nummer 641, 30 juni 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3550 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Eerste en tweede correctie
Ik vind het vreemd dat er dit jaar slechts zes kalenderdagen
lagen tussen de afname van het wiskunde-examen en de uitslagdatum
in het tweede tijdvak. Ook het feit dat alle wiskunde herexamens
dit jaar op één dag werden afgenomen, heeft mij enorm gestoord.
En dan krijg je ook nog eens dat commentaar in de pers op de
kwaliteit van de tweede correctie...
Ik moet in mijn geval in beide tijdvakken in korte tijd vier varianten
van het wiskunde-examen corrigeren omdat ik al die examenklassen nu
eenmaal heb. En dan is het ronduit abject en infaam om na je geleverde
inspanningen allerlei boude uitspraken over de kwaliteit van de correctie
te moeten lezen die worden gedaan door mensen zonder enige onderwijservaring
zoals bijvoorbeeld staatssecretaris Dekker.
Recht van spreken
Sander Dekker zou misschien nog enig recht van spreken hebben wanneer
hij voor het eerste correctiewerk weer €15,= (20 of minder
leerlingen) of €25,= (bij meer dan 20 leerlingen) zou uitbetalen.
Netto en direct door OCW aan mij uitbetaald graag. Maar als tweede corrector
van maar liefst zes collega's van andere scholen krijg ik tegenwoordig nog
niet eens mijn telefoonkosten vergoed!
In het zonnetje
Wat mij ook erg heeft verbaasd, is dat de onderwijsinspectie
klaarblijkelijk regelmatig steekproeven verricht door derde correcties
uit te voeren maar de onderzoeksresultaten vervolgens slechts anoniem
vrij geeft. En dat vind ik niet goed. Ik wil graag precies weten op
wélke scholen die steekproeven zijn genomen en wáár ze onvoldoende zijn
bevonden. Publicatie van die gegevens zou voor veel collega's een
positieve prikkel zijn om de tweede correctie ook naar behoren uit te
voeren.
En ook de scholen waar de examens wél goed worden gecorrigeerd, zouden
door de inspectie af en toe eens in het zonnetje moeten worden gezet.
Bij mij mogen ze onaangekondigd langs komen hoor.
Omdraaien
Nog een tip van mij. Draai de eerste en tweede correctie om! De eerste
correctie is dan extra objectief. De eigen docent hoeft dan als tweede
corrector alleen nog maar even na te kijken of er niets fout is gegaan.
Zo voorkom je in één klap die eeuwige discussie over onterecht
toegekende punten.
Jaap Verhees
Een serieuze stap voorwaarts?
In
WiskundE-brief 640
staat een advertentie die de HP Prime aankondigt. Er zou een nieuwe
standaard gezet worden, aldus die aankondiging. Nou, volgens mij maakt
die grafische rekenmachine in het voortgezet onderwijs werkelijk geen
enkele kans!
Zo heeft de HP Prime bijvoorbeeld een draadloze communicatiemogelijkheid
aan boord. En dat is in strijd met de regels die het CvE voorschrijft:
' een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet (...) met andere
apparatuur worden verbonden'. Ik lees daar ' worden verbonden'
even als ' kunnen worden verbonden' omdat de cradle van de TI, waarmee
communicatie met een externe computer mogelijk is, bij het centraal examen
bijvoorbeeld ook niet is toegestaan.
Computer Algebra Systeem
Ook beschikt de HP Prime over CAS, een Computer Algebra Systeem waarmee
je bijvoorbeeld primitieven en afgeleiden kunt bepalen en berekeningen
exact kunt uitvoeren. Het CvE noteerde bij de TI-nspire: ' alleen de
versie zonder CAS is toegestaan'. De HP Prime maakt dus net zo weinig
kans als de TI-nspire CAS. HP stelt dan wel dat het CAS-systeem uitgeschakeld
kan worden als een examen dat vereist, maar in Euclides 88 / 7 laat het
CvE weten dat er aanwijzingen zijn dat zulke blokkeringen in de praktijk
gemakkelijk te omzeilen zijn.
Maar nog afgezien daarvan. Als je als wiskundeleraar op ieder moment dat CAS
ongewenst is, dat uitschakelen bij al je leerlingen even snel moet regelen
en controleren, dan wordt het er allemaal niet eenvoudiger op.
Dat CAS van de HP Prime zet me nog op een andere gedachte. Is het voortgezet
onderwijs wel gediend met een Computer Algebra Systeem? Moeten we er nu echt
gelukkig mee zijn dat de GR-fabrikanten onze leerlingen de wiskunde steeds
meer uit handen nemen?
Gaat de GR eruit?
Er bestaat nu al de nodige discussie over allerlei features en gadgets van
grafische rekenmachines waardoor er steeds meer dingen mogelijk zijn die
voor het onderwijs ongewenst zijn, zoals natural display, de
geheugenmogelijkheden, de SOLVE-opties en dergelijke zaken. Maar wie
weet komt er aan die discussie binnenkort abrupt een einde.
Het CvE overweegt volgens de NVvW namelijk om in de nieuwe wiskundeprogrammas
de grafische rekenmachine helemaal niet meer toe te staan. Zo'n maatregel
beperkt natuurlijk wel de reikwijdte van de vragen op de examens en beetje.
Maar ach, toen er nog geen grafische rekenmachines bestonden, was het
toch ook al mogelijk om goede examens te ontwerpen?
Erik Korthof
De kern van het vak
Ziezo! Wij wiskundigen zijn dit jaar weer een stuk belangrijker
geworden. We zitten in de kernvakkenregeling! Binnenkort wordt
wiskunde C op havo verplicht, gaat de rekentoets volop van start en
zit wiskunde ook stevig verankerd in de voorgeschreven diagnostische
toets. Dan is het eindelijk zo ver. Heel lerend Nederland kan dan
niet meer om ons heen.
Op mijn school is onze wiskundesectie ondertussen verreweg de grootste
sectie geworden. De sectie Nederlands volgt slechts op zeer geruime
afstand als tweede. Geen wonder want wij geven wiskunde A tot en met
Z op mavo, havo en vwo terwijl Nederlands maar gewoon als één simpel
vakje in de lessentabel vermeld staat. Maar ja, wiskunde is dan ook
wel een enorm belangrijk vak omdat ... uh ...
Analytisch vermogen
Tja, hier stokt mijn betoog een beetje. Want alle pogingen die ik doe
om de regel uit de vorige alinea af te maken, lopen op niets uit.
Omdat zo veel leerlingen wiskunde gaan studeren? Nee, wij hebben er dit
jaar twee en dat vinden we al heel veel. Omdat leerlingen allemaal
later statistiek nodig hebben? Nee want de leerlingen die dat het
meeste nodig hebben, onderwijzen we dat met wiskunde B juist niet.
Omdat leerlingen met wiskunde logisch leren nadenken dan? Ach kom! Ik
vrees dat het idee dat het analytisch vermogen van leerlingen vooral
tijdens de wiskundeles wordt getraind, één van de grootste misvattingen
binnen het onderwijs is.
GR of kroontjespen
Onder wiskundigen wordt er al jaren venijnig gestreden over welke
onderdelen van de wiskunde op de middelbare school aan bod moeten
komen en hoe die onderdelen moeten worden onderwezen. De echte die-hard
excommuniceert ieder elektronisch apparaat en vindt dat de leerling weer
grote staartdelingen foutloos op papier moet kunnen krabbelen. Ook
moet die leerling ellenlange functieanalyses, met afgeleiden,
tekenschema's, scheve en horizontale asymptoten, buigpunten en de hele
verdere donderse bende kunnen maken, het liefst met kroontjespen. De in
hun ogen 'rekkelijken' vinden dat je met je tijd mee moet gaan en best
de balpen, de grafische rekenmachine en zefs de iPad in je
wiskundeonderwijs mag incorporeren. U begrijpt; ik chargeer wat.
Maar aan geen van de twee kanten is men op een behoorlijke manier in
staat om die regel af te maken waar ik ondertussen zo mee in mijn maag
zit. Ik heb mij dit jaar in beide kampen begeven en de scheldpartijen
over en weer komen in mijn mail nog gedurig langs. Maar een antwoord op de
vraag waarom wiskunde zo belangrijk is dat het op nummer één in die
vermaledijde kernvakkenregeling moet staan, heb ik er nooit tussen kunnen
vinden.
Aan vakantie toe
Hou me ten goede; als wiskundedocent vind ik mijn vak echt een prachtig
vak hoor. Maar 'prachtig' en 'belangrijk' zijn in mijn ogen twee
verschillende dingen. En, ik zeg het er maar eerlijk bij, ik ben op dit
moment ook wel een beetje in mineur vanwege die arme
kernvakkenregelingslachtoffertjes in mijn mentorgroep.
Ik ben hard aan wat rust toe en u waarschijnlijk ook. Ik wens u daarom
een genoeglijke en zonovergoten zomervakantie toe. En zit u dan op uw
camping in Spanje achter een sangria van uw welverdiende rust
te genieten, wilt u mij dan een plezier doen?
Wilt u alstublieft eens proberen om voor mij die ene regel af te maken?
Ton Groeneveld
De diagnostische toets komt er aan
Vanaf schooljaar 2015-2016 krijgen leerlingen in het voortgezet onderwijs
aan het eind van de onderbouw een diagnostische toets Nederlands, Engels,
wiskunde en rekenen. De toets wordt afgenomen op vmbo, havo en vwo.
Staatssecretaris Dekker heeft het wetsvoorstel voor de diagnostische toets
onlangs naar de Tweede Kamer gestuurd.
De verplichte diagnostische toets is 'een toets om van te leren'. Het is
de bedoeling dat de toets een gedetailleerd inzicht biedt in het bereikte
opleidingsniveau en in de vermogens van de leerling.
Adaptief
De toets is gebaseerd op landelijk vastgestelde tussendoelen en zal
digitaal worden afgenomen en nagekeken. Het is een adaptieve toets; als
een leerling fouten maakt, worden de vragen eenvoudiger en bij veel
goede antwoorden worden de vragen juist weer moeilijker. Hierdoor krijgt
de docent inzicht in de sterke en zwakke punten op kennis en vaardigheden
van elke leerling.
Benutten van talent
Het wetsvoorstel bouwt voort op eerdere maatregelen om de onderwijskwaliteit
te verhogen. Uit internationaal vergelijkend onderzoek blijkt dat in Nederland
niet alle leerlingen voldoende worden uitgedaagd. Vooral de meest talentvolle
leerlingen scoren lager. Leerlingen presteren het best op scholen die hoge
verwachtingen hebben van hun leerlingen, hen gericht aanspreken op hun
talenten en ondersteuning op maat bieden.
Breuk tussen Math4all en VO-content
Met ingang van 1 augustus 2013 werken Math4all en VO-content niet
meer samen aan de ontwikkeling van nieuwe Stercollecties wiskunde
voor havo en vwo. De reden is een verschil van inzicht over de verdere
ontwikkeling van collecties in de toekomst. De Stercollecties van Math4all
blijven in schooljaar 2013/2014 open beschikbaar via
Wikiwijs en
vo-content.nl.
Deze breuk heeft de volgende gevolgen voor u:
- De Stercollecties van Math4all voor havo 3 en vwo 3 komen per
1 augustus 2013 beschikbaar via
vo-content.nl en
Wikiwijs.nl.
- De Stercollecties voor onderbouw havo-vwo van Math4All zijn
ook komend schooljaar nog vrij beschikbaar voor VO-contentleden.
- Math4all ontwikkelt geen Stercollecties samen met VO/content meer
voor leerjaar 4,5 en 6.
- Math4all blijft ook na 1 augustus 2014 open digitaal materiaal
beschikbaar stellen voor de onder- en bovenbouw havo en vwo via
www.math4all.nl.
- De Wageningse Methode gaat wel voor VO-content verder met het
ontwikkelen van Stercollecties wiskunde havo 4-5 en vwo 4-5-6 die passen
bij het nieuwe examenprogramma.
- De Stichting MathUnited houdt op te bestaan. De homepage
www.mathunited.nl
zal per 1 augustus 2013 veranderen.
Het leermateriaal blijft via
www.vo-content.nl/stercollectie/wiskunde
bereikbaar tot 1 augustus 2014. Onderhoud en ondersteuning gaan
gewoon door. Vragen over het materiaal van Math4all kunnen worden
gemaild naar
info@math4all.nl.
Johan Gademan
Rekentoetsenquête
Hans Wisbrun heeft de afgelopen weken een aanvullende enquête
georganiseerd over de rekentoets. De resultaten zijn te bekijken
via deze link.
Laatste WiskundE-brief van dit schooljaar
Nummer 641 van de WiskundE-brief is het laatste nummer van dit schooljaar.
Wij bedanken u voor uw vaak inspirerende bijdragen in het afgelopen,
bewogen schooljaar en wensen u een fijne zomervakantie toe.
De eerste WiskundE-brief van het schooljaar 2013-2014 zal waarschijnlijk
begin september verschijnen.
Gerard Koolstra
Ton Groeneveld
Advertenties
Cito zoekt docenten
Cito is op zoek naar actieve docenten en/of remedial teachers rekenen
en/of wiskunde die willen meewerken aan de ontwikkeling van toetsmateriaal
voor rekenen en voor wiskunde in het Cito volgsysteem voortgezet onderwijs.
De werkzaamheden starten op korte termijn en kunnen grotendeels thuis
worden uitgevoerd.
Klik
hier
voor meer informatie.
Vacature Hogeschool Rotterdam
Hogeschool Rotterdam, Instituut voor Lerarenopleidingen, is
op zoek naar een docent wiskunde. Meer informatie over de
vacature kunt u vinden op onze website:
www.werkenbijhogeschoolrotterdam.nl.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de heer A. Monquil,
opleidingscoördinator Lerarenopleiding Wiskunde,
tel. 010 - 794 4149.
Eerstegraads vacature te Enschede
Het Kottenpark in Enschede heeft een vacature van 8 uur voor wiskunde in het
eerstegraadsgebied. Het betreft reguliere uren voor schooljaar 2013-2014.
Nadere inlichting en/of sollicitaties: dhr. B. Distel, 06-20598778 of via
bdistel@hetstedelijk.nl.
|