nummer 649, 3 november 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Brief NVvW-bestuur aan Dekker over rekenen
Afgelopen maand heeft voorzitter Marian Kollenveld namens het
bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren een
brief gestuurd aan de staatssecretaris van OC&W over de rekentoets.
Veel van de door velen al geuite kritiek op de rekentoets wordt in
die brief gedeeld.
In maart 2008 wees de NVvW al op " de nadelen van een al te enthousiast
opgetuigde, kostbare toetspraktijk door een instituut buiten de
school". Aan het eind van de brief worden de bezwaren nog eens
opgesomd: vaste volgorde, antwoordgerichtheid, aantal vragen, geen
inzagemogelijkheid en de strenge slaag-zakregeling. Over de validiteit
van de rekentoets wordt in de brief niet gesproken.
Geen gekunstelde vragen
Het bestuur van de NVvW pleit voor een " duurzame oplossing". Daaronder
verstaat het bestuur een verankering van rekenen binnen alle vakken " met
een kwantitatieve component", zoals aardrijkskunde, geschiedenis, economie,
natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde. De rekendoelen zouden binnen
al deze vakken moeten worden opgenomen in de examenprogramma's en
zouden dan niet meer getest behoeven te worden in " min of meer gekunstelde
vraagjes van een rekentoets".
Deskundigheid
Een opmerkelijk citaat uit de brief van de NVvW is: " Wij zijn als
wiskundedocenten niet vanzelfsprekend deskundig in het toetsen van
rekenvaardigheid en de rekendidactiek". Vervolgens wordt er gememoreerd
dat er geen " bevoegde en bekwame docenten" voor rekenen na de
basisschool in het voortgezet onderwijs aanwezig zijn. In lijn daarmee
wordt gepleit voor het op individuele basis onder deskundige begeleiding
repareren van grote rekenachterstanden: " Het moge duidelijk zijn dat een
min of meer willekeurige docent in mbo of vo, al dan niet voorzien van
een digitaal oefenprogramma, een dergelijke achterstand niet even snel
kan inlopen".
De brief is met toelichting
hier
te bekijken
gk
|
Veldraadpleging syllabi nieuwe wiskunde A en C
Van 29 oktober tot en met 20 december 2013 organiseert het College
voor Examens (CvE) met behulp van enquêtes een veldraadpleging
rondom de syllabi van de nieuwe examenprogrammas wiskunde A (havo
en vwo) en wiskunde C (vwo). Docenten VO, vakdidactici en andere
vakdeskundigen kunnen dan hun mening geven over deze syllabi.
Er is ondertussen een mail gestuurd naar zoveel mogelijk betrokkenen.
Mocht u echter geen email hebben ontvangen, dan kunt u zich via
www.cve.nl voor de veldraadpleging aanmelden. Na aanmelding
ontvangt u dan een mail met een link naar de enquêtes waarvoor u
zich heeft aangemeld. U heeft tot en met 20 december 2013 de tijd
om de enquêtes in te vullen.
Aart Gieske
Projectmedewerker havo/vwo CvE
|
Prijsuitreiking Wiskunde Olympiade
Op vrijdag 8 november 2013 wordt bekend gemaakt wie de Nederlandse
Wiskunde Olympiade gewonnen hebben en vindt meteen ook de prijsuitreiking.
Het één en ander gebeurt op de Technische Universiteit Eindhoven.
Bijzonder dit jaar is dat staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs
de prijzen zal uitreiken en in discussie zal gaan over zijn visie op
excellentie en talentontwikkeling. De prijsuitreiking vindt plaats
om 15:00 uur in collegezaal 5 van het Auditorium van de TU Eindhoven.
Veel prijzen
Er zijn vijf prijswinnaars in elk van de drie categorieën: klas 6,
klas 5 en klas 2/3/4. De prijzen variëren van 50 tot 250 euro en worden
beschikbaar gesteld door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
Verder zal Platform Wiskunde Nederland tijdens deze prijsuitreiking de
medaillewinnaars huldigen van de afgelopen Internationale Wiskunde
Olympiade in Colombia.
Vanaf 14:30 uur is er koffie en thee in het Auditorium van de TU Eindhoven.
De prijsuitreiking wordt om 16:30 uur afgesloten met een borrel. Alle
geïnteresseerden zijn welkom!
Birgit van Dalen, Quintijn Puite en Melanie Steentjes
Nederlandse Wiskunde Olympiade ( info@wiskundeolympiade.nl)
|
Mathematics of Planet Earth
MPE2013 (Mathematics of Planet Earth 2013) is een wereldwijd
initiatief om te laten zien wat wiskunde kan betekenen voor de
uitdagingen waarvoor we ons gesteld zien met betrekking tot
klimaatverandering, duurzaamheid, natuurrampen, ecologie,
biodiversiteit, epidemiologie, politieke en economische systemen
en vele andere aspecten.
Platform Wiskunde Nederland organiseert op zaterdagmiddag 21
december 2013 rondom dit thema een evenement dat is gericht op
een breed publiek en dus interessant is voor zowel leraren als
leerlingen. Hoofdspreker is Prof. Ken Golden, zeeijs-expert.
Hij zal onder meer een prachtige video laten zien die recent op de
Zuidpool werd gemaakt.
Dagvoorzitters zijn Sofie van den Enk en Ionica Smeets,
bekend van onder andere het KRO-programma Eureka dat op dit
moment op de buis is.
Ga voor meer informatie en aanmelding naar www.platformwiskunde.nl.
Wil Schilders
Directeur Platform Wiskunde Nederland
|
Internationale Wiskundewedstrijd MATHEON/AMI
Voor middelbare scholieren die het oplossen van op de praktijk gerichte,
wiskundige problemen als een uitdaging beschouwen, organiseert 3TU.AMI,
een samenwerkingsverband van de drie technische universiteiten Delft,
Eindhoven en Twente, ook dit jaar weer een internationale wiskundewedstrijd.
De drie technische universiteiten organiseren deze wedstrijd in
samenwerking met het Duitse wiskundeinstituut Matheon in Berlijn.
| |
De wedstrijd wordt via het internet in de vorm van een adventskalender,
de zogenaamde Mathekalender, gespeeld en vindt plaats in de adventsperiode
van 1 tot 24 december 2013. In die periode wordt elk dag op de officiele
wedstrijdsite van de kalender een vakje "geopend" waarachter een
wiskundige opgave verschijnt met tien mogelijke antwoorden. Deze opgaven
zijn in het Duits gesteld maar voorzien van een Nederlandse vertaling. Als
je de Duitse taal niet goed beheerst, vormt dat dus geen belemmering.
Pittige uitdagingen met leuke prijzen
De problemen zijn gesteld binnen een fraaie en bij de adventsperiode
passende context maar zijn niet altijd even gemakkelijk. Soms zijn de
problemen zelfs van het niveau van de finale van de Nederlandse Wiskunde
Olympiade. De oplossing vergt in principe echter geen geavanceerde wiskunde.
Matheon stelt fraaie prijzen beschikbaar. Bovendien stelt 3TU.AMI voor
de Nederlandse scholier die de beste score haalt, een notebook beschikbaar.
De wedstrijd is individueel maar het kan leuk zijn om met een groep of
klas te proberen om samen de goede oplossing te vinden. Zegt het daarom
voort aan collega's of aan geïnteresseerde leerlingen. Verdere informatie
vindt u op de Nederlandse website van deze wedstrijd:
ami.3tu.nl/Mathekalender.html.
Hennie ter Morsche
|
Studiedag voor wiskundeleraren Groningen
Op dinsdag 17 december 2013 organiseren de Rijksuniversiteit
Groningen en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden gezamenlijk
de jaarlijkse Studiedag voor Wiskundeleraren.
Het thema luidt dit keer "Denken en doen: wiskunde per 2015".
Nadere informatie vindt u via
deze link.
U kunt deze link ook gebruiken om u voor de studiedag in te schrijven.
Gerrit Roorda
|
Zoom Math op de TI-84
Een collega wees mij onlangs op
deze site,
waar een commercieel softwareproduct onder de naam Zoom Math in verschillende
versies wordt verkocht. Met dat product kan de algebraïsche kracht van de TI-84
Plus enorm worden uitgebreid. Zo sterk zelfs dat het onmogelijk de bedoeling
kan zijn dat leerlingen op hun examen of op een tentamen met dat product mogen
werken.
Zo kun je met Zoom Math vergelijkingen algebraïsch oplossen. De op het tentamen
of examen te vermelden berekening kan dan zo van het display worden overgeschreven.
Ook kun je haakjes laten wegwerken, kwadratische vergelijkingen in factoren laten
ontbinden, afgeleiden en primitieven laten bepalen en nog veel meer. Eigenlijk maak
je met Zoom Math van een TI-84 Plus een uitgebreide CAS machine!
Wissen niet nodig
Ik zie echt niet in hoe ik voorafgaand aan mijn tentamens de grafische rekenmachines
van al mijn leerlingen moet controleren op de aanwezigheid van Zoom Math of
een vergelijkbaar programma. En voor het CE geldt nog steeds de bepaling:
|
| | | Afgeleide functie bepalen met Zoom Math | | |
|
| | | Een lijn door twee punten berekenen met Zoom Math | | |
|
Het is niet nodig dat het geheugen van een grafische rekenmachine wordt
gewist voor de aanvang van een zitting van het centraal examen.
CvE moet reageren
Gelukkig is Zoom Math in deze tijd van goedkope "apps" een relatief prijzig
stukje software. Maar ik kan mij voorstellen dat leerlingen in het zicht van hun
diploma toch besluiten om die investering te wagen. En ook de gratis verkrijgbare,
beperkte versies van Zoom Math bevatten al functies die mogelijk voorbij het
toelaatbare liggen.
Ik denk dan ook dat het CvE met spoed moet gaan bepalen hoe zij op deze recente
ontwikkeling gaat reageren.
Ton Groeneveld
|
ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie 1)
Collega's Simon Biesheuvel (WiskundE-brief 643) en Jan van Doorn (WiskundE-brief 648)
houden een pleidooi voor het (sterk) beperken van het gebruik
van (grafische) rekenmachines op examens. Daar ben ik het helemaal
mee eens.
Niet alleen ik ben het daarmee eens. Ook de resonansgroep, door
de minister van OCW ingesteld, adviseerde in 2007 al het volgende:
Dit betekent een algeheel verbod van ICT bij het centrale examen
havo B en vwo B, en voor havo A, vwo A en vwo C een splitsing van
het centrale examen in een deel zonder en een deel met ICT.
Waarvan akte, 6 jaar later.
Henk Pfaltzgraff
|
ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie 2)
Ik ben het eens met heel veel opmerkingen van Jan van Doorn in
WiskundE-brief 648. Ik wil er nog aan toevoegen dat een grafische rekenmachine
bij veel tentamens van vele universitaire studies (en mogelijk ook
opleidingen aan hogescholen) niet is toegestaan.
Om die reden moeten ook wij in het middelbaar onderwijs niet zo sterk
willen leunen op, en punten toekennen aan, het GR gebruik.
J. Verhees
Keizer Karel College, Amstelveen
|
Oude TI-83 populair op havo
Bij mij is de TI-83 nog altijd erg populair in mijn wiskunde A
havoklassen. De ouders van die leerlingen zien over het algemeen
het nut van de grafische rekenmachine niet in, met als argument
dat hun zoon/dochter na het examen dat ding toch nooit meer zal
gebruiken. En geef ze eens ongelijk.
De afgelopen jaren was steeds ongeveer een kwart van mijn havoleerlingen
in het bezit van een TI-83. In de examenklas liet ik deze leerlingen
dan steeds een problematische binomiale som uitvoeren om ze te laten
zien waarom ze op het CE de TI-84 Plus nodig hebben. Daarna drukte ik ze
dan op het hart om tijdens het examen tijdelijk een TI-84 Plus te lenen
van een vwoleerling.
Henk Hietbrink
|
Bijwerken van de TI-84 plus
Naar aanleiding van WiskundE-brief 648 ontvingen we veel reacties over
het aanbrengen in de TI-84 van de nieuwste firmware. Als er
in de klas tenminste één TI-84 met de nieuwste firmware
(versie 2.55), dan kan dat namelijk nog veel eenvoudiger.
Met één van de bijgeleverde kabels kun je twee TI-84 plus
rekenmachines met ekaar verbinden. Op de machine die moet
worden bijgewerkt, kies je vervolgens
Link Receive .
Daarna kies je op de machine met de nieuwste firmware
Link Send SendOS .
Let er wel op dat het bijwerken enige tijd duurt en dat dit
proces niet mag worden onderbroken. Wordt het proces toch
onderbroken, dan kan de ontvangende machine alleen nog maar
met behulp van een computer en TI-Connect weer worden hersteld.
Tenslotte moet nog worden vermeld dat de firmware van de nieuwste
TI-84 Plus C Silver Edition (de kleurenmachine) niet naar een
"gewone" TI-84 Plus kan worden verzonden.
tg
|
Cito Rekentoetsen gedigitaliseerd
Het Cito heeft weer twee voorbeelden van rekentoetsen ter beschikking gesteld.
Ik heb ze gedigitaliseerd zodat ze in de Digitale Wiskunde Omgeving kunnen
worden gebruikt.
Heeft u belangstelling? Stuur mij dan even een mailtje.
Wim Grosheide
grosheide@gmail.com
|
Oktoberveiling WwF: opbrengst ruim € 1.100,=
De boekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds die op 1 november
2013 werd afgesloten, heeft ruim € 1.100,= opgebracht. Deze opbrengst
gaat weer in zijn geheel naar het Wereldwiskunde Fonds.
Het WwF financiert projecten in derdewereldlanden die met het wiskundeonderwijs
aldaar te maken hebben. Daarom dank aan alle deelnemers voor dit mooie resultaat!
Op de
veilingwebsite
zijn de eindresultaten in detail te zien.
Verkoop gaat door
De volgende veiling zal in mei 2014 worden gehouden. In de tussentijd
zullen op de website www.wereldwiskundeboeken.nl boeken voor een vaste
prijs worden aangeboden. Het gaat dan vooral om de nog niet verkochte boeken.
Er zijn ook weer veel oude (redelijk recente) schoolboeken en heel veel
tabellenboeken te vinden. De moeite waard om eens te komen kijken.
We staan ook op de jaarvergadering van de NVvW op 9 november met onder andere
veel 19e eeuwse Amerikaanse rekenboeken uit de collectie van Hessel Pot.
Jos Remijn
Veilingmeester WwF ( WereldwiskundeBoeken@gmail.com)
|
Advertenties
Vacature Hogeschool Windesheim
De lerarenopleiding wiskunde van de hogeschool Windesheim te Zwolle
zoekt voor zo spoedig mogelijk een eerstegraads docent wiskunde voor
in ieder geval 0.36 fte. Je bent verantwoordelijk voor lesgeven,
begeleiding en beoordeling van werkstukken en stages.
Ervaring in het voortgezet onderwijs is gewenst. Voor verdere
informatie: zie onze website via werkenbijwindesheim.nl.
| |
|
APS - Rekenen in vmbo-bb; wat werkt echt? 27 november 2013
Op dit moment vallen grote groepen uit in vmbo-bb als het gaat om
de (vanaf 2014) verplichte rekentoets. Het doel van deze middag is
niet het halen van de rekentoets, maar "hoe krijg ik deze leerlingen
verder met hun rekenvaardigheden?".
Meer informatie: www.aps.nl/agenda/-/event/785702.
|
StudySteps: de persoonlijke online wiskundetrainer
Wiskunde thuis eenvoudig bijspijkeren kan nu met StudySteps, speciaal
voor havo en vwo leerlingen in de onderbouw. StudySteps helpt na school
bij het zelfstandig, gericht en stap voor stap oefenen van wiskundeopgaven,
eventueel met extra ondersteuning van online wiskundecoaches.
Gratis uitproberen? Ga naar www.studysteps.nl, klik op "gratis proberen"
en voer de volgende kortingscode in:
WiskundE-brief01 .
| |
|
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen!
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw
maken? Bent u toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing
van leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastergraad?
Kom op 30 november naar de Open Dag van de Master Leraar Wiskunde.
|
Leerlingen vergelijken grafische rekenmachines
Openbare Scholengemeenschap Graaf Engelbrecht in Breda liet
leerlingen de Casio fx-CG20 vergelijken met hun eigen grafische
rekenmachine. Benieuwd naar de resultaten? Ga naar
www.casio-educatie.nl/actie/ en laat drie van uw leerlingen ook
zelf vergelijken!
| |
|
Wiskunde A/C hoofddocenten gezocht
De Examentraining VO Groningen zoekt docenten die naast individuele
uitleg met name ook de plenaire uitleg willen verzorgen voor het vak
Wiskunde A/C.
Wij zoeken enthousiaste, jonge docenten (evt. in opleiding) die
affiniteit en ervaring hebben met het voor de klas staan. We bieden
een goed salaris en een prettige werksfeer.
Ga voor meer informatie naar www.examentrainingvo.nl
of mail naar info@examentrainingvo.nl.
|
|
|