nummer 670, 18 mei 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3750 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Centrale Examens HAVO

 
Afgelo­pen woens­dag maakten de havis­ten hun wiskun­de A of wiskun­de B examen. Beide examens werden vrij kri­tisch ontvan­gen. Bij het LAKS zijn voor beide examens samen meer dan 11.000 klach­ten binnen­gekomen. Dat is bijna 40% van het totaal aantal klach­ten over de havo-examens
Ook zijn er kriti­sche gelui­den van docen­ten te lezen. De kritiek betrof onder­meer de oneven­wichti­ge verde­ling van de vragen over de onder­werpen. Bij wiskun­de A waren toename­diagram­men, trend­lijnen en telpro­blemen promi­nent aanwe­zig en bij wiskun­de B werden de goniome­trie en de exponen­tiële verban­den juist gemist.
Opbouw
De herhaal­delijk door de examen­makers uitge­sproken doel­stel­ling om het begin en het einde van het examen niet te moei­lijk te maken, lijkt met dit examen niet goed gehaald te zijn. Bij wiskun­de A waren de beginvraag en de laatste twee vragen name­lijk nogal pittig.
Bij wiskun­de B werden de laatste twee vragen als lastig ervaren, maar daar speelde tijd­nood een rol. De laatste vragen werden vaak "afgeraf­feld", met de (on)nodige fouten tot gevolg.
Formule­ringen
Traditi­oneel zijn er bij docen­ten veel klach­ten bij wiskun­de A over de formule­ringen rond en binnen de vragen. Veel en soms onduide­lijke contex­ten, onduide­lijk­heid over afron­ding, dubieu­ze voor­schrif­ten in het correc­tievoor­schrift. Dat is dit jaar niet anders. Veel kritiek was er bij vragen over het thema "Van score naar cijfer".
Bij wiskun­de B was er dit jaar veel minder context en meer algebra. Veel vraag­stukken moesten exact worden opge­lost. Maar ook hier waren er opmer­kingen over formule­ringen die volgens sommi­gen wel erg veel eisten van havo-leerlin­gen
Vernieu­wend?
Bij beide examens werd bij de centra­le bespre­king opge­merkt dat men de indruk krijgt dat sommige vragen meer passen bij het nieuwe program­ma, waar­voor pilotex­amens worden afgeno­men, en minder niet goed aanslui­ten bij het huidige program­ma. Vooral voor de zwakke­re leer­ling bevatte met name het wiskun­de A examen veel onver­wachte strui­kelblok­ken.
Examen­bespre­kingen
De versla­gen van de de centra­le examen­bespre­kingen zijn voor ieder­een bereik­baar via de website van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren:
gk
Na­schrift: De resulta­ten van de enquê­tes van Hans Wisbrun (zie Wiskun­dE-brief 669) zijn te lezen op: hanswis­brun.nl/2014/05/15/uw-opmer­kingen-over-eindexa­mens-wiskun­de-2014/

 

Eindrapport commissie Bosker gereed

 
De commis­sie Bosker werd in februa­ri 2014 inge­steld met de op­dracht om te toetsen in hoever­re de huidige reken­toetsen voor het voortge­zet onder­wijs goede operati­onalise­ringen zijn van de referen­tieni­veaus rekenen.
In Wiskun­dE-brief 660 opende de Wiskun­dE-brief met aankon­diging dat de commis­sie Bosker van start ging. Zie ook daar de samen­stel­ling van deze commis­sie.
Komende woens­dag wordt het eindrap­port aangebo­den op het ministe­rie van OC&W. Het rapport zal op 11 juni 2014 bespro­ken in het Alge­meen Overleg van de Vaste Commis­sie Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van de Tweede Kamer. Vooraf­gaand daaraan zullen de bewinds­lieden een Voort­gangs­rappor­tage naar de Tweede Kamer sturen.

 

Bijeenkomsten regionale netwerken rekenen

Het Steun­punt Taal en Rekenen VO organi­seert in juni weer regiona­le netwer­ken rekenen. De netwer­ken worden bege­leid door rekenex­perts van APS, CPS en de KPC Groep.
In de reken­netwer­ken worden de resulta­ten van de reken­toets van maart 2014 uitge­wisseld. Daarna wordt er ge­tracht, een ant­woord te krijgen op de volgen­de vragen:
  • Wat voor conclu­sies trek je uit de resulta­ten voor het rekenbe­leid op uw school voor 2014-2015?
  • Welke plek heeft het rekenen op dit moment binnen uw school?
  • Hoe ga je om met leerlin­gen met een dyscal­culie­verkla­ring?
  • Wat zijn uw ervarin­gen met de aange­paste toets?
  • Hoe ga je om met leerlin­gen die de reken­toets echt niet zullen halen, ondanks inspan­ningen van de kant van de leer­ling en de school?
Over­zicht bijeen­komsten
regio datum locatie
mdden maandag 16 juni Het Streek, Boven­buurt­weg 1, 6717 XA Ede.
noord dinsdag 17 juni Dr. Nassau College locatie Quintus, Mr. Groen van Prinste­rerlaan 98,9402 KG Assen.
zuid woens­dag 18 juni Prinsen­tuin van Cooth, Tuin­zigt­laan 10, 4812 XN Breda
Program­ma
tijd onder­deel
14:00-14:30 Inloop met koffie/thee.
14:30-15:00 Korte plenai­re presen­tatie van het Steun­punt: laatste nieuws.
15:00-17:00 Inhoude­lijke netwerk­bijeen­komst.
Aan het bijwo­nen van de bijeen­komsten zijn geen kosten verbon­den.

 

Evaluatiebijeenkomst rekentoetsafname maart

Op donder­dag 8 mei 2014 vond in Congres- en verga­dercen­trum Domstad in Utrecht de evalua­tiebij­een­komst over de reken­toetsaf­name van maart 2014 plaats. De bijeen­komst was bedoeld voor examen­secreta­rissen vo en werd door het Steun­punt Taal en Tekenen VO georga­niseerd in samen­werking met het College van Examens, Cito, DUO en het ministe­rie van OCW.
Na het wel­komst­woord van Johan van den Berg van het Steun­punt Taal en Rekenen VO volgde een inventa­risatie van de evalua­tiepun­ten, gesor­teerd naar de thema’s:
  • Tech­niek.
  • Organi­satie en logis­tiek.
  • Inhoud, norme­ring en rappor­tage.
  • Beleid.
  • Daarna gaven Maaike Beuving en Loes Vegter van het College van Examens een presen­tatie waarin de bevin­dingen en de inge­brachte punten werden bespro­ken.
    U kunt de inventa­risatie en presen­tatie nalezen via deze link.

     

    Congres Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars

    Tijdens het weekein­de van 28 en 29 juni 2014 organi­seert de VVWL (Vlaamse Vereni­ging van Wiskun­dele­raars) haar 17e wiskun­decon­gres in het congres­centrum Floreal te Blanken­berge. Het thema van dit congres, wiskun­de beter (leren) begrij­pen, geeft duide­lijk de drie ver­schil­lende aan­dachts­punten van dit congres weer.
    Zowel plenair als in de werk­groepen wordt tijdens het congres aan­dacht besteed aan zowel het inhoude­lijke van het vak wiskun­de als aan het didac­tisch aspect van het vak. Uiter­aard wordt er ook aan­dacht besteed aan het nuttig en effici­ënt inzet­ten van ICT tijdens de lessen en de voorbe­reiding daarvan.
    Plenai­re lezin­gen
    We kunnen alvast de volgen­de plenai­re lezin­gen aankon­digen:
    • Uitvin­den en oefenen (door Martin Kindt, eminent Neder­landse wiskun­de-didacti­cus).
    • België plus wiskun­de (door Dirk Huyle­brouck,, gepassi­oneerd door wiskun­de en kunst en bekend medewer­ker aan het weten­schappe­lijk tijd­schrift EOS).
    • Griekse proble­men met Geoge­bra (door Ad Meskens, specia­list in de geschie­denis van de wiskun­de).
    Natuur­lijk zijn er ook concre­te en prakti­sche work­shops ("werkwin­kels").
    In­schrij­ving
    Ga voor details en voor in­schrij­ving naar de website: www.vvwl.be. Let op: de in­schrij­ving sluit op 31 mei 2014.
    Arthur Schoe­ters
    Voorzit­ter VVWL

     

    Van 1040 naar 1000 uur?

    Scholen in het voortge­zet onder­wijs krijgen meer ruimte om de onder­wijs­tijd over de leerja­ren te sprei­den. De minis­terraad heeft op voor­stel van staats­secreta­ris Dekker van OCW inge­stemd met het bijbeho­rende wets­voor­stel. Dat voor­stel ligt onder­tussen voor advies bij de Raad van State.
    De huidige uren­norm per leer­jaar in het voortge­zet onder­wijs wordt met de nieuwe wet, die op 1 augus­tus 2015 moet ingaan, vervan­gen door een uren­norm per oplei­ding. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze deze uren verde­len over de leerja­ren. Leerlin­gen moeten ook in de nieuwe situa­tie tenmin­ste 189 dagen per jaar naar school als ze niet in de eindexa­menklas zitten.
    Prachti­ge info­graphic
     
    Via deze kennis­geving laat de Rijks­over­heid u weten dat de nieuwe wet meer maat­werk en flexibe­le inde­ling van de lesuren moge­lijk maakt. Met een prachti­ge "info­graphic" wordt het effect van de nieuwe wet nog eens mooi duide­lijk gemaakt. Maar opval­lend genoeg wordt één reken­somme­tje juist niet gemaakt.
    80 uur minder
    Zowel het vmbo als het havo en het vwo leveren in de nieuwe wet name­lijk 80 uur in op de voorge­schre­ven contact­tijd. Het ver­schil zit hem in de eerste twee leerja­ren, die nu nog op 1040 uur staan maar in de nieuwe situa­tie voor maar 1000 uur in het totaal worden meege­teld.
    Het gaat natuur­lijk maar om een klein ver­schil, lopend van ruim 2% voor het vmbo tot nog geen 1,5% voor het vwo. Maar het feit dat die achter­uitgang in contac­turen in de voor­lich­ting nergens wordt genoemd, geeft mij te denken.
    Ton Groene­veld

    Vacatu­res in het onder­wijs

    Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


     

    Eerstegraads vacature te Hilversum

    Met ingang van 1 augus­tus 2014 is het Gemeen­telijk Gymnasi­um Hilver­sum op zoek naar een docent Wiskun­de voor 15-22 lesuren.
    Uw cv kunt u mailen naar vander­lee@ggh.nu.

    Adver­tenties

    Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


     

    Math4all en Malmberg presenteren samen de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!

     
    Het uit­gangs­punt voor de ontwik­keling van Math­Plus is een digita­le leerom­geving die:
    • U als docent meer inzicht en over­zicht geeft.
    • Wiskun­de interes­santer maakt voor alle leerlin­gen.
    • Beter in­speelt op niveau­ver­schil­len tussen leerlin­gen.
    We komen graag langs voor een kennis­makings­gesprek bij u op school.
    Meer informa­tie of een af­spraak? Bezoek www.math­plus.nl.

     

    ffRekenen breidt uit van 2F naar 3F

    ffReke­nen krijgt een uitbrei­ding naar 2F en 3F onder de naam ffLeren Rekenen. Daar­door ont­staat een volle­dig doorlo­pende leer­lijn van 0-niveau t/m eindni­veau 3F. U kunt al een demo bekij­ken op www.apsreke­nen.nl. U vindt daar ook informa­tie over deze nieuwe methode en over de prijzen.
    Bellen of mailen kan ook: licen­ties@ffleren­rekenen.nl of 030-3031499.

     

    ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen

    Het gratis reken­program­ma om toch nog reken­vaardig te worden op referen­tieni­veau 1F. Ga naar www.ffreke­nen.nl en probeer het meteen zelf.
    Mail naar licen­ties@ffreke­nen.nl of bel 030-3031499 om u als school aan te melden.

     

    ffTrainen: Rekenen 2F en 3F

    Nog even een sprint­je trekken met de reken­toets­trainer ffTrai­nen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrai­nen.nl voor verdere informa­tie. Of geef het door aan uw leerlin­gen.
    Docen­ten mailen voor een proefli­centie naar licen­ties@fftrai­nen.nl of bellen 030-3031499.

     
    redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
    email:redactie@wiskundebrief.nl
    website:www.wiskundebrief.nl