In het pilotjaar 2013-2014 wordt aan leerlingen zowel
in 2F als in 3F de mogelijkheid geboden tot het afleggen
van een aangepaste rekentoets. De aanpassing betreft zowel
de hulpmiddelen en de afnamecondities als de eisen; de
opgaven zijn eenvoudiger.
De aangepaste rekentoets bevat ten opzichte van de normale
toetsen 2F en 3F rekenopgaven die eenvoudiger zijn. Voor 2F
kunt u denken de 50% eenvoudigste opgaven van huidige
2F-voorbeelden. Denk bij 3F 3F aan een mix van eenvoudige
3F-opgaven en opgaven op 2F niveau. Voorbeelden zijn
beschikbaar via
deze link.
Rekenmachine
Bij de aangepaste rekentoets mag de leerling bij
alle opgaven
een rekenmachine gebruiken. Dat kan de ingebouwde rekenmachine
zijn maar de leerling mag ook een eigen rekenmachine gebruiken.
De opgaven zijn aan het gebruik van de rekenmachine aangepast.
Een opgave die met rekenmachine geen zinvolle rekenactiviteit
meer meet, vervalt of wordt aangepast. In de rekentoets 2014 wordt
gekozen voor het schrappen van de rekenmachineloze opgaven; in
volgende jaren kunnen deze opgaven voor gebruik met de rekenmachine
zijn aangepast.
Rekenkaart
Bij de aangepaste rekentoets mag de leerling bij alle opgaven een
door het CvE vastgestelde
reken/formulekaart
gebruiken. De kaart moet worden gezien als rekenhulp en kladpapier.
Alle eisen ten aanzien van kladpapier gelden ook voor de rekenkaart.
Deze moet dus na afloop van het examen worden ingenomen en vernietigd.
Verschillende scholen hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om
aan het CvE alternatieven voor de rekenkaart voor te leggen. Eén
aanvulling uit de voorstellen kan relevant zijn voor andere scholen.
In de geest van de verhoudingstabellen over eenheden is een
verhoudingstabel toegevoegd over de eenheid "tijd" (uren, minuten en
seconden). Deze aanvulling past binnen de doelstelling van de
rekenkaart.
| |
| Verhoudingstabel "tijd" |
| |
Omdat de aanvulling uitgaat van hetzelfde principe als de overige
tabellen, gaat het CvE ervan uit dat leerlingen die vertrouwd zijn
met de standaard rekenkaart ook deze aanvulling zinvol zullen
kunnen gebruiken. De school mag daarom aan iedere leerling die
rechtens van de rekenkaart gebruik maakt, ook deze aanvulling
verstrekken.
Een goede, zorgvuldige afweging van alternatieven voor de rekenkaart
vergt tijd. Daarnaast heeft ook de leerling recht op enige tijd om met
een op onderdelen gewijzigde kaart vertrouwd te raken. Het CvE gaat
er daarom van uit dat na deze aanvulling niet nog voor de afnames
in 2014 verdere aanvullingen volgen en wijst met klem op de noodzaak
om gewenste aanpassingen van de rekenkaart tijdig aan het CvE voor te
leggen.
Terugbladeren
Bij de aangepaste rekentoets is terugbladeren mogelijk. De leerling
kan zijn eigen strategie bepalen bij de keuze van de volgorde van de
te maken opgaven en kan ook terug naar een eerder gemaakte opgave om
het antwoord te wijzigen.
Afnametijd
Waarschijnlijk krijgen de leerlingen voor de aangepaste toets een
half uur extra tijd. De definitieve tijdverlenging zal worden
vastgesteld zodra de definitieve lengte van de standaard toets
bekend is geworden.
Normering
Voor BB, KB en GL/TL zal ook bij de aangepaste toets de
gedifferentieerde normering gelden die rekening houdt met de te
verwachten vaardigheidsverschillen tussen de leerlingen in deze
leerwegen.
Het kan zijn dat er in 2014 een pilot komt met een meer gerichte
rekentoets voor BB-leerlingen. De haalbaarheid hiervan wordt op
dit moment nog onderzocht. Komt die toets er, dan zal er ook een
hiervan afgeleide, aangepaste toets beschikbaar komen.
Informatie ontleend aan www.examenblad.nl/onderwerp/pilot-dyscalculie-rekentoets-vo/2014