nummer 633, 21 april 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3500 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Vooronderzoek resultaten rekentoets 3F
Het plaatje hiernaast spreekt eigenlijk voor zich. Er is een sterk
verband tussen het wiskundeprogramma dat gevolgd wordt en de resultaten
op de rekentoets van afgelopen maart. Havo-leerlingen zonder wiskunde (hz)
scoren nog geen 4 gemiddeld terwijl vwo-leerlingen met wiskunde D (vd)
rond de 8 scoren.
Hoewel er wat variatie is tussen scholen is het patroon steeds goed herkenbaar.
De zwaarte van het wiskundeprogramma lijkt bepalend. Bij wijze van grap zou je
kunnen concluderen dat het beoefenen van de vectormeetkunde, het differentiëren,
en het werken met complexe getallen klaarblijkelijk de beste voorbereiding is op
de rekentoets.
Wat is rekenen?
Maar even in ernst. Wat kunnen we hiermee? Wat meet de huidige rekentoets 3F
eigenlijk? Is het werkelijk de rekenvaardigheid of meet de toets meer een soort
algemeen cijfermatig en meetkundig inzicht? En in hoeverre is een voldoende voor de
rekentoets 3F dan met voldoende training voor bijna iedereen haalbaar? Wat is de
zin van grootschalig trainen en oefenen?
Het lijkt mij dat de kritiek op de validiteit van de rekentoets (zie bijvoorbeeld
wiskundE-brief 621)
door deze cijfers ondersteund wordt. Maar zolang er grote onenigheid is over de
vraag wat rekenen inhoudt, is het lastig discussieren. Het lijkt me in ieder
geval de hoogste tijd voor herbezinning. Hopelijk wordt dat nu eens opgepakt
door de verantwoordelijken.
gk
Cito-resultaten op papier?
Wij willen graag onze bijdrage aan het vooronderzoek van de rekentoets
3F van de wiskundE-brief leveren. We ondervinden hierbij echter een
paar problemen. Zo hebben wij van Cito niet alle resultaten
ontvangen want men heeft alle dyslecten over het hoofd gezien. De
volledige lijst komt waarschijnlijk pas begin volgende week.
Ook krijgen we de gegevens nota bene op papier aangeleverd! Het kost
dus veel tijd om deze gegevens handmatig in ons cijferbestand te over te nemen.
We krijgen het niet voor elkaar om de gegevens nog deze week aan de redactie
op te sturen.
Rekenen diep weggestopt
We hopen dat het jullie niet alleen te doen is om de resultaten cijfermatig
bloot te leggen, maar ook om te laten zien dat het een verkeerd uitgangspunt is
om havo-leerlingen en vwo-leerlingen met de rekentoets gelijk te behandelen.
Dat het idioot is om een toets voor te leggen waar redactiesommen de overhand
hebben. Een toets waarin de rekenmachine onontbeerlijk is en waarin het rekenen
diep in de contexten is weggestopt.
De rekentoets vormt zeker voor havo-leerlingen een onmogelijk examen. En het is
voor docenten een onmogelijke opdracht om havo-leerlingen tot het 'gewenste
niveau' te brengen. Wij hopen dat jullie ook dit soort signalen landelijk willen
ventileren.
Bart Breebaart, examensecretaris Adelbert College, Wassenaar
Geen inzage wegens gebrek aan rekentoetsen?
Omdat ik in
wiskundE-brief 630
las dat er geheimhouding werd betracht met betrekking tot de Cito Rekentoets
3F, heb ik het CvE daarover een mailtje gestuurd met een vraag om
opheldering. Mijn mailtje en het antwoord daarop staan, samengevat, hieronder.
Commentaar lijkt me overbodig. De vraag is wel wie hier iets aan gaat doen.
Mijn brief aan het CvE
Nu mijn leerlingen de resultaten van de Cito Rekentoets 3F kennen,
willen zij graag leren van hun fouten. Dat geldt met name de leerlingen die
een onvoldoende (5 of minder) hebben gescoord. Die willen herkansen, maar
dan wel kunnen inzien wat er de vorige keer mis is gegaan.
Echter, in WiskundEbrief nummer 630 (van 31 maart j.l.) lees ik dat daarover
in de Informatiebrochure Kaders Rekentoetsen VO 2013 van het CvE in sectie 3.7
op pagina 9 staat:
... Er mag door docenten geen informatie, in welke zin dan ook, over de inhoud
van enige digitale rekentoets VO met derden uitgewisseld worden. Leerlingen
mogen geen notities meenemen naar buiten de examenruimte.
In de 21e eeuw kan het, bijvoorbeeld gelet op de Wet op de Openbaarheid van
Bestuur, toch niet bestaan dat mijn leerlingen en ik geen inzage kunnen krijgen
in de Cito Rekentoets 3F? Kunt u mij en mijn leerlingen hiermee verder helpen?
Het antwoord van het CvE
... Het is niet mogelijk om inzage in het gemaakte werk te bieden bij de
pilot rekentoetsen VO. Dit komt doordat gewerkt wordt aan de opbouw van een
itembank. Bij toetsen en examens die worden samengesteld uit een itembank worden
opgaven na een aantal jaren opnieuw gebruikt. Daarom zijn de opgaven van de rekentoets
VO na de afname niet openbaar.
Om uw kandidaten te laten oefenen en leren van hun fouten bent u tot september 2013
aangewezen op de
voorbeeldrekentoets
die in 2012 bekend is gemaakt en als package in ExamenTester aan alle scholen is
gezonden. Vanaf september 2013 beschikt u over twee voorbeeldrekentoetsen. En zo komt er
ieder jaar een voorbeeldrekentoets bij.
Voor het werken met itembanken is gekozen om in de toekomst meer afnametijdstippen
(meer flexibiliteit) te kunnen bieden en vanwege de precisie waarmee de cesuur per variant
van de rekentoets bepaald kan worden. Bovendien is met itembanken de stap naar adaptieve
toetsing van de referentieniveaus op termijn mogelijk. Als er eenmaal de beschikking
is over een goed gevulde bank met reeds afgenomen opgaven, zal worden overwogen om de
bank als geheel openbaar te maken, maar dat is in de opbouwfase nog niet aan de orde.
Jos Geerlings St-Gregorius College te Utrecht
Wiskunde en significante cijfers (reactie)
Ik geef hier graag een misschien wat late reactie op deze zin
in wiskundE-brief 626:
'Het is erg ongelukkig wanneer een leerling bij natuurkunde en
scheikunde iets leert dat hij of zij bij een ander vak
vooral niet moet toepassen'.
Als een zonnebloem de hoogte van 100 cm bereikt, is dit een getal met 3
significante cijfers. Maar als ik 100 euro op de bank zet, is dit een
oneindig significant bedrag. Bij een bank die 3% rente per jaar geeft,
hoort een groeifactor 1,03 en die factor is oneindig significant.
De groeifactor per maand is de twaalfdemachtswortel uit 1,03. Zowel
de 12 als de 1,03 is hierbij oneindig significant.
Zelf nadenken
Uit de oneindig significante waarden 3 en 1,03 kun je natuurlijk
niet afleiden in hoeveel significante cijfers het antwoord 1,0024662
moet worden gegeven. Geef je 1,00247 als antwoord, dan geef je een
getal dit met 6 significante cijfers. Of zijn het misschien toch maar
3 significante cijfers? Die 1 hoort er immers te staan en alleen die
0,00247 is een afronding.
Geef mij maar vragen waarbij de decimalen aangegeven staan, of laat
leerlingen zelf maar nadenken over welke significantie zinvol is. Laten we
wat betreft significantie niet mee gaan doen met de natuur- en
scheikundemethodes.
Simon Biesheuvel
Gezocht: collega's voor 'Flipping the Classroom'
Ik doe onderzoek naar het effect van 'Flipping the Classroom'
op toetsresultaten en motivatie bij wiskunde. Zijn er op uw school
minstens twee parallelgroepen 4 vwo wiskunde B en geeft u aan één
of twee van die groepen les? En gaat u in de laatste weken van dit
schooljaar werken aan hoofdstuk 6, Goniometrische Functies, van Getal
& Ruimte deel VWO B2, tiende editie? Dan nodig ik u van harte uit om
mee te werken aan mijn experiment.
Tijdens het experiment geeft u aan één van uw vwo 4 klassen de
opdracht om als huiswerk video-instructies te bekijken over de
betreffende leerstof. In de les moeten zij dan onder uw begeleiding
gaan werken aan de opgaven uit het boek. Meer informatie over 'Flipping
the Classroom' vindt u op www.wiskundejuf.nl.
De instructiefilmpjes worden door mij aangeleverd.
Geïnteresseerden kunnen contact met mij opnemen door een mail te sturen aan
jacolien@wiskundejuf.nl.
Jacolien van Dijk
Meiveiling Wereldwiskunde Fonds
De tussentijdse verkoop en de opruiming van oude methodeboeken
heeft ongeveer €315,= opgebracht. Het is leuk om te zien dat
oude jaargangen Nieuwe Wiskrant, Euclides en Pythagoras en ook oude
delen Moderne Wiskunde zo weer een nieuwe eigenaar vonden.
Als de meivakantie begint, begint ook onze jaarlijkse meiveiling.
Er worden dit keer ongeveer 400 boeken aangeboden. Deze keer is er
veel wetenschappelijk werk van het Freudenthal Instituut. Maar
natuurlijk zijn er ook weer oude Nederlandse schoolboeken en zijn er
ook weer veel wetenschappelijke wiskundeboeken uit binnen- en buitenland
te koop. Bijzondere boeken zijn de twee delen 'Elementen van Euclides'
door Dijksterhuis en de drie delen 'Natuurkunde van het vrije veld'
van Prof. Minnaert.
Oude en recente titels
Net als in de oktoberveiling is ook nu weer 'The World of Mathematics'
van James R. Newman te koop. Het boek bevat ongeveer 2500 bladzijden
vol wiskundegeschiedenis, deze keer in de vorm van een paperback herdruk
uit 1988. Maar er zijn ook heel recente titels beschikbaar. Neem vooral
tijdig een kijkje, vind de juweeltjes zelf en doe ook een bod.
De veiling sluit op 31 mei 2013 om 12:00 uur s middags. De opbrengst van
de veiling komt geheel ten goede aan het WwF. Dit fonds financiert projecten
in derdewereldlanden die met het wiskundeonderwijs aldaar te maken hebben.
Op de foto rechts ziet u leerlingen van de Kesanet Primary School in
Ethiopië studeren in de bibliotheek. Het WwF zorgde er voor de boeken.
Nieuw record?
De veiling is te bereiken via
www.wereldwiskundeboeken.nl.
De oktoberveiling bracht een recordbedrag van ruim €1100,= op. Wie
weet overtreffen we dit bedrag. Veel plezier met deze nieuwe veiling!
Jos Remijn, veilingmeester WwF,
WereldwiskundeBoeken@gmail.com
Model in een dag bij TU Delft
Na de successen van voorgaande jaren organiseert de faculteit
Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de TU Delft opnieuw
de wedstrijd Model in een dag. Dit jaar vindt het evenement
plaats op vrijdag 24 mei 2013. Met deze wedstrijd willen wij
slimme bètameiden in contact brengen met onze studies.
Binnen één dag moet een team van 5 meiden een oplossing (een model)
voor een uitdagend vraagstuk verzinnen en presenteren. In teams van
5 meiden wordt er gestreden om de hoofdprijs: een tablet. Mochten de
meiden uit uw klas samen een team willen vormen, vermeld dit dan in
het opmerkingenveld van het aanmeldingsformulier. Maar let op: alle meiden
moeten zich individueel aanmelden voor 1 mei 2013!
Er zijn aan de wedstrijd geen kosten verbonden. Reiskosten zijn echter
voor eigen rekening. Koffie, thee en lunch worden aangeboden door de
faculteit. De dag wordt afgesloten met een maaltijd in de faculteitspub.
Meer informatie of aanmelden kan via
www.tudelft.nl/modelin1dag.
Wiskunde D-dag 2013
Het voorlopige programma van de wiskunde D-Dag, die op
7 juni 2013 op de Hogeschool Domstad in Utrecht wordt gehouden,
is bekend. U bent van harte uitgenodigd! We willen u er wel op
wijzen dat u zich van te voren dient op te geven.
U kunt zich opgeven door middel van
dit digitale aanmeldingsformulier.
U kunt aan het begin van de dag uw voorkeur voor de workshops kenbaar maken.
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Voor deelnemers is
een nascholingscertificaat beschikbaar.
Het programma
De dag begint om 10:00 uur met de inschrijving en koffie en wordt rond
15:30 uur weer afgesloten, waarna er gelegenheid is om nog even na te praten
onder het genot van een hapje en een drankje.
Cor Kraaijkamp verzorgt als eerste een presentatie waarin hij ons meeneemt
in de wereld van de kettingbreuken, waarna de eerste workshopronde met vier
werkgroepen volgt. Na de lunch volgt een tweede workshopronde.
We sluiten de dag af met een plenaire, interactieve middagsessie waarin Peter
van Wijk de vraag stelt 'Hoe krijg ik de klas vol?'. Hij brengt de deelnemers
in gesprek met een deskundig panel die inspirerende voorbeelden toelichten,
zoals videolessen, (vak)combinaties en het verplichten van wiskunde D,
de voorlichting van de derde klas, de motivatie van leerlingen en het werken
met een webklas.
Werkgroepen
In de werkgroepen zal aandacht zijn voor wiskundige onderwerpen, zoals
projectieve meetkunde en speltheorie, wiskunde rond de spirograaf, de
aansluiting VO-HO, het nieuwe examenprogramma, contacten met het HO, lesmateriaal,
certificering en het uitwisseling van ervaringen. Zowel havo als vwo komen aan
bod in de werkgroepen.
Aan het programma wordt nog gewerkt. De meest actuele informatie en een korte
toelichting op de lezingen en workshops vindt u
op deze plek.
Namens de programmacommissie wiskunde D-dag,
Nelleke den Braber, PWN
Taal- en rekenbeleid in de tweede fase van het vo
Per 1 augustus 2010 is de invoering van het referentiekader taal
en rekenen in de wet opgenomen. Vanaf 2012 worden er aanzienlijk
verzwaarde exameneisen gehanteerd. En vanaf 2015-2016 gaat ook de
rekentoets in de slaag-/zakregeling meetellen. Bovendien let de
inspectie tegenwoordig uitdrukkelijk op de discrepanties tussen
resultaten voor het schoolexamen en het centraal examen.
Al deze zaken leiden er toe dat steeds meer scholen de noodzaak
gevoelen om actief beleid te ontwikkelen op het gebied van taal en
rekenen. Op
www.taalenrekenen.nl
kunt u lezen hoe vijf scholen in een veldproject samen met de SLO de
ontwikkeling van hun taal- en rekenbeleid hebben aangepakt. Dat kan
heel leerzaam zijn wanneer uw school zich nog aan het begin van de
beleidsontwikkeling bevindt.
Jos Tolboom, SLO Leerplanontwikkelaar wiskunde
Op de iPad de rekentoets oefenen
Malmberg heeft een 'app' ontwikkeld waarmee leerlingen op de
iPad de rekentoets kunnen oefenen. Deze app kan worden ingesteld
op de niveaus 2F en 3F en kent een trainmodus en een toetsmodus.
In de toetsmodus werkt de app precies zoals de echte toets ook werkt.
De 'app' kost €1,79 maar is tot 1 mei 2013 voor de gereduceerde
prijs van €0,89 te downloaden. Meer informatie vindt u op
www.rekentoetstraining.nl.
Advertenties
Vacature bij Junior College
Vacature 2e graads te Lochum
Docent(en) wiskunde 2e graad 1,5000 - 2,000 fte locatie Lochem.
Ingangsdatum: augustus 2013.
Het betreft een tijdelijke aanstelling wegens voorziening in een
vacature met vooruitzicht op een vaste aanstelling.
Voor meer informatie zie:
www.staring.nl.
Een sollicitatie kunt u zenden aan
vacatures@staring.nl
Stap over op de nieuwe HP 39gII
Moet uw school ook bezuinigen? Met 4 nieuwe bovenbouwklassen
bespaart u al snel ruim € 4000,= wanneer u overstapt op de
nieuwe HP 39gII grafische rekenmachine. Elk jaar weer!
Neem eens vrijblijvend contact op voor meer informatie en een
demonstratie van de mogelijkheden van deze nieuwe rekenmachine
met De Rekenwinkel via
info@derekenwinkel.nl.
Gecijferd! All in one
Voor alle VO-scholen die in 2013/2014 (maat)werk willen maken van rekenen!
ACTIE: Gecijferd! All in one VO.
Vrije keuze: Leren, trainen en toetsen op niveau 2F of 3F voor slechts € 15,00
Ga naar www.gecijferd.nl voor verdere informatie.
Mail voor proeflicenties naar licenties@gecijferd.nl
of bel 030-3031499.
ffTrainen
Nog even een sprintje trekken met ffTrainen Examentraining Rekenen 2F en 3F.
Examentraining die nauw aansluit op de landelijke toetsen!
Ga naar www.ffTrainen.nl voor verdere informatie.
Mail voor proeflicentie naar licenties@ffTrainen.nl
of bel 030-3031499.
ffRekenen
Gratis leren en trainen om voor rekenen referentieniveau 1F te halen.
ffRekenen nu al onmisbaar voor jong volwassenen!
Ga naar www.ffRekenen.nl en probeer zelf.
Mail naar licenties@ffRekenen.nl of
bel 030-3031499 om uw school aan te melden.
De nieuwe TI-84 Plus C Silver Edition nu voor €69,=
- CVE goedgekeurd voor CE
- Hoog resolutie scherm
- Backlight verlichting
- Oplaadbare batterij
- Examenstand met tijdelijke geheugenblokkering
- Kennismakingsaanbieding voor docenten voor €69,=!
- Met gratis TI-SmartView kleurensoftware
- Gratis TI-Nspire software
- Aanbiedingsformulier: j-schepers@ti.com
- www.education.ti.com/nederland
|