nummer 669, 11 mei 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3750 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Nieuws van het Masterplan Dyscalculie
In 2014 en 2015 worden vanuit het masterplan dyscalculie
diverse activiteiten ondernomen om scholen en instellingen
te ondersteunen bij het implementeren van een goede aanpak
voor leerlingen met Ernstige Reken/Wiskunde problemen
en Dyscalculie (ERWD).
Op de
website van het Masterplan dyscalculie
houden we u actief op de hoogte van ontwikkelingen en onderzoeken
op het gebied van Ernstige Reken/Wiskundeproblemen en dyscalculie.
Ook geven wij u op die site informatie en handreikingen met
betrekking tot ERWD.
Onze website wordt ook dit jaar weer uitgebreid met informatie,
tips, handreikingen en praktijkvoorbeelden. Mocht u goede voorbeelden
hebben, dan horen wij dat natuurlijk graag van u.
Conferenties
Omdat we een aantal mensen in december teleur moesten stellen,
hebben we onlangs op 2 april een extra conferentie over het Masterplan
Dyscalculie georganiseerd. Ook deze conferentie was al snel volgeboekt
en de reacties waren lovend.
Eind 2014 of begin 2015 zullen we daarom verdiepingsconferenties
organiseren op het gebied van ERWD. Op deze conferentie zullen een
aantal masterclasses worden georganiseerd waarin vraagstukken met
betrekking tot de aanpak van deze doelgroep worden uitgediept.
Na de zomervakantie worden de data van deze conferenties bekend
gemaakt.
Scholingsaanbod
Ondertussen wordt er een scholingsaanbod ontwikkeld voor
schoolbegeleiders, IBers, Zorgcoördinatoren en MT's. In de scholing
worden de deelnemers vaardig gemaakt in het implementeren van de
protocollen op strategisch, tactisch en operationeel niveau binnen
de school. De verwachting is dat de scholing de tweede helft van
2014 in enkele pilots zal worden uitgeprobeerd. In 2015 zal daarna
het definitieve materiaal beschikbaar komen.
Behoefteonderzoek
Om de te ontwikkelen producten goed aan te laten sluiten bij uw
onderwijspraktijk, starten wij dit jaar met een behoefteonderzoek.
We willen u graag uitnodigen om
via deze link
aan dit onderzoek mee te werken. Het invullen van de vragenlijst
duurt 5 tot 10 minuten. De vragenlijst staat open tot 16 mei 2014.
Hannelore Veltman
Projectleider Masterplan Dyscalculie
|
Wiskundetoernooi 2014
500 scholieren, uitdagende wiskundeopgaven en een
gezellig dag. Zo zou je het jaarlijkse wiskundetoernooi
in Nijmegen kunnen omschrijven. Tijdens deze wiskundewedstrijd,
georganiseerd door studenten en medewerkers van de opleiding
wiskunde van de Radboud Universiteit, strijden 100 teams om
spetterende prijzen.
In de ochtend zullen de teams zich buigen over 20 uitdagende
opgaven. s Middags ligt de nadruk op opgaven over een
maatschappelijke toepassing van de wiskunde.
Wiskundedocenten kunnen tot 6 juni 2014 via www.ru.nl/wiskundetoernooi
één of twee teams opgeven. Op de website staat ook alle
benodigde informatie over het Wiskundetoernooi.
Schrijf uw teams snel in. Dan zorgen wij voor een hele mooie dag!
Namens de toernooidirectie 2014
Marin Verheugt & Giselle Loeffen
|
Edutopia: leren ontregelen
Op vrijdag 13 juni 2014 organiseren vijfentwintig bevlogen
trainees van "Eerst de Klas" de conferentie "Edutopia". Wat
zijn de mogelijkheden binnen het onderwijs als we over alle
belemmerende grenzen of kaders heen stappen? Op die vraag
hopen wij samen met professionals vanuit het onderwijs en
bedrijfsleven een antwoord te vinden.
De afgelopen maanden was er niet aan te ontkomen: NRC, De
Groene Amsterdammer, Volkskrant, Vrij Nederland; ze hadden
het er allemaal over. Was is de staat van het Nederlandse
onderwijs? Het onderwijslandschap is continu in beweging.
Nederland kent tal van scholen met een keur aan onderwijsvisies
die het allemaal nét iets anders aanpakken.
Beperkte vernieuwingsruimte
Al die vormen van onderwijs hebben één ding gemeen: ze zijn
gestoeld op een bepaalde onderwijskundige methode of visie
maar bewegen zich allemaal binnen een vastgesteld kader. Vaak
zoeken scholen de grenzen op maar de kaders waarbinnen ze opereren,
zorgen er voor dat de ruimte om écht vernieuwend onderwijs te
ontwikkelen, kleiner is dan wellicht gewenst is.
Edutopia vindt plaats op Landgoed De Horst te Driebergen. Het
is een interactieve dag waarin sprekers (onder andere filosoof
Joke Hermsen en trendwatcher Ruud Veltenaar) en workshops (onder
andere eduScrum en TNO) zich afwisselen.
Onderwijs van de toekomst
Kom op 13 juni naar Edutopia, stap over alle belemmerende
grenzen of kaders heen en geef vorm aan het onderwijs van de
toekomst. Ga voor meer informatie naar www.edutopiaconferentie.nl,
mail naar info@edutopiaconferentie.nl, ga naar
Twitter
of ga naar onze
Facebook pagina.
Ine De Mulder
|
CE-enquêtes
Vanaf woensdag 14 mei 2014 plaats ik iedere dag dat
er een Centraal Examen (CE) gepland staat voor Wiskunde
voor het vmbo, het havo of het vwo, direct na afloop
van dat examen een korte enquête/peiling op mijn weblog:
hanswisbrun.nl/blog/.
Het is mijn bedoeling om op die manier van u een eerste
reactie te krijgen over bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad.
Het zijn steeds slechts een paar eenvoudige vragen want
voor een uitgebreide analyse of discussie moet u natuurlijk
op het
forum van de NVvW
zijn.
Badwatertemperatuur
Mijn enquête/peiling is een kleine service aan u. De enquête
maakt geen onderdeel uit van een officieel, representatief
onderzoek. Het gaat mij louter om het met de elleboog
bepalen van de badwatertemperatuur. Ik ga er wel vanuit dat u
voor het invullen eerst zélf het betreffende examen gemaakt
heeft.
De resultaten zullen op de zondag direct na het bewuste examen
gepubliceerd worden. U kunt
hier
alvast zien hoe het er ongeveer uit gaat zien.
Hans Wisbrun
Makelaar in Wiskunde
|
ZoomMath wijzigen in App4Math?
De versie App4Math van ZoomMath, die standaard op de
nieuwste TI84 zit, is tijdens het CE wel toegestaan op
de GR. Als je de naam vab één van de verboden ZoomMath
programma's weet te veranderen in "App4Math", dan heeft
niemand door dat je eigenlijk een verboden programma gebruikt.
Mijn vraag is nu: is het voor leerlingen mogelijk om
op de één of andere manier de naam van een verboden
ZoomMath-versie (Zoom100, Zoom200, Zoom300, Zoom400 of
Zoom500) wijzigen in App4Math? Om zo controleurs de
indruk geven dat ze geen verboden versie hebben?
Deze vraag heb ik ook op het
forum van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren geplaatst.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Sjaak Kamerling ( jkamerling@solcon.nl)
|
Platform Wiskunde Nederland luidt de noodklok
Nederland heeft een schreeuwend tekort aan wiskundeleraren.
Honderden scholen zijn op zoek naar wiskundigen die voor de
klas willen staan. Er is volgens Remco van der Hofstad,
woordvoerder van Platform Wiskunde Nederland, sprake van een
enorm probleem.
Vorig jaar kwamen slechts 210 afgestudeerde wiskundestudenten,
hbo meegeteld, beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Er was toen
in Nederland al behoefte aan meer dan 500 wiskundedocenten. En
vanaf begin dit jaar stonden er 298 vacatures open voor
wiskundedocenten op scholen in het middelbaar en voortgezet
onderwijs. Dat is een verdubbeling in vier jaar tijd en inmiddels
een grote bedreiging van de continuïteit van het wiskunde-onderwijs.
Zo missen we de boot
De VO-raad verwacht dat dit probleem de komende jaren ondanks
investeringen nog niet zal zijn opgelost. Remco van der Hofstad
van Platform Wiskunde Nederland is bang dat Nederland de boot
gaat missen als het zo doorgaat. "Nederland moet wiskundig juist
sterker worden om internationaal mee te kunnen blijven draaien
in de economie. Onze maatschappij draait meer en meer op wiskunde
... Doordat er zo weinig wiskundestudenten zijn, die ook nog eens
niet voor het onderwijs kiezen, gaat het de verkeerde kant op."
Andere docenten geven wiskunde
Het komt steeds vaker voor dat scholen natuur- of
scheikundedocenten inzetten voor de wiskundeles. Marian Kollenveld,
voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, vreest
dat dit slecht is voor de kwaliteit van het wiskunde-onderwijs.
"Een natuurkundige praat toch anders over wiskunde dan een
echte wiskundige."
bron:
AD, woensdag 30 april 2014.
|
Onrust bij leraren over loonverschil
Het tekort aan leraren in vakken als wiskunde en Nederlands
leidt tot ongelijkheid tussen docenten, stelt Peter Althuizen,
voorzitter van vakbond Leraren in Actie. Steeds meer scholen
geven toe aan de marktwerking en gaan leraren die "tekortvakken"
geven, een hoger salaris betalen dan collega's van vakken
waarvoor genoeg docenten zijn.
De AOb stelt dat alle docenten onder dezelfde cao vallen en
die voorziet niet in extra inkomsten voor docenten die een
vak geven waarnaar erg veel vraag is. Maar volgens Althuizen
steekt de AOb met dit standpunt de kop in het zand. "Iedereen
weet dat de leraar aardrijkskunde minder verdient dan zijn
even oude, net zo ervaren collega van wiskunde. Dat geeft
scheve gezichten."
De nieuwe cao voor het voortgezet onderwijs, waarin het
entreerecht weer wordt afgeschaft, maakt volgens Althuizen
de weg vrij voor schooldirecteuren om de verschillen nog
extremer te maken. De VO-raad bevestigt dat scholen door
de nieuwe cao inderdaad meer ruimte hebben om te kijken naar
de individuele kwaliteiten van een docent.
Verwijt overheid
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) erkent
het probleem maar legt de verantwoordelijkheid bij de overheid.
Marian Kollenveld: "Ik werk sinds 1976 in het onderwijs.
Toen werden we prima betaald. Door allerlei maatregelen zijn
we achterop geraakt en worden docenten onderbetaald. Dat is
het probleem. Dat mag je de overheid verwijten, maar dus
niet die ene jonge docent die het toevallig wat beter voor
elkaar heeft en wel fatsoenlijk wordt betaald."
Bron:
Trouw, donderdag 8 mei 2014.
|
Vacatures in het onderwijs
Eerste- en tweedegraads vacature in Brielle
Het Maerlant in Brielle (vmbo bb/kb/tl havo atheneum gymnasium)
zoekt per 1 augustus 2014 twee docenten wiskunde/rekenen. 0,8 - 1,0 fte
eerstegraads tijdelijk met uitzicht op vast en 0,8 1,0 fte tweedegraads
tijdelijk met uitzicht op vast.
Sluitingsdatum reacties 23 mei 2014. Neem voor meer informatie contact
op met Anders Vink, rector: 06-25051629, a.vink@maerlant.eu.
|
Advertenties
ffRekenen breidt uit van 2F naar 3F
ffRekenen krijgt een uitbreiding naar 2F en 3F onder de naam
ffLeren Rekenen. Daardoor ontstaat een volledig doorlopende
leerlijn van 0-niveau t/m eindniveau 3F. U kunt al een demo
bekijken op www.apsrekenen.nl. U vindt daar ook informatie
over deze nieuwe methode en over de prijzen.
Bellen of mailen kan ook: licenties@fflerenrekenen.nl of 030-3031499.
|
Op zoek naar de juiste rekenaanpak voor komend jaar? SmartRekenen!
SmartRekenen biedt de juiste stof op het juiste moment, oefenen
met hints en feedback, een zeer gedetailleerde rapportage en is
zowel digitaal als op papier beschikbaar.
Doe de tour of vraag een pilot aan op www.smartrekenen.nl.
Maak direct een afspraak via info@smartrekenen.nl of bel 06-11221952.
|
ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen
Het gratis rekenprogramma om toch nog rekenvaardig te
worden op referentieniveau 1F. Ga naar www.ffrekenen.nl
en probeer het meteen zelf.
Mail naar licenties@ffrekenen.nl of bel 030-3031499 om
u als school aan te melden.
|
ffTrainen: Rekenen 2F en 3F
Nog even een sprintje trekken met de rekentoetstrainer
ffTrainen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrainen.nl
voor verdere informatie. Of geef het door aan uw leerlingen.
Docenten mailen voor een proeflicentie naar licenties@fftrainen.nl
of bellen 030-3031499.
|
|
|