nummer 620, 13 januari 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Rekentoets telt voorlopig niet mee in slaag/zakregeling
Vlak voor de kerstvakantie heeft staatssecretaris Sander Dekker van OCW
een brief naar de Tweede Kamer gestuurd ter begeleiding van de
Voortgangsrapportage implementatie referentiekader taal en
rekenen. In deze brief worden de volgende maatregelen aangekondigd
met betrekking tot het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs.
- De rekentoets wordt, zoals gepland, ingevoerd in het schooljaar 2013/14.
- Het cijfer dat voor de rekentoets wordt behaald, moet vanaf dat schooljaar
op de cijferlijst worden vermeld.
- De uitslag van de rekentoets telt tot en met het schooljaar 2014/15 echter
nog niet mee in de slaag/zakregeling.
- Voor de leerlingen in het vmbo-bb mag tot en met schooljaar 2014/15
een aangepaste normering worden gebruikt.
Ambitie
Helaas is de berichtgeving zo hier en daar wat onzorgvuldig geweest en werd
de indruk gewekt dat de hele rekentoets uitgesteld is. Dat is beslist niet
het geval. Sterker nog, staatssecretaris Dekker maakt in zijn brief
ondubbelzinnig duidelijk dat scholen nu niet achterover moeten gaan leunen.
Letterlijk schrijft hij:
De extra ruimte die geboden is, mag voor scholen geen aanleiding zijn om gas
terug te nemen. Wij verwachten van scholen in het po, het vo en het mbo stevige
inspanningen om zoveel mogelijk leerlingen ten minste op de vereiste
referentieniveaus te krijgen.
Dyscalculie
Over dyscalculie is volgende, interessante passage in de brief opgenomen:
... CvE onderzoekt of met een aangepaste wijze van examinering de
rekenvaardigheden van leerlingen met dyscalculie beter kunnen worden
gemeten. Hierbij is duidelijk geworden dat de aanpak van het onderwijs
en de examinering voor leerlingen met dyscalculie nog de nodige
ontwikkeltijd vergt, zowel op landelijk als op schoolniveau.
De gehele brief kunt u
hier
lezen.
gk
Eindrapport cTWO aangeboden
Afgelopen woensdag bood de commissie Toekomst WiskundeOnderwijs
(cTWO) aan de staatssecretaris van onderwijs haar eindrapport aan.
De commissie heeft sinds 2004 gewerkt aan het ontwerpen en uitproberen
van nieuwe wiskundeprogrammas voor havo en vwo. De invoering staat
gepland voor schooljaar 2015/2016, te beginnen in leerjaar 4.
De commissie is breed samengesteld uit docenten uit zowel voortgezet
als hoger onderwijs en deskundigen op het gebied van het wiskundeonderwijs.
Het rapport biedt naast vernieuwingsvoorstellen voor wiskunde A, B, C en D
op vwo en wiskunde A, B en D op havo tal van aanbevelingen en conclusies.
Over havo wiskunde C laat het rapport zich niet uit; hierover is onlangs
een apart rapport uitgebracht.
Aanbevelingen
In het rapport staan te veel aanbevelingen om in dit artikel te noemen.
Er zal later ongetwijfeld nog meer over dit rapport in de wiskundE-brief
worden geschreven. Ik beperk me daarom in eerste instantie tot deze
opmerkelijke aanbevelingen:
- De commissie adviseert om het voorgeschreven aantal studielasturen
voor Wiskunde B havo te verhogen om dit vak voor een grotere groep
leerlingen studeerbaar te maken.
- De commissie spreekt haar verbazing uit over het feit dat wiskunde B
voor vrijwel geen enkele hbo-studie verplicht is. Voor de technische studies
zou het vak Wiskunde B verplicht gesteld moeten worden.
- Sinds de invoering van de basisvorming in 1993 heeft er volgens de
commissie een erosie plaatsgevonden van de wiskunde in de onderbouw. Er
is sinds kort een lijn ingezet die moet leiden tot versterking van de
wiskunde in de onderbouw.
- De contacttijd wiskunde in de onderbouw moet worden uitgebreid.
- De toetsen bij de 'Tussendoelen' wiskunde onderbouw en de referentieniveaus
rekenen moeten zich niet alleen richten op het product maar ook op het proces
van het oplossen van vraagstukken, door open vragen en onderzoeksopdrachten
op te nemen die een beroep doen op wiskundig redeneren en noteren.
Het eindrapport en de hieraan gerelateerde publicaties van cTWO zijn
te vinden via
deze link.
gk
Toetswijzer centrale eindtoets PO taal en rekenen
Naar verwachting zal in het schooljaar 2013/14 in het primair onderwijs
een centrale eindtoets voor taal en rekenen ingevoerd worden. Het wetsontwerp
ligt op dit moment bij de Tweede Kamer. Een commissie heeft onder
voorzitterschap van Jan Karel Lenstra, in opdracht van het College voor
Examens een toetswijzer geschreven voor rekenen.
De commissie kreeg de opdracht om zich zoveel mogelijk aan te sluiten bij
de vorm en inhoud van de huidige Cito-toets. Toch wijkt het voorstel in een
aantal opzichten duidelijk af van wat tot nu toe gebruikelijk was. Ik noem
een paar punten:
| |
- Er komen twee versies van de toets, namelijk een basisversie en een
vereenvoudigde versie voor leerlingen die niet zo rekenvaardig zijn.
- De inhoud komt in de kern overeen met referentieniveau
1S ('streefniveau') maar er zijn ook opgaven die op niveau 1F
('fundamenteel') liggen. Ook zijn er opgaven die soms ver boven niveau 1S
uitsteken.
- De commissie adviseert om op termijn niet alleen met meerkeuzevragen te
werken maar met name te werken met vragen waarbij naast het antwoord ook de
uitwerking beoordeeld wordt.
- De rekentoets wordt zonder rekenmachine gemaakt. Het kunnen werken met
een rekenmachine moet apart getoetst worden.
- Bij alle opgaven mag kladpapier worden gebruikt. Hoofdrekenen hoeft niet
apart in de eindtoets aan de orde te komen.
- Er komen meer contextloze opgaven. Dat geldt met name voor de basistoets
en wat minder voor de vereenvoudigde versie.
- Het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van breuken (met en
zonder context) wordt expliciet genoemd.
- De opgaven worden zoveel mogelijk direct na afname openbaar gemaakt.
Het rapport en toelichting zijn bereikbaar via
toetswijzer.kennisnet.nl
gk
Normering rekentoets
De slaag/zakregeling is uitgesteld maar het cijfer voor de
rekentoets moet vanaf schooljaar 2013/14 wel op de cijferlijst
worden vermeld. Het is daarom interessant om wat inzicht te
verkrijgen in de wijze waarop de rekentoets wordt genormeerd.
In december 2012 is, mede op verzoek van de redactie van de
wiskundE-brief, een voorpublicatie verschenen van een zeer
uitgebreide en wetenschappelijk onderbouwde toetsspecial van Cito
waarin de normering van de rekentoets wordt beschreven
Geheimhouding
Uit die voorpublicatie blijkt ook meteen de reden waarom men de
rekentoets, behoudens de voorbeeldrekentoetsen, ook na de toets
geheim wil houden. Het is namelijk de bedoeling dat er uiteindelijk
een verzameling rekenopgaven wordt aangelegd met bekende
moeilijkheidsgraden die steeds opnieuw kan worden gebruikt.
Berekening van het cijfer
Hieronder staat een puntsgewijs overzicht van hoe het cijfer voor de
rekentoets wordt samengesteld. Het overzicht is een heel korte
samenvatting van de voorpublicatie, gericht op de rekentoets, en
mist daarom zo hier en daar wat nuancering.
- Op basis van de binnengekomen scores wordt voor iedere opgave
een moeilijkheidsgraad bepaald.
- Met behulp van deze moeilijkheidsgraden wordt de score van van een
leerling bij een score van de leerling diens vaardigheid uitgedrukt in
een 'vaardigheidsscore'.
Door deze omzetting van de score naar een vaardigheidsscore kunnen twee
varianten van de rekentoets bij dezelfde puntenscore verschillende
vaardigheidsscores opleveren. Bij de laatste pilot 3F resulteerde een score
van 36 punten (60%) in vaardigheidsscore tussen 123 en 132 punten. Een
score van 42 punten (70%) leverde afhankelijk van de versie een score
op van 131 tot 141 punten.
- Aan een aantal experts wordt gevraagd om een grenskandidaat in
gedachten te nemen en vervolgens te schatten, welke score deze
grenskandidaat naar verwachting zal behalen op diverse opgaven. Dit
levert een grensscore op die weer omgezet wordt in een vaardigheidsscore.
Deze score wordt als ijkpunt gekoppeld aan de cesuur (een 5,5). We
noemen dit ijkpunt even punt A.
Een grenskandidaat is een leerling die de rekentoets net zou moeten
kunnen halen. Bij de laatste pilot 3F werd de vaardigheidsscore van
een grenskandidaat door de experts op 130 punten geschat.
- Door de normeringsvergadering worden voor de cijfers 4,5 en 7,5 nog
twee ijkpunten vastgesteld. We noemen deze ijkpunten even punt B
en punt C
Bij de laatste pilot 3F lagen deze ijkpunten bij 119 en 142 punten.
- De omrekening van score naar cijfer geschiedt vervolgens via twee
lineaire formules die vastliggen door de drie ijkpunten. De eerste
lineaire formule wordt bepaald door de ijkpunten A en B
en de tweede lineaire formule wordt bepaald door de ijkpunten A
en C
Bij de laatste pilot 3F resulteerde dit in de formule C=V/11−6,3
voor scores tot 130 punten en C=V/6−16,2 voor scores vanaf 130
punten. Deze twee formules zorgden in de pilot voor een duidelijke knik
bij de cesuur.
- Uiteindelijk wordt het cijfer afgerond naar een gehele waarde met een
minimum van een 1 en een maximum van een 10.
Grafiek
De normering van de laatste pilot 3F laat zich mooi illustreren met de
grafiek hieronder.
De uitgebreide voorpublicatie staat
op de website van het CvE
en vindt u via
deze link.
Onderbouw Wiskunde Dag, 6 februari 2013
De Onderbouw Wiskunde Dag is vergelijkbaar met de wiskunde Alympiade
en de wiskunde B-dag voor de bovenbouw. De leerlingen werken in teams
van 3 à 4 leerlingen gedurende één dag aan een 'grote' wiskundige
(denk)opdracht.
De leerlingen werken van ongeveer 9:00 tot 14:00 uur aan hun opdracht,
waarin het probleem oplossen centraal staat. Dit resulteert in een
werkstuk als eindproduct. Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor zover
mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw en de
denkactiviteiten van cTWO.
Inschrijven
De tweede Onderbouw Wiskunde Dag vindt plaats op 6 februari 2013.
Deelname kost €50,= per school. U kunt zich nog inschrijven.
Meer informatie vindt u via
deze link.
U kunt zich via die link ook aanmelden.
Vincent Jonker, Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht
Modellen voor wiskunde D
Graag maak ik u attent op de module Modellen voor wiskunde D (h/v)
die compleet met 25 optimaliseringsopdrachten gratis te downloaden is van
mijn site
www.henkshoekje.com.
Ik heb in mijn module gestreefd naar minimale context en naar maximale
analyse. Over optimalisering gesproken...
Examentraining
Ook wijs ik u in deze fase van het schooljaar graag nog eens op de
examentraining wiskunde B VWO, met een stap-voor-stap uitwerking van de
examens 2010-2013 (beide tijdvakken) op mijn site.
Ik houd mij aanbevolen voor kritische opmerkingen van lezers van
de wiskundEbrief.
Henk Pfaltzgraff,
henk@henkshoekje.com.
Nieuwe site wiskundE-brief
De wiskundE-brief begint het jaar met een geheel vernieuwde website.
Aan de inhoud van de nieuwe website is niet veel veranderd maar
aan de vormgeving wel.
Eén van de meest in het oog lopende veranderingen is de mogelijkheid
om het archief van wiskundE-brieven supersnel te doorzoeken op
trefwoord. Nog terwijl u de trefwoorden intoetst, worden de wiskundE-brieven
al voor u geselecteerd.
Het adres van de site is uiteraard hetzelfde gebleven:
www.wiskundebrief.nl.
Advertenties
11e APS-wiskundeconferentie – maandag 28 januari 2013
Deze conferentie is zo langzamerhand een traditie aan het worden voor
wiskundedocenten die werkzaam zijn in het vmbo en de onderbouw havo/vwo,
met altijd actuele onderwerpen, praktijkgericht en vol toepassingen.
Ook dit jaar zijn er diverse rondes met werkgroepen eb presentaties.
Meer informatie kunt u vinden op
www.aps.nl/wiskundeconferentie.
Smartrekenen
Gratis uitproberen op school:
www.eduhint.nl/smartrekenen.
Het nieuwe rekenprogramma SmartRekenen is effectief en efficiënt.
Toegespitst op het referentie rekenen, adaptief en volledig digitaal.
Maak kennis en vraag een gratis proeftraject aan voor 50 leerlingen.
Bel voor meer informatie: EduHint 0513 657 190 of 0653246392.
Ook op de NOT: standnummer 11.A080
Eerstegraads vacature te Barneveld
Op de Christelijke scholengemeenschap voor mavo, havo, vwo en
technasium Johannes Fontanus College te Barneveld ontstaat er
per 1 april 2013 een vacature voor een docent Wiskunde 1e graads.
Informatie over deze vacature en onze school kunt u vinden op de website:
www.jfc.nl.
Vacature te Bussum
Vacature docent wiskunde (vervanging wegens zwangerschapsverlof),
m.i.v. 4 maart 2013, 0,64 fte (16 lesuren), eerstegraads, eventueel
tweedegraads bevoegd. De vacature betreft ook bovenbouwlessen.
Uw sollicitatie via
secretariaat@vituscollege.nl
kunt u richten aan het Sint-Vituscollege, Postbus 224, 1400 AE Bussum,
t.a.v. dhr. G. van Waveren. Meer informatie over de school vindt u op
www.vituscollege.nl.
|