nummer 639, 9 juni 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3550 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Team Internationale Wiskunde Olympiade
Dit weekend is in Valkenswaard het team geselecteerd dat Nederland
deze zomer zal vertegenwoordigen bij de
Internationale Wiskunde Olympiade
in Colombia. Het team bestaat uit de zes beste middelbare scholieren van
Nederland. Met dit zeer getalenteerde en ervaren team zijn de verwachtingen
hoog gespannen.
| |
Afgelopen week vond in Valkenswaard de laatste trainings- en selectieweek
plaats voor de winnaars van Nederlandse Wiskunde Olympiade. Van de 5.612
deelnemers aan de eerste ronde waren na vier rondes nog slechts twaalf
scholieren in de race. De volgende zes leerlingen hebben zich na twee
selectietoetsen geplaatst voor het Nederlandse team:
naam | klas | school |
Peter Gerlagh | 5 vwo | Theresia Lyceum Tilburg |
Ragnar Groot Koerkamp | 6 vwo | Cambium College Zaltbommel |
Jeroen Huijben | 6 vwo | Theresia Lyceum Tilburg |
Michelle Sweering | 5 vwo | Erasmiaans Gymnasium Rotterdam |
Djurre Tijsma | 6 vwo | Christelijk Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden |
Jeroen Winkel | 5 vwo | Stedelijk Gymnasium Nijmegen |
Deze zes leerlingen wonnen allemaal al prijzen bij eerdere wedstrijden.
Zo zette Jeroen Huijben tijdens de Internationale Wiskunde Olympiade 2012
in Argentinië een uitzonderlijke prestatie neer door daar een gouden
medaille te halen. Ook de gouden medailles van Peter Gerlagh en Ragnar
Groot Koerkamp bij de Benelux Wiskunde Olympiade 2013 en de zilveren
medaille van Michelle Sweering bij de Europese Wiskunde Olympiade
voor Meisjes 2013 bieden perspectief.
Weer het beste team?
"Met zulke ervaren leerlingen, die al zulke mooie resultaten hebben
geboekt, hopen we in Colombia onze score van vorig jaar minstens te
evenaren", aldus Birgit van Dalen, bondscoach van het team. "Net als
toen willen we graag weer als beste team van West-Europa uit de bus komen".
Het team vertrekt op 13 juli 2013 van Schiphol naar het trainingskamp in Santa
Marta om in topvorm aan de wedstrijd te kunnen beginnen. Van 21 tot 28 juli
vindt vervolgens de Olympiade plaats. De Nederlandse leerlingen gaan de strijd
aan met leeftijdsgenoten uit meer dan honderd andere landen. Op elk van de
twee wedstrijddagen krijgen de leerlingen drie opgaven van hoog wiskundig
niveau voor hun kiezen, waar ze vier en een half uur de tijd voor krijgen.
Organisatie en ondersteuning
Het Nederlandse team wordt begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit
Leiden en Aloysius College Den Haag), Julian Lyczak (Universiteit Utrecht) en
Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Hogeschool Utrecht).
De
Wiskunde Olympiade
wordt ondersteund door de Technische Universiteit Eindhoven,
Universiteit Leiden, Transtrend en ORTEC, gesponsord door het Ministerie
van OCW, Platform Bèta Techniek, School aan Zet, IMC, CBS, Texas
Instruments en Compositio, en wordt georganiseerd met dank aan Cito,
Eljakim Information Technology, het Freudenthal Instituut, de NVvW,
3TU.AMI, NWT, Pythagoras en Wetenschap in Beeld.
Examen havo wiskunde B
Hieronder heb ik de vragen uit het examen havo wiskunde B 2013-I
voorzien van mijn korte, persoonlijke commentaar per vraag.
Tornadoschalen
- Het eerste punt is natuurkunde en het tweede punt is controle of de
exponent wel tussen haakjes gezet wordt. Dat is trouwens niet nodig bij
het gebruik van de waarde 0.6666 of bij een moderne GR. Het derde punt
is controle of er wel gelezen is dat F correct op een geheel getal
wordt afgerond. Men zal hier toch niet denken dat een kandidaat 3,3 naar
4 afrondt?
- Drie punten voor het bedienen van de GR. Het laatste punt is voor het
nalezen van de vraag (om antwoord te geven met de woorden van de vraag)
om dan, door het woord minimale, te ontdekken dat 4 de afronding op een
geheel getal is.
- Het eerste punt is voor het lezen en doen wat er staat. Daarna kun je
algebraïsch verder en verdien je drie punten met een wiskundige bezigheid.
Die punten kun je ook verdienen door je GR te gebruiken. Voer F in,
bekijk de tabel, x=0 levert b en x=1 levert, na
aftrekken van twee getallen, a. Twee keer een wiskundige gedachte.
Laat wat mij betreft de tornadoschalen voortaan maar weg of verzin betere,
meer wiskundige, vragen.
Wortel en parabool
- Standaard wiskundige activiteit.
- Een gestuurde wiskundige activiteit, zonder enige eigen inbreng. Waarom wordt
hier niet de raaklijn gevraagd met exacte a en b?
- Leuke opgave.
Hearst Tower
- Het is al vaker opgemerkt. Dit is een aardige opgave als er gewoon wordt
gevraagd om de hoogte en zijde van de driehoek te berekenen.
- Twee punten voor doen wat er staat en delen door 1000. Geven we
echt punten voor het omrekenen van een schaal? Het laatste punt is voor
de vier hoekjes. Kun je op de foto zien dat het er vier zijn?
- Je moet hier gewoon weer doen wat er staat. Het eerste punt heb je door
de regel boven de opgave over te schrijven. Het tweede punt voor hetzelfde
maar dan met getallen. De inhoud van de piramide, dat éne punt, dáár kun je
je geen buil aan vallen. Als je niet vergeet om op duizendtallen af te ronden,
heb je ook weer een gratis punt binnen. Jammer als je het wél vergeet; van
mijn 67 kandidaten hebben er veel vergeten af te ronden. Geen enkele leerling
doet de afronding fout.
Wat is de zin van soort opgaven en correctiemodellen ?
Derdegraadsfunctie en sinus
- Eindelijk weer een opgave waar een kandidaat zelf iets (kleins) mag
bedenken. Gelukkig is dit weer snel voorbij want hierna komt ...
Olie
Was het echt van belang dat het over olie ging? Heeft de tekst hier nog
een nuttige functie? Of was die tekst er alleen maar om de leerling in
verwarring te brengen?
- Zonder de tekst erboven was deze opgave voor 4 punten wel erg simpel
te maken. Gelukkig kon je hier weer een punt aftrekken of geven voor het
afronden.
- Los algebraïsch op: 500 × 1,034t = 750. Zonder
de tekst durf je deze vraag toch niet in een eindexamen havo wiskunde B
te stellen? Maar met tekst erbij worden er gelukkig wél fouten gemaakt.
- Waarom mag deze opgave op de GR gemaakt worden? Wat is de zin hiervan?
Weer een punt voor het jaartal.
Grafiek van een logaritme
- Dit vind ik een leuke opgave. Maar wel een beetje simpel.
- Het gebruik van de bijzondere functies van de GR had wat mij betreft
tot deze opgave beperkt kunnen worden.
Grafiek van een sinus
- Een erg saaie opgave waarin kennis getoetst wordt. Tijdens een
schoolexamen zou dit misschien een aardigheidje zijn geweest.
Lichaam
- Deze vraag toetst de kennis van de kandidaat. Dat kan door het eenvoudige
prisma bijna niet fout gaan. Of was het de bedoeling om
1/2 × 5 × 6 × 3 fout te rekenen?
Gelukkig kon er weer een punt af of bij vanwege niet of wel afronden.
- Wel leuk om te zien welke variaties kandidaten bij deze opgave bedenken.
Als er zo weinig hoekpunten zijn, zou je geen punten moeten geven voor het
benoemen van de hoekpunten. Zo lang er gesproken wordt over de uitslag van
een kegel of cilinder, kun je niet van leerlingen verwachten dat zij in deze
situatie 'aanvoelen' wat de bedoeling is.
- Ook dit is weer een eenvoudige opgave. Maar gelukkig kon er weer een punt
af of bij vanwege niet of wel afronden.
Belevingswereld
De lengte van het examen was in orde. Maar de moeilijkheidsgraad vond ik te laag;
ik kon geen enkele uitdagende vraag in dit examen vinden. Verder vraag ik me af of
we nu eindelijk niet eens af kunnen komen van dat begrijpend lezen in een examen.
Dat leren onze leerlingen toch (niet) bij Nederlands? Waarom moeten we daar dan
binnen de wiskunde aandacht aan besteden?
En wie denkt er nu trouwens serieus dat een leerling tijdens het examen zit te
wachten op een opgave die goed past bij zijn of haar belevingswereld?
M. Bosman-Peet
In hun (k)nopjes?
'Saai!' riep één van mijn beste leerlingen in 6VWO na het centraal
examen wiskunde B. 'Daar word je lui van!' of 'Opgaven voor mietjes!'
riepen anderen. Zij waren niet bijzonder in hun nopjes met het examen.
Wat denkt u? Drie uur lang hebben zij niet hoeven laten zien dat zij
wiskunde beheersen. Het ging, alweer, om trucjes, om knopjes en vooral
ook om trucjes met knopjes.
En de NVvW? Wat zegt onze vakvereniging over het knoppenapparaat? Wel,
dat het goed is dat we leerlingen nu de uitkomst van een Riemannsom uit
kunnen laten rekenen. Hoera, hoera, hoera! Dat mag in de krant. Dat
staat in de krant (de Volkskrant van 9 februari 2013). Ter vergelijking:
over het vak Nederlands lezen we in de media dat de vakvereniging, in
samenwerking met hoogleraren, protest aantekent tegen het feit dat het
centraal examen de leerlingen slechts vraagt om een trucje uit te voeren.
NVvW luistert niet
Wiskunde. Ook een kernvak. Gereduceerd tot trucjes. Waarom luistert
onze vakvereniging niet naar waarschuwingen over de rol van het Texas
instrument in de schoolwiskunde? Onze opdracht bestaat er onder andere
uit leerlingen vakinhoudelijk zo op te leiden, dat zij goed zullen kunnen
functioneren in het vervolgonderwijs of bij een eventuele werkgever.
Waarom doen we niet gewoon waar de maatschappij ons jaarlijks ettelijke
miljarden voor betaalt? Ik heb geen idee.
Wie zijn er in hun nopjes? Wat gaat er naar de knoppen? Zegt u het maar!
Cécile Heesterman
Afronden
In vraag 2 van het CE wiskunde B havo van dit jaar wordt de kandidaat
gevraagd om de vergelijking
(v/6,3)2/3−2=3,5
op te lossen, met de toevoeging 'Rond je antwoord af op één decimaal'
Kandidaat Nathalie beschrijft keurig de op de grafische rekenmachine te
volgen procedure. Met de functie 'intersect' vindt zij de juiste oplossing:
v = 81,261.
Maar helaas rondt Nathalie haar resultaat af op v=81,2. Daarvoor brengt
de eerste corrector een scorepunt in mindering. Dat betekent volgens mij
dat de examenmakers vinden dat een antwoord zoals bijvoorbeeld v=40,8
even fout gerekend moet worden als v=81,2, terwijl hier toch duidelijk
geen sprake is van fouten van gelijke orde.
Verstandig afronden
Ik zou er voor willen pleiten om afrondingsfouten in een examen minder
zwaar te straffen. Veel formules zijn immers al niet meer dan slechts
een ruwe benadering van de werkelijkheid. Verplicht afronden op één of
meer decimalen suggereert een nauwkeurigheid die er in werkelijkheid
vaak niet is.
Ik stel daarbij voor om de afrondinstructie in examens te vervangen
door de algemene instructie 'Rond verstandig af'. Dat stimuleert de
kandidaat tot nadenken. Een kandidaat die dat doet, zal berekeningen
met euro's op 2 decimalen afronden en zal een aantal mensen op hele
getallen afronden.
En gaat het dan een keer fout, dan nog zouden we daar niet te moeilijk
over moeten doen. Wiskunde gaat over iets anders.
Sieto Bolt
Hak die knoop door
Voor het VWO-examen wiskunde A wordt de kandidaat bij vraag 2 gevraagd
om de standaardafwijking uit te rekenen. Hier komt volgens het correctievoorschrift
8,2 kg uit. Een leerling die de eenheid kg vergeet, zou een punt minder moeten
krijgen want het antwoord is niet volledig.
In het verslag van de centrale examenbespreking vwo wiskunde A/C op 23 mei 2013
staat letterlijk bij vraag 2: ' kg vergeten: de meesten waren voor passabel'.
In het voordeel van mijn leerlingen heb ik het weglaten van de eenheid dan ook
niet bestraft. Mijn tweede corrector wijst mij er echter terecht op dat de eenheid
is vergeten en er daarom een punt moet worden afgetrokken.
De meesten wel maar ik niet
Als ik dan het verslag citeer, zegt hij ' De meesten waren voor passabel maar ik niet.
Dus dat punt moet er af'. Mijn tweede corrector heeft voor mijn gevoel wel gelijk
maar ik vind het niet te verteren dat er tijdens de correctie met twee maten kan
worden gemeten. Zou mijn tweede corrector een andere mening zijn toegedaan, dan had
een aantal van mijn kandidaten het punt er wel bij gekregen.
Daarom mijn oproep: hak in het vervolg tijdens de examenbesprekingen de knoop
steeds duidelijk door. Of we vinden het allemaal passabel of we trekken er
allemaal een punt af.
Marco van den Heuvel
De rekkelijken en de preciezen
Getuige het forum van de NVvW levert het correctievoorschrift nog
veel discussie op. Zolang dat het geval is, is er in mijn ogen iets mis.
Nu de tweede correctie weer achter de rug is, is het een mooi moment om even
stil te staan bij de zogenaamd objectieve manier waarop examens beoordeeld
worden. Objectiviteit bestaat blijkbaar zelfs in wiskundeland niet.
Ik heb dit jaar gesproken met vijf tweede correctoren en ben zelf van twee
collegas de tweede corrector geweest. En het ligt er maar helemaal aan met
wie je te maken krijgt. De één is rekkelijk en de ander is precies. En zelf
werd ik ook door de één te soepel en door de ander te streng gevonden.
Onderhandelen
Tijdens de tweede correctie is het ook belangrijk, welke onderhandelingsvaardigheden
je in huis hebt. Zeker nu de belangen door de kernvakkenregeling nog groter
geworden zijn, vind ik het vervelend dat je verbale begaafdheid, of het ontbreken
daarvan, doorslaggevend kan zijn voor het slagen van een leerling. En ik heb het
vermoeden dat ik in die mening niet alleen sta.
Ik zou aan het Cito willen voorstellen om het correctievoorschrift voortaan
te verfijnen en om duidelijkheid te geven met betrekking tot zogenaamde 'stapelvragen'.
Saskia Vermeer, saskia14@live.nl.
Noot van de redactie: In
WiskundE-brief 277,
bijna 10 jaar gelden, schreef Henk Pfaltzgraff ook al over dit thema.
iPad 'apps': uw advies gevraagd
Vanaf aanstaand schooljaar gaan alle brugklassers op het Fons Vitae Lyceum
in Amsterdam met een iPad werken. Graag willen we advies krijgen over
wiskunde 'apps' die we zouden kunnen gebruiken in de les, als extra materiaal,
als ondersteuning of als afwisseling in de dagelijkse lespraktijk.
Natuurlijk zijn ook uw andere wenken en tips van harte welkom. We gebruiken
de methode 'Getal en Ruimte' en we gaan vanaf volgende jaar met uitgave 2010
uitsluitend op de iPad werken.
Ellen Ziff, ziff@fonsvitae.nl.
Bridges 2013
In juli 2013 wordt de Internationale Maand voor Kunst, Wetenschap
en Technologie in Enschede afgesloten met de manifestatie Bridges 2013.
Dit internationale wetenschappelijke congres wordt al vanaf 1998 bezocht
door honderden deelnemers die geïnteresseerd zijn in het boeiende raakvlak
tussen kunst en wiskunde.
Bridges 2013 is een inspirerende plek voor wiskundigen samen met beeldend
kunstenaars, musici, dichters en dansers. En vooral ook voor docenten die voorbeelden
zoeken van wiskundig geïnspireerde kunst en van kunstzinnig verbeelde mathematische
concepten. Naast voordrachten zoals die van Sir Harold Walter Kroto, de
nobelprijswinnaar 1996 en ontdekker van het C 60 koolstof molecuul, kent
Bridges een schitterende tentoonstelling met verbluffende voorbeelden van de vele
connections tussen wiskunde en beeldende kunst.
Enorme wiskundige sculptuur
Een hoogtepunt van Bridges is het bouwen van een sculptuur met
Zometool, een bekend constructiesysteem.
De sculptuur is ontworpen door Franse kunstenaar en architect Fabien Vienne.
De sculptuur bestaat uit een 6 meter grote vijfhoekige schijf, bedekt met honderden
gekleurde sterren die zich fractaalsgewijs van groot naar klein herhalen. Ingewijden
herkennen natuurlijk de moirépatronen, quasiperiodieke vlakverdelingen en singuliere
multigrids in deze sculptuur. Het object bestaat uit meer dan 100.000 onderdelen
en wordt daarmee wellicht de grootste ooit gerealiseerde wiskundige sculptuur.
De publieksdag op 28 juli 2013 is bedoeld voor iedereen die van kunst en van
wiskunde houdt. Er zijn presentaties en workshops met medewerking van internationale
congresdeelnemers en kunstenaars, participatieprojecten op locatie
en diverse openbare workshops voor het brede publiek.
Meer informatie kunt u vinden via
bridgesmathart.org/bridges-2013.
Paul van de Veen
Leergang Wiskunde
In het schooljaar 2013-2014 biedt het
Platform Bèta Techniek
u een intensieve leergang aan die is gericht op de nieuwe havo/vwo
examenprogrammas van 2015. Het platform doet dat in samenwerking met
het Freudenthal Instituut,
de SLO,
het Platform Wiskunde Nederland en
met de financiële steun van Google.
De belangrijkste doelen van de leergang is om vaksecties wiskunde gezamenlijk
te laten werken aan vernieuwend wiskundeonderwijs, met een focus
op de praktische toepassingen en beroepsperspectieven en om zich tegelijkertijd
optimaal voor te bereiden op de nieuwe havo/vwo examenprogrammas van 2015.
Opbouw van de leergang
De leergang bestaat uit vier bijeenkomsten en een terugkommiddag in schooljaar
2013-2014, in vier regio's in Nederland. Tijdens die bijeenkomsten zullen
wetenschappers en sprekers uit het bedrijfsleven u van inspiratie proberen te
voorzien voor uw eigen lespraktijk.
De leergang bestaat uit vier onderdelen:
- De praktische toepassing van wiskunde.
- De nieuwe examenprogrammas voor wiskunde.
- Inhoudelijke verdieping.
- Ontwikkeling van lesmateriaal en modules.
Bij elke bijeenkomst staat een ander wiskundig examenonderwerp centraal.
Het gaat om de volgende onderwerpen:
- Wiskundige denkactiviteiten
- Grote datasets
- Analytische meetkunde
- Authentieke toepassingen
Toekomstgericht
De bijeenkomsten zullen worden begeleid door ervaren deskundigen van onder andere
de SLO en het Freudenthal Instituut. De samenwerking tussen alle genoemde partijen
is gericht op de toekomst. Inzichten, kennis en materiaal uit deze leergang zullen
worden gebruikt in de reguliere nascholing die deze partijen vanaf schooljaar
2014-2015 zullen verzorgen.
Ga voor meer informatie naar
www.leergangwiskunde.nl.
Advertenties
Eerstegraads vacature te Alkmaar
Met ingang van 1 augustus 2013 heeft OSG Willem Blaeu een
vacature van 1 fte wiskunde, eerstegraads bevoegd of bijna bevoegd.
Het betreft een LB-functie.
Wij vormen een brede scholengemeenschap (vmbo tot en met gymnasium)
met een topsportafdeling en tweetalig onderwijs.
Stuur voor reacties een email aan rector Drs. G.H. van Asperen,
asp@willemblaeu.nl.
Eerstegraads vacature te Vlissingen
Scheldemond College te Vlissingen zoekt per 1 augustus 2013 docenten:
- Wiskunde, ongeveer 25 uur in H/V, 1e graads<./li>
- Natuurkunde, ongeveer 9 uur in H/V, 2e graads.
U dient uw sollicitatiebrief zo spoedig mogelijk te richten aan
de rector-bestuurder, de heer H.J. van Arenthals, bij voorkeur
via e-mail
( sgm@mondiascholengroep.nl).
Voor inlichtingen over de vacatures bij het Scheldemond College kunt
u terecht bij de heer Fagg, tel. 0118-486894.
Herexamentraining wiskunde vwo
Twee ervaren wiskundedocenten van het Gymnasium Celeanum te
Zwolle geven komend weekend een herexamentraining wiskunde A/C
en wiskunde B van 2½ dag. Per 6 leerlingen is er één begeleider.
Ga voor meer informatie naar
www.mathematicus.nl.
|