nummer 645, 29 septem­ber 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3650 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Voortgangsrapportage referentieniveau's

Afgelo­pen donder­dag is de voort­gangs­rappor­tage van OCW over de invoe­ring van de referen­tieni­veau's taal en rekenen open­baar gemaakt. Het gaat om diverse documen­ten met veel informa­tie maar ook met veel menin­gen. In deze bijdra­ge geef ik vooral een korte samen­vatting van de feiten. In het volgen­de nummer is er wat meer aan­dacht voor de menin­gen.
De scores op niveau 2F voor de ver­schil­lende vmbo-stromen varië­ren van 68% tot 77% onvol­doende. Door de ver­schil­lende norme­ringen, waarbij BB een punt meer en GT een punt minder kreeg, lagen die scores dit jaar wat dichter bij elkaar dan vorig jaar. Het gemid­delde cijfer lag tussen de 4,6 en 4,9. Op niveau 3F is er een enorm ver­schil tussen havo en vwo. Havo scoorde gemid­deld een 4,9 met 72% onvol­doende en vwo scoorde gemid­deld een 6,6 met 22% onvol­doende.
Vakken­pakket en reken­toetsre­sultaat
 
 % voldoen­de per leerweg/profiel
De cijfers van het CvE bevesti­gen het beeld van ons eigen vooron­derzoek, waarvan we de resulta­ten in Wiskun­dE-brief 633 publi­ceerden. Er bestaat inder­daad een duide­lijke samen­hang tussen vakken­pakket en reken­toetsre­sultaat. Zo haalde slechts 7% van de vwo-ers met een NT-profiel een onvol­doende resul­taat, tegen 58% van de CM-ers. Op het havo scoorde maar liefst 94% van de CM-ers onvol­doende tegen 44% van de NT'ers.
Ook bij het vmbo zie je bij de 2F-toets flinke ver­schil­len tussen de secto­ren. Tech­niek scoort het hoogst; bijna de helft van de GT-ers haalde een voldoen­de. Zorg en Welzijn scoorde met 80% tot 90% onvol­doende het laagst.
Samen­hang met wiskun­de
Als we kijken naar de wiskun­devak­ken, dan zien we dat leerlin­gen zonder wiskun­de bijzon­der laag scoren. Binnen het havo scoort een alarme­rende 97% van de leerlin­gen zonder wiskun­de een onvol­doende. Op het vmbo valt dat met 90% onvol­doende dan nog bijna mee.
De leerlin­gen met wiskun­de A doen het op het havo, ondanks dat er vrij veel rekenen in het wiskun­depro­gramma zit, met 77% onvol­doende niet veel beter. En ook de vwo-leerlin­gen met wiskun­de C scoren met 69% onvol­doende slecht.
Ook goede scores
Bij de havo-leerlin­gen met wiskun­de B ligt het kantel­punt. Daar scoort 51% een onvol­doende. De vwo-ers met wiskun­de A scoren 31% onvol­doende en de vwo-ers met wiskun­de B scoren het beste met slechts 9% onvol­doende.
Op het vwo scoort 25% van de leerlin­gen een acht of hoger. Op havo en vmbo zijn derge­lijk resulta­ten zeld­zaam; daar scoort slechts 2% tot 6% een acht of hoger.
Het CvE meldt nog dat, zelfs nadat er voor de vakken­keuze is gecorri­geerd, meisjes met de reken­toets slech­ter preste­ren dan jongens.
Maatre­gelen
In de brief van OCW aan de Tweede Kamer worden tal van maatre­gelen aange­kondigd ter verbete­ring van de resulta­ten. Hieron­der de belang­rijkste:
  • De toets­vorm, toets­lengte en de com­plexi­teit van de rekenop­gaven worden aange­past.
  • Er wordt komend jaar onder­zocht in hoever­re het niet kunnen terug­blade­ren tijdens het rekenex­amen het resul­taat beïn­vloedt.
  • Er worden voor­beeld­toetsen en voor­beeld­examens ter beschik­king gesteld. Sind kort zijn via Cito ook voor­beeld­toetsen uit 2013 beschik­baar.
  • Het komend jaar wordt onder­zocht hoe een concre­te reken­toets 3S tot stand kan worden ge­bracht en wat de reac­ties uit het veld hierop zullen zijn. Ook wordt onder­zocht wat de resulta­ten van de beoogde doel­groep met de 3S-reken­toets zullen zijn..
  • Medio 2014 zal een besluit genomen worden over de invoe­ring van niveau 3S.
  • Er komen over­zichten van de scores van de kandida­ten op de vier domei­nen getal­len, verhou­dingen, verban­den en meten.
  • Er komen aange­paste opgaven voor vmbo-BB.
  • Er komt vanaf 2016 (!) een aange­paste toets voor leerlin­gen met dyscal­culie. Ook wordt er gedacht aan aanvul­lende voorzie­ningen, zoals een door het CvE opge­stelde formule- of reken­kaart. In 2014 zullen de eerste proeven met aange­paste toetsen voor leerlin­gen met dyscal­culie worden gedaan.
  • Het steun­punt taal en rekenen vo start dit najaar een tweeja­rig "intensi­verings­traject" waarbin­nen scholen bezocht zullen worden en advies op maat zullen krijgen met betrek­king tot hun rekenbe­leid. Tege­lijk zullen de in de prak­tijk aange­troffen goede voor­beelden (best practi­ces) actief worden ver­spreid.
Wordt ver­volgd
Volgen­de week ga ik wat verder in op de analyse en de beleids­plannen van het ministe­rie.
gk

 

Septembermededeling eindexamens 2014

De traditi­onele septem­bermede­deling over de eindexa­mens van dit school­jaar is weer versche­nen. Voor inhoude­lijke zaken wordt in de septem­bermede­deling verwe­zen naar de syllabi en de rege­ling toege­stane hulpmid­delen zoals die op www.examen­blad.nl te vinden zijn.
In die syllabi wordt de stof opge­somd die op het cen­traal examen kan worden be­vraagd, inclu­sief een lijst van te kennen signaal­woorden, zoals 'algebra­ïsch', 'exact', 'bereken' en derge­lijke. In de rege­ling toege­stane hulpmid­delen kunt u vinden wat er alle­maal wel en niet is toege­staan met betrek­king tot het gebruik van 'gewone' en grafi­sche rekenma­chines.
Oude machi­nes
Er wordt dit keer uitdruk­kelijk gewaar­schuwd voor het gebruik van sommige oudere grafi­sche rekenma­chines, zoals bijvoor­beeld de Texas Instru­ments 83. Deze machi­nes zijn toege­staan maar zijn bij sommige examen­opgaven minder goed bruik­baar.
De informa­tie is te bekij­ken op www.examen­blad.nl en is uiter­aard ook te vinden op www.wiskun­debrief.nl.

 

Expertmeeting over kernprogramma's

De SLO heeft afgelo­pen jaren, onder meer voor wiskun­de, kernpro­gramma's ontwik­keld. Kernpro­gramma’s zijn compac­te weerga­ven van kerndoe­len en eindter­men van een vak, geor­dend in een doorlo­pende leer­lijn van primair onder­wijs naar de boven­bouw van het voortge­zet onder­wijs.
De kernpro­gramma's geven scholen, uitge­vers en andere partij­en zicht op het 'wat' van het onder­wijs. Door de kern van het program­ma te be­schrij­ven en daarbij ook keuzes aan te geven, wordt het moge­lijk om leerlin­gen meer maat­werk te leveren zonder daarbij belang­rijke zaken te missen. Tevens bieden de kernpro­gramma’s een inhoude­lijk begrip­penka­der dat ingezet kan worden voor de metada­tering van leermid­delen.
Uw advies
Via een expert­meeting wil de SLO nu uw advies vragen. Deze expert­meeting vindt plaats op donder­dag 7 novem­ber 2013, van 16:30 tot 21:00 uur in Regardz Een­hoorn te Amers­foort. Voor een warme maal­tijd wordt gezorgd. Let op: de locatie is gewij­zigd ten opzich­te van voor­gaande berich­ten.
Ga voor meer informa­tie en aanmel­ding naar www.slo.nl/agenda/00169/. Meld u zich wel voor 5 oktober 2013 aan.

 

Webklas ABC-Vermoeden: van getaltheorie naar meetkunde en terug

De Univer­siteit van Amster­dam organi­seert van 4 novem­ber tot 6 decem­ber 2013 een korte intro­ductie­cursus in de wiskun­de die vanuit huis kan worden gedaan doen. Met deze online cursus kan een leer­ling er achter komen of hij/zij een studie wiskun­de interes­sant vindt.
 
 Mochizuki's bewijs wordt nog altijd onder­zocht
Een belang­rijk onopge­lost pro­bleem uit de getal­theorie is het ABC-vermoe­den. Het bij het ABC-vermoe­den om de vraag: als we van twee gehele getal­len A en B de delers kennen, weten we dan ook maar iets over de delers van A + B? Het ABC-vermoe­den formu­leert een precies ant­woord op deze vraag. Het gaat hier echter maar om een vermoe­den dat bij lange na nog niet is bewezen.
Pittige webklas
De webklas is bedoeld voor leerlin­gen uit 5 en 6 vwo en duurt onge­veer veertig uur, ver­deeld over vijf weken. De leer­ling be­steedt onge­veer acht uur per week aan het lezen van teksten, maken van opdrach­ten en discus­siëren met mede­leerlin­gen en docen­ten. Sommige opgaven zijn behoor­lijk ingewik­keld.
Via deze link vindt u meer informa­tie en een moge­lijk­heid tot aanmel­den.
Pascale Nukoop
Univer­siteit van Amster­dam
Facul­teit Natuur­weten­schap­pen, Wiskun­de en Informa­tica

 

Oproep voor de beste rekentrainer

Vorig jaar heb ik erva­ring opge­daan met oefenma­teriaal voor de reken­toets van het APS en met "Reken­blokken" van Malm­berg. Over de feed­back was ik niet tevre­den want dat was niet meer dan iets als "Je ant­woord is fout". Nu sta ik op het punt om "Smartre­kenen" en "Studie­meter" te gaan uitpro­beren.
Maar zo zijn er natuur­lijk nog veel meer te vinden. Ik noem bijvoor­beeld maar www.kansvan­slagen.nl of www.study­flow.nl. Hoe komen je er nu achter welk van deze digita­le rekenom­gevin­gen de beste is zonder ze echt alle­maal één voor één te moeten uitpro­beren?
Ik denk dat het een goed idee is om aan de lezers van de Wiskun­dE-brief te vragen om verslag te doen van hun gebrui­kerser­varin­gen met ver­schil­lende omgevin­gen. Dat be­spaart mij en veel andere wiskun­dedocen­ten een hoop werk.
Pieter Vreug­denhil
Wolfert Lyceum Berg­schen­hoek

 

Help! Een Apple!

 
Al jaren voorzie ik mijn toetsen van prachti­ge plaat­jes waar­voor ik grafie­ken maak met het oude program­ma Getal en Grafiek. In dat program­ma kunnen venster en assen gemakke­lijk worden aange­past en daarna met Paint worden vervol­maakt.
Nu heeft mijn school beslo­ten om over te gaan op Apple. Dat bete­kent dus geen Paint en ook geen Getal en Grafiek" meer voor mij! Daarom mijn oproep: zijn er collega's die mij kunnen helpen aan een soortge­lijk program­ma als Getal en Grafiek dat werkt op Apple compu­ters? Het program­ma Grapher, dat wel beschik­baar is, heeft te weinig moge­lijkhe­den voor mij.
Xandra de Jongh Swemer
Lyceum Schra­venlant te Schie­dam

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


 

Tweedegraads vacature te Harderwijk

 
RSG Slinger­bos | Levant zoekt per 28 novem­ber 2013 een docent wiskun­de. Het betreft een vervang­ingsva­cature (20 lessen, 0,8 fte).
Ga voor verdere informa­tie naar www.rsgslin­gerbos­levant.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl