nummer 650, 10 november 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Sander Dekker reikt prijs uit aan winnares Wiskunde Olympiade
Michelle Sweering (16) uit Krimpen a/d IJssel heeft in de categorie
"6e klas" op een bijzondere manier de Nederlandse Wiskunde Olympiade
2013 gewonnen. Van alle deelnemers aan de finale van de Wiskunde
Olympiade was zij namelijk de enige die een volle score wist te
behalen. Ook in eerdere rondes liet zij nergens een punt liggen.
Voor staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker past de Wiskunde
Olympiade perfect bij zijn ambitie om talentvolle leerlingen meer uit
te dagen in ons onderwijs. Daarom ontving Michelle afgelopen vrijdag
uit zijn handen haar eerste prijs. Dat gebeurde tijdens de
prijsuitreiking op de Technische Universiteit Eindhoven.
Prijswinnaars gaan door
Er werden vrijdag meerdere prijzen uitgereikt. Zo werd Branco
Baltussen kampioen in de categorie "5e klas" en ontving
Yuhui Cheng uit Rotterdam in de categorie "4e klas en lager" de
eerste prijs. In totaal waren er 15 prijswinnaars. Zij ontvangen
samen met nog 19 andere veelbelovende finalisten een uitnodiging
voor een intensief trainingsprogramma in de periode november
2013 t/m juni 2014.
Na deze training zullen er zes leerlingen worden geselecteerd voor
het team dat Nederland gaat vertegenwoordigen bij de Internationale
Olympiade in Zuid-Afrika. Vier meisjes zullen worden geselecteerd
voor de "European Girls Mathematical Olympiad" in Turkije en tien
leerlingen worden geselecteerd voor de "Benelux Mathematical Olympiad"
in België.
|
Brochure pilot aangepaste rekentoets dyscalculie vo
In 2013-2014 kunnen leerlingen met dyscalculie of ernstige
rekenproblemen een aangepaste rekentoets (zowel 2F als 3F)
maken. De aanpassing betreft zowel de hulpmiddelen, de
afnamecondities als de eisen. Zo zijn de opgaven bijvoorbeeld
eenvoudiger.
Alle vo-scholen kunnen leerlingen met ernstige rekenproblemen
of dyscalculie, als er wordt voldaan aan de voorwaarden, aanmelden
voor deze pilot.
Op 7 november heeft het College voor Examens (CvE) een
voorlichtingsbrochure over de pilot "rekentoets dyscalculie vo"
gepubliceerd. Indien nodig zal het CvE de informatie over de
pilot in de loop van het schooljaar 2013-2014 nog actualiseren.
Download de brochure
hier
|
Conferentie Masterplan Dyscalculie
Op maandag 9 december 2013 vindt de conferentie "Masterplan Dyscalculie"
plaats, georganiseerd door het Steunpunt taal en rekenen vo. De conferentie
is bedoeld voor rekendocenten, remedial teachers en andere betrokkenen
bij het rekenonderwijs die leerlingen met dyscalculie en ernstige
rekenproblemen begeleiden.
Bij de start van de conferentie wordt de website "Masterplan Dyscalculie"
gelanceerd. Tijdens de conferentie krijgen deelnemers informatie,
handvatten en tips aangereikt over dyscalculie, ernstige rekenproblemen
en over het signaleren van dyscalculie. Er is aandacht voor het voorkomen
van en omgaan met rekenproblemen en er is ruimte om ervaringen uit te wisselen.
Het programma bestaat uit een plenair gedeelte en drie rondes waarin
workshops, presentaties en een parallelle lezing zijn geprogrammeerd.
Details over het programma kunt u
hier
opvragen.
De conferentie vindt plaats op maandag 9 december 2013 van 10:00-16:00
uur in Hotel Postillion te Bunnik. Deelname kost € 50,= per persoon.
U kunt zich via
deze link
voor de conferentie aanmelden.
|
2F rekentoets ook voor Wintoets
Het Cito heeft weer twee voorbeelden van rekentoetsen
ter beschikking gesteld. Ik heb de 2F toets gedigitaliseerd
zodat die in Wintoets kan worden gebruikt.
Heeft u belangstelling? Stuur mij dan gerust even een mailtje.
José Kleinluchtenbeld
j.kleinluchtenbeld@staring.nl
|
Grafische rekenmachine verbieden? Dwaasheid!
Na het doorlopen van de middelbare school met een Aristo rekenliniaal
en met tabellenboekjes, was het voor mij een verademing om in 1976
werktuigbouwkunde te mogen studeren aan de Technische Hogeschool Twente,
waar het gebruik van geavanceerde rekenmachines werd gepromoot. Wat je
allemaal niet kon doen met een HP85! We wedijverden met elkaar om steeds
weer nog slimmere programmas te schrijven.
In de wiskunde en technische wetenschappen is vrijwel geen probleem
oplosbaar zonder geavanceerd rekentuig. En proberen we het nu echt
om onze leerlingen wijs te maken dat bètavraagstukken met uitsluitend
pen en papier op te lossen zijn?
Geavanceerd rekentuig
Ik gebruik in mijn wiskundelessen Geogebra, Wolfram Mathematica en
soms ook Coach6. Leerlingen vinden het geweldig. Vraagstukken
behoeven niet op "oplosbaarheid" te worden uitgezocht maar kunnen
gelukkig realistisch blijven.
Vreemd genoeg ontbreekt in de huidige wiskunde leerboeken, op een enkele
bladzijde na, elke aandacht voor numeriek-wiskundige methoden. En dat
terwijl iedereen in de bètapraktijk zich dagelijks van die methoden
bedient.
Stap terug
Het afwijzen van het gebruik van de grafische rekenmachine staat haaks
op de werkwijze van wiskundigen en ingenieurs. Die afwijzing is een
stap terug in de tijd in plaats van een stap voorwaarts naar technische
studie en beroepspraktijk.
Het verbieden van antieke machines als de TI-84 is dwaasheid. Het is
ook onnodig want het is best te doen om opgaven te formuleren waar de
grafische rekenmachine de leerling hooguit als controlemiddel kan dienen.
Paul van de Veen
Docent wiskunde 1e graads, het Kottenpark, Enschede
|
ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie)
Jan van Doorn houdt in WiskundE-brief 648 een pleidooi voor het afschaffen
van de grafische rekenmachine op het centraal eindexamen. De
week erna kreeg Jan van verschillende kanten bijval. Op zich
valt er best wat voor te zeggen.
Aangezien bij scheikunde en natuurkunde de grafische
rekenmachine in de nieuwe programma's is afgeschaft en die
machine in vervolgstudies meestal ook al niet meer is toegestaan,
kun je je afvragen of het nog heel veel aan het onderwijs toevoegt
wanneer je leerlingen een rekenmachine van een euro of 100 voor
één vak aan laat schaffen.
Doorvoering niet eenvoudig
Waar ik mij echter wat zorgen over maak, is de mening van Jan
van Doorn dat het een en ander eenvoudig door te voeren is. In
zijn optiek wordt er op examens zelden met een uitkomst verder
gerekend. Ik vind dat een erg bijzondere waarneming. Als je een
willekeurige opgave van vier punten uit bijvoorbeeld het havo 5
wiskunde A eindexamen pakt, dan is het tweede 'bolletje' vaak al
een stap waarbij je het antwoord van het eerste 'bolletje' toch
echt wel nodig hebt.
Op een zelfde manier heb je vaak uitkomsten van de intersectfunctie
van je grafische rekenmachine nodig om verder te kunnen rekenen.
Dit betekent dat de examens zonder grafische rekenmachine toch
heel anders geschreven zouden moeten gaan worden. Het betekent dat
elke vraag uit ongeveer een enkele rekenstap zou moeten gaan
bestaan. En dat vind ik wel een erg grote aderlating voor ons onderwijs.
Erik van Maanen
|
Nieuwste Casio fx-CG20 software
In WiskundE-brief 648 en WiskundE-brief 649 werd de aandacht gevestigd op het feit
dat veel gebruikers van een Texas Instruments grafische rekenmachine
werken met een verouderd operating system. Wel, dat is ook het geval
bij veel gebruikers van de Casio fx-CG20.
Casio gebruikers kunnen het in november 2013 uitgebrachte, nieuwste
Operating System versie 2.0 voor de fx-CG20 downloaden via
www.casio-educatie.nl/downloads/fxcg20/.
De nieuwste software bevat onder andere het automatisch haakjes
zetten bij tweeduidige invoer, zodat 1 / 2x wordt veranderd
in 1 / (2x). Verder is er vectorrekenen aan het programma
toegevoegd (inproduct, uitproduct, etc.) en zijn er nog meer soorten
kanssimulaties mogelijk.
De nieuwe software speelt goed in op de wiskundevereisten van het
nieuwe cTWO programma.
Wouter Vonk
|
Wiskunde DOT van start
Op dinsdag 19 november van 15:00 tot 18:00 uur zal de
eerste bijeenkomst van het DocentenOntwikkelTeam
(DOT) Wiskunde plaatsvinden. Tijdens deze bijeenkomst
zal bepaald worden waarmee de reeds aangemelde docenten
zich precies gaan bezighouden.
Het DOT wordt geleid door Roel van der Garde van
de Haagse Hogeschool en Wim Caspers van de TU Delft.
Wilt u deze bijeenkomst bijwonen? Laat het dan weten op
info@betasteunpuntzh.nl. Laat het ons ook weten als u
op de hoogte blijven en misschien later een keer (altijd
op een woensdag) wilt aanschuiven.
Meer informatie over de DOTs? Ga dan naar
onze site.
Vincent Renken
|
Wiskunde C & D dag vooraankondiging
Op woensdag 19 maart 2014 organiseren PWN en SLO een gezamenlijke
wiskunde C & D dag. De dag biedt plenaire lezingen en werkgroepen
over wiskundige inhoud, didactiek en organisatie van wiskunde C en D.
Voor het eerst verenigen de Wiskunde C dag en de Wiskunde D dag hun
krachten, met behoud van de eigen karakters van beide wiskundes.
De bijeenkomst vindt plaats in Cursuscentrum Domstad in Utrecht en
begint om 10:00 uur, eindigt rond 16:00 uur en is (dit jaar nog)
gratis toegankelijk. Het programma wordt later bekend gemaakt maar
u kunt de datum natuurlijk nu alvast in uw agenda reserveren.
Namens Platform Wiskunde Nederland en SLO
Nelleke den Braber (secretaris onderwijscommissie PWN)
Jos Tolboom (SLO leerplanontwikkelaar wiskunde Tweede Fase havo-vwo)
|
Advertenties
APS Rekenproblemen en dyscalculie 3 december 2013
Elke wiskundeleraar heeft er wel een paar van in de klas: leerlingen
die alleen maar onvoldoendes halen, de lesstof nooit snappen en de
motivatie voor rekenen/wiskunde helemaal kwijt zijn. Wat te doen of
juist niet te doen?
Meer informatie: www.aps.nl/agenda/-/event/785647
|
APS 2F-/3F-toets analyseren en benutten - 11 december 2013
Tijdens deze studiemiddag maakt u een grondige analyse van een
2F- en 3F-toets. Wat voor soort vragen worden er gesteld? Hoe is
de toets opgebouwd? Hoe kunt u uw leerlingen hierop voorbereiden?
Maar vooral: hoe kunt u de toets benutten om uw leerlingen
rekenvaardiger te maken?
Meer informatie: www.aps.nl/agenda/-/event/785687
|
Doe de Casio fx-CG20 leerlingentest
Welke grafische rekenmachine vinden uw leerlingen het beste? Laat nu 3 leerlingen de Casio fx-CG20 testen! De actie is speciaal voor scholen die nog niet bekend zijn met Casio grafische rekenmachines.
Meldt u aan via: www.casio-educatie.nl/actie
Hier leest u ook alvast hoe leerlingen van OSG Graaf Engelbrecht de fx-CG20 beoordeelden.
| |
|
Moderne Wiskunde gebruikersmiddag
Meld u nu aan voor de Moderne Wiskunde gebruikersmiddag!
Op het programma:
- 'De toekomst van het vak wiskunde in het voortgezet onderwijs'.
- Uitleg tussendoelen en tussentoets.
- Uitleg TF 2015 examenprogramma.
- Inspiratiesessies ICT.
De toegang is gratis. Meer informatie en aanmelden op www.modernewiskunde.noordhoff.nl.
|
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw
maken? Bent u toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing
van leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastergraad?
Kom op 30 november naar de Open Dag van de Master Leraar Wiskunde.
|
Eerstegraads vacature Utrecht
Het USG is een kleinschalige school waar modern onderwijs wordt
gegeven, gebaseerd op een rijke traditie. Per januari 2014 ontstaat
een reguliere vacature voor een:
docent Wiskunde - 10 lesuren (aankomend) 1e graads lesbevoegd.
Nadere informatie is verkrijgbaar bij Monique Sunter,
personeelsconsulent, tel. 030-2122199. Je sollicitatie kun je mailen
naar rector mw. J.H.M. Taat, h.taat@usgym.nl, met een c.c. naar
m.sunter@usgym.nl.
Voor uitgebreide informatie: www.usgym.nl.
|
SmartRekenen
Smartrekenen.
Een nieuw rekenprogramma waar docenten blij van worden. Wat een gebruikersgemak!
Honderden kinderen monitoren. Alle bewerkingen worden gelogd en kunnen worden
teruggekeken.
Spaart contacturen. Zelfstandig oefenen, daar waar nodig ondersteund door uitleg,
hints en feedback. Motiverend, effectief en efficiënt.
Meer weten? Vraag naar onze referenties en probeer het zelf uit.
|
|
|