nummer 641, 30 juni 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 3550 adres­sen.


De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonne­ment aanvra­gen.
Uw bijdra­gen zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op onze website vindt u nadere details. De redac­tie behoudt zich steeds het recht voor, bijdra­gen in te korten of niet te publice­ren.
Op onze website kunt u oude nummers op onder­werp opzoe­ken en nalezen. Ook onze adver­tentie­tarie­ven en voor­waarden vindt u daar.

Inhoud van dit nummer:

Eerste en tweede correc­tie

Ik vind het vreemd dat er dit jaar slechts zes kalen­derda­gen lagen tussen de afname van het wiskun­de-examen en de uitslag­datum in het tweede tijdvak. Ook het feit dat alle wiskun­de herexa­mens dit jaar op één dag werden afgeno­men, heeft mij enorm ge­stoord. En dan krijg je ook nog eens dat commen­taar in de pers op de kwali­teit van de tweede correc­tie...
Ik moet in mijn geval in beide tijdvak­ken in korte tijd vier varian­ten van het wiskun­de-examen corrige­ren omdat ik al die examen­klassen nu eenmaal heb. En dan is het ronduit abject en infaam om na je gelever­de inspan­ningen aller­lei boude uitspra­ken over de kwali­teit van de correc­tie te moeten lezen die worden gedaan door mensen zonder enige onder­wijser­varing zoals bijvoor­beeld staats­secreta­ris Dekker.
Recht van spreken
Sander Dekker zou mis­schien nog enig recht van spreken hebben wanneer hij voor het eerste correc­tiewerk weer €15,= (20 of minder leerlin­gen) of €25,= (bij meer dan 20 leerlin­gen) zou uitbeta­len. Netto en direct door OCW aan mij uitbe­taald graag. Maar als tweede correc­tor van maar liefst zes collega's van andere scholen krijg ik tegen­woordig nog niet eens mijn tele­foonkos­ten vergoed!
In het zonne­tje
Wat mij ook erg heeft ver­baasd, is dat de onder­wijsin­spectie klaar­blijke­lijk regelma­tig steek­proeven ver­richt door derde correc­ties uit te voeren maar de onder­zoeksre­sulta­ten vervol­gens slechts anoniem vrij geeft. En dat vind ik niet goed. Ik wil graag precies weten op wélke scholen die steek­proeven zijn genomen en wáár ze onvol­doende zijn bevon­den. Publica­tie van die gege­vens zou voor veel collega's een positie­ve prikkel zijn om de tweede correc­tie ook naar behoren uit te voeren.
En ook de scholen waar de examens wél goed worden gecorri­geerd, zouden door de inspec­tie af en toe eens in het zonne­tje moeten worden gezet. Bij mij mogen ze onaange­kondigd langs komen hoor.
Omdraai­en
Nog een tip van mij. Draai de eerste en tweede correc­tie om! De eerste correc­tie is dan extra objec­tief. De eigen docent hoeft dan als tweede correc­tor alleen nog maar even na te kijken of er niets fout is gegaan. Zo voorkom je in één klap die eeuwige discus­sie over onte­recht toege­kende punten.
Jaap Verhees

Een serieu­ze stap voor­waarts?

In Wiskun­dE-brief 640 staat een adver­tentie die de HP Prime aankon­digt. Er zou een nieuwe stan­daard gezet worden, aldus die aankon­diging. Nou, volgens mij maakt die grafi­sche rekenma­chine in het voortge­zet onder­wijs werke­lijk geen enkele kans!
Zo heeft de HP Prime bijvoor­beeld een draadlo­ze communi­catiemo­gelijk­heid aan boord. En dat is in strijd met de regels die het CvE voor­schrijft: 'een grafi­sche rekenma­chine mag tijdens het examen niet (...) met andere appara­tuur worden verbon­den'. Ik lees daar 'worden verbon­den' even als 'kunnen worden verbon­den' omdat de cradle van de TI, waarmee communi­catie met een externe compu­ter moge­lijk is, bij het cen­traal examen bijvoor­beeld ook niet is toege­staan.
 
Compu­ter Algebra Systeem
Ook be­schikt de HP Prime over CAS, een Compu­ter Algebra Systeem waarmee je bijvoor­beeld primi­tieven en afgelei­den kunt bepalen en bereke­ningen exact kunt uitvoe­ren. Het CvE noteer­de bij de TI-nspire: 'alleen de versie zonder CAS is toege­staan'. De HP Prime maakt dus net zo weinig kans als de TI-nspire CAS. HP stelt dan wel dat het CAS-systeem uitge­scha­keld kan worden als een examen dat vereist, maar in Eucli­des 88 / 7 laat het CvE weten dat er aanwij­zingen zijn dat zulke blokke­ringen in de prak­tijk gemakke­lijk te omzei­len zijn.
Maar nog afge­zien daarvan. Als je als wiskun­dele­raar op ieder moment dat CAS onge­wenst is, dat uitscha­kelen bij al je leerlin­gen even snel moet regelen en contro­leren, dan wordt het er alle­maal niet eenvou­diger op.
Dat CAS van de HP Prime zet me nog op een andere gedach­te. Is het voortge­zet onder­wijs wel gediend met een Compu­ter Algebra Systeem? Moeten we er nu echt geluk­kig mee zijn dat de GR-fabri­kanten onze leerlin­gen de wiskun­de steeds meer uit handen nemen?
Gaat de GR eruit?
Er bestaat nu al de nodige discus­sie over aller­lei featu­res en gadgets van grafi­sche rekenma­chines waar­door er steeds meer dingen moge­lijk zijn die voor het onder­wijs onge­wenst zijn, zoals natural display, de geheu­genmoge­lijkhe­den, de SOLVE-opties en derge­lijke zaken. Maar wie weet komt er aan die discus­sie binnen­kort abrupt een einde.
Het CvE over­weegt volgens de NVvW name­lijk om in de nieuwe wiskun­depro­gramma’s de grafi­sche rekenma­chine hele­maal niet meer toe te staan. Zo'n maatre­gel beperkt natuur­lijk wel de reik­wijdte van de vragen op de examens en beetje. Maar ach, toen er nog geen grafi­sche rekenma­chines beston­den, was het toch ook al moge­lijk om goede examens te ontwer­pen?
Erik Korthof

De kern van het vak

Ziezo! Wij wiskun­digen zijn dit jaar weer een stuk belang­rijker gewor­den. We zitten in de kernvak­kenrege­ling! Binnen­kort wordt wiskun­de C op havo ver­plicht, gaat de reken­toets volop van start en zit wiskun­de ook stevig veran­kerd in de voorge­schre­ven diagnos­tische toets. Dan is het einde­lijk zo ver. Heel lerend Neder­land kan dan niet meer om ons heen.
Op mijn school is onze wiskun­desec­tie onder­tussen verre­weg de groot­ste sectie gewor­den. De sectie Neder­lands volgt slechts op zeer geruime afstand als tweede. Geen wonder want wij geven wiskun­de A tot en met Z op mavo, havo en vwo terwijl Neder­lands maar gewoon als één simpel vakje in de lessen­tabel vermeld staat. Maar ja, wiskun­de is dan ook wel een enorm belang­rijk vak omdat ... uh ...
Analy­tisch vermo­gen
Tja, hier stokt mijn betoog een beetje. Want alle pogin­gen die ik doe om de regel uit de vorige alinea af te maken, lopen op niets uit. Omdat zo veel leerlin­gen wiskun­de gaan stude­ren? Nee, wij hebben er dit jaar twee en dat vinden we al heel veel. Omdat leerlin­gen alle­maal later statis­tiek nodig hebben? Nee want de leerlin­gen die dat het meeste nodig hebben, onder­wijzen we dat met wiskun­de B juist niet.
Omdat leerlin­gen met wiskun­de logisch leren naden­ken dan? Ach kom! Ik vrees dat het idee dat het analy­tisch vermo­gen van leerlin­gen vooral tijdens de wiskun­deles wordt ge­traind, één van de groot­ste misvat­tingen binnen het onder­wijs is.
GR of kroon­tjespen
 
Onder wiskun­digen wordt er al jaren venij­nig gestre­den over welke onderde­len van de wiskun­de op de middel­bare school aan bod moeten komen en hoe die onderde­len moeten worden onderwe­zen. De echte die-hard excommu­niceert ieder elektro­nisch appa­raat en vindt dat de leer­ling weer grote staart­delin­gen fout­loos op papier moet kunnen krabbe­len. Ook moet die leer­ling ellen­lange functie­analy­ses, met afgelei­den, teken­schema's, scheve en horizon­tale asympto­ten, buigpun­ten en de hele verdere donder­se bende kunnen maken, het liefst met kroon­tjespen. De in hun ogen 'rekke­lijken' vinden dat je met je tijd mee moet gaan en best de balpen, de grafi­sche rekenma­chine en zefs de iPad in je wiskun­deonder­wijs mag incorpo­reren. U be­grijpt; ik char­geer wat.
Maar aan geen van de twee kanten is men op een behoor­lijke manier in staat om die regel af te maken waar ik onder­tussen zo mee in mijn maag zit. Ik heb mij dit jaar in beide kampen begeven en de scheld­partij­en over en weer komen in mijn mail nog gedurig langs. Maar een ant­woord op de vraag waarom wiskun­de zo belang­rijk is dat het op nummer één in die vermale­dijde kernvak­kenrege­ling moet staan, heb ik er nooit tussen kunnen vinden.
Aan vakan­tie toe
Hou me ten goede; als wiskun­dedo­cent vind ik mijn vak echt een prach­tig vak hoor. Maar 'prach­tig' en 'belang­rijk' zijn in mijn ogen twee ver­schil­lende dingen. En, ik zeg het er maar eerlijk bij, ik ben op dit moment ook wel een beetje in mineur vanwege die arme kernvak­kenrege­ling­slacht­offer­tjes in mijn mentor­groep.
Ik ben hard aan wat rust toe en u waar­schijn­lijk ook. Ik wens u daarom een genoeg­lijke en zonover­goten zomerva­kantie toe. En zit u dan op uw camping in Spanje achter een sangria van uw welver­diende rust te genie­ten, wilt u mij dan een plezier doen?
Wilt u alstu­blieft eens probe­ren om voor mij die ene regel af te maken?
Ton Groene­veld

De diagnos­tische toets komt er aan

Vanaf school­jaar 2015-2016 krijgen leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs aan het eind van de onder­bouw een diagnos­tische toets Neder­lands, Engels, wiskun­de en rekenen. De toets wordt afgeno­men op vmbo, havo en vwo. Staats­secreta­ris Dekker heeft het wets­voor­stel voor de diagnos­tische toets onlangs naar de Tweede Kamer ge­stuurd.
De ver­plichte diagnos­tische toets is 'een toets om van te leren'. Het is de bedoe­ling dat de toets een gede­tail­leerd inzicht biedt in het bereik­te oplei­dingsni­veau en in de vermo­gens van de leer­ling.
Adap­tief
De toets is geba­seerd op lande­lijk vastge­stelde tussen­doelen en zal digi­taal worden afgeno­men en nageke­ken. Het is een adaptie­ve toets; als een leer­ling fouten maakt, worden de vragen eenvou­diger en bij veel goede antwoor­den worden de vragen juist weer moeilij­ker. Hier­door krijgt de docent inzicht in de sterke en zwakke punten op kennis en vaardig­heden van elke leer­ling.
Benut­ten van talent
Het wets­voor­stel bouwt voort op eerdere maatre­gelen om de onder­wijskwa­liteit te verho­gen. Uit interna­tionaal verge­lijkend onder­zoek blijkt dat in Neder­land niet alle leerlin­gen voldoen­de worden uitge­daagd. Vooral de meest talent­volle leerlin­gen scoren lager. Leerlin­gen preste­ren het best op scholen die hoge verwach­tingen hebben van hun leerlin­gen, hen gericht aanspre­ken op hun talen­ten en onder­steu­ning op maat bieden.

Breuk tussen Math4­all en VO-content

Met ingang van 1 augus­tus 2013 werken Math4­all en VO-content niet meer samen aan de ontwik­keling van nieuwe Stercol­lecties wiskun­de voor havo en vwo. De reden is een ver­schil van inzicht over de verdere ontwik­keling van collec­ties in de toe­komst. De Stercol­lecties van Math4­all blijven in school­jaar 2013/2014 open beschik­baar via Wiki­wijs en vo-content.nl.
Deze breuk heeft de volgen­de gevol­gen voor u:
 
  • De Stercol­lecties van Math4­all voor havo 3 en vwo 3 komen per 1 augus­tus 2013 beschik­baar via vo-content.nl en Wiki­wijs.nl.
  • De Stercol­lecties voor onder­bouw havo-vwo van Math4­All zijn ook komend school­jaar nog vrij beschik­baar voor VO-content­leden.
  • Math4­all ontwik­kelt geen Stercol­lecties samen met VO/content meer voor leer­jaar 4,5 en 6.
  • Math4­all blijft ook na 1 augus­tus 2014 open digi­taal materi­aal beschik­baar stellen voor de onder- en boven­bouw havo en vwo via www.math4­all.nl.
  • De Wage­ningse Methode gaat wel voor VO-content verder met het ontwik­kelen van Stercol­lecties wiskun­de havo 4-5 en vwo 4-5-6 die passen bij het nieuwe examen­program­ma.
  • De Stich­ting MathUni­ted houdt op te bestaan. De homepa­ge www.mathuni­ted.nl zal per 1 augus­tus 2013 verande­ren.
Het leerma­teriaal blijft via www.vo-content.nl/stercol­lectie/wiskun­de bereik­baar tot 1 augus­tus 2014. Onder­houd en onder­steu­ning gaan gewoon door. Vragen over het materi­aal van Math4­all kunnen worden gemaild naar info@math4­all.nl.
Johan Gademan

Reken­toetsen­quête

Hans Wisbrun heeft de afgelo­pen weken een aanvul­lende enquête georga­niseerd over de reken­toets. De resulta­ten zijn te bekij­ken via deze link.

Laatste Wiskun­dE-brief van dit school­jaar

Nummer 641 van de Wiskun­dE-brief is het laatste nummer van dit school­jaar. Wij bedan­ken u voor uw vaak inspire­rende bijdra­gen in het afgelo­pen, bewogen school­jaar en wensen u een fijne zomerva­kantie toe.
De eerste Wiskun­dE-brief van het school­jaar 2013-2014 zal waar­schijn­lijk begin septem­ber ver­schij­nen.
Gerard Kool­stra
Ton Groene­veld

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


Cito zoekt docen­ten

Cito is op zoek naar actieve docen­ten en/of remedi­al tea­chers rekenen en/of wiskun­de die willen meewer­ken aan de ontwik­keling van toetsma­teriaal voor rekenen en voor wiskun­de in het Cito volgsys­teem voortge­zet onder­wijs. De werk­zaamhe­den starten op korte termijn en kunnen groten­deels thuis worden uitge­voerd.
Klik hier voor meer informa­tie.

Vacatu­re Hoge­school Rotter­dam

Hoge­school Rotter­dam, Insti­tuut voor Leraren­oplei­dingen, is op zoek naar een docent wiskun­de. Meer informa­tie over de vacatu­re kunt u vinden op onze website: www.werken­bijhoge­school­rotter­dam.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen met de heer A. Monquil, oplei­dings­coördi­nator Leraren­oplei­ding Wiskun­de, tel. 010 - 794 4149.

Eerste­graads vacatu­re te Ensche­de

Het Kotten­park in Ensche­de heeft een vacatu­re van 8 uur voor wiskun­de in het eerste­graads­gebied. Het betreft regulie­re uren voor school­jaar 2013-2014.
Nadere inlich­ting en/of sollici­taties: dhr. B. Distel, 06-20598778 of via bdistel@hetste­delijk.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl