nummer 629, 24 maart 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3500 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Grafische Rekenmachine en Nomenclatuur (reactie 1)
Bij het algebraïsch of exact oplossen van ongelijkheden leren wij
onze leerlingen om de snijpunten algebraïsch of exact uit te rekenen,
waarna de oplossing van de ongelijkheid bepaald kan worden vanuit een
schets van de grafieken. Hetzelfde kan gezegd worden over het
algebraïsch of exact bepalen van een maximum of minimum van een functie,
zeker als het gelijkstellen van de afgeleide functie aan nul meerdere
oplossingen oplevert. Het is inmiddels gebruikelijk om deze schets door
de GR te laten plotten.
Ton Lecluse spreekt in
wiskundE-brief 628
zijn zorgen uit omdat de vernieuwde nomenclatuur bepaalt dat bij algebraïsche
of exacte berekeningen de grafische mogelijkheden van de GR niet meer gebruikt
mogen worden. Ik deel deze zorgen niet. Er wordt namelijk nooit voorgeschreven,
op welke manier een leerling een schets maakt.
Ik heb relatief niet heel veel ervaring met eindexamenklassen (3 jaar havo 5
wiskunde B) maar ik ben tot nu toe op examens weinig opgaven tegengekomen waarbij
de grafieken niet reeds als afbeelding bij de opgave zijn gegeven. Bij opgaven waar
dit niet het geval is, bijvoorbeeld bij opgave 2 van het examen wiskunde B1 vwo
2007-I, kan voor de conclusie dat de hoogte tussen (en niet buiten) de twee gevonden
oplossingen ligt, slechts één punt gescoord worden. Een extra toelichting lijkt ook
hier dus niet per se noodzakelijk.
Geen voorbeelden te vinden
Bovendien, als een leerling bij wijze van toelichting toch een schets van de
grafieken maakt, zou het best kunnen dat hij dat doet op basis van inzicht in
het gedrag van functies. Zou daar dan nog eens een éxtra toelichting bij moeten,
bijvoorbeeld een toelichting over de gebruikte transformaties of een tabel met
waarden, die dan weer mét als zonder GR gevonden kunnen worden?
Ik kan in de examens van de voorbije jaren geen voorbeeld vinden waarbij dit fout
kan gaan. Als iemand dat wel kan, dan moeten we ons uiteraard weer verder bezinnen.
Vooralsnog lijkt het wat voorbarig om te stellen dat de methodes herschreven moeten
worden. Enige oplettendheid bij het samenstellen van het correctievoorschrift lijkt
me vooralsnog voldoende.
Eelco Fabery de Jonge, Dalton Den Haag.
Grafische Rekenmachine en Nomenclatuur (reactie 2)
Ik denk dat het probleem rond het oplossen van ongelijkheden niet zo
groot zal zijn als in
wiskundE-brief 628
door Ton Lecluse werd verondersteld. In de eindtermen vwo Wiskunde B staat
onder Subdomein Bg2: Functies, grafieken, vergelijkingen en ongelijkheden
namelijk nog steeds: 'De kandidaat kan ... vergelijkingen en ongelijkheden
oplossen met behulp van numerieke, grafische en algebraïsche methoden.'.
In specificatie 7.9 is de grafische methode nog eens apart vermeld. Daarbij
heb ik het idee dat in de examens het schetsen van de grafieken nooit
nodig is omdat de grafieken al afgedrukt staan in de opgave. In het laatste
wiskunde B examen vwo hoefden zelfs de benodigde snijpunten niet eens exact of
algebraïsch te worden uitgerekend. Ik geloof niet dat er in niet triviale gevallen
ooit naar het algebraïsch of exact oplossen van een ongelijkheid zal worden gevraagd.
Tegenspraak
Het CvE zou met zichzelf in tegenspraak zijn wanneer de syllabus 2014 enerzijds
beweert dat ongelijkheden grafisch opgelost mogen worden terwijl anderzijds bij
een exacte of algebraïsche oplossing van een ongelijkheid de GR niet mag worden
ingezet. Een verwijzing naar het aloude tekenschema kan het CvE volgens mij niet
verdedigen want dat begrip staat nergens in de eindtermen.
Het CvE kan zich hooguit beroepen op subdomein Bg1: Standaardfuncties waarin
in 6.1 en 6.2 gespecificeerd staat dat een kandidaat grafieken van een aantal
(standaard-)functies kan tekenen en herkennen. Maar dat zou het ongelijkheden-repertoire
dan wel behoorlijk beperken.
Erik Korthof
Grafische Rekenmachine en Nomenclatuur (reactie 3)
Met interesse heb ik de discussie over het gebruik van de grafische
rekenmachine tijdens examens in Nederland gevolgd. Misschien is het
informatief om ook eens te weten hoe het één en ander in België in zijn
werk gaat.
In België toetsen we het oplossen van ongelijkheden zowel mét als zónder
grafische rekenmachine. Dat doen we door een examen van twee uur af te
nemen met gebruik van de GR en een examen van twee uur af te nemen zónder
rekenmachine, geen GR maar ook geen eenvoudige rekenmachine.
Een andere methode die wij veel gebruiken, is om in de opgave expliciet te vermelden
dat een tekenschema moet worden gegeven, ook al maken ze gebruik van een grafische
rekenmachine.
Jürgen Schepers wiskundedocent in België
Grafische Rekenmachine en Nomenclatuur (reactie CvE)
De nieuwe nomenclatuur voor de Centrale Examens wiskunde havo/vwo
(zie de syllabi wiskunde 2014 op
www.examenblad.nl)
heeft niet tot gevolg dat ongelijkheden uitsluitend met een
tekenonderzoek dienen te worden opgelost.
Onder exact oplossen wordt in het geval van ongelijkheden verstaan
dat de overeenkomstige vergelijking exact wordt opgelost, waarna de
oplossing van de ongelijkheid naar keuze kan worden bepaald met een
schets van de grafiek op de grafische rekenmachine, een tekenonderzoek
of een andere vergelijkbare methode. Ten opzichte van de heersende
praktijk wordt dus geen verandering voorgesteld.
Het bovenstaande werd in een officiële reactie van het CvE naar de
redactie van de wiskundE-brief meegedeeld. De discussie lijkt ons hiermee
gesloten.
red.
Dit was geen rekentoets!
Dit plaatje betekent dat:
- het 4 oC is in Rotterdam.
- het 4 graden vriest in Rotterdam.
- het in Rotterdam 4 graden kouder is dan in Utrecht.
- het in Rotterdam 4 graden kouder is dan gisteren.
Dit was geen rekentoets, zeiden mijn leerlingen van VWO klas 5 tegen
mij. Veel vragen hadden niets met rekenen te maken. Het was een
concentratietest, een uitputtingsslag, een test rekenmachinegebruik van
zeer laag niveau, samengesteld door mensen die niet kunnen rekenen.
Wij zijn te slim voor deze toets.
Irritant rekenmachientje
De voorbeelden die ik hoor, zijn schokkend. De vragen van de digitale
rekentoets vwo waren onduidelijk en de informatie was niet compleet. Er
stonden vage plaatjes in. De toets stond vol flauwigheden. In een vraag
moest er worden klok gekeken (!) terwijl het onduidelijk was of de klok
in spiegelbeeld stond. Tachtig procent van de vragen mocht met een rekenmachine
worden opgelost.
Het rekenmachientje was een irritant digitaal ding. Een leerling had paar
keer een 1 in plaats van een komma ingevoerd omdat deze vlak boven elkaar
stonden. Als het benodigde machientje tenminste in beeld kwam want dat was
niet bij alle leerlingen het geval. Elk antwoord moest precies in de juiste
vorm (afgerond of niet, en hoe afgerond?) worden gegeven. Maar welke
vorm dat dan was, was soms onduidelijk. Terugbladeren naar een vorige vraag
kon niet.
Quiz
De rekentoets deugt van geen kant. Dat zegt klas 5F. Maar ik kan het niet
checken en ik kan het u niet laten zien. Bovenstaande toetsvraag heb ik
gereconstrueerd aan de hand van het mondelinge verslag van mijn leerlingen.
De vragen van het Cito zijn immers geheim.
Scholen moeten hun Cito-resultaten binnenkort openbaar moeten maken maar het
Cito zélf mag zijn toetsen geheim houden. Het is mij een raadsel hoe een pilot
van een toets geëvalueerd kan worden wanneer tegelijkertijd de toetsvragen
geheim moeten blijven. Dit terwijl een leerling binnenkort kan zakken vanwege
deze quiz.
Mensen, dit laten we toch niet gebeuren?
Karin den Heijer, lerares wiskunde
Pilot rekentoets 3F: een paar voorzetten
De afgelopen weken is er door scholen massaal deelgenomen aan
de pilot rekentoets. In de tweede week van april komen de uitslagen
in de vorm van cijfers beschikbaar. Op basis van een zeer beperkt
aantal gegevens wil ik u graag een paar mogelijke conclusies voorleggen
met betrekking tot de 3F toets.
Ik ben benieuwd in hoeverre onderstaande door u wordt herkend:
- Het resultaat op de rekentoets 3F hangt sterk samen met dat wat je
'het wiskundeniveau' zou kunnen noemen. De volgorde, van hoog naar laag, is:
vwo wiskunde B, vwo wiskunde A, havo wiskunde B, havo wiskunde A en havo
zonder wiskunde. Mogelijk samenhangend hiermee zijn er grote verschillen
tussen jongens en meisjes.
- De gemiddelde scores van vergelijkbare groepen op de diverse versies
van de rekentoets lopen erg uiteen, tot zelfs zon 9 punten.
- De toets is niet zo eenvoudig trainbaar. Zwakke leerlingen die hard
oefenen met materiaal gebaseerd op voorbeeld toetsen, halen vaak toch een
zeer lage score.
Hopelijk worden er door het Cito de nodige analyses uitgevoerd en openbaar
gemaakt. Maar het kan geen kwaad om al vast eens wat ervaringen uit te
wisselen. Ik nodig u daartoe uit.
gk
Landelijke bijeenkomst syllabi nieuwe wiskunde B (h/v)
Op 2 april 2013 organiseert het College voor Examens een bijeenkomst over de
syllabi van de nieuwe examenprogrammas wiskunde B voor havo en vwo. De
bijeenkomst vindt vanaf 18:00 uur plaats in Cursus- en vergadercentrum
Domstad te Utrecht.
U kunt zich voor deze bijeenkomst tot en met donderdag 28 maart 2013 aanmelden via
info@cve.nl
onder vermelding van Bijeenkomst conceptsyllabi wiskunde B en uw naam en functie.
Digitale enquête
Naast deze bijeenkomst wordt het onderwijsveld geraadpleegd over de syllabi
wiskunde B (h/v) door middel van een digitale enquête. U kunt de digitale enquête
invullen tot en met de sluitingsdatum van 14 april 2013. Meer informatie vindt u via
deze link.
Aart Gieske, Projectmedewerker havo/vwo CvE.
Reactie bestuur NVvW eindrapport cTWO
Het bestuur van de NVvW heeft op verzoek van de staatssecretaris op 14 februari
2013 een reactie naar OCW gestuurd met betrekking tot het eindrapport cTWO. De
door cTWO ontwikkelde programmas worden in deze reactie over het algemeen positief
gewaardeerd en alle conclusies en aanbevelingen worden in meerderheid onderschreven.
De vernieuwingscommissie heeft de problemen die er op het havo en vwo zijn met de
verschillende wiskundeprogrammas, volgens de NVvW helder in kaart gebracht.
De NVvW ondersteunt het pleidooi voor het tot stand laten komen van twee stevige
vakken, te weten een wiskunde A voor de M-profielen en een wiskunde B voor de
N-profielen.
Zorgen
In de reactie van de NVvW worden wel wat zorgen geuit over de positie van wiskunde C en D.
Wiskunde D wordt niet op alle scholen aangeboden en de groepen zijn vaak klein. Wiskunde C
wordt vaak bij wiskunde A ondergebracht omdat de groepsgrootte ook bij wiskunde C meestal
erg klein is. In de reactie wordt ook nogmaals benadrukt dat de NVvW geen voorstander is
van het vak wiskunde C op het havo.
De volledige reactie van de NVvW kunt u
hier
lezen.
Masterclass Wiskunde Actief bij TU Delft (vwo456)
Gedurende drie donderdagmiddagen in 2013 april organiseert de opleiding
Technische Wiskunde van de Technische Universiteit Delft voor de veertiende
keer de succesvolle cursus Wiskunde Actief.
De cursus in april gaat over het getal pi. Er is geen getal waar meer en
langer over is nagedacht dan het getal pi. Vrijwel iedereen associeert het
getal met een cirkel. Sommige mensen denken dat pi gelijk is aan 22/7,
anderen roepen dat pi gelijk is aan 3,14 en een enkeling weet te vertellen
dat pi ongeveer gelijk is aan 3,141592653589793.
PI: een wereldrecord
In vele opzichten draagt pi wereldrecords met zich mee. Het is het enige
actuele getal waar al meer dan 5000 jaar over wordt nagedacht. Het is de
enige niet-breuk die bij vrijwel iedereen bekend is. Het is het enige getal
waarvan nog steeds méér decimalen gezocht worden, onder andere om de rekenkracht
van nieuwe computers te testen. Het record van oktober 2011 staat overigens op
10.000.000.000.050 cijfers.
Wij laten de leerlingen aan de hand van de geschiedenis zien hoe je tot al die
decimalen kunt komen en welke problemen daarbij overwonnen moeten worden.
Cursus
De cursus is bestemd voor leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo met de profielen NG of NT.
Ook docenten zijn zeer welkom. Deelname is gratis. De middagen van 11, 18 en 25
april 2013 worden inclusief koffie, thee en fris aangeboden door de Faculteit EWI
(Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica).
Certificaat
Wij willen met deze cursus scholieren en docenten in contact brengen met een
praktisch onderwerp uit de wiskunde. Bij gebleken inzet ontvangt de leerling
ter afsluiting van de cursus een certificaat. Ook kan deze cursus als basis
dienen voor een profielwerkstuk. Voor leerlingen die dit inderdaad willen doen,
zijn wij bereid enige tijd te reserveren voor begeleiding en ondersteuning.
Aanmelden
Aanmelden voor deze cursus is mogelijk tot woensdag 10 april 2013. Ga voor meer
informatie of voor aanmelden naar
www.tudelft.nl/wiskundeactief.
Voor vragen kunt u terecht bij Trudy Middendorp via telefoonnummer 015-2786981,
of via emailadres voorlichting-ewi@tudelft.nl.
Wij vertrouwen er op dat u deze cursus bij uw leerlingen wilt aanbevelen.
Joost de Groot en Emiel van Elderen, docenten wiskunde.
Archief Wimecos/NVvW overgedragen
Na enkele jaren van schoning en inventarisering zal het
archief van vier strekkende meter van Wimecos/NVvW feestelijk worden
overgedragen aan het Noord Hollands Archief in Haarlem. Hiermee
wordt een periode van 80 jaar aan wiskundeonderwijs, te weten de
periode van 1925 tot 2005, toegankelijk gemaakt voor onderzoekers en
belangstellenden. De inventarisatie is met engelengeduld uitgevoerd
door Harm Jan Smid. De NVvW is hier dan ook bijzonder blij mee.
Op 27 april om 11:00 uur zal in de Janskerk aan de Jansstraat 40 te
Haarlem, het publiekscentrum van het Noord-Hollands Archief, de
overdracht feestelijk worden ingeluid met een drietal lezingen.
Deze lezingen zullen de rol van het archief en van beroepsverenigingen
van verschillende kanten belichten. Aansluitend zal de overdracht
officieel worden beklonken door Marjan Kollenveld, voorzitter van de
NVvW, en Lieuwe Zoodsma, directeur van het Noord-Hollands Archief.
Rond 12:00 uur worden de feestelijkheden afgesloten met een drankje.
Aanmelding
U kunt zich kosteloos aanmelden voor deze feestelijke gebeurtenis via
een email naar
secretariaat@noord-hollandsarchief.nl.
Geef in uw email als onderwerp "aanmelding 27 april" en vermeld uw naam,
adres, telefoonnummer en beroep of aard van uw interesse (bijvoorbeeld docent,
journalist of historicus). In verband met de voorbereiding is het noodzakelijk
dat u zich vóór 13 april opgeeft.
Ga voor meer informatie naar
de site van de NVvW
of stuur een email met uw vragen naar
christiaan.boudri@han.nl.
Christiaan Boudri
Nakijkcursus gaat door
De cursus Hoe kijk je een examen na gaat definitief door.
Uit inventarisatie van de vooraanmeldingen blijkt dat er belangstelling
genoeg is. De cursus wordt georganiseerd door de NVvW en zal in Eindhoven,
Amsterdam en Veenendaal worden gegeven. De doelgroep van deze cursus
bestaat vooral uit docenten havo en vwo.
U kunt zich voor deze cursus opgeven door een email te sturen naar
a.b.vanderoest@gmail.com.
Doe dat ook wanneer u uw interesse al bij de vooraanmelding kenbaar
gemaakt heeft.
Voor leden is de cursus gratis; niet-leden betalen €20,00. Kijk voor
meer informatie op de site van de NVvW.
Ab van der Roest
Abelprijs 2013 voor Pierre Deligne
De Norske Videnskaps-Akademi heft de Abelprijs 2013 toegekend
aan Pierre Deligne van het Institute for Advanced Study, Princeton,
New Jersey, USA. Pierre, Belg van geboorte, ontvangt deze prijs voor
zijn "vruchtbare bijdrage aan de algebraïsche meetkunde" en voor zijn
"hervormende invloed op de getallentheorie, representatietheorie en
aangrenzende gebieden".
De president van de Norske Videnskaps-Akademi, Kirsti Strøm Bull,
heeft de toekenning op 20 maart 2013 bekend gemaakt. Deligne zal zijn
prijs ontvangen van koning Harald van Noorwegen tijdens een ceremonie
in Oslo op 21 mei 2013.
De Abelprijs wordt sinds 2003 jaarlijks toegekend aan mensen die
diepgaand hebben bijgedragen aan de wiskunde als wetenschap. Er is
een prijs van ongeveer €800.000,= mee gemoeid.
Conquest of the Plane
Dr. Christiaan Boudri, voorzitter van de NVvW werkgroep HBO, heeft
het boek "Conquest of the Plane" van Thomas Cool bestudeerd en komt
tot een positief oordeel. Hij is al de derde recensent die positief
over dit boek oordeelt, na Richard Gill (Leiden, KNAW) en Jose Manuel
Gamboa (Universiteit Madrid en European Mathematical Society).
Deze positieve geluiden zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen, want
in eerdere instantie is dit boek, en in algemenere zin het werk, van
Thomas Cool, door mensen als dr. Jeroen Spandaw (TU Delft) en Ger Limpens
(Cito) zeer kritisch benaderd en soms zelfs regelrecht afgekraakt.
Authentiek en oorspronkelijk
Boudri schrijft in zijn recensie: " En toen gebeurde iets
wat ik niet had verwacht. Want toen ik eenmaal echt aan het lezen kwam ...
werd de indruk steeds sterker, dat hier iemand aan het woord was die op
authentieke, oorspronkelijke wijze, en met filosofische diepgang, de opbouw
van de wiskunde en de didactiek ervan vorm gaf. Soms zinnig, soms twijfelachtig
vergaand, maar steeds weer nieuwe perspectieven openend op platgetreden paden."
De volledige recensie van dr. Christiaan Boudri kunt u lezen door
deze link
te volgen. Het boek zélf kunt u
hier bestellen.
Advertenties
Eerstegraads vacature te Den Haag
Lyceum Ypenburg in Den Haag zoekt vanaf schooljaar 2013-2014
een docent wiskunde, 1e graad, 1 fte.
Meer informatie:
www.lyceumypenburg.nl.
Eerste/tweedegraads vacature te Zwolle
Het Gymnasium Celeanum in Zwolle zoekt per 1 augustus 2013 een
eerste/tweedegraads docent wiskunde (0.8 1 fte). Inlichtingen
bij de rector, mevrouw drs. C.J. Japenga, tel. 06 4115 7942.
Reacties gaarne mailen naar
cjjapenga@celeanum.nl.
Fontys Wiskunde Event
Woensdag 10 april 2013 (middag en avond) organiseert Fontys
Lerarenopleiding Tilburg een programma met lezingen en workshops
voor iedereen die in wiskunde is geinteresseerd.
Informatie en aanmelden:
fontys.nl/fontyswiskunde-event2013/.
Wiskunde vwo examentraining in de meivakantie
Ervaren wiskundedocenten geven in de meivakantie examentrainingen.
Zij worden daarbij geassisteerd door oud-leerlingen die de afgelopen
jaren met mooie cijfers voor wiskunde geslaagd zijn.
Voor meer informatie: www.mathematicus.nl.
|