumkandidaten.
Wat een ellende! Een soort context-wiskunde A met moeilijkere formules.
Wat een geleuter over gekmakende en gekunstelde functies die numeriek
zo ingewikkeld zijn dat ze alleen nog op de grafische rekenmachine een
beetje tot leven kwamen. En dat terwijl mijn leerlingen enthousiast te
maken zijn voor buigpunten, bijzondere grafieken, differentiaalrekening,
oppervlakten en omwentelingslichamen en alles wat de échte abstracte
wiskunde verder zo mooi en interessant maakt. Als een soort "lart pour
lart".
Dubbele whisky
Een, wat mij en mijn collega op Gymnasium Novum betreft, treurige
ontwikkeling. Doodzonde, heel jammer en een gemiste kans! Na afloop
van het nakijken, 's avonds om kwart over elf, was ik toe aan een
dubbele whisky. Met ijs.
Onno de Bruin
Gymnasium Novum, Voorburg
bro@gymnasiumnovum.nl
|
Goed bedoeld maar verkeerd uitgepakt
In het eerste tijdvak vwo wiskunde B 2014 werd, voor het eerst,
bij vijf vragen het woord "bewijs" gebruikt in een niet-meetkundige
situatie. Daar tegen is, terecht, flink geprotesteerd, bijvoorbeeld
in WiskundE-brief 671.
In het tweede tijdvak werd zelfs bij 10 van de 14 analytische
opgaven een "bewijs" gevraagd. Het gevolg zal naar mijn inschatting
een complete slachting zijn onder degenen die hun eindcijfer nog
iets probeerden te verbeteren. Weliswaar concludeer ik dit aan de
hand van een kleine steekproef (in totaal 11 leerlingen, 7 van mij
en 4 van de docent waarvan ik tweede corrector was) maar de conclusie
is toch wel heel erg hard. Want van deze 11 leerlingen scoorde niemand
hoger dan een 4. Vijf leerlingen scoorden zelfs lager dan een 3. En
4 leerlingen verlieten het lokaal lang voor de afloop, wat hoogst
ongebruikelijk is bij wiskunde B.
Nieuwe God
Laat mij proberen de verklaring hiervan te geven. De jongste generatie
is opgegroeid met een (grafische) rekenmachine en een smartphone. Als
je zo'n kind vraagt om te bewijzen dat de oppervlakte van het ene
vlakdeel twee keer zo groot is als de oppervlakte van een ander
vlakdeel, dan is de klus snel geklaard: fnInt gevolgd door intersect
en klaar is Kees. De grafische rekenmachine heeft volledig de rol van
het verstand overgenomen. Sommigen beweren zelfs dat het de nieuwe
God is van het wiskundeonderwijs.
Leerlingen zijn gehersenspoeld met al die zogenaamd leuke contextsommetjes
in realistische situaties. Wil je "bewijzen" dat 1 : 1/2 = 2?
Of dat (√2) 2 = 2? Dan pak je toch gewoon
je grafische rekenmachine? Met je smartphone of de rekenmachine van
Windows kun je daarbij overigens nog lelijk terechtkomen. Want probeer
daarmee nu maar eens 1 + 2 × 3 uit te rekenen.
Jammer
Natuurlijk zijn de examenmakers ook van deze situatie geschrokken.
De goede bedoeling was om alvast vooruit te lopen op de nieuwe tijdgeest,
die grotere exactheid en rekenmachine-onafhankelijkheid eist van de
wiskunde B leerling. Dat snap ik. Maar het is heel erg jammer dat men
niet ingezien heeft dat vervanging van het woord "bewijs" door
bijvoorbeeld "toon op analytische/algebraïsche wijze aan", al of niet
voorafgegaan door de opmerking dat de speciale functies van de grafische
rekenmachine niet gebruikt mogen worden, veel rampzaligheid had kunnen voorkomen.
Jammer. Vooral voor de vele honderden (?) kandidaten die hoopten om hun
eindcijfer in het tweede tijdvak te verbeteren. Volgend jaar dan maar
naar de VAVO toch?
Henk Pfaltzgraff
henk@henkshoekje.com
|
Studiedag NVvW 2014: Wiskunde in beweging
Met het thema "Wiskunde in beweging" wil de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) tijdens de studiedag zaterdag 8 november
2014 veel meer aspecten van het wiskundeonderwijs over het voetlicht
krijgen dan alleen de nieuwe examenprogramma's, de tussendoelen en de
rekentoetsen.
Uiteraard zijn daar de moderne hulpmiddelen van de ICT die het leren
kunnen ondersteunen. Maar heeft u weleens nagedacht over het gebruik
van film(pje)s in de les om leerlingen te motiveren? Of heeft u weleens
iemand uit het bedrijfsleven in de klas uitgenodigd om enthousiast te
vertellen waarom wiskunde zo belangrijk is in de beroepspraktijk?
En heeft u wel eens, samen met collega's op school of in de regio,
lesmaterialen ontwikkeld die het gewone lesgebeuren van "werken uit
het wiskundeboek" doorbreken?
Veel collega's vinden het heel interessant om te horen en te ervaren
hoe u met uw leerlingen de wiskundelessen interessant maakt. De NVvW
ziet tijdens de studiedag daarom graag ook uw bijdrage over:
- Uw leservaringen bij onderwerpen van de nieuwe examenprogramma's havo/vwo.
- Hoe u er in bent geslaagd om aan te haken bij andere vakken in vmbo/havo/vwo.
- Wat uw ervaringen zijn met wiskundeprofessionals in de klas.
- Uw ervaringen met het bezoeken van het bedrijfsleven met collegadocenten en/of leerlingen.
- Hoe u de nieuwe ICT-middelen in uw onderwijs gebruikt.
- Hoe u in uw regio in samenwerking met andere scholen onderwijs maakt.
Voorstellen voor workshops kunt u, voor 10 augustus 2014, sturen
naar Lidy Wesker-Elzinga ( L.J.B.Elzinga@uva.nl) of naar Henk van
der Kooij ( henkvanderkooij@gmail.com)
De studiedag van de NVvW vindt plaats op zaterdag 8 november 2014 in
het Ichthus College te Veenendaal. Meer informatie vindt u in de komende
Euclides. De informatie is binnenkort natuurlijk ook op
de NVvW-site
te vinden.
|
Hoogleraarsbenoemingen Freudenthal Instituut
Bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht
zijn drie nieuwe hoogleraren benoemd.
Per 1 april 2014 is Toine Pieters hoogleraar en
algemeen directeur van het instituut. Wouter van
Joolingen is op 1 mei aangetreden als hoogleraar en
wetenschappelijk directeur. Met ingang van 1 juni
is Paul Drijvers in deeltijd benoemd tot hoogleraar
in de didactiek van de wiskunde. Daarnaast blijft
Paul werkzaam voor Cito.
|
Slimme meiden op Kottenpark
Op locatie Kottenpark van Het Stedelijk Lyceum, Enschede,
scoorden twee pientere wiskundemeisjes alletwee een dikke
tien voor wiskunde B op hun eindlijst. Voor wiskunde D haalden
de dames voor hun schoolexamen eerder al een negen.
De meisjes in kwestie, Sofie Kölling en Noor Schilder,
vormen voor Kottenpark geen uitzondering. Al twee jaar eerder
werden er op het Kottenpark tienen op eindlijsten gehaald.
En ook weer door twee dames! In 2012 haalden Ninouk Akkerman en
Marieke van der Weegen namelijk ook een tien voor Wiskunde B.
Paul van de Veen
Het Stedelijk Lyceum, Enschede
|
Vacatures in het onderwijs
Vacature Hogeschool Amsterdam
Hogeschool van Amsterdam zoekt een hoofddocent Bètavakken
die de kwaliteit van de onderwijsprogrammas en van de
onderzoekslijn van de tweedegraads lerarenopleidingen in
de bètavakken ontwikkelt en borgt. Daarnaast coördineer
je de ontwikkeling van een leerlijn op het gebied van
onderzoek in het curriculum van alle tweedegraads
lerarenopleidingen.
Meer informatie: www.hva.nl/vacatures.
|
Eerstegraads vacature in Groningen |
Advertenties
Math4all en Malmberg presenteren samen de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!
Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van MathPlus is een
digitale leeromgeving die:
- U als docent meer inzicht en overzicht geeft.
- Wiskunde interessanter maakt voor alle leerlingen.
- Beter inspeelt op niveauverschillen tussen leerlingen.
We komen graag langs voor een kennismakingsgesprek bij u op school.
Meer informatie of een afspraak? Bezoek
www.mathplus.nl.
|
|
|