nummer 646, 6 oktober 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3650 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Voortgangsrapportage referentieniveaus (2)
In mijn bespreking van de voortgangsrapportage referentieniveaus
in WiskundE-brief 645 legde ik de nadruk op de cijfers en enkele concrete
maatregelen. In dit artikel ga ik in op de analyse en de plannen
van het ministerie.
De resultaten van de pilot rekentoets waren op vmbo en havo (opnieuw)
rampzalig. Ook is er (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 607, WiskundE-brief 621 en WiskundE-brief 629) zware
kritiek op de inhoud en vorm van de rekentoetsen. Hoe zou er vanuit
Den Haag gereageerd worden? Sommigen hoopten stiekem op het afblazen
van de operatie of op een drastische koerswijziging.
Grote afstand
De bewindslieden van OCW brengen de resultaten van pilots zo onder
woorden: " De afstand van de leerlingprestaties
tot de vereiste referentieniveaus bleek in deze piot bij de meeste
leerlingen nog groot te zijn". Maar meteen ziet men ook een lichtpuntje:
" Het gaat hierbij in de meeste gevallen om
leerlingen die in het voorlaatste jaar zitten: zij hebben nog een jaar
onderwijs te gaan waardoor hun resultaten nog kunnen verbeteren".
Deze verwachting wordt gestaafd met gegevens uit het mbo.
Een ander lichtpuntje dat men meent te zien, is de verwachting dat als de
rekentoets meetelt in de slaag-zakregeling en de zaken dus serieuzer
worden, de leerlingen en scholen beter gaan presteren:
" Ondermeer uit de ervaringen met de aanscherping
van de exameneisen vo in 2012 bleek dat scholen en leerlingen goed in staat
zijn, toe te werken naar verhoogde normen."
Kwaliteit van de rekentoets
De vaak ernstige kritiek op de inhoud en de vorm van de rekentoets wordt
van tafel geveegd: " De toetsen zijn van goede kwaliteit.
De betrouwbaarheid is hoog en de referentieniveaus rekenen zijn adequaat
geoperationaliseerd. Tegelijkertijd blijkt uit de pilot dat de toets op
enkele punten, waaronder de toetslengte in het vo en de maakbaarheid van de
toets in het mbo, nog verbeterd kan worden". Elders worden ook de de
" toetsvorm" en de
" complexiteit van de opgaven" genoemd als
verbeterpunten. Misschien dat er dus toch nog wat gesleuteld gaat worden aan
de rekentoets. Zoals elders in deze E-brief valt te lezen is voor 2014 het
aantal opgaven teruggebracht (van 60) tot 51 en het aantal contextopgaven
(van 48) naar 36.
Kwaliteit van het rekenonderwijs
Het ministerie zet echter vooral in op het scholen van de scholen:
" Het belangrijkste effect mag echter verwacht worden
van de verdere verbetering van de kwaliteit van het rekenonderwijs ... Alle
scholen worden geïnformeerd over hun leerlingprestaties in de pilots ten
opzichte van het landelijk gemiddelde". Maar dat is niet alles:
" De steunpunten taal en rekenen starten in het najaar
van 2013 een tweejarig intensiveringstraject. Daarbij bezoeken zij scholen,
geven zij scholen advies op maat over hun rekenbeleid en reiken zij scholen
praktische handvatten aan voor verbetering van het rekenonderwijs".
Uiteraard is een en ander niet vrijblijvend; scholen die onvoldoende
inspanning leveren, worden door de Inspectie daarop aangesproken:
" De Inspectie zal begin 2014 onderzoeken hoe
vo-scholen achterstanden op rekenen en taal bestrijden".
Leerlingen met ernstige rekenproblemen
Er is de afgelopen jaren bij herhaling aandacht gevraagd voor leerlingen
met ernstige rekenproblemen. De minister komt met een heus
" masterplan dyscalculie", analoog aan wat ooit
voor dyslexie is ontwikkeld. Leerlingen met dyscalculie kunnen vanaf 2016
een aangepast toets afleggen met lagere exameneisen. Ook zal er (meer)
gebruik gemaakt mogen worden van hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een
rekenmachine en een hulpkaart. Op de cijferlijst zal dan ook worden vermeld
dat het gaat om een aangepaste toets. Er zal echter niet worden vermeld,
welke extra hulpmiddelen er werden gebruikt. Dat laatste zou de waarde van
het diploma namelijk aantasten en stigmatiserend werken.
Toelatingsbeleid aangepast examen
Wie komt er dan voor een aangepaste examen in aanmerking? Wel,
" Scholen worden geacht, een zorgvuldig
toelatingsbeleid op te stellen ... Gronden daarvoor zijn dat een leerling
aantoonbaar is vastgelopen bij het reguliere rekenonderwijs (ook na
remediërende activiteiten) en dat de school een ondersteuningsprogramma
biedt dat de leerling in staat stelt zich adequaat voor te bereiden op de
eisen van de aangepaste toets. We verwachten dat het om zon 5%-10% van
de leerlingen zal gaan. Een deskundigenverklaring is vooralsnog geen
verplicht onderdeel".
Maar pas op: " Indien we signalen ontvangen dat
scholen leerlingen toelaten die niet behoren tot de beoogde doelgroep,
zullen we hierop gerichte actie ondernemen".
Gerichte inzet noodzakelijk
De brief eindigt met een passage waarin nog eens duidelijk wordt verteld hoe
men in Den Haag tegen de zaak aankijkt: " ... vooral
voor rekenen door alle betrokken partijen ook nog het nodige werk verzet moet
worden. De ervaring met de pilots worden door het CvE benut om enkele
verbeteringen aan te brengen in de toetsen van 2013-14. Van scholen is een
gerichte inzet nodig op het verbeteren van het rekenonderwijs".
gk
|
Recessie
De referentieniveaus, die samenhangen met het "realistisch rekenen" ofwel
"functioneel rekenen", zeg maar de redactiesommen, zijn in tegenspraak
met de conclusies van de commissie Dijsselbloem "Tijd Voor Onderwijs"
uit 2008, die stelde dat het niet om het "hoe" maar om het "wat" gaat.
In 2008 verscheen ook het rapport " Over de drempels" van de commissie
Meijerink. Daarin werd de met het "realistisch rekenen" ingezette didactische
lijn onverstoorbaar doorgetrokken. Dat rapport viel samen met de grote recessie,
die kennelijk parallel loopt met ons rekenonderwijs.
Op tal van middelbare scholen heeft men rekencoördinatoren geschoold en
aangesteld, extra rekenlessen ingeroosterd en rekenboeken aangeschaft.
Vooralsnog kennelijk zonder veel succes. De scholen, de (wiskunde)leraren,
de leerlingen en de belastingbetaler draaien ondertussen op voor didactische
misvattingen uit de vorige eeuw.
Doodlopende leerlijnen
Ook de rekentoetsen komen uit de koker van de realistische rekenaars. Ze zijn
onbetrouwbaar en niet valide. Deze rekenexamens toetsen een soort van
verbale/visuele intelligentie en niet datgene waarvoor ze bedoeld zijn: de
zuivere rekenvaardigheid. Dat moge blijken uit het feit dat de leerlingen
op het havo zoveel lager scoren dan de leerlingen op het vwo. Ze illustreren
daarmee het einde van doodlopende leerlijnen: de eindtermen voor het rekenen.
Over de kwaliteit van die CITO toetsen is al heel veel opgemerkt. Maar nog
niet genoeg denk ik. Op mijn site www.henkshoekje.com heb ik in de eerste regel
als voorbeeld opgave 12 van de eindtoets bo 2013 becommentarieerd. Haal uw
zakdoek maar alvast tevoorschijn.
Henk Pfaltzgraff
|
Brochure (CvE) rekentoets vo 2014
De brochure
"Kaders rekentoets VO 2014, regels en informatie"
van het College voor Examens is onlangs gepubliceerd op www.examenblad.nl.
Deze brochure bevat belangrijke informatie voor examensecretarissen,
rekencoördinatoren en rekendocenten maar deze keer zeker ook voor
directieleden die verantwoordelijk zijn voor de afname van de rekentoets vo.
Dit schooljaar is de rekentoets ingevoerd als verplicht onderdeel van
het eindexamen. Daarom bevat deze nieuwe brochure nu ook de kaders en
regels waar scholen zich bij de rekentoets aan dienen te houden.
Aanmelden voor de rekentoets
De examensecretaris moet voor de rekentoets 2014 het aantal kandidaten
dat de rekentoets gaat maken uiterlijk voor 1 november 2013 opgeven.
Bij die opgave dient rekening te worden gehouden met de kandidaten die
al in het voorexamenjaar het rekenexamen gaan afleggen. Voor de tweede
afnameperiode in juni hoeft het aantal kandidaten niet opnieuw aan DUO
te worden gemeld.
Minder vragen
Tijdens de evaluatie van de pilot rekentoets 2013 is er veel geklaagd over
de toetslengte en de verhouding tussen contextrijke en contextarme opgaven.
Bij de rekentoets 2014 wordt het aantal opgaven voor zowel 2F als 3F daarom
teruggebracht van 60 naar 51 vragen. Het aandeel 'kale sommen' wordt iets
opgeschroefd; 15 van de 51 opgaven zullen contextarm zijn.
|
Nieuwe voorbeeldtoetsen 2F/3F beschikbaar
In het schooljaar 2013-2014 wordt de rekentoets vo onderdeel van
het eindexamen. In 2012 en 2013 is deze rekentoets als pilot al
op een groot aantal scholen afgenomen. Op basis van deze pilot
heeft het Cito nieuwe voorbeeldtoetsen 2F/3F samengesteld.
Deze voorbeeldtoetsen zijn niet bedoeld voor afname maar slechts om
u inzicht te geven in de inhoud van de rekentoets vo. Ze zijn,
inclusief antwoordmodellen en omzettingstabellen, in PDF-formaat
beschikbaar op
de website van het Cito.
|
Foutje in de "kruisjeslijst"
In de syllabi wiskunde vwo voor het centraal examen 2014 is in de tabel
"Examen(werk)woorden" een kruisje op een verkeerde plaats terecht gekomen.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op bladzijde 27 van de
de syllabus 2014 wiskunde C, vwo
op www.examenblad.nl, naast het werkwoord "berekenen".
Door dit kruisje lijkt het dat de toevoeging "algebraïsch" of "exact"
bij het oplossing van vergelijkingen ook betrekking kan hebben op wiskunde C
terwijl wiskunde B is bedoeld. In de syllabi voor 2015 is dit verbeterd.
gk
|
Bruikbaarheid van grafische rekenmachines
Met enige verbijstering heb ik in WiskundE-brief 645 de korte passage over de
septembermededeling en de waarschuwing over oude rekenmachines gelezen.
Uiteraard heb ik onmiddellijk www.examenblad.nl, de officiële website
voor de examens in het Voortgezet Onderwijs, hier eens op nageslagen.
Voor alle wiskunde-examens van havo en vwo is op deze site, bijvoorbeeld
in dit document,
het volgende opgemerkt:
LET OP: Onder de goedgekeurde typen komen ook oudere machines voor (zoals
bijvoorbeeld de Texas Instruments 83). De kans bestaat dat sommige examenopgaven
daarmee niet of minder goed te maken zijn.
Wat gaat een beetje verantwoordelijke wiskunde docent met examenklassen
met deze mededeling doen? Juist! Deze docent gaat leerlingen met oude
rekenmachines adviseren om een nieuwe aan te schaffen. Je wilt je
leerlingen immers toch maximaal voor het examen bewapenen? Dat geeft te denken!
Toezicht
Als een rekenmachine niet voldoet, waarom is deze dan goedgekeurd? Ik weet dat
de TI84 binnen het kader van de vastgelegde domeinen voor het eindexamen zeker
voordelen biedt ten opzichte van de TI83. Maar hoe zit dat met andere machines?
Welke oude rekenmachines zijn volgens het CEVO nog meer zoals de Ti83 in de
betekenis van deze waarschuwing?
Is er dan niemand op het CEVO die toezicht houdt? Is er niemand die een streep
haalt door deze waarschuwing omdat je tijdens de wedstrijd de regels niet
mag veranderen? Toen een leerling de tweede fase in kwam, was die "oude"
rekenmachine immers toch nog wel okee?
Onaanvaardbaar
Het CEVO moet waarborgen dat het examen zo in elkaar zit dat een leerling die
aan het begin van de tweede fase een goedgekeurde grafische rekenmachine heeft
aangeschaft, hier ook goed eindexamen mee kan doen. Opgaven die die met
bepaalde grafische rekenmachines niet goed kunnen worden gemaakt, moeten uit
dat examen worden geschrapt.
De opmerking dat een in eerdere instantie goedgekeurde machine bij nader inzien
niet geheel voldoet, vind ik onaanvaardbaar. Dat is de wereld op zijn kop!
Wolfgang R. Köchers MSc
|
Help! Een Apple! (reacties)
Op de oproep van Xandra de Jongh Swemer in WiskundE-brief 645 diverse reacties gekomen.
Zo op het eerste gezicht valt er op een Apple voor het wiskunde-onderwijs wel het
één en ander te kiezen. We doen een greep uit de reacties, die wellicht voor
meerdere lezers interessant zijn.
Roland Meijerink, docent wiskunde op het Herbert Vissers College, schrijft
bijvoorbeeld:
Ik heb zelf in de les goede ervaringen met www.graphsketch.com,
een website waarop je makkelijk grafieken kunt tekenen en natuurlijk assen kunt
aanpassen. Nadeel voor repetities is dat je wel met verschillende kleuren maar
niet met verschillende soorten lijnen kunt werken. En als je nog (veel) meer
mogelijkheden wilt hebben, kijk dan eens op www.geogebra.org!
Tim Croes, opleidingscoördinator Lerarenopleiding Wiskunde aan de Universiteit
van Aruba schrijft:
Een heel goed softwarepakket voor zowel algebra, meetkunde als statistiek
is Efofex (red: www.efofex.com). Je kunt hiermee heel eenvoudig prachtige
grafieken en statistische diagrammen maken. Ook is er een formule-editor
bijgevoegd die een alternatief kan zijn voor Mathtype. Zelf gebruik ik die
editor overigens niet maar wel de mogelijkheden om plaatjes te tekenen. Ook
kan je met deze software in een korte tijd mooie meetkundeplaatjes maken.
Echt een aanrader.
Christian Bokhove suggereerde tot slot nog de website
www.desmos.com.
Mocht u nog een andere suggestie hebben, dan houdt de redactie zich aanbevolen.
|
Inschrijving eerste ronde wiskunde olympiade geopend
Deze week zijn de informatiepakketten over de bèta-olympiades, waaronder
de Wiskunde Olympiade, naar de scholen verzonden. Het informatiepakket
bestaat uit een poster, een beknopte brochure met informatie voor de docent
en een leaflet om leerlingen enthousiast te maken.
Steeds meer leerlingen doen mee aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade.
In 2013 deden er 283 scholen mee met in totaal 7424 leerlingen. Als uw school
nog nooit heeft meegedaan, neem dan eens een kijkje op www.wiskundeolympiade.nl.
Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal om uw leerlingen eventueel voor te
bereiden op de wedstrijd.
Flexibele afname
Net als vorig jaar is de afname van de eerste ronde flexibel: u kunt zelf een
geschikt tijdstip zoeken in de periode van 20 t/m 30 januari. U kunt zich
inschrijven via de
wedstrijdsite.
Als u voor het eerst wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij
zowel de gebruikersnaam als bij het wachtwoord op de wedstrijdsite de
brincode van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf.
Wilt u meer posters, brochures of leaflets? Vraag ze dan gerust
bij mij aan.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
GrafiLieg van de Week
Vanaf deze week start ik met een nieuwe rubriek op
mijn weblog,
getiteld "De GrafiLieg van de Week". Het wordt een rubriek over het
aloude onderwerp Liegen met behulp van grafieken die elke
vrijdag gaat verschijnen.
Wat deze rubriek, op termijn, onderscheidend zou moeten maken is dat:
- Er bij een dergelijke grafiek steeds een achtergrond wordt geschetst met
voldoende aandacht voor de bronnen, de ontstaansgeschiedenis, de discussies
naar aanleiding van de gevolgen en meer. Hier is dus wel wat research, vooral
door mij, voor nodig.
- De grafieken door u worden aangeleverd. Het wordt dus een vorm van
crowdsourcing.
Voor de spelregels en meer informatie verwijs ik naar
mijn rubriek.
Hans Wisbrun
|
Science Night in NEMO
Op woensdag 6 november 2013 organiseert het NEMO Science
Center in Amsterdam de Science Night. De Science Night is een
inspiratieavond voor docenten voortgezet onderwijs, vol actuele
wetenschap en met veel raakvlakken aan de wiskunde.
De avond bestaat uit de volgende lezingen en workshops:
- Lezing "Wapen je tegen neuro-mythes in het onderwijs" van Sandra van Aalderen-Smeets.
- Lezing "Kometen en ander gruis" van Carsten Dominik.
- Workshop "Biologie in de ruimtevaart" van Judith Bal.
- Workshop "Elektrische autorace" van Sander Jansen.
- Workshop "Rekenen in het zonnestelsel" van Jaap Vreeling.
Naast deze lezingen en workshops zijn er ook nog diverse tentoonstellingen te
bewonderen, wordt er allerlei lesmateriaal gepresenteerd en is er een
zogenaamd Kennislinkcafé.
Deelname is gratis, inclusief kleine maaltijd. Meer informatie vindt u
hier.
|
Wiskunde DOT gaat van start
Op woensdag 16 oktober van 15:00 tot 18:00 uur zal de eerste
bijeenkomst van het DocentenOntwikkelTeam (DOT) Wiskunde
plaatsvinden. In een DocentOntwikkelTeam werken docenten samen
om lesmateriaal te ontwikkelen.
Ook wisselen de docenten binnen een DOT ervaringen uit en ontwikkelen
zij lesstrategieën die zij vervolgens op hun eigen school in kunnen
zetten. Een DOT bestaat uit een expert en 5 tot 10 docenten uit het
voortgezet onderwijs.
Meer informatie over de DOTs? Ga dan naar
onze site
of mail uw vraag naar info@betasteunpuntzh.nl.
Vincent Renken
|
Advertenties
Tweedegraads vacature te Harderwijk
|
RSG Slingerbos | Levant zoekt per 28
november 2013 een docent wiskunde. Het betreft een vervangingsvacature
(20 lessen, 0,8 fte).
Ga voor verdere informatie naar www.rsgslingerboslevant.nl.
|
|
Actief met rekenen en wiskunde
Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die
leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen
en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden
versterken.
Meer informatie kunt u vinden
via deze link.
| |
|
|
|