nummer 643, 15 september 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3600 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wel of geen GR bij wiskunde op HAVO en VWO?
Er zijn mensen die denken dat ik een groot voorstander ben van het zoveel
mogelijk gebruiken van de grafische rekenmachine (GR). Ik wijs daarom op mijn
artikel in Euclides (mei 2007)
waarin ik duidelijk demonstreerde dat leerlingen
bij mij minder vaak de GR mochten gebruiken dan op de toenmalige examens
gebruikelijk was.
Als de GR afgeschaft zou worden, dan zal dat in 2015 in klas 4 gaan gebeuren.
Dat is namelijk het moment dat de vernieuwde wiskunde (cTWO) gaat starten. Het
lijkt me daarom verstandig naar de cTWO wiskunde te kijken. Ik beperk me in dit
artikel tot het vwo maar voor havo geldt ongeveer hetzelfde.
VWO wiskunde A
Juist bij Statistiek en Kansrekening wordt in de vernieuwde wiskunde veel werk
uitbesteed aan bijvoorbeeld VU Statistiek. Op schoolexamens zetten we dan de GR
in. Ook na het VWO is het gebruikelijk om met behulp van computers, en niet met
behulp van tabellen, aan statistiek en kansrekening te doen.
Wordt de GR afgeschaft, dan zou ik ervoor kiezen om bij statistiek en kansrekening
toch de GR in te zetten. Statistiek en kansrekenen wordt niet centraal geëxamineerd
en kansrekening met de binomiale verdelingstabellen is gewoon niet leuk meer. Je
kunt bijvoorbeeld niet rekenen met p=0,58 (punaises gooien) en geen simulaties meer
doen met grotere n-waarden.
Bij de algebra moeten alle functies aangepast worden om oplosbaar te zijn. Nulpunten
van een functie en zijn afgeleide zijn anders niet meer te berekenen. Realistische
problemen worden zonder GR dus bijna nooit meer opgelost.
VWO wiskunde B
Als er op het centraal examen nu meer vragen komen met de termen 'algebraïsch' of
'exact' erin, dan is het gebruik van de GR vanzelf al beperkt. Met wiskunde B doen
we al voldoende aan het exacte oplossen in de leerjaren 4, 5 en 6. Tijdens lessen
gebruiken mijn leerlingen hun GR dan ook al niet zo frequent. Hij wordt nogal
eens gebruikt om inzicht te verwerven in de achtergrond van een vraagstuk.
VWO wiskunde C
Wiskunde C leerlingen krijgen te maken met onderwerpen als perspectief, logisch
redeneren en cyclisch rekenen. Vergelijkingen worden veelal uitbesteed aan de GR.
Voor deze leerlingen moeten we dat echt zo houden. Voor Statistiek en Kansrekening gelden
uiteraard de opmerkingen onder wiskunde A.
Gepasseerd station
Het is voor leerlingen erg handig om met een plot op de GR inzicht
te krijgen in het verloop van een grafiek. En niet alleen voor leerlingen.
Ik plotte zelf lang voordat de GR op school gebruikt werd, de grafieken voor mijn
schoolexamens al op mijn computer. De meeste mensen hebben later voldoende aan de
vaardigheid om van een probleem een wiskundige vergelijking te maken. Daarna wordt
de verdere analyse uitbesteed aan een computer.
In een aantal naburige landen kent men een examen dat is opgesplitst in een deel met en
een deel zonder de GR. Mocht dat in Nederland ingevoerd worden, dan moet dat met het
vernieuwde programma eerst op proefscholen uitgeprobeerd worden. Dat kan nooit meer
voor 2015 geregeld worden. Bovendien zijn de cTWO examenprogrammas getest met gebruik
van de GR. De resultaten van de pilots zijn natuurlijk waardeloos als je na het spel
de spelregels gaat veranderen.
De discussie over het afschaffen van de GR zal in 2022 opnieuw gevoerd moeten worden.
Voor nu is dat een gepasseerd station.
Simon Biesheuvel
|
Voorstel: CE niet meer zelf corrigeren
Waarom is het niet mogelijk om de eerste correctie van het werk van
school A door school B te laten doen en vervolgens de tweede correctie
door school C om het werk vervolgens weer naar A te sturen? Zo gaat dat
toch ook bij de staatsexamens?
Er mag dan geen contact tussen de correctoren zijn. Cijfers moeten worden
gemiddeld en bij grote discrepanties, bijvoorbeeld een verschil van meer
dan 4 punten, moet er een derde corrector worden aangesteld.
Vanzelfsprekend ben ik benieuwd naar de prestaties van mijn leerlingen.
Maar ik vind het niet noodzakelijk dat ik het werk zélf corrigeer. Het één
en ander zou wellicht één of twee dagen langer duren, maar in het belang
van de eerlijke correctie lijkt me dat geen bezwaar.
Hans Koman
|
Betasteunpunt Zuid-Holland, startbijeenkomst dinsdag 24 september
Het Bètasteunpunt Zuid-Holland* gaat dit jaar van start! Het
Bètasteunpunt heeft als doel het verbinden van docenten, professionalisering
van docenten en het verbeteren van de samenwerking tussen hoger onderwijs
en voortgezet onderwijs. Om kennis te maken met het Bètasteunpunt nodigen
wij u graag uit voor de startbijeenkomst op dinsdag 24 september van
16:00 tot 18:30 uur in het Science Centre Delft.
Kom langs voor de presentatie, een borrel en een rondleiding door het Science
Centre. De toegang is gratis. Kom kijken wat wij voor u kunnen betekenen!
Als nascholingsmogelijkheden organiseren wij bijvoorbeeld een leergang voor de
aanstaande vernieuwing in het wiskunde eindexamenprogramma en een DocentOntwikkelTeam
voor wiskunde B en D. Kijk voor meer informatie op
onze site.
Vincent Renken
* Het Bètasteunpunt Zuid-Holland is een samenwerking tussen de Technische
Universiteit Delft, de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool
InHolland (locatie Delft) en alle deelnemende scholen.
|
Fie & Pie & de Wageningse Methode
De Wageningse Methode heeft voor scholen die de Wageningse Methode
gebruiken, digitaal of in boekvorm, onderwijsondersteunend materiaal
beschikbaar via haar website www.wageningse-methode.nl.
Een deel van dat materiaal, waaronder de lessuggesties, zit achter
een log-in. Een school die de Wageningse Methode gebruikt, kan een
log-in-code aanvragen.
Maar ook zonder die log-in is de website interessant voor zowel
docenten als leerlingen. In het bijzonder is de nieuwe wiskundestrip
Fie & Pie de moeite waard. Daarvan is juist de eerste aflevering
gelanceerd; er volgen er spoedig meer.
Leon van den Broek
|
Stercollecties wiskunde lopen geen gevaar
De beëindiging van de samenwerking tussen Math4All en VO-content
veroorzaakt veel onzekerheid binnen het wiskunde onderwijs. Docenten
en schoolleiders vragen zich af of de continuïteit van de Stercollecties
wel gegarandeerd is en stellen ondertussen de digitalisering van het
vak mogelijk nog wat uit.
Het kostte de redactie enige moeite antwoorden op vragen te krijgen.
Gelukkig heeft VO-content onlangs de verlangde duidelijkheid geboden.
Het ziet er naar uit dat wat betreft de wiskunde het gehele VO in de
toekomst naar behoren door VO-content zal worden bediend.
Reden van de breuk
Op verzoek van VO-content werd ooit de Stichting MathUnited opgericht.
Binnen die stichting was het de bedoeling dat Math4All en de Wageningse
Methode samen één doorlopende leerlijn voor de Stercollecties wiskunde
havo en vwo zouden gaan ontwikkelen. Dat gebeurde echter niet; beide
partijen kozen er voor om elk hun eigen leerlijn te ontwikkelen.
VO-content kan echter maar één wiskunde leerlijn voor havo en vwo
financieren, ook al omdat er voor de bovenbouw vanwege het nieuwe
examenprogramma van 2015 extra middelen nodig zijn. Er moest dus een
keuze worden gemaakt voor één van de partijen. In goed overleg heeft
Math4All zich uiteindelijk teruggetrokken als ontwikkelaar van
Stercollecties en heeft VO-content besloten om met de Wageningse Methode
door te gaan.
VO-content gaat door
De wiskunde-Stercollecties voor havo/vwo worden gewoon doorontwikkeld
tot en met het eindexamenjaar. Het enige verschil is dat de ontwikkeling
vanaf heden alleen nog maar uitgevoerd wordt door de Wageningse Methode.
De Stercollecties voor het vmbo worden overigens, dat was altijd al zo,
door StudioVO ontwikkeld.
Maar Math4All gaat ook door
De nieuwe Stercollecties van Math4All voor de havo/vwo onderbouw zijn op
dit moment beschikbaar. Dit leermateriaal blijft ook na 1 augustus 2014 gratis
beschikbaar. En ook blijft Math4All het leermateriaal onderhouden. Mat4all
hanteert echter eigen criteria wat betreft kwaliteit en didactiek en dus
kan VO-content na 1 augustus 2014 niet meer garanderen dat de collecties
blijven voldoen aan de criteria die VO-content hanteert voor een Stercollectie.
Zo'n breuk meteen al aan het begin van een mooi maar nog vrij pril initiatief
is niet best voor het vertrouwen. Het is te hopen dat het bij deze breuk
blijft en dat de ontwikkeling van de wiskunde Stercollecties van VO-content
zich verder ongestoord zal kunnen voortzetten.
tg
|
Landelijke examenscores per vraag beschikbaar via Cito
Sinds kort heeft het Cito ook de integrale toets- en itemanalyses
van de centraal schriftelijke examens en praktijkexamens online beschikbaar
gesteld. Dat betekent bijvoorbeeld dat de landelijke scores op vraagniveau
nu beschikbaar zijn voor iedereen.
Uiteraard betreft het hier alleen het eerste tijdvak. De landelijke scores
op vraagniveau werden traditioneel al steeds in het septembernummer van Euclides
gepubliceerd.
De integrale toets- en itemanalyses, (TIA) zij bereikbaar via de pagina
Centrale Examens
van het Cito, naast de correctievoorschiften te vinden.
gk
|
Bèta onder de Dom
Voor docenten biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en
informatica organiseert het Bètasteunpunt Utrecht op donderdagmiddag
3 oktober de jaarlijkse conferentie Bèta onder de Dom. Deze middag
zal in het teken staan van de nieuwe examenprogrammas.
Een drietal korte lezingen en een werkgroep naar keuze helpen u de
vakvernieuwing in uw eigen onderwijspraktijk vorm te geven. Op
www.betasteunpunt-utrecht.nl/betaonderdedom vindt u meer informatie
en kunt u zich aanmelden.
|
Online nascholingsaanbod GeoGebra 2013-2014
Om wiskundedocenten te ondersteunen bij het gebruik van het gratis softwarepakket GeoGebra
worden ook dit schooljaar een aantal GeoGebra nascholingscursussen georganiseerd via het
leerplatform www.mathelo.net
- Basiscursus GeoGebra 4 is een tiendelige webcursus waarin de basistools
om GeoGebra vlot te integreren in de klaspraktijk worden uitgelegd.
- Ruimtemeetkunde met versie 5 behandelt de gebruiksmogelijkheden van deze nieuwe 3D-versie.
- Creatieve toepassingen biedt een dertigtal originele vraagstukken en problemen
die op een interactieve manier worden onderzocht.
- Grafieken en analytische meetkunde omvat vooral interactief lesmateriaal en
werkbladen in verband met analytische meetkunde en de studie van lineaire en kwadratische verbanden.
- De webcursus Extremumproblemen bestaat uit direct bruikbaar lesmateriaal met een
grote collectie leerlingenwerkbladen en bijhorende GeoGebra applets.
- De webcursus Mathematiseren en onderzoekscompetentie wiskunde biedt eveneens een
uitgebreide collectie aan origineel lesmateriaal, werkbladen en applets.
Wiskundedocenten kunnen individueel of in groep, thuis of op school, op een tijdstip naar
keuze deze webcursussen volgen via het Mathelo leerplatform. Elke webcursus omvat een uitgebreide
syllabus, leerlingenwerkbladen en bijhorende GeoGebra bestanden. Deelnemers ontvangen na afloop
een attest.
Meer informatie? Ga naar www.mathelo.net of email naar ivan@mathelo.net.
|
Advertenties
Tweedegraads vacature te Borculo
Docent wiskunde 2e graad, 0,5200 fte in de bovenbouw vmbo b/k/g,
locatie Herenlaan Borculo. Ingangsdatum: 1 oktober 2013. Het betreft
een tijdelijke aanstelling met uitzicht op een vast dienstverband.
Inlichtingen bij: de heer R. Ravenshorst, afdelingsleider vmbo 3 en 4 b/k/g,
tel. 0545-271413. Voor meer informatie zie: www.staring.nl. Een
sollicitatie kunt u zenden aan vacatures@staring.nl.
|
SmartRekenen
Goed, snel en probleemloos aan de slag met rekenen? Volg het voorbeeld van
30 collega-scholen en maak snel kennis met
SmartRekenen.
1F, 2F en 3F, volledig afgestemd op de verplichte rekentoets. Didactische
ondersteuning, sturing bij het oefenen en een sublieme monitoring van
werkzaamheden én vaardighedenontwikkeling.
Adaptief, effectief en efficiënt
|
Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?
Cito zoekt docenten die vanaf 1 november 2013 beschikbaar zijn voor
de constructie van opgaven voor de rekentoets VO 2F en 3F. Deze
constructie vindt grotendeels thuis plaats, op basis van een verstrekte
opdracht.
Denkt u met uw creativiteit en expertise op het gebied van rekenen een
bijdrage te kunnen leveren? Kijk dan
hier.
|
Rekenbeter.nl in de klas
Leerlingen melden zich vooraf aan met een eigen e-mail adres. De docent
geeft de groep een naam via www.rekenbeter.nl, menu: Mijn profiel/Mijn
groep.
U stuurt ons de code(s) van de groep(en) met de aantallen erbij, wij sturen
een factuur naar school. Kosten: € 50,= voor maximaal 30 leerlingen en
daarna € 1,= voor elke leerling erbij.
Contact: info@rekenbeter.nl.
|
Symposium 'Nieuwe mogelijkheden in wiskunde, natuurkunde en biologie'
Datum: woensdag 9 oktober 2013
Tijd: 15:30-20:00 uur.
Locatie: De Eenhoorn Amersfoort
Onderwerpen o.a. dynamische meetkunde, complexe getallen, T-Nspire App voor
iPad, TI-84 Plus C Silver Edition. Een onderwijsmarkt maakt deel uit
van het programma.
Informatie en aanmelden: www.T3Nederland.nl en www.T3Europe.eu.
|
Coaches gevraagd voor StudySteps
Sanoma Learning is gestart met StudySteps, een online dienst
om leerlingen te ondersteunen met wiskunde.
Om dit innovatieve aanbod een succes te laten worden, zijn we
op zoek naar professionele en enthousiaste Wiskunde Coaches
die minimaal 4 uur per week online beschikbaar zijn (avond/weekend).
Meer informatie vindt u via
deze link.
Bij interesse kunt u contact opnemen met recruitment.learning@sanoma.com.
|
Effectief rekenonderwijs aanbieden in het vo?
Volg de Leergang Rekencoördinator of één van de drie trainingen.
Nu in Eindhoven, Haarlem, Zwolle, Rotterdam en Amersfoort!
Kijk voor meer informatie op www.cps.nl/rekendidactiek.
|
Rekenen op je iPhone met Rekenruimte
Sinds kort is in de AppStore een gratis app van Getal & Ruimte
te downloaden. De app Rekenruimte is bedoeld als extra steun in
de rug voor leerlingen die hun rekenvaardigheid willen verbeteren.
Meer informatie is te vinden op www.getalenruimte.noordhoff.nl.
|
|
|