nummer 621, 20 januari 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
De lat op de rekentoets. Willekeur?
Het CvE (Cito) is met het schalen van de rekentoetsen (zie
WiskundE-brief 620)
op drie manieren aan het blunderen. Ik noem die manieren hieronder kort;
voor de details verwijs ik u naar
de kritische analyse op mijn site.
Allereerst doet het CvE alsof het meedoen van de rekentoets in de
kernvakkenregeling niets heeft te maken met waar de aftestgrens
tussen voldoende en onvoldoende mag liggen. Ten tweede gaan zij
ervan uit dat de kwaliteit (validiteit) van de rekentoets
onomstreden is. En ten derde gebruiken zij een Baron van
Münchhausen-methode voor het aanwijzen van die aftestgrens.
Normering als dilemma
Omdat de rekentoets met slechts twee toetsgelegenheden meedoet in
de kernvakkenregeling, kunnen leerlingen op de rekentoets hun hele examen
verspelen. Dat is een gegeven dat je absoluut moet meewegen bij de bepaling
van de aftestgrens. Het CvE doet dat niet. De rekentoetsen 2F en 3F
onderscheiden zich onvoldoende van intelligentietests. Het toestaan van
de rekenmachine maakt het bovendien lastig om scores te interpreteren
als rekenprestaties.
Alleen deze gebreken al maken een deskundig oordeel over de
aftestgrens in feite onmogelijk. Het stelt de deskundigen die
hier om een oordeel worden gevraagd, voor een dilemma. Zij moeten
het onmogelijke weigeren te doen of ze moeten toch maar iets te gissen.
Dat is natuurlijk onaanvaardbaar voor een examentoets waarbij de inzet
zo torenhoog is.
Onbeperkt herkansen
Maar wat dan? Wat zijn de alternatieven, gegeven dat de rekentoets
in de kernvakkenregeling meedoet? Wel, een eenvoudig en praktisch
alternatief hebben Joost Hulshof en ik al eind 2011 aangegeven in
Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk. Geef voor de
rekentoets gewoon een onbeperkte herkansingsgelegenheid. Het aanwijzen
van een aftestgrens is dan natuurlijk nog steeds nodig. Maar daar kun
je dan een compromismethode voor gebruiken.
( Willem K.B. Hofstee,
bij het Cito bekend als de methode Beuk).
Onbeperkt herkansen vraagt natuurlijk om maatregelen om de zaak serieus
te houden. Je kunt dat doen door bijvoorbeeld voor herkansingen de
aftestgrens hoger te leggen dan bij de eerste afname. Je kunt dat ook doen
door eerder behaalde scores mee te wegen in het resultaat.
Gewoon een rekentoets
Het Cito zal tegenwerpen dat het niet voldoende rekentoetsopgaven
(lees: contextopgaven) kan leveren om dit mogelijk maken. Dat is dan
jammer; het Cito heeft op dit gebied nu toch ook al een probleem. Het
is namelijk ondenkbaar om voor een examenonderdeel in de kernvakkenregeling
de examenvragen geheim te houden.
Maar wat hindert ons eigenlijk om een rekentoets gewoon een rekentoets
te laten zijn, zonder problematische contextopgaven? Kijk bijvoorbeeld
eens naar het eerste deel van de rekentoets 3S.
Laat je de rekentoets gewoon een rekentoets zijn, dan is het maken van
nieuwe toetsen plotseling een fluitje van een cent!
Ben Wilbrink
Voorbereiding havo/vwo rekentoets (oproep)
Zoals waarschijnlijk velen onder jullie, hebben wij ons aangemeld voor
de pilot voor de rekentoets. Alle voorexamenjaren zullen meedoen in maart.
Wij maken ons zorgen over de havo-CM-leerlingen. Deze op wiskundig
gebied kwetsbare leerlingen hebben sinds de zomer geen wiskunde meer
gedaan, terwijl zij net degenen zijn die de meeste moeite zullen hebben
met de rekentoets.
Om ze niet helemaal in de steek te laten, wil de school de komende weken
voor deze leerlingen een rekenuur inrichten. Hiervoor zijn we op zoek
naar degelijk voorbereidingsmateriaal. Op internet is er natuurlijk
van alles te vinden. Het is echter moeilijk om de kwaliteit hiervan in te
schatten. En de rekenboeken van Getal en Ruimte lijken niet goed aan
te sluiten bij de toets zoals die door het ministerie is verspreid.
Heeft iemand ervaring met methodes, boeken of websites ter voorbereiding
op de aankomende rekentoets? Uw tips en adviezen zijn van harte welkom.
Hendrik Maryns,
hmaryns@rscollege.nl
Rudolf Steiner College Haarlem
Netwerkbijeenkomsten taal en rekenen
In 2013 komen opnieuw de door het Steunpunt taal en rekenen
vo georganiseerde regionale netwerken taal en rekenen vmbo en
havo/vwo bijeen. Deze regionale netwerken zijn uitsluitend bedoeld
voor taal- en reken-coördinatoren, docenten, middenmanagers en
schoolleiders die zich op hun school met taal- en rekenbeleid
bezighouden.
Aan elk netwerk kunnen maximaal vijfentwintig mensen deelnemen.
De netwerken beogen een platform voor kennisdeling en uitwisseling
van goede voorbeelden van taal en rekenbeleid te zijn.
De bijeenkomsten, begeleid door taal- en rekenexperts van APS,
CPS en de KPC Groep, vinden steeds van 14:00 tot 17:00 uur plaats
op scholen in de regio.
Inschrijven
In januari en februari vinden er drie bijeenkomsten plaats in
Ede (23 januari), Hoogeveen (29 januari) en Breda (5 februari).
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. U kunt zich inschrijven
via deze link.
Afstemming natuur-/wiskunde vwo
Op mijn school, een havo/vwo met technasium, doet zich een
probleem voor. Natuurkunde vwo start volgend jaar in de vierde
klas al met het nieuwe examenprogramma. Volgens dit programma
komen in leerjaar 6, dus in schooljaar 2015/2016, de onderdelen
kwantummechanica en relativiteitstheorie aan de orde.
Voor deze onderdelen moeten leerlingen kennis hebben genomen
van de kanstheorie en ze moeten differentiaalvergelijkingen
kunnen oplossen.
Op mijn school is wiskunde D niet verplicht voor het NT-profiel.
Dat betekent dat onze natuurkundeleerlingen met alleen wiskunde B
een hiaat gaan oplopen dat niet in een enkele middag weggewerkt kan
worden.
Afstemming
Nu zijn er ongetwijfeld ook andere scholen met hetzelfde probleem.
Ik ben heel erg benieuwd hoe zij dit probleem aan gaan pakken. Maar
mijn vraag gaat verder. Ik vraag me af hoe er in het nieuwe
wiskunde B-programma vanaf 2015 wordt aangesloten op het nieuwe
natuurkundeprogramma.
Over de rand
Moeten we na 2015 de hiaten opvullen met korte 'op maat' modules?
Dat brengt het voortbestaan van wiskunde D nog verder in gevaar,
zeker op scholen waar wiskunde D in het NT-profiel niet verplicht
is gesteld. Naast de modules kansrekening en
differentiaalvergelijkingen ligt een module als
dynamische modellen voor biologie/economie onmiddellijk op
de loer. Voeg daar nog een paar modules aan toe en en alles is
tot en met het eindexamen goedkoop afgedekt, zodat wiskunde D
naar of zelfs over de rand van de lessentabel kan worden geschoven.
Clemens Nienhuis,
c.nienhuis@hetnet.nl
Jacob-Roelandslyceum, Boxtel
Jan Kommandeurprijs
Heeft u dit schooljaar een zeer goed of verrassend profielwerkstuk
begeleid? Geef deze leerlingen dan de kans op een extra beloning
en selecteer ze voor de Jan Kommandeurprijs van de Rijksuniversiteit
Groningen voor leerlingen in de profielen NG en NT.
Tijdens een feestelijke uitreiking op vrijdag 5 april 2013 worden
er geldprijzen van 100 tot 200 euro uitgereikt aan de makers van de
beste werkstukken. De winnaars mogen bovendien mee naar Bali
(Indonesië) om hun werkstuk, in het Engels uiteraard, te presenteren
op de International Conference for Young Scientists. Alle
genomineerde leerlingen ontvangen een uitgebreid juryrapport en
maken kans op de extra publieksprijs.
U kunt de profielwerkstukken tot 1 maart 2013 via
deze link
insturen.
Last minute inschrijving Wiskunde Olympiade
Dit jaar hebben zich al 274 scholen aangemeld voor de
eerste ronde van de Wiskunde Olympiade. Op vrijdag 11 januari
2013 werd de inschrijving voor de eerste ronde officieel gesloten.
We willen u echter toch nog graag en kans geven om uw school
in te schrijven.
Bent u zich vergeten in te schrijven en wilt u toch meedoen? Stuur
dan onmiddellijk een mailtje naar
melanie@wiskundeolympiade.nl
en wij regelen het alsnog voor u.
Afname
U kunt de eerste ronde afnemen op een zelfgekozen tijdstip in
de periode van 21 tot en met 31 januari 2013. Om de geheimhouding
te waarborgen, mogen de opgaven niet voor het einde van deze periode
aan de leerlingen worden meegegeven.
We wensen iedereen veel succes en plezier met de afname.
Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes,
melanie@wiskundeolympiade.nl.
Wiskunde C-dag vooraankondiging
Op woensdag 20 maart 2013 zal er weer een wiskunde C-dag
gehouden worden op de Hogeschool Utrecht. Tijdens die dag
zal er aandacht worden besteed aan de ontwikkelingen rond
het wiskunde C-programma op het havo.
De bijeenkomst begint om 10:00 uur, eindigt rond 16:00 uur
en is gratis. Het programma wordt later bekend gemaakt maar
u kunt de datum natuurlijk nu alvast in uw agenda reserveren.
Projectgroep wiskunde C havo
Advertenties
Het grote rekenboek
Op Weg naar Wiskunde is een leer- en oefenboek voor achtstegroepers
die klaar zijn met de stof voor de basisschool, of voor middelbare scholieren
die zelfstandig basisstof willen oefenen. Met uitleg, voorbeelden en
uitgebreide uitwerkingen achterin.
Henk Pfaltzgraff - Presentatie op de NOT bij Scala leuker leren - stand 11.B039.
Meer informatie via deze link.
|
|
11e APS-wiskundeconferentie – maandag 28 januari 2013
Deze conferentie is zo langzamerhand een traditie aan het worden voor
wiskundedocenten die werkzaam zijn in het vmbo en de onderbouw havo/vwo,
met altijd actuele onderwerpen, praktijkgericht en vol toepassingen.
Ook dit jaar zijn er diverse rondes met werkgroepen eb presentaties.
Meer informatie kunt u vinden op
www.aps.nl/wiskundeconferentie.
Smartrekenen
Gratis uitproberen op school:
www.eduhint.nl/smartrekenen.
Het nieuwe rekenprogramma SmartRekenen is effectief en efficiënt.
Toegespitst op het referentie rekenen, adaptief en volledig digitaal.
Maak kennis en vraag een gratis proeftraject aan voor 50 leerlingen.
Bel voor meer informatie: EduHint 0513 657 190 of 0653246392.
Ook op de NOT: standnummer 11.A080
|