nummer 649, 3 novem­ber 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen

Afgelo­pen maand heeft voorzit­ter Marian Kollen­veld namens het bestuur van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren een brief ge­stuurd aan de staats­secreta­ris van OC&W over de reken­toets. Veel van de door velen al geuite kritiek op de reken­toets wordt in die brief gedeeld.
In maart 2008 wees de NVvW al op "de nadelen van een al te enthou­siast opge­tuigde, kostba­re toets­prak­tijk door een insti­tuut buiten de school". Aan het eind van de brief worden de bezwa­ren nog eens opge­somd: vaste volgor­de, ant­woordge­richt­heid, aantal vragen, geen inzage­moge­lijk­heid en de strenge slaag-zakrege­ling. Over de validi­teit van de reken­toets wordt in de brief niet gespro­ken.
Geen gekun­stelde vragen
Het bestuur van de NVvW pleit voor een "duurza­me oplos­sing". Daaron­der ver­staat het bestuur een veranke­ring van rekenen binnen alle vakken "met een kwanti­tatieve compo­nent", zoals aard­rijks­kunde, geschie­denis, econo­mie, natuur­kunde, schei­kunde, biolo­gie en wiskun­de. De reken­doelen zouden binnen al deze vakken moeten worden opgeno­men in de examen­program­ma's en zouden dan niet meer getest behoe­ven te worden in "min of meer gekun­stelde vraag­jes van een reken­toets".
Deskun­digheid
Een opmerke­lijk citaat uit de brief van de NVvW is: "Wij zijn als wiskun­dedocen­ten niet vanzelf­spre­kend deskun­dig in het toetsen van reken­vaardig­heid en de rekendi­dactiek". Vervol­gens wordt er gememo­reerd dat er geen "bevoeg­de en bekwame docen­ten" voor rekenen na de basis­school in het voortge­zet onder­wijs aanwe­zig zijn. In lijn daarmee wordt gepleit voor het op indivi­duele basis onder deskun­dige begelei­ding repare­ren van grote reken­achter­standen: "Het moge duide­lijk zijn dat een min of meer wille­keurige docent in mbo of vo, al dan niet voor­zien van een digi­taal oefen­program­ma, een derge­lijke achter­stand niet even snel kan inlopen".
De brief is met toelich­ting hier te bekij­ken
gk

 

Veldraadpleging syllabi nieuwe wiskunde A en C

Van 29 oktober tot en met 20 decem­ber 2013 organi­seert het College voor Examens (CvE) met behulp van enquê­tes een veld­raadple­ging rondom de syllabi van de nieuwe examen­program­ma’s wiskun­de A (havo en vwo) en wiskun­de C (vwo). Docen­ten VO, vakdi­dactici en andere vakdes­kundi­gen kunnen dan hun mening geven over deze syllabi.
Er is onder­tussen een mail ge­stuurd naar zoveel moge­lijk betrok­kenen. Mocht u echter geen email hebben ontvan­gen, dan kunt u zich via www.cve.nl voor de veld­raadple­ging aanmel­den. Na aanmel­ding ont­vangt u dan een mail met een link naar de enquê­tes waar­voor u zich heeft aange­meld. U heeft tot en met 20 decem­ber 2013 de tijd om de enquê­tes in te vullen.
Aart Gieske
Project­medewer­ker havo/vwo CvE

 

Prijsuitreiking Wiskunde Olympiade

 
Op vrijdag 8 novem­ber 2013 wordt bekend gemaakt wie de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de gewon­nen hebben en vindt meteen ook de prijs­uitrei­king. Het één en ander gebeurt op de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven.
Bijzon­der dit jaar is dat staats­secreta­ris Sander Dekker van onder­wijs de prijzen zal uitrei­ken en in discus­sie zal gaan over zijn visie op excel­lentie en talent­ontwik­keling. De prijs­uitrei­king vindt plaats om 15:00 uur in college­zaal 5 van het Audito­rium van de TU Eindho­ven.
Veel prijzen
Er zijn vijf prijs­win­naars in elk van de drie catego­rieën: klas 6, klas 5 en klas 2/3/4. De prijzen varië­ren van 50 tot 250 euro en worden beschik­baar gesteld door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren. Verder zal Plat­form Wiskun­de Neder­land tijdens deze prijs­uitrei­king de medail­lewin­naars huldi­gen van de afgelo­pen Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de in Colombi­a.
Vanaf 14:30 uur is er koffie en thee in het Audito­rium van de TU Eindho­ven. De prijs­uitrei­king wordt om 16:30 uur afgeslo­ten met een borrel. Alle geïnte­resseer­den zijn welkom!
Birgit van Dalen, Quin­tijn Puite en Melanie Steen­tjes
Neder­landse Wiskun­de Olympia­de (info@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Mathematics of Planet Earth

MPE2013 (Mathema­tics of Planet Earth 2013) is een wereld­wijd initia­tief om te laten zien wat wiskun­de kan beteke­nen voor de uitda­gingen waar­voor we ons gesteld zien met betrek­king tot klimaat­verande­ring, duur­zaam­heid, natuur­rampen, ecolo­gie, biodi­versi­teit, epidemi­ologie, politie­ke en economi­sche syste­men en vele andere aspec­ten.
Plat­form Wiskun­de Neder­land organi­seert op zater­dagmid­dag 21 decem­ber 2013 rondom dit thema een evene­ment dat is gericht op een breed publiek en dus interes­sant is voor zowel leraren als leerlin­gen. Hoofd­spreker is Prof. Ken Golden, zeeijs-expert. Hij zal onder meer een prachti­ge video laten zien die recent op de Zuid­pool werd gemaakt.
Dagvoor­zitters zijn Sofie van den Enk en Ionica Smeets, bekend van onder andere het KRO-program­ma Eureka dat op dit moment op de buis is.
Ga voor meer informa­tie en aanmel­ding naar www.plat­formwis­kunde.nl.
Wil Schil­ders
Direc­teur Plat­form Wiskun­de Neder­land

 

Internationale Wiskundewedstrijd MATHEON/AMI

Voor middel­bare scholie­ren die het oplos­sen van op de prak­tijk gerich­te, wiskun­dige proble­men als een uitda­ging beschou­wen, organi­seert 3TU.AMI, een samen­wer­kings­verband van de drie techni­sche univer­sitei­ten Delft, Eindho­ven en Twente, ook dit jaar weer een interna­tionale wiskun­dewed­strijd. De drie techni­sche univer­sitei­ten organi­seren deze wed­strijd in samen­werking met het Duitse wiskun­deinsti­tuut Matheon in Berlijn.
 
De wed­strijd wordt via het inter­net in de vorm van een advents­kalen­der, de zoge­naamde Matheka­lender, ge­speeld en vindt plaats in de advents­periode van 1 tot 24 decem­ber 2013. In die periode wordt elk dag op de officie­le wed­strijd­site van de kalen­der een vakje "geopend" waarach­ter een wiskun­dige opgave ver­schijnt met tien mogelij­ke antwoor­den. Deze opgaven zijn in het Duits gesteld maar voor­zien van een Neder­landse verta­ling. Als je de Duitse taal niet goed be­heerst, vormt dat dus geen belemme­ring.
Pittige uitda­gingen met leuke prijzen
De proble­men zijn gesteld binnen een fraaie en bij de advents­periode passen­de context maar zijn niet altijd even gemakke­lijk. Soms zijn de proble­men zelfs van het niveau van de finale van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de. De oplos­sing vergt in princi­pe echter geen geavan­ceerde wiskun­de. Matheon stelt fraaie prijzen beschik­baar. Boven­dien stelt 3TU.AMI voor de Neder­landse scho­lier die de beste score haalt, een note­book beschik­baar.
De wed­strijd is indivi­dueel maar het kan leuk zijn om met een groep of klas te probe­ren om samen de goede oplos­sing te vinden. Zegt het daarom voort aan collega's of aan geïnte­resseer­de leerlin­gen. Verdere informa­tie vindt u op de Neder­landse website van deze wed­strijd: ami.3tu.nl/Matheka­lender.html.
Hennie ter Morsche

 

Studiedag voor wiskundeleraren Groningen

Op dinsdag 17 decem­ber 2013 organi­seren de Rijks­univer­siteit Gronin­gen en de Noorde­lijke Hoge­school Leeuwar­den gezamen­lijk de jaar­lijkse Studie­dag voor Wiskun­delera­ren.
Het thema luidt dit keer "Denken en doen: wiskun­de per 2015". Nadere informa­tie vindt u via deze link. U kunt deze link ook gebrui­ken om u voor de studie­dag in te schrij­ven.
Gerrit Roorda

 

Zoom Math op de TI-84

Een collega wees mij onlangs op deze site, waar een commer­cieel softwa­repro­duct onder de naam Zoom Math in ver­schil­lende versies wordt ver­kocht. Met dat product kan de algebra­ïsche kracht van de TI-84 Plus enorm worden uitge­breid. Zo sterk zelfs dat het onmoge­lijk de bedoe­ling kan zijn dat leerlin­gen op hun examen of op een tenta­men met dat product mogen werken.
Zo kun je met Zoom Math verge­lijkin­gen algebra­ïsch oplos­sen. De op het tenta­men of examen te vermel­den bereke­ning kan dan zo van het display worden overge­schre­ven. Ook kun je haakjes laten wegwer­ken, kwadra­tische verge­lijkin­gen in facto­ren laten ontbin­den, afgelei­den en primi­tieven laten bepalen en nog veel meer. Eigen­lijk maak je met Zoom Math van een TI-84 Plus een uitge­breide CAS machine!
Wissen niet nodig
Ik zie echt niet in hoe ik vooraf­gaand aan mijn tenta­mens de grafi­sche rekenma­chines van al mijn leerlin­gen moet contro­leren op de aanwe­zigheid van Zoom Math of een verge­lijk­baar program­ma. En voor het CE geldt nog steeds de bepa­ling:
 
 Afgelei­de functie bepalen met Zoom Math
 
 Een lijn door twee punten bereke­nen met Zoom Math
Het is niet nodig dat het geheu­gen van een grafi­sche rekenma­chine wordt gewist voor de aanvang van een zitting van het cen­traal examen.
CvE moet reage­ren
Geluk­kig is Zoom Math in deze tijd van goedko­pe "apps" een rela­tief prijzig stukje softwa­re. Maar ik kan mij voor­stellen dat leerlin­gen in het zicht van hun diploma toch beslui­ten om die investe­ring te wagen. En ook de gratis ver­krijgba­re, beperk­te versies van Zoom Math bevat­ten al func­ties die moge­lijk voorbij het toelaat­bare liggen.
Ik denk dan ook dat het CvE met spoed moet gaan bepalen hoe zij op deze recente ontwik­keling gaat reage­ren.
Ton Groene­veld

 

ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie 1)

Collega's Simon Biesheu­vel (Wiskun­dE-brief 643) en Jan van Doorn (Wiskun­dE-brief 648) houden een plei­dooi voor het (sterk) beper­ken van het gebruik van (grafi­sche) rekenma­chines op examens. Daar ben ik het hele­maal mee eens.
Niet alleen ik ben het daarmee eens. Ook de reso­nans­groep, door de minis­ter van OCW inge­steld, advi­seerde in 2007 al het volgen­de:
Dit bete­kent een alge­heel verbod van ICT bij het centra­le examen havo B en vwo B, en voor havo A, vwo A en vwo C een split­sing van het centra­le examen in een deel zonder en een deel met ICT.
Waarvan akte, 6 jaar later.
Henk Pfaltz­graff

 

ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie 2)

Ik ben het eens met heel veel opmer­kingen van Jan van Doorn in Wiskun­dE-brief 648. Ik wil er nog aan toevoe­gen dat een grafi­sche rekenma­chine bij veel tenta­mens van vele univer­sitaire studies (en moge­lijk ook oplei­dingen aan hoge­scholen) niet is toege­staan.
Om die reden moeten ook wij in het middel­baar onder­wijs niet zo sterk willen leunen op, en punten toeken­nen aan, het GR gebruik.
J. Verhees
Keizer Karel College, Amstel­veen

 

Oude TI-83 populair op havo

Bij mij is de TI-83 nog altijd erg popu­lair in mijn wiskun­de A havo­klassen. De ouders van die leerlin­gen zien over het alge­meen het nut van de grafi­sche rekenma­chine niet in, met als argu­ment dat hun zoon/dochter na het examen dat ding toch nooit meer zal gebrui­ken. En geef ze eens onge­lijk.
De afgelo­pen jaren was steeds onge­veer een kwart van mijn havo­leerlin­gen in het bezit van een TI-83. In de examen­klas liet ik deze leerlin­gen dan steeds een proble­mati­sche binomia­le som uitvoe­ren om ze te laten zien waarom ze op het CE de TI-84 Plus nodig hebben. Daarna drukte ik ze dan op het hart om tijdens het examen tijde­lijk een TI-84 Plus te lenen van een vwoleer­ling.
Henk Hiet­brink

 

Bijwerken van de TI-84 plus

Naar aanlei­ding van Wiskun­dE-brief 648 ontvin­gen we veel reac­ties over het aanbren­gen in de TI-84 van de nieuw­ste firm­ware. Als er in de klas tenmin­ste één TI-84 met de nieuw­ste firm­ware (versie 2.55), dan kan dat name­lijk nog veel eenvou­diger.
Met één van de bijgele­verde kabels kun je twee TI-84 plus rekenma­chines met ekaar verbin­den. Op de machine die moet worden bijge­werkt, kies je vervol­gens  Link   Receive . Daarna kies je op de machine met de nieuw­ste firm­ware  Link   Send   SendOS .
Let er wel op dat het bijwer­ken enige tijd duurt en dat dit proces niet mag worden onder­broken. Wordt het proces toch onder­broken, dan kan de ontvan­gende machine alleen nog maar met behulp van een compu­ter en TI-Connect weer worden her­steld.
Tenslot­te moet nog worden vermeld dat de firm­ware van de nieuw­ste TI-84 Plus C Silver Edition (de kleuren­machine) niet naar een "gewone" TI-84 Plus kan worden verzon­den.
tg

 

Cito Rekentoetsen gedigitaliseerd

Het Cito heeft weer twee voor­beelden van reken­toetsen ter beschik­king gesteld. Ik heb ze gedigi­tali­seerd zodat ze in de Digita­le Wiskun­de Omge­ving kunnen worden ge­bruikt.
Heeft u belang­stel­ling? Stuur mij dan even een mailtje.
Wim Groshei­de
groshei­de@gmail.com

 

Oktoberveiling WwF: opbrengst ruim € 1.100,=

De boeken­veiling van het Wereld­wiskun­de Fonds die op 1 novem­ber 2013 werd afgeslo­ten, heeft ruim € 1.100,= opge­bracht. Deze op­brengst gaat weer in zijn geheel naar het Wereld­wiskun­de Fonds.
Het WwF finan­ciert projec­ten in derdewe­reldlan­den die met het wiskun­deonder­wijs aldaar te maken hebben. Daarom dank aan alle deelne­mers voor dit mooie resul­taat! Op de veiling­website zijn de eindre­sulta­ten in detail te zien.
Verkoop gaat door
De volgen­de veiling zal in mei 2014 worden gehou­den. In de tussen­tijd zullen op de website www.wereld­wiskun­deboe­ken.nl boeken voor een vaste prijs worden aangebo­den. Het gaat dan vooral om de nog niet verkoch­te boeken. Er zijn ook weer veel oude (rede­lijk recente) school­boeken en heel veel tabel­lenboe­ken te vinden. De moeite waard om eens te komen kijken.
We staan ook op de jaarver­gade­ring van de NVvW op 9 novem­ber met onder andere veel 19e eeuwse Ameri­kaanse reken­boeken uit de collec­tie van Hessel Pot.
Jos Remijn
Veiling­meester WwF (Wereld­wiskun­deBoe­ken@gmail.com)

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


 

Vacature Hogeschool Windesheim

De leraren­oplei­ding wiskun­de van de hoge­school Windes­heim te Zwolle zoekt voor zo spoedig moge­lijk een eerste­graads docent wiskun­de voor in ieder geval 0.36 fte. Je bent verant­woorde­lijk voor lesge­ven, begelei­ding en beoorde­ling van werk­stukken en stages.
Erva­ring in het voortge­zet onder­wijs is gewenst. Voor verdere informa­tie: zie onze website via werken­bijwin­desheim.nl.
 

 

APS - Rekenen in vmbo-bb; wat werkt echt? – 27 november 2013

Op dit moment vallen grote groepen uit in vmbo-bb als het gaat om de (vanaf 2014) ver­plichte reken­toets. Het doel van deze middag is niet het halen van de reken­toets, maar "hoe krijg ik deze leerlin­gen verder met hun reken­vaardig­heden?".
Meer informa­tie: www.aps.nl/agenda/-/event/785702.

 

StudySteps: de persoonlijke online wiskundetrainer

Wiskun­de thuis eenvou­dig bijspij­keren kan nu met Study­Steps, speci­aal voor havo en vwo leerlin­gen in de onder­bouw. Study­Steps helpt na school bij het zelf­standig, gericht en stap voor stap oefenen van wiskun­deopga­ven, eventu­eel met extra onder­steu­ning van online wiskun­decoa­ches.
Gratis uitpro­beren? Ga naar www.study­steps.nl, klik op "gratis probe­ren" en voer de volgen­de kor­tingsco­de in:  Wiskun­dE-brief01 .
 

 

Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen!

Bent u tweede­graads leraar en wilt u de stap naar de boven­bouw maken? Bent u toe aan uitbrei­ding van uw vakken­nis en vernieu­wing van leerar­range­menten havo/vwo? Tijd voor een master­graad?
Kom op 30 novem­ber naar de Open Dag van de Master Leraar Wiskun­de.

 

Leerlingen vergelijken grafische rekenmachines

Openba­re Scholen­gemeen­schap Graaf Engel­brecht in Breda liet leerlin­gen de Casio fx-CG20 verge­lijken met hun eigen grafi­sche rekenma­chine. Be­nieuwd naar de resulta­ten? Ga naar www.casio-educa­tie.nl/actie/ en laat drie van uw leerlin­gen ook zelf verge­lijken!
 

 

Wiskunde A/C hoofddocenten gezocht

De Examen­trai­ning VO Gronin­gen zoekt docen­ten die naast indivi­duele uitleg met name ook de plenai­re uitleg willen verzor­gen voor het vak Wiskun­de A/C.
Wij zoeken enthou­siaste, jonge docen­ten (evt. in oplei­ding) die affini­teit en erva­ring hebben met het voor de klas staan. We bieden een goed salaris en een pretti­ge werk­sfeer.
Ga voor meer informa­tie naar www.examen­trai­ningvo.nl of mail naar info@examen­trai­ningvo.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl