nummer 640, 23 juni 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3550 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
In hun (k)nopjes (reactie)
Het stukje in
WiskundE-brief 639
van collega Cecile Heestermans roept een aantal interessante vragen op.
Moet een examen uitdagend zijn voor de beste leerlingen? Of is het
een toets om vast te stellen of het examenprogramma op een voldoende
niveau beheerst wordt? En kun je die uitdaging dan vinden in het aan
het examen voorafgaande onderwijs, met behulp van zaken als moeilijkere
zebraboekjes, een aangepaste praktische opdracht of deelname aan
Olympiades en andere wedstrijden?
Uitdagend of politiek?
Ik herinner me nog examenbesprekingen van een aantal jaren terug,
waarin we ons met droeve wanhoop afvroegen hoe we onze gewone leerlingen
op die ongetwijfeld uitdagende examens hadden moeten voorbereiden.
Een hoge N-term, of die ruim 40% onvoldoendes van toen; met de
aangescherpte eisen van nu zou dat vast tot Kamervragen hebben geleid.
Het onderwijs is nu veel politieker geworden. De examenmakers hebben
dit jaar dan ook voorzichtig geopereerd en een vriendelijk examen voor
vwo wiskunde B gemaakt. De leerlingen die dit gemakkelijk aankonden,
verdienen natuurlijk een felicitatie voor hun goede resultaten.
Grafische Rekenmachine
Over uitdagingen gesproken. De grafische rekenmachine (GR) is een prima apparaat om het wiskunde onderwijs veel uitdagender te maken. Je doet
als docent jezelf en je leerlingen echt tekort als je het gebruik van de
grafische rekenmachine reduceert tot kunstjes en knopjes. De NVvW heeft
dat dan ook nooit gepropageerd. Er is namelijk zoveel meer met dat apparaat
mogelijk.
Neem bijvoorbeeld die Riemannsom over het kruisgewelf. Die oude examensom
gebruik ik bij de integraalrekening nog vaak. Je kunt daar met de GR heel mooi
benaderingen van de inhoud maken en daarmee het effect van de stapgrootte goed
laten zien. De integraalrekening is met dergelijke toepassingen van de GR
zo veel beter inzichtelijk te maken dan vroeger, toen ik bij de introductie
weliswaar even losjes wapperde in de richting van die benaderende rechthoekjes
maar daarna al snel overschakelde naar het abstracte primitiveren. Ik kom
dergelijke sommen in de examens van de laatste jaren niet meer tegen. Maar
ik vind het relevant en ik blijf het dus zo doen.
Leven voor het examen
Dat brengt me op een fundamentele vraagstelling. Moet het examen de maat der
dingen wel zijn? Of is er ook leven voor en na het examen? Ben je als docent
niet vooral zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je onderwijs? Juist
met het doel om je leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het leven
na het examenfeest?
NVvW
Tot slot nog iets over de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. De NVvW
is geen partij met een ideologie. De NVvW is een vereniging van leraren met in
de statuten de opdracht om met elkaar van gedachten te wisselen. Dat wordt ook
volop gedaan via ons blad, via de website en via het forum. En uiteraard in de
werkgroepen en tijdens bijeenkomsten. Uw bijdrage is altijd van harte welkom.
Marian Kollenveld
Voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
Examencorrectie opnieuw in het nieuws
Afgelopen vrijdag opende de Volkskrant met de kop
Tweede correctie op eindexamens is een farce.
Het ging om 'opgewarmd' nieuws uit maart waaraan we in
WiskundE-brief 630
al aandacht hebben besteed. Misschien goed om dat stukje, en het rapport
zelf, nog eens te lezen.
De volgende dag stonden er in de Volkskrant reacties van onder andere
Monica Woldinga en Henk Pfaltzgraff. Op de webste van het
platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs is een
brief over dit onderwerp
aan de Tweede Kamercommissie te lezen
gk
Enquête rekentoets VO
Wat doen scholen die goede resultaten behalen voor de pilot
rekentoets VO anders dan scholen met tegenvallende resultaten?
Het Steunpunt taal en rekenen VO heeft Regioplan gevraagd dit
te onderzoeken en zoekt scholen die hierover een online enquête
willen invullen.
Via de online enquête wil Regioplan in kaart brengen, welke
werkwijzen bijdragen aan bovengemiddelde resultaten voor de
rekentoets. Met deze kennis kan het Steunpunt taal en rekenen
VO andere scholen gericht verder helpen om hun rekenonderwijs
te verbeteren.
Ook uw inbreng is welkom, ongeacht of uw leerlingen bovengemiddeld
scoorden of de resultaten van de rekentoets juist tegenvielen. U
kunt de enquête
hier
invullen.
Data wiskundewedstrijden
De data van de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag en de
OnderbouwWiskundeDag zijn voor het komende schooljaar weer
vastgesteld. Naast dat deze wedstrijden natuurlijk erg mooi en
spannend zijn, lenen zij zich ook prima voor het invullen
van een praktische wiskundeopdracht.
- De Wiskunde A-lympiade en de Wiskunde B-dag zullen op vrijdag
15 november 2013 gaan plaatsvinden. De netwerkbijeenkomst is
op vrijdag 1 november 2013.
- De OnderbouwWiskundeDag, voor 3 havo en 3 vwo, is gepland op
woensdag 12 februari 2014.
Mooi werkstuk
De drie wedstrijden zijn qua opzet goed met elkaar te vergelijken.
De leerlingen werken steeds gedurende één dag, ongeveer van 9 uur
's ochtends tot 2 uur 's middags, in teams van 3 of 4 leerlingen.
Zij werken dan aan een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin
het probleemoplossend aspect centraal staat. De werkzaamheden
resulteren in een mooi werkstuk als eindproduct.
Volg
deze link
voor meer informatie.
Eindrapport cTWO
Vorige maand is naar alle scholen in Nederland een ingekorte
versie van het eindrapport van cTWO verstuurt. Hierin staan
onder andere de voorstellen voor de examenprogramma's per 2015.
Er is op uw school dus een inzage-exemplaar beschikbaar. Mocht
u het niet kunnen vinden, dan is het eindrapport
hier
digitaal beschikbaar. Het eindrapport is, zolang de voorraad strekt,
ook nog na te bestellen via
t.bruno@slo.nl
onder vermelding van uw naam en adresgegevens.
Theo van den Bogaart
Vakantiecursus Wiskunde in wording
Voor leraren exacte vakken aan het havo, vwo of hbo, voor leerlingen
en voor andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland
(PWN) in 2013 een vakantiecursus met als thema: "Wiskunde in wording". Wij
wezen u hier in
WiskundE-brief 632
al eerder op.
De cursus wordt gegeven in:
- Eindhoven: op vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus 2013 aan de TU Eindhoven.
- Amsterdam: op vrijdag 30 en zaterdag 31 augustus bij het CWI.
Vermoedens en problemen
Op vrijdag komen steeds een aantal bekende vermoedens of problemen aan de
orde, zoals het Collatz probleem (ook wel het 3n+1 vermoeden genoemd), de
Navier Stokes vergelijking en het P versus NP probleem. De zaterdag staat
daarna in het het teken van het intussen bewezen Poincaré-vermoeden. Op zaterdag
gaan de deelnemers ook zelf aan de slag aan de hand van recent ontwikkeld lesmateriaal.
Via
deze link
kunt u meer informatie opvragen of u aanmelden voor de cursus.
Lustrum Ars en Mathesis
Stichting Ars en Mathesis viert dit jaar haar zesde lustrum op
de Ars et Mathesisdag 2013. Dit symposium zal op zaterdag 16
november 2013 in het Science Center Nemo in Amsterdam worden
georganiseerd. Aan het programma wordt nog hard gewerkt maar
het staat al vast dat Prof. Jan van de Craats een voordracht
zal houden over ruimtelijke symmetrie.
Verder zal er aandacht worden besteed aan het onderwerp
FabLabs.
Er wordt ook een blok met korte presentaties georganiseerd van
kunstenaars over hun werk. Rinus Roelofs presenteert de bijdrage
die hij ook op de Bridges conferentie in Enschede houdt.
Reverspectief
Reverspectief is een techniek die gebruik maakt van een aan het
perspectief tegengesteld reliëf. De techniek is bedacht en
ontwikkeld door
Patrick Hughes
(1939), een Britse kunstenaar die in Londen werkt. Met deze
techniek kunnen zeer bijzondere ruimtelijke effecten worden
bewerkstelligd.
Ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan organiseert Ars en Mathesis
een Lustrumprijsvraag met reverspectief als onderwerp. Deelname mag
zowel individueel als groepsgewijs geschieden. Nadere informatie is
te zijner tijd op
de website van Ars en Mathesis
te vinden.
Advertenties
Tweedegraads vacature te Borculo
Het Staring College vraagt een tweedegraads docent wiskunde (0,8 - 1,0 fte)
voor de vmbo b/k/g bovenbouw, locatie Herenlaan Borculo, ingangsdatum 2 september
2013. Het betreft een tijdelijke aanstelling met uitzicht op een vast dienstverband.
Inlichtingen bij de heer R. Ravenshorst, afdelingsleider vmbo 3 en 4 b/k/g,
tel. 0545-271413. Meer informatie op www.staring.nl.
Moderne Wiskunde zoekt auteurs voor VMBO
Noordhoff Uitgevers is op zoek naar gedreven en enthousiaste docenten
die lesgeven in het VMBO en die willen meeschrijven aan uitwerkingen,
proefwerken en/of digitaal lesmateriaal. Vindt u het leuk om samen met
collegas op een andere manier actief bezig te zijn met uw vak? Neem
dan contact op.
Sollicitaties naar: p.schuiling@noordhoff.nl.
Meer informatie: m.vandenhoeven@noordhoff.nl.
Nascholingscursus Statistiek Nijmegen
Het Radboud PUC of Science organiseert dit najaar in samenwerking
met het ILS de nascholingscursus:
Toegepaste statistiek in het nieuwe examenprogramma wiskunde A en wiskunde C
In de nieuwe wiskundeprogramma's, die in 2015 van start gaan, verandert de
opzet van statistiek naar een meer onderzoeksmatige manier van werken, waarbij
de analyse van (grote) datasets een rol speelt. Doel van de nascholing is om
docenten handvatten te bieden om deze opzet in de klas vorm te geven.
| |
Meer informatie
op de site.
Vragen? Stuur een mail naar nascholing@ils.ru.nl.
Zet HP met de Prime een nieuwe GR standaard?
Met de lancering van de HP Prime touchscreen grafische rekenmachine
zet HP een serieuze stap voorwaarts in de rekenmachinemarkt. Afgelopen
mei werd de Prime calculator tijdens een trainerconferentie in Praag
uitvoerig getest door een groep leraren. Lees er alles over in de
nieuwsbrief over de HP Prime en 39gII.
Geïnteresseerd in een training, uitleg of demonstratie? Neem dan
contact met ons op via
info@derekenwinkel.nl.
|