nummer 626, 3 maart 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3450 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Veldraadpleging syllabi nieuwe wiskunde B (h/v)
Van 4 maart tot en met 14 april 2013 organiseert het College voor
Examens (CvE) een veldraadpleging rondom de syllabi van de nieuwe examenprogrammas
wiskunde B voor havo en vwo. Docenten VO, vakdidactici en andere vakdeskundigen
kunnen dan hun mening geven over deze syllabi.
Er wordt een mail gestuurd naar zoveel mogelijk betrokkenen. Mocht u geen mail
ontvangen, dan kunt u zich vanaf 4 maart 2013 aanmelden via
www.cve.nl.
Na aanmelding ontvangt u een mail met een link naar die enquêtes waarvoor u zich
heeft aangemeld. U heeft dan tot en met 14 april de tijd om de enquêtes in te vullen.
Eindexamenbesprekingen
Graag reageer ik op een artikel in
wiskundE-brief 625. Ik
verbaas me over de keuze die er is gemaakt om geen regionale examenbesprekingen
meer te houden. Ik vind dit persoonlijk erg teleurstellend.
De afgelopen jaren lopen wij vaak tegen het feit aan dat veel scholen anders
nakijken dan dat wij dat zelf hebben gedaan. Vaak zijn lange discussies dan te
vermijden door te refereren aan de notulen van de regionale examenbesprekingen.
Deze besprekingen geven houvast op plaatsen waar de correctiemodellen van het
Cito niet eenduidig zijn. Of je ervaring hebt in het nakijken van examens, heeft
hier niet veel mee te maken.
Nog eerlijker
Ik hoop dat mijn klacht gehoord wordt en dat er ergens in Nederland een instantie
het initiatief neemt om toch regionale examenbesprekingen te organiseren. Wij zouden
dat erg op prijs stellen want zo kunnen wij ervoor zorgen dat het nakijken van
onze examens (nog) eerlijker gebeurt!
Bart Habraken jr., Heerbeeck College Best
De rekentoets en significante cijfers
Bij het bestuderen van de voorbeeld rekentoetsen 2F en 3F is het
mij opgevallen dat er nogal slordig wordt omgegaan met significante
cijfers, zowel in de gegevens als bij de antwoorden. Ik geef u een
paar voorbeelden uit de 2F versie.
In vraag 39 wordt gevraagd hoeveel liter water er in een zwembad van 4m x 7m x 1,20m zit.
Lengte en breedte zijn slechts op één cijfer significant. Ligt de breedte dan werkelijk
ergens tussen de 3,50 en 4,50 meter? De hoogte is wel in cm nauwkeurig gegeven en het
antwoord wordt in liters nauwkeurig gevraagd. Hoe verantwoord is dat? Een leerling met
natuurkunde in het pakket zou als antwoord moeten geven 3 × 10 4 liter
omdat de lengte en de breedte maar één significant cijfer hebben.
In vraag 47 wordt gevraagd hoeveel keer een wiel over een traject van 1 km ronddraait.
Waarom is hier het aantal kilometers maar met een significantie van één cijfer gegeven
terwijl de omtrek van het wiel in cm nauwkeurig is gegeven?
Mag 3,12345 ook?
In vraag 49 wordt de prijs van een fiets in 5 cijfers nauwkeurig gegeven. Het antwoord
over de korting wordt in 2 cijfers gegeven, namelijk 24%. Waarom niet 24,0% of 24,00%?
En als er 24,3% uit zou komen, moet je dan ineens wél een decimaal geven?
Vraag 8 gaat over de lengte van een lint om een doos. Het antwoord mag 3 tot en met 3,2
zijn. Maar 3 betekent toch tussen de 2,5 en 3,5? En mag 3,12345 bijvoorbeeld ook? Dat lijkt
me een onzinnig antwoord maar het wordt klaarblijkelijk wel goed gerekend..
Bij geld wordt er juist wel kritisch gekeken naar het aantal cijfers in het antwoord.
Bij vraag 41 moet het antwoord €4,40 zijn. Dus nu moet er wel een 0 als tweede decimaal
worden gegeven. Wordt €4,4 dan fout gerekend? Dat is best logisch maar dan moet je wel
overal streng zijn in het aantal cijfers dat je in het antwoord verlangt.
Ook merkwaardig is dat een leerling moet snappen dat, als er bij een antwoordvak staat:
"€
.." , er 2 cijfers achter de komma moeten komen maar als er staat:
.euro er in
hele euros geantwoord moet worden. Waarom is 4,43 euro fout?
Kritisch kijken
Ook bij examens wordt wel eens slordig omgegaan met significante cijfers. Maar dan is er
voor de leerlingen vaak geen misverstand mogelijk omdat in de vraag wordt aangegeven hoe
het antwoord er uit moet zien. Dat gebeurt bij de rekentoets niet. Dat is erg jammer,
zeker omdat een antwoord daar alleen maar goed of fout kan zijn. In zo'n geval moet je
toch geen misverstanden laten bestaan over hoe je een antwoord wilt hebben? Zeg toch
gewoon dat je een antwoord in hele euros wilt hebben of in 3 decimalen. Of zorg anders
dat je de gegevens in de vraag zorgvuldig opschrijft.
Het is erg ongelukkig wanneer een leerling bij natuurkunde en scheikunde iets leert
dat hij of zij bij een ander vak vooral niet moet toepassen. Als je wilt dat een leerling
kritisch kijkt naar getallen en antwoorden, dan moeten we zelf vooral ook zorgvuldig zijn!
Overigens heb ik de voorbeeldtoetsen gedigitaliseerd, zodat ze in de DWO van het
Freudenthal instituut kunnen worden gebruikt. Wie belangstelling heeft, mag mij
gerust even een mailtje sturen.
Wim Grosheide, info@wiskundezonderboek.nl.
Rekenkaart voor leerlingen met dyscalculie?
Tijdens de vergadering van de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap van afgelopen woensdag kondigde staatssecretaris Dekker een
onderzoek aan naar nieuwe hulpmiddelen voor leerlingen met dyslexie en
dyscalculie aan.
Als mogelijkheid noemde hij een aanpassing van de rekenkaart die leerlingen
met een rekenstoornis op dit moment in het VO gebruiken. Momenteel is die
kaart niet toegestaan op het centraal examen omdat er formules op staan die
onder de noemer 'parate kennis' vallen.
Niet gemakkelijker
Dekker laat het College van Examens (CvE) onderzoeken of de rekenkaart zodanig
kan worden aangepast dat leerlingen hier op het examen wel gebruik van kunnen
maken. De nieuwe rekenkaart mag het examen niet makkelijker maken maar moet
uitsluitend de handicap compenseren.
On(der)bevoegdheid in het VO
Eind januari verscheen een onderzoek over de omvang van
on(der)bevoegdheid in het voortgezet onderwijs. Er is in dat
onderzoek gekeken naar de aantallen bevoegd en on(der)bevoegd
gegeven lessen.
Uit het onderzoek, met peildatum oktober 2011, blijkt dat ongeveer
24% van alle lessen werd gegeven door leraren die niet bevoegd zijn
voor het betreffende vak of voor het betreffende niveau. In het eerstegraads
gebied was dat bijna 25% en in het tweedegraads gebied 23%. Op het vmbo kwam
on(der)bevoegdheid meer voor (27%) dan op havo/vwo.
Wiskunde
Bij wiskunde week de situatie niet sterk af van het gemiddelde. Ongeveer
26% van de wiskundelessen werd on(der)bevoegd gegeven. Bij natuurkunde
was het aandeel met 31% wat hoger.
De resultaten laten zich wat moeilijk vergelijken met de die van de enquête
die in oktober 2007 werd gehouden onder de lezers van de WiskundE-brief
(zie wiskundE-brief 433) omdat er
in die enquête andere vragen werden gesteld. Er is volgens mij echter voldoende
aanleiding om wat meer aandacht aan deze problematiek te besteden dan op dit
moment gebeurt.
U vindt het onderzoek via
deze link.
gk
Oproep voor medewerking aan het NOSop3 Examenjournaal
De Eindexamens komen er weer aan! En dus gaat ook het
Eindexamenjournaal weer beginnen op 3FM. Drie keer per dag
brengt NOSop3 daar tijdens de examenperiode al het examennieuws.
Voor ons grote eindexamenonderzoek onder scholieren zoeken we
scholen die willen meewerken. We zoeken docenten die ons willen
helpen om een enquete via een internetlink door te mailen naar
eindexamenkandidaten. De leerlingen kunnen onze vragen dan in ongeveer
vijf minuten online en anoniem invullen.
Grootschalig onderzoek
Vorig jaar hebben duizend leerlingen meegewerkt. Dit jaar willen
we het onderzoek grootschaliger maken. De vragen zullen gaan over
zaken als de strengere exameneisen, plannen van leerlingen na het
eindexamen, de mening van leerlingen over het afschaffen van de
studiefinanciering en op welke manier leerlingen zich op het examen
hebben voorbereid.
Als u wilt meewerken, laat mij dat dan via email weten. Dan neem
ik rond 1 april 2013 contact met u op.
Het Wereldwiskunde Fonds ruimt op
Voor de boekenveiling van het WwF ontvangen we regelmatig dozen
vol met oude, gebruikte wiskundeboeken. Daar zijn we erg blij mee.
Schoolboeken vanaf 1968 (invoering van de Mammoetwet) en recente
jaargangen van wiskundetijdschriften ontvangen we liever niet. Dit
omdat er weinig vraag naar deze boeken en tijdschriften bestaat.
Toch is er de laatste tijd een behoorlijk grote voorraad van modernere
methodeboeken gegroeid en die willen we natuurlijk niet zo maar weggooien.
Maar we moeten wel een keer van af. Daarom houden we nu een opruiming!
Spelregels
De spelregels staan op de website
www.wereldwiskundeboeken.nl.
Ga op die site "naar de boeken" en daar vindt u de methodeboeken in de rubriek
"overige Boeken". Ze kosten 1 euro per stuk. De opruiming duurt tot 1 mei 2013,
de dag dat de meiveiling wordt gestart. Kijk snel, want op is op!
Jos Remijn
( wereldwiskundeboeken@gmail.com)
Veilingmeester WwF
Johann Bernoulli lezing
De Johann Bernoulli lezing wordt dit jaar gehouden op maandag
18 maart 2013. De spreker is Jeremy Gray (Open University UK).
Hij zal spreken over "On the cusp of the new physics: Henri
Poincaré and mathematical physics one hundred years ago".
De lezing vindt plaats in de aula van het Academiegebouw van de
Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5. Aanvang: 19:30 uur.
Meer informatie vindt u via deze link.
Advertenties
SmartRekenen
Zoekt u een rekenprogramma dat adaptief rekenen ondersteunt? Volg het voorbeeld
van meer dan 50 van uw collegas en maak kennis met SmartRekenen.
Opbrengstgericht rekenonderwijs voor het VO. Referentieniveau 1F tm 3F. Gratis
pilot bij u op school. Kijk op
www.eduhint.nl
en maak een afspraak.
|