nummer 652, 24 november 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen (reactie NVvW)
Het onderwerp rekenen houdt veel gemoederen bezig. Met deze zin openen
wij de webpagina over de rekentoetsen en alles wat daar bij hoort. Op
deze pagina
kunt u achtergronden lezen, wordt een stukje historie herhaald en vindt
u het standpunt van de NVvW met betrekking tot de rekentoets.
Dat rekenen veel gemoederen bezig houdt, blijkt ook uit de reactie van
de heer de Jonge in WiskundE-brief 651. De heer de Jonge reageert op de brief over
referentieniveaus en de rekentoets, die we in oktober aan de Staatssecretaris
hebben gestuurd. Op één punt kan ik hem onmiddellijk geruststellen. De
"kromme" zin waarover hij zich boos maakt, staat niet in de brief.*
Brede inbedding noodzaak
Aan het einde van zijn reactie blijkt dat de heer de Jonge het op één punt
wel met de NVvW eens is: wiskunde is veel meer dan rekenen. Waar wij
van mening verschillen, is dat volgens ons het rekenonderwijs breed
ingebed moet worden in het onderwijs, terwijl de heer de Jonge kennelijk
van mening is dat rekenen exclusief thuishoort bij het vak wiskunde.
Ons standpunt is niet ontstaan uit valse bescheidenheid. Uiteraard zijn er
veel wiskundedocenten die uitstekend kunnen rekenen en dit vast ook goed
kunnen overbrengen aan veel leerlingen. En dat gaat zonder twijfel het beste
bij gymnasiumleerlingen zoals die van de heer de Jonge. Waar het ons om
gaat, is dat er een grote groep leerlingen is, met name in het vmno, het mbo
en het havo, die niet rekenvaardig is. We willen de extra last van het leren
rekenen niet exclusief binnen wiskunde halen. Dat vak is namelijk toch al
overvol gezien het geringe aantal lesuren.
Weinig specialisten
Juist voor deze leerlingen, de groep waarover er zorg bij ons bestaat, is
het van belang om het rekenen breed in het onderwijs in te bedden. Deze
leerlingen moeten bijvoorbeeld het rekenen met procenten kunnen toepassen
op economische, aardrijkskundige, scheikundige, biologische en wiskundige
vraagstukken. Het moet om die reden geen extra examenvak worden maar het
mag ook zeker niet ten koste gaan van de uren wiskunde.
In ons land zijn slechts weinig specialisten op het gebied van de
rekendidactiek. Wij zijn van mening dat het gebruik maken van de op dit
gebied aanwezige kennis ons allemaal zal helpen.
Hoorzitting
De Tweede Kamer heeft besloten tot een hoorzitting over rekenen. Wij
hebben daarvoor desgevraagd inmiddels een aantal collega's uit de praktijk,
dus ook vanuit het vmbo, voorgedragen. We houden u op de hoogte.
Marian Kollenveld
Voorzitter van de NVvW
*Noot van de redactie: het citaat staat inderdaad niet
in de brief aan de Staatssecretaris maar is wel te vinden in
Rekenen: Standpunten en rol van de NVvW.
|
Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen (reactie op Jaap de Jonge 1)
Met Jaap de Jonge vind ik dat rekenen (number theory, arithmetic) tot de
wiskunde behoort. Sterker, het behoort tot de basis van de wiskunde.
Waarom zou dat rekenen geen "echte" wiskunde zijn en de abc-formule
bijvoorbeeld wel? Alsof rekenen door iedereen kan worden gegeven
en de abc-formule alleen maar uitgelegd kan worden door superspecialisten.
Het kan zijn dat je van mening bent dat rekenen niet op de juiste manier
wordt gegeven. Of misschien vind je dat je onvoldoende tijd van de directie
voor het rekenonderwijs krijgt. Maar die dingen verander je niet door als
wiskundedocent je kop in het zand te steken: "Rekenen? Nee, daar weet ik als
wiskundige niets van".
Cor Fortgens
Amstelveen College
|
Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen (reactie op Jaap de Jonge 2)
Collega Jaap de Jonge ergert zich in WiskundE-brief 651 aan de scheiding tussen
rekenen en wiskunde die door de NVvW wordt gemaakt in haar brief naar
de staatssecretaris. Hij verwijst met name naar de zinsnede in deze
brief waarin de deskundigheid van de wiskundedocenten op het gebied
van de rekendidactiek in twijfel wordt getrokken en wil dat de NVvW
iets onderneemt tegen de "kwakzalverij" en "charlatanerie" in de
rekendidactiek.
Zijn ergernis deel ik. Een wiskundevereniging die haar leden neerzet als
slachtoffers van hun rekenvooropleiding op de basisschool, haar eigen
wiskundedocenten ongeschikt verklaart en hulp zoekt bij rekenspecialisten
en leraren van andere vakken, verdient het om al haar leden per omgaande
kwijt te raken. Rekenlessen uitbesteden aan collega's economie en
aardrijkskunde? Of aan de didactici? Wat een belediging!
Uitleggen is óns vak
Wiskunde ligt in het verlengde van rekenen. Er is een doorlopende leerlijn
naar algebra, functies en calculus. Didactiek is een middel, geen doel. Het
gaat om het wat, niet om het hoe (commissie Dijsselbloem, 2007). Ik ben er
van overtuigd dat mijn wiskundecollega's, jong en oud, uitstekend in staat
zijn om rekenlessen te geven. Uitleggen is ons vak.
We weten langzamerhand wel wat er van terechtkomt als je de onprofessionelen,
ik zou het woord "kwakzalvers" niet in de mond durven nemen, het rekenen laat
uitleggen en laat toetsen met een rekenmachine in de hand. We weten wat er van
terecht komt als je ze laat uitleggen hoe je een staartdeling uitvoert met
happend delen en hoe je grote en/of decimale getallen aftrekt via het aanvullen
tot een rond getal. Hoe je breuken bewerkt via pizzaplaatjes en hoe je
evenredigheden via verhaaltjessommen begrijpelijk maakt. En ach, waarom zou je
herhalingsoefeningen in je leergang opnemen? Waarom zou je iets herhalen dat
niet in procedures is vastgelegd?
Hoe zouden Jan Ligthart en Theo Thijssen dat in hun klassen met 50 leerlingen
ooit voor elkaar gekregen hebben, vraag ik mij wel eens af.
Helix van doorverwijzingen
Aan 'mijn' Vereniging, voor zolang het duurt, stel ik nogmaals (zie WiskundE-brief 601)
de vraag, welke instantie verantwoordelijk is voor de rekenramp die onze
kinderen heeft getroffen en onze adolescenten gaat treffen. Het CITO/CVE
(u weet wel, het instituut van de invalide rekentoetsen) wijst met in
onschuld gewassen handen naar de referentieniveaus. De didactische bedenkers
van de referentieniveaus wijzen naar de incompetente leraren en de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren wijst naar (de opleiding van)
haar leden en naar de "beleidsmaatregelen", de politiek dus.
De politiek denkt de problemen tenslotte op te kunnen lossen door de lat
telkens maar weer hoger te leggen. Het ligt immers aan die domme en luie
leerlingen. Maar mijn vraag blijft hangen boven deze neerwaartse helix van
doorverwijzingen.
Als de voortekenen ons niet bedriegen, zal binnenkort blijken dat de politiek
kamerbreed eindelijk tot inzicht is gekomen. Nu de NVvW nog. En de didactici.
En het CITO.
Henk Pfaltzgraff
|
Hoorzitting rekentoets
Op woensdag 4 december 2013 van 14:30 tot 18:00 uur houdt de
Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de
Tweede Kamer een hoorzitting / rondetafelgesprek over de toekomst
van de rekentoets. Deze bijeenkomst, die is onderverdeeld in
drie blokken van ongeveer een uur, is openbaar.
Voor deze bijeenkomst zijn o.a. Jan van de Craats, Jan Karel Lenstra, Anne van Streun, Lonneke Boels, Karin den Heijer, Marian Kollenveld en Ben Wilbrink uitgenodigd. Een volledige
lijst met tijden en sprekers vindt u via
deze link naar de website van de Tweede Kamer.
|
Grafische rekenmachine verbieden? Dwaasheid! (reactie)
Veel voorstanders van de grafische rekenmachine veronderstellen dat de tegenstanders menen dat er een stap terug in de tijd moet worden gezet. Van mij mag de grafische rekenmachine best worden afgeschaft maar dan niet om vervolgens weer met tabellenboeken te werken. Niet om een uitgebreid functieonderzoek uit te voeren om ten slotte een grafiek te kunnen tekenen. En niet om een standaardafwijking weer met de hand uit te rekenen.
De huidige generatie grafische rekenmachines is niet veel geavanceerder dan de eerste generatie die uit de jaren '90 stamt. De apparaten zijn duur en sinds de komst van "apps" als WolframAlpha ook erg ouderwets. Natuurlijk moet er bij een overstap naar het gebruik van een programma als WolframAlpha nog het één en ander worden uitgewerkt, zoals bijvoorbeeld de vraag: hoe kan er op een veilige manier worden getoetst? Maar daar vinden we vast wel een oplossing voor.
Alex van den Brandhof
|
Grafische Rekenmachine verbieden? Dwaasheid! (reactie op Henk Oerlemans)
Beste Henk, ik ga te voet naar school. Ik heb geen smartphone
en ik kijk nooit televisie. En ja, ik ben vóór de afschaffing
van de grafische rekenmachine. Omdat dat ding een hopeloos
verouderde interface heeft en naar mijn mening weinig toevoegt
aan dat waar het wiskundeonderwijs echt om gaat: leren denken!
Je mag me de in WiskundE-brief 651 door jou beschikbaar gestelde rekenlinialen
graag opsturen. Leg me dan als het even kan ook uit hoe ze werken
want die dingen zijn van vóór mijn tijd. Maar wat zou ik ze graag
aan mijn leerlingen laten zien. Als een voorbeeld van het vernuft
van vroeger tijden!
Hendrik Maryns
| |
|
Wintersymposium KWG
Het wintersymposium KWG wordt dit jaar gehouden op zaterdag 11
januari 2014 in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. Het
thema is Mathematics of Planet Earth.
Het programma ziet er als volgt uit:
Tijd |
Spreker |
Onderdeel |
09.30−10.00 |
|
Ontvangst met koffie en thee. |
10.00−10.30 |
Ferdinand Verhulst (Universiteit Utrecht). |
Inleiding: Modellen in alle maten. |
10.30−11.30 |
Leo Maas (Universiteit Utrecht, NIOZ). |
Zwaartepuntsdynamiek van de oceaan en onderwatergolven. |
11.30−12.00 |
|
Pauze met koffie en thee. |
12.00−13.00 |
Geert Lenderink (KNMI). |
Neerslagextremen in een opwarmend klimaat: van waarnemingen en conceptuele modellen tot klimaatprojecties. |
13.00−14.00 |
|
Lunch. |
14.00−15.00 |
Carel Eijgenraam (Universiteit Tilburg, CPB). |
Efficiënte normen voor de bescherming van dijkringgebieden tegen overstromen. |
Aanmelding
Via de website www.wiskgenoot.nl/watbiedt/wintersymposium14 kunt u zich online
aanmelden. De kosten voor het symposium bedragen € 25,= voor KWG-leden en
€ 30,= voor niet-leden. Deze bijdrage is onder andere voor de lunch en
voor de consumpties gedurende de dag.
Mocht u vragen hebben, aarzel dan niet om mij te mailen.
Jenneke Krüger
Bestuur KWG
|
Laatste oproep studiedag wiskundeleraren Groningen
Op dinsdag 17 december 2013 organiseren de Rijksuniversiteit
Groningen en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden gezamenlijk
de jaarlijkse Studiedag voor Wiskundeleraren met als thema
"Denken en doen: wiskunde per 2015".
U kunt zich nog tot 10 december
via deze link.
aanmelden voor de studiedag.
Gerrit Roorda
|
Advertenties
SmartRekenen
Smartrekenen.
Een nieuw rekenprogramma waar docenten blij van worden. Wat een gebruikersgemak!
Honderden kinderen monitoren. Alle bewerkingen worden gelogd en kunnen worden
teruggekeken.
Spaart contacturen. Zelfstandig oefenen, daar waar nodig ondersteund door uitleg,
hints en feedback. Motiverend, effectief en efficiënt.
Meer weten? Vraag naar onze referenties en probeer het zelf uit.
|
Vacature Hogeschool van Amsterdam
De lerarenopleiding Wiskunde is met ingang van 1 februari 2014 op zoek
naar een docent/lerarenopleider Wiskunde die naast het verzorgen,
ontwikkelen en evalueren van onderwijs als coördinator de dagelijkse
leiding over de opleiding heeft.
Ga naar www.hva.nl/vacatures voor meer informatie en om online te solliciteren.
|
|
|