nummer 651, 17 november 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen (reactie)
Twee weken geleden heeft het bestuur van de NVvW een brief van zorg
over de rekentoets aan de staatssecretaris van OCW gestuurd. Zie WiskundE-brief 649.
Tot mijn grote frustratie blijft de NVvW in die brief uit de bron van
alle ellende putten. En die bron is de absurde scheiding tussen rekenen
en wiskunde.
Het is juist dat wat die brief ongeloofwaardig maakt. Buiten de NVvW
is er geen serieuze wiskundedocent te vinden die deze scheiding tussen
rekenen en wiskunde aanhangt.
Niet deskundig?
Gerard Koolstra noemt het in WiskundE-brief 649 een opmerkelijk citaat: " Wij zijn
als wiskundedocenten niet vanzelfsprekend deskundig in het toetsen van
rekenvaardigheid en de rekendidactiek". Er is echter nog een buitengewoon
kwalijke passage die hij niet citeert. Een passage die ironisch genoeg
ook nog in krom Nederlands is gesteld. Let wel, het gaat hier om
een brief aan de staatssecretaris.
Die gewraakte passage luidt: " De kennis over de rekendidactiek komt
van het onderwijs dat de docent zelf heeft ontvangen op de basisschool
of van hun eigen kinderen die op de basisschool zitten". Wel, als
we zo gaan beginnen dan zou ik per direct met mijn lessen moeten stoppen.
Want tijdens mijn studie wiskunde heb ik evenmin iets gedaan aan de
didactiek van bijvoorbeeld functies, logaritmen of vlakke meetkunde.
Overigens werd die didactiek ook tijdens het jaar lerarenopleiding niet
gegeven. Veel van mijn collegas zullen dat kunnen beamen. In dat jaar
ging het louter en alleen over het leren van wiskunde in kleine,
heterogene groepjes. Omdat de didactiek van het worteltrekken, om maar
eens iets te noemen, kennelijk vanzelf sprak.
Kwakzalverij
Ik ben het volstrekt oneens met de NVvW. Ik ga ervan uit dat ik een betere
rekendocent ben dan iemand die zich na de PABO of na een tweedegraads
lerarenopleiding "rekenspecialist" durft te noemen. Ik weet domweg veel
meer van wiskunde en ik geloof dat ik met mijn twintig jaar ervaring ook
wel weet hoe ik les moet geven.
Ik daag de NVvW uit om mijn ongelijk te bewijzen. Zolang dat niet is gebeurd,
verzet ik me tegen de komst van "rekenspecialisten" in dat deel van het
voortgezet onderwijs waar wiskunde meer is dan rekenen. Als de NVvW wat wil
doen tegen de achteruitgang van het rekenen, laat ze dan eerst eens wat
ondernemen tegen de voortschrijdende charlatanerie in het onderwijs.
Jaap de Jonge
Gymnasium Felisenum, Velsen-Zuid
|
Uitwerkingen met commentaar van voorbeeldopgaven 3F
Staatssecretaris Sander Dekker heeft op 5 november 2013
een bief aan de Tweede Kamer gestuurd met daarin een plan voor
de verbetering van de rekenvaardigheid van leerlingen.
Als bijlage bij die brief voegde hij de opgaven uit de
Cito-voorbeeldrekentoets VO 3F toe. Ik heb becommentarieerde
voorbeelduitwerkingen gemaakt van die opgaven. U kunt deze
uitwerkingen
hier
vinden.
Jan van de Craats
|
Grafische Rekenmachine verbieden? Dwaasheid! (reactie 1)
Dwaasheid is het als een piloot van een groot passagiersvliegtuig
alleen nog maar op de automatische piloot kan vliegen. En dwaasheid is het
ook als een leerling alleen nog maar knopjes hoeft in te drukken om
zijn of haar antwoorden op het scherm te krijgen. Paul van Veen schrijft
in WiskundE-brief 650 dat hij het vroeger fantastisch vond om met medestudenten te
wedijverden in het schrijven van steeds slimmere rekenmachineprogrammas.
Maar voor je zo'n programma kan schrijven, moet je toch eerst de wiskunde
beheersen.
Tegenwoordig zie je dat leerlingen de oplossing van een kwadratische
vergelijking zo van hun display kunnen overschrijven. Niet omdat ze de
abc-formule zelf hebben geprogrammeerd maar omdat ze met een kabeltje het
programma van een medeleerling hebben gekopieerd. Het verschil is dat dat
kopiëren een probleemvermijdende strategie is terwijl de aanpak van Paul
een probleemoplossende strategie is.
Analytisch voorwerk belangrijk
Binnen ons vwo, ons voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, hoort
naar mijn mening een gedegen kennis van wiskundige technieken thuis.
Zelf heb ik in mijn studie wiskundige biologie en mijn promotie veel
analyse moeten doen met betrekking tot niet lineaire dynamische systemen.
Het was toen van het grootste belang om afhankelijk van een flink aantal
parameters de stabiliteit van attractoren te kunnen analyseren. Ik gebruikte
daar vaak Computer Algebra Systemen en simulatieprogramma's voor.
Maar zelfs een Computer Algebra Systeem moet gevoed worden met analytisch
voorwerk. Onze taak is het volgens mij om de leerling eerst die analytische
technieken aan te leren voordat ze een grafische rekenmachine mogen gebruiken.
Ook een piloot leert het vliegen eerst zonder automatische piloot.
GR als controlemiddel
Bij twee opmerkingen van Paul van Veen kan ik me wel aansluiten:
- Het is best te doen om opgaven te formuleren waar de grafische
rekenmachine de leerling hooguit als controlemiddel kan dienen.
- Er ontbreekt in de huidige wiskunde leerboeken, op een enkele
bladzijde na, elke aandacht voor numeriek-wiskundige methoden.
Bij het eerste punt zou ik zelfs willen stellen dat we er actief ons
best voor zouden moeten doen om opgaven te formuleren waarin de grafische
rekenmachine hooguit als controlemiddel kan worden ingezet.
Numerieke wiskunde
Het tweede punt ondersteunt mijn mening dat het zo weinig mogelijk
gebruiken van een grafische rekenmachine op dit moment wenselijk is. Veel
leerlingen hebben er geen benul van, welke fouten er juist door numerieke
benaderingen kunnen ontstaan. Wat numerieke wiskunde in het programma
zou daarom niet misstaan.
John Val
Docent wiskunde en Informatica,
Rijnlands Lyceum Oegstgeest
|
Grafische Rekenmachine verbieden? Dwaasheid! (reactie 2)
Graag wil ik nadrukkelijk steun betuigen aan de visie van van
Paul van van Veen (WiskundE-brief 650). Bijna alle wiskundedocenten gaan met
de auto naar school, kijken televisie en gebruiken een smartphone.
Nu gaan er plotseling stemmen op om de grafische rekenmachine af
te schaffen. Gaan de voorstanders van dit idee dan voortaan ook
te voet naar school? Kijken ze dan ook geen televisie meer en doen
ze hun smartphone weg? Wij wiskundigen zijn toch consequent in ons
gedrag?
Ik vind het volstrekt ondoordacht en zeer inconsequent om nieuwe
ontwikkelingen niet te benutten in onze wiskundelessen. Wij
wiskundedocenten moeten geen stappen terug doen maar juist voorop lopen.
Dom rekenwerk verplicht
Toen ik onlangs een paar economiestudenten van de Radboud Universiteit in
Nijmegen en van de "Tilburg University" moest begeleiden, ontdekte ik tot
mijn verrassing dat zij de standaardafwijking van een hoeveelheid data
helemaal handmatig moesten kunnen berekenen. Gewoon "dom rekenwerk" dus,
dat wel heel veel tijd tijd kost.
Toen ik de namen en leeftijden van de betrokken universitair docenten
bekeek, bleek dat ze waren opgeleid in een periode waarin de grafische
rekenmachine nog niet op het vo gebruik werd. En de studenten moesten de door
deze docenten geschreven, ouderwetse boeken gebruiken. Onvoorstelbaar!
Ga niet op de rem staan
Veel wiskundedocenten realiseren zich niet dat je in het bedrijfsleven in een
recordtijd resultaten moet boeken. Als hun leerlingen niet de nieuwste
rekenmachines mogen gebruiken en ook niet in dat gebruik getraind worden, dan
lopen zij later enorm achter bij de ontwikkelingen die voor Nederland als
kennisland door anderen juist zeer gestimuleerd worden. Kijk dan toch naar de
ontwikkelingen van deze moderne tijd en rem die ontwikkeling in Nederland niet
af door allerlei mooie zaken terug te draaien!
Voor collega's die echt terug willen naar de tijd dat we nog lieten zien dat
2 keer 2 ongeveer gelijk is aan 4, heb ik nog twee rekenlinialen liggen.
Henk Oerlemans
Docent wiskunde (al iets meer dan 50 jaar)
|
ICT: wel in de les, niet op het CE (reactie op reactie)
Natuurlijk is de observatie van Erik van Maanen in WiskundE-brief 650 juist
dat in het correctievoorschrift een volgend bolletje meestal
voortborduurt op een vorig bolletje. Je hebt dat vorige antwoord
natuurlijk wel nodig.
Wat echter niet hoeft, is dat het antwoord geschreven wordt als
een getal. Je kunt ook prima doorrekenen met een berekening. Mijn
stelling was daarom dat de examens nauwelijks behoeften te worden
aangepast maar de correctievoorschriften wel.
Laat mij dat illustreren met de volgende uitwerking van de eerste twee
opgaven van het examen havo wiskunde A 2013, tijdvak I, het examen
waarnaar hij in zijn reactie verwijst.
Opgave 1
Het aantal vrouwelijke patiënten is 912/52·48
Het totaal aantal contactmomenten is dus 912·3,5 + 912/52·48·4,7
Opgave 2
Het aantal contactmomenten van de mannelijke patiënten is 912·3,5
70% van 912 is 0,7·912
Het gemiddelde aantal contactmomenten is dus (912·3,5)/(912·0,7) (= 35/7 = 5)
Het enige dat door de aanpassing verloren gaat, is dat we niet meer
toetsen of leerlingen in staat zijn om dergelijke berekeningen in te
voeren in een rekenmachine. Dat kan getoetst worden op het SE.
Jan van Doorn
Montessori Lyceum Rotterdam
|
Materiaal studiedag NVvW beschikbaar
Op zaterdag 9 november 2013 vond de jaarlijkse studiedag van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren plaats. Van de slotlezing
en van diverse werkgroepen is nu materiaal beschikbaar.
U kunt dat materiaal op
de site van de NVvW
vinden.
|
Advertenties
Vacature bij StudySteps
Sanoma Learning is gestart met StudySteps, een online dienst om
leerlingen te ondersteunen bij wiskunde. Om dit innovatieve aanbod
een succes te laten worden, zijn we op zoek naar een Junior Content
Medewerker voor het meewerken aan de ontwikkeling van digitaal
leermateriaal.
Reageren kan tot 26 november 2013. Meer informatie vindt u via
deze link.
|
Workshop voor wiskundesectie
Ook dit jaar geeft dbp weer de veel bezochte workshop: Motivatie
en resultaat bij wiskunde, een aanpak voor de sectie. Meer informatie
op www.dbp-onderwijs.nl.
|
Getal & Ruimte gebruikersbijeenkomsten
Meld u nu aan voor één van de Getal & Ruimte gebruikersbijeenkomsten:
26-11-2013 Eindhoven, 3-12-2013 Zwolle en 12-12-2013 Zoetermeer.
Met aandacht voor:
- De nieuwe delen voor vmbo en havo/vwo onderbouw.
- De plannen voor de 11e editie Tweede Fase.
- ICT bij de methode.
- Rekenen.
De toegang is gratis. Meer informatie en aanmelden op www.getalenruimte.noordhoff.nl.
|
Auteurs gevraagd
Moderne Wiskunde zoekt enthousiaste, beginnende wiskundedocenten
die graag als auteur een bijdrage willen leveren aan goed lesmateriaal
voor de Tweede Fase.
Bent u geïnteresseerd? Stuur dan een mail voor meer informatie naar
Tom Eitjes, projectleider Moderne Wiskunde, via t.eitjes@noordhoff.nl.
|
SmartRekenen
Smartrekenen.
Een nieuw rekenprogramma waar docenten blij van worden. Wat een gebruikersgemak!
Honderden kinderen monitoren. Alle bewerkingen worden gelogd en kunnen worden
teruggekeken.
Spaart contacturen. Zelfstandig oefenen, daar waar nodig ondersteund door uitleg,
hints en feedback. Motiverend, effectief en efficiënt.
Meer weten? Vraag naar onze referenties en probeer het zelf uit.
|
Gratis oefenmateriaal Rekentoets (2F/3F)
Maak dit gehele schooljaar gratis gebruik van ons video- en
oefenmateriaal op www.kansvanslagen.nl, waar alle onderwerpen
van de Rekentoets(2F/3F) op gestructureerde en overzichtelijke
manier behandeld worden.
Meld uw school aan via info@kansvanslagen.nl of kijk op onze
website voor meer informatie.
|
|
|