nummer 661, 16 februa­ri 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 3700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Aangepaste rekentoets

In het pilot­jaar 2013-2014 wordt aan leerlin­gen zowel in 2F als in 3F de moge­lijk­heid geboden tot het afleg­gen van een aange­paste reken­toets. De aanpas­sing betreft zowel de hulpmid­delen en de afname­condi­ties als de eisen; de opgaven zijn eenvou­diger.
De aange­paste reken­toets bevat ten opzich­te van de normale toetsen 2F en 3F rekenop­gaven die eenvou­diger zijn. Voor 2F kunt u denken de 50% eenvou­digste opgaven van huidige 2F-voor­beelden. Denk bij 3F 3F aan een mix van eenvou­dige 3F-opgaven en opgaven op 2F niveau. Voor­beelden zijn beschik­baar via deze link.
Rekenma­chine
Bij de aange­paste reken­toets mag de leer­ling bij alle opgaven een rekenma­chine gebrui­ken. Dat kan de inge­bouwde rekenma­chine zijn maar de leer­ling mag ook een eigen rekenma­chine gebrui­ken. De opgaven zijn aan het gebruik van de rekenma­chine aange­past. Een opgave die met rekenma­chine geen zinvol­le rekenac­tivi­teit meer meet, vervalt of wordt aange­past. In de reken­toets 2014 wordt gekozen voor het schrap­pen van de rekenma­chinelo­ze opgaven; in volgen­de jaren kunnen deze opgaven voor gebruik met de rekenma­chine zijn aange­past.
Reken­kaart
Bij de aange­paste reken­toets mag de leer­ling bij alle opgaven een door het CvE vastge­stelde reken/formule­kaart gebrui­ken. De kaart moet worden gezien als reken­hulp en kladpa­pier. Alle eisen ten aanzien van kladpa­pier gelden ook voor de reken­kaart. Deze moet dus na afloop van het examen worden ingeno­men en vernie­tigd.
Ver­schil­lende scholen hebben gebruik gemaakt van de moge­lijk­heid om aan het CvE alterna­tieven voor de reken­kaart voor te leggen. Eén aanvul­ling uit de voor­stellen kan rele­vant zijn voor andere scholen. In de geest van de verhou­dingsta­bellen over eenhe­den is een verhou­dingsta­bel toege­voegd over de eenheid "tijd" (uren, minuten en secon­den). Deze aanvul­ling past binnen de doel­stel­ling van de reken­kaart.
 
 Verhou­dingsta­bel "tijd"
Omdat de aanvul­ling uitgaat van hetzelf­de princi­pe als de overige tabel­len, gaat het CvE ervan uit dat leerlin­gen die ver­trouwd zijn met de stan­daard reken­kaart ook deze aanvul­ling zinvol zullen kunnen gebrui­ken. De school mag daarom aan iedere leer­ling die rech­tens van de reken­kaart gebruik maakt, ook deze aanvul­ling ver­strek­ken.
Een goede, zorgvul­dige afwe­ging van alterna­tieven voor de reken­kaart vergt tijd. Daar­naast heeft ook de leer­ling recht op enige tijd om met een op onderde­len gewij­zigde kaart ver­trouwd te raken. Het CvE gaat er daarom van uit dat na deze aanvul­ling niet nog voor de afnames in 2014 verdere aanvul­lingen volgen en wijst met klem op de nood­zaak om gewens­te aanpas­singen van de reken­kaart tijdig aan het CvE voor te leggen.
Terug­blade­ren
Bij de aange­paste reken­toets is terug­blade­ren moge­lijk. De leer­ling kan zijn eigen strate­gie bepalen bij de keuze van de volgor­de van de te maken opgaven en kan ook terug naar een eerder gemaak­te opgave om het ant­woord te wijzi­gen.
Afname­tijd
Waar­schijn­lijk krijgen de leerlin­gen voor de aange­paste toets een half uur extra tijd. De defini­tieve tijdver­lenging zal worden vastge­steld zodra de defini­tieve lengte van de stan­daard toets bekend is gewor­den.
Norme­ring
Voor BB, KB en GL/TL zal ook bij de aange­paste toets de gediffe­renti­eerde norme­ring gelden die reke­ning houdt met de te verwach­ten vaardig­heids­ver­schil­len tussen de leerlin­gen in deze leerwe­gen.
Het kan zijn dat er in 2014 een pilot komt met een meer gerich­te reken­toets voor BB-leerlin­gen. De haal­baar­heid hiervan wordt op dit moment nog onder­zocht. Komt die toets er, dan zal er ook een hiervan afgelei­de, aange­paste toets beschik­baar komen.
Informa­tie ont­leend aan www.examen­blad.nl/onder­werp/pilot-dyscal­culie-reken­toets-vo/2014

 

Leerlingen vmbo-BB rekenen best goed

Leerlin­gen in vmbo BB kunnen veel beter functio­neel rekenen dan de resulta­ten op de pilot reken­toets 2F suggere­ren. Op het wiskun­de-examen vmbo BB, dat inhoude­lijk veel overlap met de reken­toets 2F heeft, scoren de leerlin­gen name­lijk (veel) beter dan op de reken­toets.
Leerlin­gen blijken best goed in staat te zijn om pro­bleemop­lossend gedrag te laten zien in context­rijke rekenop­gaven. Het moeten maken van 60 ver­schil­lende opgaven in 90 minuten en vooral het niet kunnen terug­blade­ren maken de reken­toets 2F voor deze leerlin­gen echter onmaak­baar.
Onder­zoek
In de publica­tie Rekenen en Rekenen Toetsen doen we verslag van een onder­zoek naar het rekenon­derwijs en het toetsen van rekenen op het vmbo BB. Daarin wordt deze conclu­sie onder­bouwd.
Kees Hoog­land
APS

 

Computeralgebra op toegestane grafische rekenmachines

 
De redac­tie heeft zich tot het College voor Examens gewend met het verzoek om helder­heid te ver­schaf­fen over de toelaat­baar­heid van program­ma's met de functio­nali­teit van compu­teralge­bra op toege­stane grafi­sche rekenma­chines. Het college heeft inmid­dels laten weten in maart duide­lijk­heid te ver­schaf­fen.
In Wiskun­dE-brief 649 is te lezen dat er voor de TI-84 softwa­re beschik­baar is (voor een deel gratis) die het moge­lijk maakt om bijvoor­beeld verge­lijkin­gen exact op te lossen of func­ties te diffe­rentië­ren. Op die manier be­schikt de TI-84 over verge­lijkba­re moge­lijkhe­den als rekenma­chines die juist vanwege die compu­teralge­bra niet zijn toege­staan.
Het CvE reageer­de in Wiskun­dE-brief 656 op deze ontwik­keling. In dat bericht werd aange­ven dat men zich bewust was van het pro­bleem en dat dit pro­bleem verder door het CvE zou worden onder­zocht.
Wel of niet toege­staan?
Los van de kwestie hoe de contro­le zou moeten worden uitge­voerd, wordt de vraag urgent of derge­lijke softwa­re op het komende CE wel of niet is toege­staan. Ener­zijds kan worden betoogd dat deze softwa­re niet expli­ciet is verbo­den en dat er zelfs uitdruk­kelijk door het CvE bepaald is dat geheu­gens van de GR niet voor het examen behoe­ven te worden gecon­tro­leerd of gewist. Maar ander­zijds druist het gebruik van deze softwa­re zeer duide­lijk in tegen de de geest van de regelge­ving. In dit verband is het mis­schien belang­rijk om op te merken dat de inspec­teur-gene­raal van het onder­wijs op 18 decem­ber 2013 het gebruik van "niet in het besluit of in het examen­regle­ment voorzie­ne informa­tie of hulpmid­delen" als mogelij­ke onregel­matig­heid bij examens heeft aange­merkt.
De huidige regelge­ving schept een vacuüm waarbin­nen het denk­baar is dat sommige scholen het gebruik van compu­teralge­bra gedogen of zelfs aanmoe­digen terwijl ditzelf­de gebruik op andere scholen als examen­fraude wordt gezien.
Maartme­dede­ling
In reactie op onze brief laat het CvE het volgen­de weten: Wij hadden reeds het streven om het veld in maart te informe­ren over het gebruik van door u genoem­de softwa­re bij de centra­le examens. Het ligt voor de hand dat dit zal gebeu­ren in de binnen­kort te ver­schij­nen maartme­dede­ling.
We wachten met span­ning af...
redac­tie

 

Interpretatie van het CE correctievoorschrift

Afgelo­pen jaar ont­stond bij ons op school een SE-CE discre­pantie na de tweede correc­tie. Ons gemid­delde CE-cijfer lag rond de 7 en het SE-cijfer was lager dan 6,5. Het hogere CE-gemid­delde was voor een klein gedeel­te het gevolg van de inten­sieve examen­trai­ning die wij de leerlin­gen vlak voor het CE hebben gegeven.
Voor verre­weg het groot­ste deel is de discre­pantie echter ont­staan als gevolg van de tweede correc­tie. Onze tweede correc­tor vond name­lijk dat onze sectie te streng gecorri­geerd had. Bij sommige leerlin­gen leverde dit een eindcij­fer op dat maar liefst 1,5 punt hoger uitviel.
Op zo'n moment zeg je natuur­lijk niet: "Doe dat maar niet". Maar wij voerden onze correc­tie na een inten­sieve studie van het examen en na deelna­me aan de NVvW examen­vergade­ring zeer consci­ëntieus uit. Bij twijfel­geval­len raad­pleeg­den wij steeds het examen­forum van de NVvW en wij bleven er dan ook van over­tuigd dat onze correc­tie juist en eerlijk was.
Verge­lijking op­schrij­ven?
 
Neem bijvoor­beeld een leer­ling die besluit om een verge­lijking met behulp van de GR op te lossen. Mijn sectie is van mening dat die verge­lijking dan eerst opge­schre­ven moet worden en dat er daarna een voldoen­de GR-verslag moet volgen. Leerlin­gen die de verge­lijking niet op­schrij­ven, missen hier bij ons een "bolle­tje" in de punten­telling.
Onze tweede correc­tor was in zo'n geval echter steeds van mening dat met het GR-verslag de verge­lijking impli­ciet gegeven is en dat het "bolle­tje" dus wel moest worden toege­kend. En zo waren er meer situa­ties waarbij onze tweede correc­tor naar onze mening te soepel optrad.
Eendui­dige maatsta­ven
Deze situa­tie veroor­zaakt in mijn sectie flink wat onzeker­heid. Dit jaar hebben veel leerlin­gen geluk gehad bij een soepele tweede correc­tor. Maar het feit is wel dat we bij het komende examen best weer een tweede correc­tor zouden kunnen treffen die het met onze manier van corrige­ren eens is of mis­schien zelfs nog wat stren­ger is. En dat kan in de eindbe­oorde­ling dus enorm schelen.
Mijn sectie zou daarom graag zien dat het CE correc­tievoor­schrift eendui­diger wordt. Het moet toch moge­lijk zijn om maatsta­ven zodanig te be­schrij­ven dat er maar weinig inter­preta­tievrij­heid over­blijft, zodat alle docen­ten onge­veer op dezelf­de manier corrige­ren?
Heleen van Poelje-Everse
Roncal­li Scholen­gemeen­schap, Bergen op Zoom

 

Examenloket van start

 
Vanaf 3 maart 2014 kan het onder­wijs­veld met vragen over wet- en regelge­ving met betrek­king tot de regulie­re examens van het voortge­zet onder­wijs (vmbo, havo, vwo en vavo) terecht op één plek: het Examen­loket.
Het Ministe­rie van OCW, de Inspec­tie van het Onder­wijs, het College voor Examens (CvE) en de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs (DUO) hebben de handen ineen gesla­gen en beslo­ten om de voor­lich­ting aan de scholen over examens te bunde­len.
Eendui­dig en juist
Scholen kunnen bij het Examen­loket terecht voor vragen die betrek­king hebben op de examens voortge­zet onder­wijs. Het Examen­loket beant­woordt de vragen en draagt, indien nodig, vragen over aan de genoem­de instan­ties. Zo kunnen de scholen rekenen op een eendui­dig en juist ant­woord.
Het Examen­loket bereikt u online via www.examen­loket.nl. Emailen kan via examen­loket@duo.nl. U kunt tussen 8:30 en 17:00 uur ook bellen naar 079-3232999.
Marlies van Tooren
Wet- en regelge­vingspe­cialist VO en Medewer­ker Examen­loket

 

Wiskunde C-D dag

Op woens­dag 19 maart 2014 organi­seren PWN (Plat­form Wiskun­de Neder­land) en SLO (Natio­naal experti­secen­trum leer­planont­wikke­ling) de wiskun­de C-D dag in Utrecht. Van 10:00 tot 16:00 uur bent u welkom in het verga­dercen­trum Domstad. U kunt dan met uw collega’s uit het land inspira­tie opdoen voor onze klein­ste wiskun­devak­ken: wiskun­de C en wiskun­de D.
Tussen de ope­ningsle­zing van Hans van Maanen over logica en redene­ren en het afslui­tende cabaret van Jan Beuving over wiskun­dige merk­waardig­heden kunt u kiezen uit zowel acht werk­groepen voor wiskun­de D als acht werk­groepen voor wiskun­de C. Uiter­aard kunt u ook C en D werk­groepen mengen.
We zullen de inwendi­ge wiskun­dedo­cent geduren­de de dag zeker niet verge­ten!
Meer over het program­ma vindt u via deze link. Via diezelf­de link kunt u zich ook opgeven. Deelna­me is dit jaar nog gratis.
Nelleke den Braber, PWN
Jos Tolboom, SLO

 

Wat is er dan zo leuk aan wiskunde?

 
 Ionica Smeets
Op vrijdag 14 maart 2014 organi­seert Lyceum Sancta Maria te Haarlem de jaar­lijkse pidag-lezing. De spreek­ster is dit keer Ionica Smeets (van de wiskun­demeis­jes). De titel van haar lezing luidt: "Wat is er dan zo leuk aan wiskun­de?"
De lezing start om 20:00 uur en wordt gehou­den in de aula van Lyceum Sancta Maria, Van Limburg­stirum­straat 4, Haarlem. U kunt zich via www.sancta­maria.nl aanmel­den en de toegang is gratis.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


 

ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen

Het gratis reken­program­ma om toch nog reken­vaardig te worden op referen­tieni­veau 1F. Ga naar www.ffreke­nen.nl en probeer het meteen zelf.
Mail naar licen­ties@ffreke­nen.nl of bel 030-3031499 om u als school aan te melden.

 

ffTrainen: Rekenen 2F en 3F

Nog even een sprint­je trekken met de reken­toets­trainer ffTrai­nen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrai­nen.nl voor verdere informa­tie. Of geef het door aan uw leerlin­gen.
Docen­ten mailen voor een proefli­centie naar licen­ties@fftrai­nen.nl of bellen 030-3031499.

 

Noordhoff Uitgevers Rekencongres

U komt toch ook naar het Noord­hoff Uitge­vers Reken­congres? Hét reken­congres voor het primair onder­wijs, voortge­zet onder­wijs en beroeps­onder­wijs? Dit congres vindt plaats op 19 maart 2014 in Nieuwe­gein.
Meer informa­tie en aanmel­den via www.nureken­congres.nl

 

Eerstegraads vacature te Waddinxveen

Het Coene­coop College is met ingang van school­jaar 2014-2015 op zoek naar een eerste­graads docent Wiskun­de, 0,8 tot 1 fte.
Voor meer informa­tie zie: www.coene­coopcol­lege.nl

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl