nummer 630, 31 maart 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3500 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Zwakke rekenaars en de rekentoets
Ik begeleid leerlingen havo/vwo met ernstige rekenproblemen.
In dat kader wil ik graag wat ervaringen met u delen met betrekking
tot het voorbereiden van zwakke rekenaars op de rekentoets 3F.
Mijn ervaring is dat deze zwakke rekenaars voldoende tot redelijk
goed kunnen scoren wanneer:
- Er vanaf klas 1 intensief, persoonsgericht en doelgericht getraind wordt.
- Er geen tijdsdruk is bij het maken van de toets
- De leerlingen de opgaven (op papier) mogen maken in een zelf gekozen volgorde
Eerst doen wat je snapt
Leerlingen die ik begeleid, vinden het maken van de 3F-toets in een
vaste volgorde op de computer erg moeilijk. De kans is daarom groot dat
zij door faalangst te laag presteren. Het hulpmiddel: "beginnen met
de opgaven die je wèl snapt", om daarna steeds moeilijkere opgaven aan
te pakken, wordt hen zo uit handen genomen.
Juist dat hulpmiddel is voor die leerlingen vaak heel belangrijk. Ik
hoop dat er in de toekomst in ieder geval iets aan die dwingende
volgorde gedaan kan worden.
Herma Beukers, remedial teacher en dyscalculiespecialist.
Dit was geen rekentoets! (reactie)
Ik ben het oneens met de kritiek op de rekentoets van
Karin den Heijer in
wiskundE-brief 629.
Ook mijn collegas en ik vonden het spannend hoe de toets er uiteindelijk uit
zou zien en wat onze leerlingen ervan zouden maken. Maar veel van de
beschreven problemen zijn met een degelijke voorbereiding te voorkomen.
Dat tachtig procent van de toets met een rekenmachine mag worden gemaakt,
is al lange tijd bekend. Met de invoering van de rekentoets wordt ook niet
beoogd om alleen kale rekenvaardigheden te toetsen. Er wordt vooral ook
beoogd om de Nederlandse burger op rekengebied weer wat weerbaarder te maken
in praktijksituaties.
Over afronding is ook al het nodige gezegd in de stukken van het Cito en
bijvoorbeeld op cursussen van het APS. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk
van de digitale rekenmachine en het feit dat er niet teruggebladerd kan worden.
Ondubbelzinnig en goed niveau
Het is ook niet zo dat je als docent voor de beoordeling van de toets afhankelijk
bent van de verslagen van leerlingen. Het is namelijk goed mogelijk om als docent
ook een (proef)toets te maken. De 3F-toets was naar mijn idee van een behoorlijk
niveau. De vragen waren veelal ondubbelzinnig geformuleerd en de informatie was
wel degelijk compleet. Het plaatje van de kerkklok betrof bijvoorbeeld duidelijk
een spiegeling in het wateroppervlak.
Richard van Eeden, docent wiskunde, Gymnasium Camphusianum, Gorinchem.
Kaders rekentoets 2013
Afgelopen week is versie 3.1 verschenen van 'Kaders rekentoets VO 2013'.
In deze informatiebrochure van het CvE wordt uitgebreid ingegaan op
de regels rond de pilot rekentoets dit schooljaar.
Mede door de politieke besluiten vlak voor de kerstvakantie (zie
wiskundE-brief 620)
zijn er behoorlijk wat veranderingen ten opzichte van eerdere
versies in deze brochure te vinden. Ook staan er een aantal regels in
die mogelijk nog niet voldoende zijn 'geland'. Hieronder noem ik
een paar opvallende zaken.
Drie normeringen voor 2F
Kort samengevat geldt dat de leerlingen van de gemengde leerweg en de
theoretische leerweg een punt minder krijgen, de leerlingen van de
basisberoepsgerichte leerweg een punt meer krijgen en de normering voor
de leerlingen van de kaderberoepsgerichte leerweg ongewijzigd blijft.
Verwacht wordt dat de gemiddelde scores van de drie groepen elkaar op
die manier weinig zullen ontlopen.
Hulpmiddelen
Behalve de rekenmachine zijn alle hulpmiddelen van het basispakket
toegestaan. Ook een woordenboek is toegestaan. Dat is opmerkelijk
omdat er ook kennis van begrippen wordt getoetst. Uiteraard is
(klad)papier toegestaan maar dat mag de examenruimte dan niet verlaten.
Geheimhouding
De kwestie van de geheimhouding is nader uitgewerkt in onder andere
de volgende punten:
- De opgaven zijn toegankelijk voor medewerkers van de school voor
zover dat en op het moment dat dit noodzakelijk is voor de afname
van het examen.
- Er mag door docenten geen informatie, in welke zin dan ook,
over de inhoud van enige digitale rekentoets VO met derden uitgewisseld
worden.
- Leerlingen mogen geen notities meenemen naar buiten de examenruimte.
Examenkandidaten van 2013
Het kan verstandig zijn om kandidaten die dit jaar eindexamen doen en het
risico lopen om te zakken, de rekentoets te laten doen bij de pilotafname
die eind mei - begin juni plaats zal vinden. Bij het behalen van een vijf
of meer krijgen ook gezakte leerlingen een vrijstelling voor de rekentoets
als zij het jaar daarop op de dagschool en via VAVO of staatsexamens het
diploma willen halen.
De volledige brochure is
hier
te bekijken.
gk
Kwaliteit eerste en tweede correctie onderzocht
Afgelopen donderdag is het rapport De praktijk van de eerste
en tweede Correctie door staatssecretaris Sander Dekker aan de
Tweede Kamer aangeboden. Dekker was bij zijn aanbieding helder:
De voor mij belangrijkste conclusie van het rapport is dat de
tweede correctie door docenten niet volledig en niet volgens de
regels wordt uitgevoerd.
De inspectie krijgt daarom van Dekker ook het verzoek om bij de
komende examens extra toe te zien op de naleving van de eisen rond
de tweede correctie.
Genuanceerd beeld
Het rapport zelf, gemaakt door enkele Cito medewerkers, laat een
wat genuanceerder en breder beeld zien. Bij het onderzoek tweede
correctie werden steekproefsgewijs bij de vakken Nederlands (vwo),
Engels (vmbo), geschiedenis (havo), biologie (vwo), wiskunde (vmbo)
en tehatex (havo) derde correctoren ingezet die tegen vergoeding en
zonder tijdsdruk het examenwerk beoordeelden. Voor ieder examen werden
er zo vijf derde correctoren ingezet.
De uitkomst was dat dat de derde correcties vaak aanzienlijk lagere
cijfers opleverden. Bij Engels en wiskunde was het verschil ongeveer
0,2 punten maar bij geschiedenis liep dit op tot een vol cijferpunt.
Dit terwijl de door de eerste en tweede corrector overeengekomen
scores gemiddeld nauwelijks afweken van die van de eerste corrector.
Bij wiskunde en Engels was de invloed van de tweede corrector nog
enigszins te zien, bij de andere vakken nauwelijks.
Verschillen tussen scholen
De verschillen tussen de scholen onderling waren ook opvallend. Bij de
meeste scholen weken de beoordelingen van de derde corrector niet
significant af. Bij flink wat scholen kwam de beoordeling door de eigen
docent echter aanzienlijk hoger uit dan die van de onafhankelijke beoordelaar.
Er waren trouwens ook scholen waarbij de eerste correctie lager uitviel dan
de derde correctie.
Omdat gemiddeld genomen de scores van de eerste corrector (eigen docent)
ongeveer 6% hoger liggen dan die van de onafhankelijke derde corrector, ligt
de conclusie voor de hand dat het werk van eigen leerlingen vaak iets
te soepel wordt beoordeeld.
Grondig onderzoek
De onderzoekers zijn zeker niet over één nacht ijs gegaan. Bij de
vakken Nederlands, geschiedenis en tehatex zijn de 15 examens waarbij
het verschil tussen eerste en derde correctie het grootst was, namelijk
ook nog eens in onderling overleg beoordeeld door een goed getraind panel.
Opmerkelijke uitkomst hiervan was dat de scores van dit panel alleen bij
geschiedenis en tehatex dicht bij die van de derde corrector lagen. Bij
Nederlands lag de score juist veel dichter bij die van de eerste en
tweede corrector.
Volgens het boekje
Examencorrectie kost veel tijd. Er bestaan echter grote verschillen tussen
vakken en opleidingen. De geschiedenisdocenten (havo) besteedden volgens eigen
zeggen de meeste tijd aan de correctie. Zij komen bij de tweede correctie
dan ook vaak in de problemen. De docenten wiskunde (vmbo) waren veel minder tijd
kwijt en gaven vaker aan dat zij ook de tweede correctie volgens het boekje
hadden verricht.
gk
Wiskunde alfa en bèta
In de vorige WiskundE-brief stond een stukje over de reactie van
het NVvW-bestuur op het eindrapport van cTWO. Hierin wordt gesteld
dat de NVvW het pleidooi ondersteunt "voor het tot stand laten komen
van twee stevige vakken, te weten een wiskunde A voor de M-profielen
en een wiskunde B voor de N-profielen".
cTWO, en trouwens ook de NVvW in haar volledige reactie, spreken echter
niet van A en B, maar van wiskunde alpha en bèta. Dat lijkt een futiliteit
maar om strategische redenen heeft cTWO heel bewust voor deze naamgeving
gekozen. Dit om aan te geven dat er wel degelijk sprake moet zijn van
vernieuwing.
In haar eindrapport, in aanbeveling 10, spreekt cTWO over een kerncurriculum
met een bescheiden differentiatie: "Daarbij kan gedacht worden aan één
wiskundevak voor de maatschappijprofielen waarin het Wiskunde A-programma
geheel of grotendeels wordt samengevoegd met onderdelen uit het vernieuwde
Wiskunde C-programma. Daarnaast zou er dan één wiskundevak in de natuurprofielen
moeten zijn dat bestaat uit een samenvoeging van de Wiskunde B- en Wiskunde D-programmas."
De argumentatie hiervoor is te vinden in het
eindrapport
op de
site van cTWO.
Theo van den Bogaart
Symposium Wiskunde en Geloof
Op 19 april 2013 vindt het vijfde symposium "Wiskunde en Geloof"
plaats in Veenendaal. De doelgroep wordt gevormd door de wiskundedocenten
die lesgeven aan christelijke scholen. Maar uiteraard is iedereen welkom.
We willen met elkaar nadenken over kansen, risicos en ethische aspecten
rondom wiskunde en geloof. Sprekers zijn Jan Hoogland (filosoof) en Geurt
Jongbloed (wiskundige). In een workshop willen we nadenken over de invulling
van een keuzeonderwerp waarin deze zaken aan de orde komen.
Voor meer informatie en voor inschrijven kunt u gaan naar
www.wiskundeengeloof.nl.
Ab van der Roest
De Nieuwe Wiskrant stopt
Het Freudenthal Instituut heeft besloten dat de lopende
jaargang de laatste is van de Nieuwe Wiskrant. Het volgende
nummer, dat in juni 2013 zal verschijnen, is de laatste Nieuwe
Wiskrant die bij de abonnees in de bus valt.
Na juni zal het Freudenthal Instituut op reguliere basis een
inhoudelijke bijdrage aan Euclides leveren. Kijk voor meer
informatie op
www.fisme.science.uu.nl/wiskrant.
Conquest of the Plane (rectificatie)
Uit het bericht over het boek 'Conquest of the Plane' van Thomas Cool
in wiskundE-brief 629
zou kunnen worden begrepen dat Ger Limpens dit boek zou hebben
gerecenseerd. Dat is onjuist. Ger Limpens heeft (in Euclides) een
recensie geschreven over een ander boek van Thomas Cool, te weten
'Elegance with Substance'. Onze verontschuldigingen hiervoor.
red
Advertenties
Vacature (2e graads) Waalwijk
Het Willem van Oranje College zoekt per 01-08-2013 een
2e graads docent(e) wiskunde (wtf 0,6 - 1,0). Wij zoeken
een collega die breed inzetbaar is in het tweedegraads
gebied (vmbo-t en havo/vwo-onderbouw).
Voor meer informatie:
www.het-willem.nl.
Gratis uitproberen rekentoetsen in Diataal & Rekenen
Vanaf volgend schooljaar wordt het leerlingvolgsysteem Diataal
( www.diataal.nl)
uitgebreid met APS-Rekentoetsen. In de maanden april en mei 2013
worden de rekentoetsen in een pilot definitief genormeerd. U kunt
als school gratis aan deze pilot deelnemen.
Opgeven voor deze pilot: 050 8200120 of info@diataal.nl.
Gecijferd! All in one
Voor alle VO-scholen die in 2013/2014 (maat)werk willen maken van rekenen!
ACTIE: Gecijferd! All in one VO.
Vrije keuze: Leren, trainen en toetsen op niveau 2F of 3F voor slechts € 15,00
Ga naar www.gecijferd.nl voor verdere informatie.
Mail voor proeflicenties naar licenties@gecijferd.nl
of bel 030-3031499.
ffTrainen
Nog even een sprintje trekken met ffTrainen Examentraining Rekenen 2F en 3F.
Examentraining die nauw aansluit op de landelijke toetsen!
Ga naar www.ffTrainen.nl voor verdere informatie.
Mail voor proeflicentie naar licenties@ffTrainen.nl
of bel 030-3031499.
ffRekenen
Gratis leren en trainen om voor rekenen referentieniveau 1F te halen.
ffRekenen nu al onmisbaar voor jong volwassenen!
Ga naar www.ffRekenen.nl en probeer zelf.
Mail naar licenties@ffRekenen.nl of
bel 030-3031499 om uw school aan te melden.
Gratis examentraining wiskunde voor uw school?
De eerste 40 scholen die zich aanmelden, kunnen deze
examenperiode alle leerlingen gratis gebruik laten maken
van ons materiaal op
www.kansvanslagen.nl.
Hoe het werkt? Email
info@kansvanslagen.nl
en wij komen langs voor uitleg. Dezelfde dag kan iedereen beginnen!
Liever eerst een proefaccount? Laat het ons weten!
|