nummer 656, 18 december 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
College voor Examens over de grafische rekenmachine
De afgelopen tijd was er in de WiskundE-brief veel te lezen
over de grafische rekenmachine. Hierop wil het College voor
Examens (CvE) graag een reactie geven.
Veel van de ingezonden brieven gaan over de vraag of de grafische
rekenmachine wordt afgeschaft als toegestaan hulpmiddel bij de
centrale examens wiskunde. Uit de vele brieven blijkt dat de
meningen hierover sterk verdeeld zijn en ook dat het gebruik in
de klas nog iets anders is dan het gebruik op het centraal examen.
Grafische rekenmachine afschaffen
Voor het CvE is afschaffen een optie voor de toekomst. Maar het is
zeker niet de enige optie. CvE heeft een werkgroep ingesteld die
de voor- en nadelen van de grafische rekenmachine bij het CE
gaat beoordelen en de verschillende toekomstscenarios gaat
onderzoeken. Uiterlijk in januari 2015 zal CvE op grond van de
bevindingen van de werkgroep een besluit nemen. Tot die tijd
houden wij het veld op de hoogte van de ontwikkelingen.
ZoomMath op de TI-84
Eén van de nadelen voor het CvE is dat er veel programmas, apps
en updates beschikbaar zijn waardoor de door ons goedgekeurde
machines meer kunnen dan toen wij ze goedkeurden. Het kan dan
gebeuren dat leerlingen niet meer over bepaalde vaardigheden
hoeven beschikken omdat hun grafische rekenmachine het voor hen
doet terwijl de syllabus wel voorschrijft dat ze die vaardigheden
moeten hebben. Het CvE is zich hiervan bewust en dit zal ook
onderzocht worden door de werkgroep.
De TI-83 op het centraal examen
Net zoals er door updates of het installeren van apps meer
mogelijk is met bepaalde grafische rekenmachines, zijn er ook
verschillen tussen de reeds goedgekeurde machines zoals ze van
de fabriek komen. Zo zat er in het vwo-examen een vraag waarbij
een oude versie van de TI-83 niet op de gebruikelijke manier kon
worden ingezet bij de berekening van een cumulatieve binomiale
kansverdeling omdat deze niet verder ging dan n=999. Dit betekent
dat deze vraag niet op te lossen is. Op zon moment zal een
leerling een beroep moeten doen op andere vaardigheden.
Bij de examenconstructie wordt ernaar gestreefd dat opgaven
opgelost kunnen worden met de kennis en vaardigheden waarover
leerlingen op grond van de syllabus dienen te beschikken. Soms
kan de grafische rekenmachine daarbij behulpzaam zijn maar soms
ook niet. Een oudere of minder uitgebreide rekenmachine hoeft dus
niet overboord. De gebruiker moet zich echter wel bewust zijn van
de beperkingen van zo'n machine.
Jacqueline Wooning |
PISA 2012 (deel 2)
In WiskundE-brief 654 heb ik onder andere aandacht besteed aan het verschil
in scores tussen jongens en meisjes. In de PISA-rapporten worden
allerlei deelgroepen met elkaar vergeleken. Zo heeft men
geconstateerd dat de trend in prestaties bij praktisch alle
onderwijstypen, van vmbo-bb tot vwo, zo'n beetje gelijk is.
Thuistaal
Een misschien wat verrassender beeld krijgen we als we de
leerlingen waar thuis Nederlands wordt gesproken, vergelijken
met degenen waar thuis een andere taal wordt gesproken, zoals
bijvoorbeeld Fries, Arabisch, Turks of Pools. Hiernaast is de
ontwikkeling van beide groepen in beeld gebracht. Even ter
herinnering: 500 is het gemiddelde voor alle OECD landen in 2003
en de standaardafwijking is 100. Het OECD gemiddelde is sinds 2003
een paar punten gedaald. In 2012 bedroeg het nog maar 494.
Een paar opvallend zaken:
- De omvang van dit verschil is meestal meer dan een halve standaardafwijking.
- De scores van de leerlingen waar Nederlands geen thuistaal is, verlopen grillig.
- Ogenschijnlijk is er sprake van een stabilisatie van de scores bij de leerlingen
waar thuis Nederlands wordt gesproken.
Het verschil in scores tussen beide groepen heeft ook te maken met de
sociaal-economische status. Wanneer daarvoor wordt gecorrigeerd, wordt
dit verschil ongeveer gehalveerd.
De grote invloed van de thuissituatie blijkt ook uit het feit dat
leerlingen uit éénoudergezinnen, na correctie voor sociaal-economische
factoren, gemiddeld bijna 20 punten lager scoren dan leerlingen uit gezinnen
met twee ouders. Iets dergelijks geldt voor België maar in veel
Eurpese landen is dit effect veel kleiner.
Weinig plezier of steun
Er zijn de leerlingen ook veel vragen gesteld waaruit hun houding
tegenover het vak wiskunde en tegenover hun docenten zou kunnen
worden afgeleid. Nederland scoort hier traditioneel al niet goed en
dat is er in dit rapport niet beter op geworden.
In de onderstaande tabel is weergegeven, hoeveel procent van een
standaardafwijking de gemiddelde scores voor Nederland afwijken van
het OECD gemiddelde.
|
2003 |
2012 |
Interesse en plezier in wiskunde |
-20 |
-33 |
(On)zekerheid |
-38 |
-39 |
Steun van docenten |
-27 |
-41 |
Je kunt allerlei vragen bij deze gegevens stellen. zijn de
Nederlandse leerlingen bijvoorbeeld niet gewoon kritischer of
kritischer geworden? Toch lijken mij de cijfers in de tabel
geen cijfers om trots op te zijn.
gk
|
Puzzel mee op Facebook
Over een maand vindt de eerste ronde van de Nederlandse
Wiskunde Olympiade plaats. Voor iedereen die alvast wil
gaan oefenen of die gewoon niet kan wachten om uitdagende,
puzzelachtige opgaven te doen, komt er de komende tijd
elke werkdag een nieuwe opgave
op onze Facebookpagina.
De eerste opgave zal op 16 december 2013 online staan en de
actie loopt tot aan de start van de eerste ronde op 20 januari
2014. Iedereen mag meepuzzelen! Plaats je oplossing gewoon in
een reactie op het Facebookbericht met de opgave.
Onder de scholieren die actief deelnemen, zullen we vijf
boekenbonnen van 20 euro verloten.
Quintijn Puite
|
Doe mee met de Onderbouw Wiskunde Dag 2014
Op woensdag 12 februari 2014 vindt voor de derde keer
de Onderbouw Wiskunde Dag (OWD) plaats, een jaarlijkse
wedstrijd, bedoeld voor 3 havo/vwo-leerlingen. De OWD is
vergelijkbaar met de Wiskunde A-lympiade en de Wiskunde
B-dag voor de bovenbouw.
De leerlingen werken gedurende één dag, van ongeveer 9:00 uur
tot 14:00 uur, in teams van drie of vier leerlingen aan een
'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen
centraal staat. Dit resulteert in een eindproduct in de vorm
van een werkstuk.
Inhoudelijk sluit deze opdracht, voor zover mogelijk, aan bij
de nieuwe doelen voor de onderbouw en de denkactiviteiten van
cTWO. De OWD-opdracht zal dit jaar ook in het Engels aangeleverd
worden.
Contact en informatie
Een artikel over de opdracht van vorig jaar vindt u in het
nummer van Euclides dat op dinsdag 17 december 2013 zal
verschijnen. Meer informatie over de organisatie, deelnamekosten
en inschrijven vindt u op www.fi.uu.nl/nl/onderbouwwiskundedag.
U kunt ook altijd contact opnemen via owd@science.uu.nl.
Dédé de Haan
namens de OWD-commissie
|
Masterclass wiskunde D: Knotted or not?
Op woensdag 12 februari 2014 organiseert het Radboud PUC
of Science een Masterclass wiskunde D over Knopentheorie.
| |
In een inleidend verhaal zal Meike Akveld uitleggen wat knopen
met wiskunde te maken hebben, hoe het een eigen gebied in de
wiskunde geworden is en waarmee knopenexperts zich bezighouden.
Knopentheorie
Na een tweede verhaal over het Jones polynoom gaan leerlingen
zelf Jones polynomen van niet-triviale knopen berekenen. De
masterclass eindigt met een terugblik en een blik in de toekomst.
Knopentheorie blijkt niet alleen interessant te zijn voor
wiskundigen maar ook bijvoorbeeld te kunnen worden gebruikt bij
het bepalen van de werking van bepaalde enzymen op moleculen.
De doelgroep wordt gevormd door leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo die
het vak wiskunde D volgen. Ga naar www.ru.nl/pucofscience voor
meer informatie of om uw leerlingen aan te melden.
|
Hoorzitting Rekentoets Tweede Kamer - aanvullingen
In WiskundE-brief 654 hebben we aandacht besteed aan een aantal bijdragen aan de hoorzitting
van de Tweede Kamer over de rekentoets. Hieronder staan nog een paar aanvullingen.
.
NVvW
De mondelinge bijdrage van voorzitter Marian Kollenveld, met de titel "Kan de
toets bijdragen aan rekenvaardigheid?", kunt u
hier
lezen. In haar bijdrage verwijst ze naar eens stuk, geschreven door de werkgroep
havo/vwo van de vereniging met de titel
"Weten wiskunde docenten voldoende van rekendidactiek?".
VMBO
Willie de Wit hamerde op het punt dat de (vmbo)leerling niet de dupe mag worden van
de invoering van de rekentoets. Ook leerlingen die wat minder goed kunnen rekenen,
moeten een vmbo-diploma kunnen halen. Hij breekt daarom een lans voor de invoering
van het rekencertificaat. Zie ook WiskundE-brief 582.
De bijdrage van Willie de Wit kunt u
hier
vinden.
MBO
Kees Corbet van het Mondriaan College heeft mede namens Thijs Dam,
die op de hoorzitting het woord voerde vanuit het mbo, een bijdrage ingestuurd.
Deze bijdrage, waarin gepleit wordt tegen uitstel en voor aanpassing van niveau
(voor veel leerlingen 2F in plaats van. 3F) kunt u
hier vinden.
|
Kanttekeningen bij de bijdrage van de NVvW aan de hoorzitting
Het verhaal van de NVvW naar de hoorzitting in de Tweede Kamer
van 4 december 2013 (zie
hier
en
hier)
behoeft naar mijn mening drie kanttekeningen.
Ten eerste gaat dit verhaal volledig voorbij aan de discussie over
de erbarmelijke resultaten van de rekentoetsen. En dat was toch echt
het onderwerp van de hoorzitting. Als de visie van de NVvW breed
geaccepteerd zou worden, breekt straks de hel los. Gelukkig ziet
het er naar uit dat die hele toets in de prullenmand gekieperd zal
worden. Dat de voorstanders van de rekentoets (en daar kunnen we,
gezien de inhoud van die brief, de NVvW rustig bij rekenen) zich in
de discussie beperkt hebben tot een verdediging van het realistisch
rekenen, is een zwaktebod.
Op één hoop
Het tweede manco is dat men rekenkunde en wiskunde op één hoop gooit
met didactiek. En de rekendidactiekmode staat schrijnend tegenover
het wezen van de wiskunde: de deductieve methode, van het algemene
naar het bijzondere, van het formele naar het concrete. Rekenen is
de basis van de algebra en algebra is de basis van de analyse (en
nog heel wat meer).
Het derde euvel is het ophemelen van die didactiek en het twijfelen
aan de vermogens van "de" wiskundeleraar. Alsof de manier van optellen
(kolomsgewijs, van links naar rechts) of delen (happend) of "handig"
vermenigvuldigen (waarmee 25 × 24 wel aangeleerd wordt ten koste
van 23 × 26) de absolute maat van de rekenkunde is en alsof de
verhaaltjes en plaatjes eromheen zaligmakend zijn.
Een manier van uitleggen
Ik ben één van de wiskundeleraren die zich verdiept heeft in het
realistisch rekenen en pas daarna, dus niet a priori, de zwakke
punten ervan geconstateerd heeft. De realistische rekendidactiek
is een manier van uitleggen, niet meer en niet minder. En volgens
mij dan ook nog eens een heel slechte manier van uitleggen.
Henk Pfaltzgraff
|
Bericht van het ministerie over de rekentoets
Er bereiken ons signalen dat er onzekerheid is ontstaan over de
rekentoets die in het voorjaar van 2014 wordt afgenomen. Sinds schooljaar
2013-2014 is de rekentoets een verplicht onderdeel van het eindexamen.
Hoewel leerlingen de komende twee jaar nog niet kunnen zakken vanwege
een laag cijfer, is deelname aan de toets een voorwaarde om het diploma
te krijgen.
Op woensdag 4 december vond er over de rekentoets een hoorzitting plaats
in de Tweede Kamer. Naast steun voor de doelstelling om de rekenvaardigheid
van leerlingen te verbeteren, was er kritiek op de toets zelf. Daarover
zijn diverse publicaties in de pers verschenen. OCW en het College voor
Examens nemen deze kritiek serieus. Voor de toetsen van 2014 zijn al
maatregelen aangekondigd, te weten het terugbrengen van de lengte van
de toets en het verminderen van de taligheid door het aanpassen van
de verhouding tussen contextloze en contextrijke opgaven.
In aanvulling daarop zal onderzocht worden op welke wijze de toetsen in
2014-2015 verder te verbeteren zijn.
Bijlage
De toetsen van 2014 zullen worden afgenomen onder de condities die het
CvE bekend gemaakt heeft in de brochure "Kaders rekentoets VO 2014". Daarbij
heeft de staatssecretaris aan de Kamer meegedeeld dat het behaalde
cijfer op een bijlage bij de cijferlijst komt in plaats van op de cijferlijst
zelf. Over de opzet van deze bijlage wordt u in januari 2014 nader geïnformeerd.
Wouter Wieldraaijer
Projectleider taal en rekenen vo
(Overgenomen van Steunpunt taal en rekenen vo)
|
Masterplan Dyscalculie
Het Masterplan Dyscalculie is een initiatief van het ministerie
van OCW met als doel scholen en onderwijsinstellingen in staat
te stellen om ernstige reken- wiskundeproblemen en dyscalculie
bij leerlingen en studenten zo snel mogelijk te kunnen signaleren
en hen zo goed mogelijk te begeleiden.
Het uiteindelijke doel is dat deze leerlingen en studenten onderwijs
op hun eigen niveau kunnen volgen. De protocollen Ernstige Reken-
Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) zijn hierbij leidend.
De doelstellingen van het Masterplan worden geconcretiseerd door onder andere:
- Het organiseren van conferenties over ernstige reken- wiskundeproblemen en dyscalculie.
- Een website onderhouden met informatie, ontwikkelde handreikingen en met bronverwijzingen.
- Beantwoorden van vragen over ernstige reken- wiskundeproblemen en dyscalculie.
- Bekendheid geven aan de protocollen ERWD en de inhoud ervan.
Over het Masterplan Dyscalculie zal regelmatig een nieuwsbrief verschijnen.
U kunt zich
via deze link
op deze nieuwsbrief abonneren.
|
SPSS in de wiskundeles? (oproep)
Zijn er collega's in het land die hun havo/vwo-leerlingen
leren werken met het programma SPSS? Ik overweeg om dit
programma in te zetten bij het profielwerkstuk.
Ik ben daarom op zoek naar scholen die hier ervaring mee
hebben en/of die SPSS inzetten in de wiskundeles.
Kunt u mij helpen? Neem dan contact op met
jacolien@wiskundejuf.nl.
Jacolien van DIjk
|
De vakdocent en LOB
In het deelproject "De vakdocent en LOB", onderdeel van het
Project Stimulering Loopbaan Oriëntatie Begeleiding,
wordt op woensdag 15 januari 2014 een brainstormsessie georganiseerd voor
experts van het vak Wiskunde in Utrecht. Plaats van handeling is De
Verdieping @ Sardes, Sint Jacobsstraat 63 in Utrecht.
Doel van de sessie is om met elkaar in gesprek te gaan over de
bijdrage die de vakdocent Wiskunde kan geven aan LOB. De
uitkomsten hiervan gaan we verspreiden in het land onder de
vakdocenten Wiskunde.
Rol wiskundedocent onderbelicht
Uit een onderzoek van het LAKS en onze expert meeting in juni 2013
kwam sterk naar voren dat de rol van de vakdocent binnen LOB nog
onderbelicht is. Redenen genoeg voor Project Stimulering LOB om dit
op te pakken. De bijeenkomst wordt begeleid door Piet Groenewegen,
professioneel procesbegeleider en deskundige op het gebied van LOB.
We willen good/best practices, tips en ideeën uitwisselen en met
elkaar in gesprek gaan over de vraag hoe we de vakdocent meer
kunnen betrekken bij LOB in en buiten de school. De opbrengsten
willen we publiceren in het vakblad en tevens landelijk verspreiden
onder de vakdocenten.
Het programma van 15 januari 2014 ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
12:45-13:30 |
Ontvangst met broodje. |
13:30-13:45 |
Opening en voorstellen. |
13:45-15:00 |
Verkenning. |
15:00-15:15 |
Pauze. |
15:15-16:30 |
Verzamelen en oogsten. |
Laat ons weten of je erbij bent via judithboschma@vo-raad.nl.
Judith Boschma
Projectteam Stimulering LOB
|
Kerstreces
De volgende WiskundE-brief verschijnt vermoedelijk op zondag 12 januari 2014.
Wij wensen al onze lezers prettige feestdagen en een goede vakantie.
Graag tot volgend jaar.
redactie
|
Advertenties
Fontys Lerarenopleiding Sittard zoekt een docent Wiskunde (0,5 fte)
Wij bieden een uitdagende en gevarieerde functie aan binnen het
hbo, in het bijzonder bij de lerarenopleiding. De opleiding
Wiskunde scoort al jaren op rij de eerste plaats in de Keuzegids
HBO en krijgt voor 2014 zelfs het kwaliteitszegel.
Voor meer informatie en sollicitatie: kijk
hier.
|
ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen
Het gratis rekenprogramma om toch nog rekenvaardig te
worden op referentieniveau 1F. Ga naar www.ffrekenen.nl
en probeer het meteen zelf.
Mail naar licenties@ffrekenen.nl of bel 030-3031499 om
u als school aan te melden.
|
ffTrainen: Rekenen 2F en 3F
Nog even een sprintje trekken met de rekentoetstrainer
ffTrainen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrainen.nl
voor verdere informatie. Of geef het door aan uw leerlingen.
Docenten mailen voor een proeflicentie naar licenties@fftrainen.nl
of bellen 030-3031499.
|
|
|