Op woensdag 4 december 2013 is er in de Tweede Kamer een
hoorzitting over de rekentoets. Ook ik zal op die dag worden
gehoord. Hieronder treft u een korte samenvatting aan van
de door mij voorgenomen inbreng.
Rekenen moet worden aangeleerd op de basisschool en in
het voortgezet onderwijs worden onderhouden. Nederland zet
zichzelf voor aap met een afsluitende rekentoets in het
voortgezet onderwijs op basisschoolniveau. Ik zal dat
duidelijk maken aan de hand van drie punten.
1. De rekentoets is geen rekentoets
De naam "rekentoets" is misleidend. Iedereen denkt dat er
met die toets iets gedaan wordt aan de staat van de rekenvaardigheid
van leerlingen. Maar het gaat hier helemaal niet om een
rekentoets.
70% van de opgaven mag met de rekenmachine worden uitgerekend,
er worden bijna geen systematische rekenvaardigheden getoetst en
de rekenvaardigheden die worden getoetst, zijn van een niveau van
groep 6 van de basisschool.
2. De rekentoets maakt het alleen maar erger
Welk probleem moest er met de rekentoets ook alweer worden
opgelost? In zijn huidige vorm lost de rekentoets in ieder geval
niets op. Sterker nog: de toets maakt de zaak alleen maar
erger! Ga maar na:
- De toets lijkt in niets op de toelatingstoetsen rekenen
en wiskunde van het hoger onderwijs die ik heb gezien. Die
moeten bijvoorbeeld allemaal zonder rekenmachine worden
gemaakt.
- Het lijkt erop dat het leger van de vernieuwers van het
rekenonderwijs met deze rekentoets het slagveld van het primair
onderwijs achter zich laat en het voortgezet onderwijs als
nieuwe bestemming gekozen heeft. Het gevolg is dat er nu ook
daar wordt geprutst.
- Er is met de invoering van de rekentoets sprake van
enorme geldverspilling! Het geld dat is besteed aan
zogenaamde rekenverbetertrajecten en rekencoördinatoren
had beter direct naar extra uren rekenlessen op school
moeten gaan.
- De geluiden om rekenen bij alle vakken onder te brengen,
zijn verontrustend. Rekenen hoort bij wiskunde en op die manier
wordt het een bende! Laten we weer rekenen op de basisschool en in
het voortgezet onderwijs bij wiskunde. Als je de rol van de
rekenmachine in de wiskundeles terugdringt, betekent dat
vanzelf dat ook daar weer wordt gerekend. Daar heb
je echt geen dure referentiekaders, tussendoelen, implementatieschema's
en consultants voor nodig.
- De rekentoets demotiveert leerlingen. Met de huidige rekentoets
krijgen we leerlingen beslist niet enthousiast voor rekenen en
wiskunde.
3. De rekentoets is aanvechtbaar
De toetsopgaven worden na afname niet openbaar gemaakt en dat is
juridisch niet in de haak. Ook is de rekentoets onrechtvaardig want
hij is niet trainbaar. Zoals de toets nu in elkaar steekt, is deze
vergelijkbaar met een IQ-test of een creativiteitstest. Veel
leerlingen dreigen hier de dupe van te gaan worden.
Karin den Heijer