nummer 669, 11 mei 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3750 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Nieuws van het Masterplan Dyscalculie

In 2014 en 2015 worden vanuit het master­plan dyscal­culie diverse activi­teiten onderno­men om scholen en instel­lingen te onder­steunen bij het imple­mente­ren van een goede aanpak voor leerlin­gen met Ernsti­ge Reken/Wiskun­de proble­men en Dyscal­culie (ERWD).
Op de website van het Master­plan dyscal­culie houden we u actief op de hoogte van ontwik­kelin­gen en onder­zoeken op het gebied van Ernsti­ge Reken/Wiskun­depro­blemen en dyscal­culie. Ook geven wij u op die site informa­tie en handrei­kingen met betrek­king tot ERWD.
Onze website wordt ook dit jaar weer uitge­breid met informa­tie, tips, handrei­kingen en prak­tijk­voor­beelden. Mocht u goede voor­beelden hebben, dan horen wij dat natuur­lijk graag van u.
Confe­renties
Omdat we een aantal mensen in decem­ber teleur moesten stellen, hebben we onlangs op 2 april een extra confe­rentie over het Master­plan Dyscal­culie georga­niseerd. Ook deze confe­rentie was al snel volge­boekt en de reac­ties waren lovend.
Eind 2014 of begin 2015 zullen we daarom verdie­pings­confe­renties organi­seren op het gebied van ERWD. Op deze confe­rentie zullen een aantal master­classes worden georga­niseerd waarin vraag­stukken met betrek­king tot de aanpak van deze doel­groep worden uitge­diept. Na de zomerva­kantie worden de data van deze confe­renties bekend gemaakt.
Scho­lings­aanbod
Onder­tussen wordt er een scho­lings­aanbod ontwik­keld voor school­begelei­ders, IB’ers, Zorgco­ördina­toren en MT's. In de scho­ling worden de deelne­mers vaardig gemaakt in het imple­mente­ren van de proto­collen op strate­gisch, tac­tisch en operati­oneel niveau binnen de school. De verwach­ting is dat de scho­ling de tweede helft van 2014 in enkele pilots zal worden uitge­pro­beerd. In 2015 zal daarna het defini­tieve materi­aal beschik­baar komen.
Behoef­teonder­zoek
Om de te ontwik­kelen produc­ten goed aan te laten sluiten bij uw onder­wijs­prak­tijk, starten wij dit jaar met een behoef­teonder­zoek. We willen u graag uitnodi­gen om via deze link aan dit onder­zoek mee te werken. Het invul­len van de vragen­lijst duurt 5 tot 10 minuten. De vragen­lijst staat open tot 16 mei 2014.
Hannelo­re Veltman
Project­leider Master­plan Dyscal­culie

 

Wiskundetoernooi 2014

 
500 scholie­ren, uitda­gende wiskun­deopga­ven en een gezel­lig dag. Zo zou je het jaar­lijkse wiskun­detoer­nooi in Nijme­gen kunnen om­schrij­ven. Tijdens deze wiskun­dewed­strijd, georga­niseerd door studen­ten en medewer­kers van de oplei­ding wiskun­de van de Radboud Univer­siteit, strij­den 100 teams om spette­rende prijzen.
In de ochtend zullen de teams zich buigen over 20 uitda­gende opgaven. ’s Middags ligt de nadruk op opgaven over een maat­schappe­lijke toepas­sing van de wiskun­de.
Wiskun­dedocen­ten kunnen tot 6 juni 2014 via www.ru.nl/wiskun­detoer­nooi één of twee teams opgeven. Op de website staat ook alle benodig­de informa­tie over het Wiskun­detoer­nooi.
Schrijf uw teams snel in. Dan zorgen wij voor een hele mooie dag!
Namens de toer­nooidi­rectie 2014
Marin Ver­heugt & Giselle Loeffen

 

Edutopia: leren ontregelen

 
Op vrijdag 13 juni 2014 organi­seren vijfen­twintig bevlo­gen trai­nees van "Eerst de Klas" de confe­rentie "Edutopi­a". Wat zijn de moge­lijkhe­den binnen het onder­wijs als we over alle belemme­rende grenzen of kaders heen stappen? Op die vraag hopen wij samen met profes­sionals vanuit het onder­wijs en be­drijfs­leven een ant­woord te vinden.
De afgelo­pen maanden was er niet aan te ontko­men: NRC, De Groene Amster­dammer, Volks­krant, Vrij Neder­land; ze hadden het er alle­maal over. Was is de staat van het Neder­landse onder­wijs? Het onder­wijs­land­schap is continu in bewe­ging. Neder­land kent tal van scholen met een keur aan onder­wijsvi­sies die het alle­maal nét iets anders aanpak­ken.
Beperk­te vernieu­wings­ruimte
Al die vormen van onder­wijs hebben één ding gemeen: ze zijn ge­stoeld op een bepaal­de onder­wijskun­dige methode of visie maar bewegen zich alle­maal binnen een vastge­steld kader. Vaak zoeken scholen de grenzen op maar de kaders waarbin­nen ze opere­ren, zorgen er voor dat de ruimte om écht vernieu­wend onder­wijs te ontwik­kelen, kleiner is dan wel­licht gewenst is.
Edutopi­a vindt plaats op Land­goed De Horst te Drieber­gen. Het is een interac­tieve dag waarin spre­kers (onder andere filo­soof Joke Hermsen en trend­watcher Ruud Velte­naar) en work­shops (onder andere edu­Scrum en TNO) zich afwisse­len.
Onder­wijs van de toe­komst
Kom op 13 juni naar Edutopi­a, stap over alle belemme­rende grenzen of kaders heen en geef vorm aan het onder­wijs van de toe­komst. Ga voor meer informa­tie naar www.edutopi­aconfe­rentie.nl, mail naar info@edutopi­aconfe­rentie.nl, ga naar Twitter of ga naar onze Face­book pagina.
Ine De Mulder

 

CE-enquêtes

Vanaf woens­dag 14 mei 2014 plaats ik iedere dag dat er een Cen­traal Examen (CE) gepland staat voor Wiskun­de voor het vmbo, het havo of het vwo, direct na afloop van dat examen een korte enquête/peiling op mijn weblog: hanswis­brun.nl/blog/.
Het is mijn bedoe­ling om op die manier van u een eerste reactie te krijgen over bijvoor­beeld de moei­lijk­heids­graad. Het zijn steeds slechts een paar eenvou­dige vragen want voor een uitge­breide analyse of discus­sie moet u natuur­lijk op het forum van de NVvW zijn.
Badwa­tertem­pera­tuur
Mijn enquête/peiling is een kleine service aan u. De enquête maakt geen onder­deel uit van een offici­eel, repre­senta­tief onder­zoek. Het gaat mij louter om het met de elle­boog bepalen van de badwa­tertem­pera­tuur. Ik ga er wel vanuit dat u voor het invul­len eerst zélf het betref­fende examen gemaakt heeft.
De resulta­ten zullen op de zondag direct na het bewuste examen gepubli­ceerd worden. U kunt hier alvast zien hoe het er onge­veer uit gaat zien.
Hans Wisbrun
Make­laar in Wiskun­de

 

ZoomMath wijzigen in App4Math?

De versie App4­Math van Zoom­Math, die stan­daard op de nieuw­ste TI84 zit, is tijdens het CE wel toege­staan op de GR. Als je de naam vab één van de verbo­den Zoom­Math program­ma's weet te verande­ren in "App4­Math", dan heeft niemand door dat je eigen­lijk een verbo­den program­ma ge­bruikt.
Mijn vraag is nu: is het voor leerlin­gen moge­lijk om op de één of andere manier de naam van een verbo­den Zoom­Math-versie (Zoom100, Zoom200, Zoom300, Zoom400 of Zoom500) wijzi­gen in App4­Math? Om zo contro­leurs de indruk geven dat ze geen verbo­den versie hebben?
Deze vraag heb ik ook op het forum van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren ge­plaatst. Ik ben be­nieuwd naar het ant­woord.
Sjaak Kamer­ling (jkamer­ling@solcon.nl)

 

Platform Wiskunde Nederland luidt de noodklok

Neder­land heeft een schreeu­wend tekort aan wiskun­delera­ren. Honder­den scholen zijn op zoek naar wiskun­digen die voor de klas willen staan. Er is volgens Remco van der Hofstad, woord­voerder van Plat­form Wiskun­de Neder­land, sprake van een enorm pro­bleem.
 
Vorig jaar kwamen slechts 210 afgestu­deerde wiskun­destu­denten, hbo meege­teld, beschik­baar voor de arbeids­markt. Er was toen in Neder­land al behoef­te aan meer dan 500 wiskun­dedocen­ten. En vanaf begin dit jaar stonden er 298 vacatu­res open voor wiskun­dedocen­ten op scholen in het middel­baar en voortge­zet onder­wijs. Dat is een verdub­beling in vier jaar tijd en inmid­dels een grote bedrei­ging van de continu­ïteit van het wiskun­de-onder­wijs.
Zo missen we de boot
De VO-raad ver­wacht dat dit pro­bleem de komende jaren ondanks investe­ringen nog niet zal zijn opge­lost. Remco van der Hofstad van Plat­form Wiskun­de Neder­land is bang dat Neder­land de boot gaat missen als het zo door­gaat. "Neder­land moet wiskun­dig juist sterker worden om interna­tionaal mee te kunnen blijven draaien in de econo­mie. Onze maat­schap­pij draait meer en meer op wiskun­de ... Doordat er zo weinig wiskun­destu­denten zijn, die ook nog eens niet voor het onder­wijs kiezen, gaat het de verkeer­de kant op."
Andere docen­ten geven wiskun­de
Het komt steeds vaker voor dat scholen natuur- of schei­kundedo­centen inzet­ten voor de wiskun­deles. Marian Kollen­veld, voorzit­ter van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren, vreest dat dit slecht is voor de kwali­teit van het wiskun­de-onder­wijs. "Een natuur­kundige praat toch anders over wiskun­de dan een echte wiskun­dige."
bron: AD, woens­dag 30 april 2014.

 

Onrust bij leraren over loonverschil

Het tekort aan leraren in vakken als wiskun­de en Neder­lands leidt tot onge­lijk­heid tussen docen­ten, stelt Peter Althui­zen, voorzit­ter van vakbond Leraren in Actie. Steeds meer scholen geven toe aan de markt­werking en gaan leraren die "tekort­vakken" geven, een hoger salaris betalen dan collega's van vakken waar­voor genoeg docen­ten zijn.
 
De AOb stelt dat alle docen­ten onder dezelf­de cao vallen en die voor­ziet niet in extra inkom­sten voor docen­ten die een vak geven waar­naar erg veel vraag is. Maar volgens Althui­zen steekt de AOb met dit stand­punt de kop in het zand. "Ieder­een weet dat de leraar aard­rijks­kunde minder ver­dient dan zijn even oude, net zo ervaren collega van wiskun­de. Dat geeft scheve gezich­ten."
De nieuwe cao voor het voortge­zet onder­wijs, waarin het entree­recht weer wordt afge­schaft, maakt volgens Althui­zen de weg vrij voor school­direc­teuren om de ver­schil­len nog extre­mer te maken. De VO-raad beves­tigt dat scholen door de nieuwe cao inder­daad meer ruimte hebben om te kijken naar de indivi­duele kwali­teiten van een docent.
Verwijt over­heid
De Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) erkent het pro­bleem maar legt de verant­woorde­lijk­heid bij de over­heid. Marian Kollen­veld: "Ik werk sinds 1976 in het onder­wijs. Toen werden we prima betaald. Door aller­lei maatre­gelen zijn we achter­op geraakt en worden docen­ten onderbe­taald. Dat is het pro­bleem. Dat mag je de over­heid verwij­ten, maar dus niet die ene jonge docent die het toeval­lig wat beter voor elkaar heeft en wel fatsoen­lijk wordt betaald."
Bron: Trouw, donder­dag 8 mei 2014.

Vacatu­res in het onder­wijs

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerste- en tweedegraads vacature in Brielle

Het Maer­lant in Brielle (vmbo bb/kb/tl – havo – athene­um – gymnasi­um) zoekt per 1 augus­tus 2014 twee docen­ten wiskun­de/rekenen. 0,8 - 1,0 fte eerste­graads tijde­lijk met uit­zicht op vast en 0,8 – 1,0 fte tweede­graads tijde­lijk met uit­zicht op vast.
Slui­tingsda­tum reac­ties 23 mei 2014. Neem voor meer informa­tie contact op met Anders Vink, rector: 06-25051629, a.vink@maer­lant.eu.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

ffRekenen breidt uit van 2F naar 3F

ffReke­nen krijgt een uitbrei­ding naar 2F en 3F onder de naam ffLeren Rekenen. Daar­door ont­staat een volle­dig doorlo­pende leer­lijn van 0-niveau t/m eindni­veau 3F. U kunt al een demo bekij­ken op www.apsreke­nen.nl. U vindt daar ook informa­tie over deze nieuwe methode en over de prijzen.
Bellen of mailen kan ook: licen­ties@ffleren­rekenen.nl of 030-3031499.

 

Op zoek naar de juiste rekenaanpak voor komend jaar? SmartRekenen!

SmartRe­kenen biedt de juiste stof op het juiste moment, oefenen met hints en feed­back, een zeer gede­tail­leerde rappor­tage en is zowel digi­taal als op papier beschik­baar.
Doe de tour of vraag een pilot aan op www.smartre­kenen.nl. Maak direct een af­spraak via info@smartre­kenen.nl of bel 06-11221952.

 

ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen

Het gratis reken­program­ma om toch nog reken­vaardig te worden op referen­tieni­veau 1F. Ga naar www.ffreke­nen.nl en probeer het meteen zelf.
Mail naar licen­ties@ffreke­nen.nl of bel 030-3031499 om u als school aan te melden.

 

ffTrainen: Rekenen 2F en 3F

Nog even een sprint­je trekken met de reken­toets­trainer ffTrai­nen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrai­nen.nl voor verdere informa­tie. Of geef het door aan uw leerlin­gen.
Docen­ten mailen voor een proefli­centie naar licen­ties@fftrai­nen.nl of bellen 030-3031499.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl