nummer 619, 16 december 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
TIMSS: reken/wiskundeonderwijs internationaal vergeleken
|
Het net verschenen TIMSS rapport over de resultaten van
6e groepers (9-10 jarigen) op het gebied van rekenen/wiskunde
biedt een schat aan gegevens. Afhankelijk van actuele discussies
en landelijk beleid kunnen daar natuurlijk allerlei conclusies
uit worden getrokken.
In de media kwamen vooral de lagere plaats van Nederland op de
ranglijst aan de orde, tesamen met de teleurstellende resultaten
van de betere leerlingen, tegenover de relatief goede resultaten
van de zwakkere leerlingen.
|
Kleine verschillen
Om met die laatste conclusie te beginnen: traditioneel doet
Nederland het goed aan de onderkant en minder goed bij de betere
leerlingen. Sinds de vorige meting in 2007 (zie
wiskundE-brief 477)
is dit beeld alleen maar versterkt. De 10% beste leerlingen scoren
slechter en de 10% slechte leerlingen scoren aanzienlijk beter. De
totaalscore lag iets hoger dan 4 jaar geleden en op hetzelfde
niveau als 8 jaar geleden.
Betekenis van de scores
De scores zijn in hoge mate relatieve scores maar ze zijn wel
verankerd in de tijd. Een score van 500 komt overeen met de
gemiddelde score van alle deelnemende landen in 1995, het jaar van het eerste
onderzoek. Een score van 600 (de top drie zit net boven de 600)
komt overeen met een z-score van 1 (dus één standaarddeviatie
boven het gemiddelde). De score van Nederland in 2011 komt met
een waarde van 540 dus overeen met z=0,4. 80% van de Nederlandse
leerlingen had een score tussen 470 en 605. Dat verschil is,
vergeleken met andere landen, opvallend klein.
Als je de sterke punten van Nederland wilt benadrukken, zou je
bijvoorbeeld kunnen wijzen op het percentage leerlingen dat minstens
een score van 475 haalt. TIMSS noemt dit het intermediate level.
Voor Nederland is dat 88% en dat is beter dan bijvoorbeeld Finland,
Rusland, de VS of Engeland. Alleen een paar Aziatische landen doen
het nog beter. Maar kijk je naar het advanced level, dan krijg
je ineens een heel ander beeld. Slechts 5% van de Nederlandse
leerlingen haalt dit level met een score van 625 of meer. Dat is
ten opzichte van de andere Europese landen duidelijk onder de maat.
Ranglijstjes
Ranglijstjes zijn populair en staan daarom ook voorin in het rapport.
Ze worden uiteraard prominent in de kranten uitgemeten. Het algemene
beeld uit deze lijstjes is dat Nederland (weer) gedaald is. Dat beeld
behoeft echter enige nuance:
- Het deelnemersveld verandert nogal. Finland, Korea, Noord Ierland
en Vlaanderen prijken nu boven Nederland maar deden niet mee aan het
vorige onderzoek.
- Veel verschillen zijn niet significant. Er zijn maar vier landen
(en drie landsdelen) die significant hoger scoren dan Nederland. Er is
in de afgelopen vier jaar in feite weinig veranderd. De conclusie dat
Nederland links en rechts wordt ingehaald, moet dan ook met een korreltje
zout worden genomen.
Diverse domeinen
Het onderzoek omvat drie domeinen, namelijk getallen,
vormen (meetkunde) en gegevens (statistiek). Nederland
haalde voor getallen een score van 543. In 2007 was die score
535 en in 2003 was die score 536. Bij dit domein lijkt de score zich dus
wat te verbeteren.
Bij vormen scoort Nederland altijd wat laag (524) maar dit
wordt gecompenseerd door de score bij gegevens (559) .
Behandeld of niet
De slechte scores bij vormen worden vaak geweten aan het feit dat
meetkunde nog weinig aan de orde komt in groep 6. Maar het is opvallend
dat volgens deskundigen slechts ongeveer 40% van de onderwerpen uit de test
in groep 3 t/m 6 aan de orde komen. Volgens leraren is dat percentage
ongeveer 60% maar beide percentages zijn hoe dan ook beduidend lager dan
in de meeste andere landen.
Wat haal je eruit?
Actuele discussies bepalen het beeld. Zo is er weinig aandacht voor het
feit dat opnieuw de meisjes aanzienlijk slechter scoren dan jongens. In
veel landen is dat anders. Ook valt op dat in Nederland, net als in
Vlaanderen en Korea, maar weinig leerlingen rekenen/wiskunde leuk vinden.
Nederland bungelt met 32% 'niet leuk' en 41% 'gaat wel' ergens onderaan.
Dat is trouwens al jaren zo en dat kan ook te maken hebben met de sociale
wenselijkheid van de gegeven antwoorden.
Het rapport is bereikbaar via de link
timssandpirls.bc.edu/timss2011
(zonder www dus).
gk
VO-raad pleit voor uitstel slaag/zakregeling
De voorzitter van de VO-raad, Sjoerd Slagter, pleit in een
brief aan de minister voor uitstel van de slaag/zakregeling
taal en rekenen zoals die in het schooljaar 2013-2014 wordt
ingevoerd.
Hij stelt dat grote groepen leerlingen hun diploma niet dreigen
te halen omdat hun taal- en rekenkennis nog onvoldoende aansluit op
de gevraagde niveaus. Er moet volgens de VO-raad worden voorkomen
dat leerlingen vanwege de voorgenomen maatregel hun diploma niet
halen en daardoor hun schoolcarrière voortijdig moten beëindigen
of hun ambities drastisch naar beneden moeten bijstellen.
Niet alleen
De
VO-raad
staat in haar oproep niet alleen. De brief wordt namelijk ook
ondertekend door de voorzitters van
de MBO Raad,
de AOC Raad,
de NRTO,
de SPV
en
de JOB.
De brief aan de minister vindt u
hier.
Wat heb je nou aan wiskunde
Vóór we überhaupt kunnen praten over de rol van contexten en
de grafische rekenmachine, moeten we onzelf afvragen waarom we
wiskunde eigenlijk aanbieden op de middelbare school. Ook leerlingen
vragen zich dat af. Meneer, wat kunnen we hier eigenlijk mee? is een
lastige maar terechte vraag.
Hoe het precies gegaan is, weet ik niet want ik was er niet bij. Maar
het lijkt erop dat men een poosje terug geprobeerd heeft om binnen het
wiskundeonderwijs een antwoord op deze vraag te geven. We zullen laten zien
wat je met wiskunde kunt. Contextopgaven!
Totaal niet realistisch
Maar als we een beetje kritisch naar de contexten kijken, dan is snel
duidelijk dat we onszelf en de leerlingen voor de gek houden. De opgaven
die proberen aan te sluiten bij de praktijk, zijn meestal totaal niet
realistisch. De methoden zitten vol met nonsens-contexten. Slechts enkele
opgaven sluiten werkelijk aan bij de praktijk, maar zijn dan zo specifiek
dat het niet vol te houden is dat dít de reden is van ons wiskundeonderwijs.
Ik durf te beweren dat slechts een fractie van onze leerlingen later in
de beroepspraktijk direct met wiskunde te maken krijgt. Let op, ik heb
het hier wel over wiskunde en niet over statistiek. Daarover later meer.
Het werkelijke doel
De wiskunde die wij onderwijzen, is niet noemenswaardig direct toepasbaar.
We moeten ons daarom afvragen wat het dan nog is dat wiskunde als schoolvak
waardevol maakt. Het antwoord laat zich raden. Het is namelijk algemeen
bekend dat wiskundigen beschikken over een creatief oplossend vermogen. Dat
creatieve oplossende vermogen willen we ook onze leerlingen bijbrengen. Dát
moet het doel zijn van ons wiskundeonderwijs.
Nu het doel is geformuleerd, kunnen we onszelf en de leerlingen meteen
verlossen van die onzinnige contexten. Ze dragen niet bij aan dit doel maar
zorgen slechts voor ruis. En nu het werkelijke doel ons helder voor ogen staat,
kunnen we ook na gaan denken over de rol van de grafische rekenmachine.
Onkunde en luiheid
Tegen mijn leerlingen zeg ik altijd dat men een GR inschakelt om twee redenen:
- Onkunde. Er zijn wiskundige problemen waarvan we de oplossingen
slechts grafisch numeriek kunnen vinden. Als wiskundigen frustreert ons
dat en de leerlingen worden hier ook niet wiskundig rijker van. Laten we
ons onderwijs daarom liever inrichten zonder deze problemen.
- Luiheid. Ik heb niet altijd zin om een functieonderzoek uit te
voeren om een beeld te krijgen van de grafiek. Maar ik kán het wel.
Leerlingen kunnen dit niet. Zeker in de vierde klas, als ze voor het
eerst met de GR gaan werken, zie je ze worstelen met scherminstellingen
en formules. De GR zorgt daardoor voor een beperking in de ontwikkeling
van het wiskundig analytisch denken.
"Vroeger hadden we een functieonderzoek nodig, om een beeld te krijgen
van de grafiek van een functie. Nu hoeft dat niet meer want we hebben de GR,
heb ik eens iemand horen zeggen. Dat is een misvatting. Vroeger gebruikten
we een functieonderzoek in ons onderwijs om de leerlingen analytisch aan
het denken te zetten. Dat de grafiek het eindresultaat was, is irrelevant.
Voor statistiek dan?
Als de GR niet bijdraagt aan ons onderwijsdoel, is er nog maar één conclusie
mogelijk. Afschaffen. Behalve misschien bij statistiek, een vak dat naar mijn
mening niet in de wiskunde thuis hoort en als apart vak gegeven zou moeten
worden.
Maar ook voor de statistiek geldt dat de GR eerder een nadeel dan een voordeel
is. In vervolgopleidingen wordt de GR meestal niet gebruikt maar wordt er
gewerkt met SPSS en met tabellen. Sluit hier op aan en leer ze weer
standaardiseren. Daar is niets mis mee. Leer ze de oplossingen opzoeken in
tabellen. Als ze dat eenmaal kunnen, dan kunt u ze altijd nog een keer
meenemen naar het informaticalokaal om met grote gegevensbestanden in SPSS
te laten werken. Dan zijn ze echt realistisch bezig!
Het is mij wel duidelijk. Wiskunde is creatief leren oplossen. Contexten
en de grafische rekenmachine zitten daarbij alleen maar in de weg.
Allebei mee stoppen dus. Zo snel mogelijk!
Jos van den Einde
Docent wiskunde aan het Mencia de Mendoza lyceum in Breda.
Nederlandse Wiskunde Olympiade
De eerste ronde van de Wiskunde Olympiade staat weer voor de deur.
Doet uw school al mee? Ook leerlingen in de onderbouw kunnen meedoen.
Zij maken dan dezelfde opgaven maar hebben minder punten nodig om door
te mogen naar de volgende ronde.
Nieuw dit jaar is dat de eerste ronde niet op een vaste dag hoeft te
worden afgenomen. U kunt zelf een geschikt tijdstip zoeken in de periode
van 21 t/m 31 januari 2013. Om de geheimhouding te waarborgen, mogen de
opgaven en uitwerkingen natuurlijk niet vóór het einde van deze periode
aan leerlingen worden meegegeven.
We geven u graag een paar tips om de wedstrijd luister bij te zetten:
- Diverse scholen zorgen tijdens de wedstrijd voor iets te drinken of
te eten voor de deelnemers.
- Sommige wedstrijdleiders regelen bovendien prijsjes voor de deelnemers,
bijvoorbeeld voor de beste vierdeklasser of de beste havo-leerling. Niets
weerhoudt u ervan om na de wedstrijd een eigen prijsuitreiking, bijvoorbeeld
door de schoolleiding, te organiseren.
- Na een paar weken is ook bekend welke leerlingen er door mogen naar
de volgende ronde op de universiteit. Reden temeer voor een feestje op uw
school.
- laat de schoolleiding een officiële brief schrijven om leerlingen met
een 8 of hoger voor wiskunde persoonlijk uit te nodigen voor de wedstrijd.
Leerlingen zullen zich hierdoor zeer vereerd voelen.
- Nodig de winnaars van de Kangoeroewedstrijd uit om mee te doen, in welke
klas ze ook zitten.
U kunt zich nog tot 11 januari inschrijven via
de wedstrijdsite.
Als u meer posters, brochures of leaflets wilt, kunt u deze aanvragen bij
ondergetekende.
Namens de Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
Inschrijving Kangoeroewedstrijd nu geopend.
De Kangoeroewedstrijd is met ongeveer 90.000 deelnemers de
grootste wiskunde- en rekenwedstrijd van Nederland. Met 6,5
miljoen deelnemers in 50 landen is de Kangoeroewedstrijd zelfs
de grootste van de wereld.
De Kangoeroewedstrijd heeft als doel, leerlingen te laten ervaren
dat wiskunde voor iedereen heel leuk en uitdagend kan zijn. De wedstrijd
is bedoeld voor leerlingen vanaf groep 3 van de basisschool tot en met 6 vwo.
Er zijn 5 wedstrijdversies die verschillen in moeilijkheidsgraad. Alle
deelnemers krijgen een aandenken en een certificaat op naam. Verder zijn er
uiteraard weer veel mooie prijzen te winnen.
Nieuwe regels
Leerlingen kunnen nu ook in duo's meedoen. Ook kan iedereen nu echt op zijn
of haar eigen niveau meedoen. Dat laatste betekent dat iedere deelnemer
zelf mag bepalen, welke versie hij of zij maakt, ongeacht klas en opleiding.
Meer informatie over de nieuwe regels vind je op de
website van Kangoeroe.
Informatie en aanmelding
De Kangoeroewedstrijd wordt op donderdag 21 maart 2013 gehouden. Inschrijven
kan vanaf nu tot en met 28 februari 2013 via de vernieuwde website
www.w4kangoeroe.nl.
Op dat adres is nog veel meer informatie over de wedstrijd te vinden.
Scholen die nog niet eerder hebben meegedaan, kunnen een informatiepakketje
aanvragen door een email te sturen naar
info@w4kangoeroe.nl
Martin Winkel, directeur Kangoeroe Nederland.
Masterclass wiskunde D
Op woensdag 6 februari 2013 organiseert het Radboud PUC of
Science een Masterclass wiskunde D over kettingbreuken voor
leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo.
Rekenen met breuken blijkt al eeuwenlang ontzettend handig in
allerlei alledaagse toepassingen. Je leert het dan ook al op
de basisschool. Het wordt echter pas fascinerend als je breuken
in breuken in breuken... gaat onderzoeken: de zogenaamde kettingbreuken.
Benaderen
Met kettingbreuken kun je getallen als √2 en π goed
benaderen. Ook bij schrikkeljaren, rechthoeken en de Gulden Snede
komen deze voortgezette breuken om de hoek kijken.
Voor meer informatie zie:
www.ru.nl/pucofscience.
Aanmelden? Stuur een mail met uw naam, school en het aantal leerlingen naar:
x.snoeker@science.ru.nl.
Alumnigroep wiskunde RuG
De RuG wil graag contact houden met iedereen die een
opleiding Wiskunde of Technische Wiskunde aan de Rijksuniversiteit
Groningen heeft afgesloten. Alumni zijn namelijk de beste ambassadeurs
voor de RuG.
Wij vinden het belangrijk dat er na het afstuderen een levenslange
band blijft bestaan tussen studenten, alumni en de opleidingen Wiskunde en
Technische Wiskunde. Dat contact is heel waardevol omdat het ons onderwijs
een belangrijke link met het bedrijfsleven verschaft.
Onderling contact
Ook willen we je graag op de hoogte houden van wat er binnen onze opleidingen
gebeurt en willen we je in contact brengen met andere alumni. Dat doen we
door het organiseren van diverse activiteiten, maar ook via
LinkedIn.
Het lidmaatschap van deze Alumnigroep is ook bedoeld voor medewerkers en
oud-medewerkers.
Ineke Kruizinga ( ineke@math.rug.nl) en Wout de Goede.
Juliaverzamelingen
Voor mijn VWO-6 Wiskunde-D'ers heb ik een programmaatje
gemaakt om Juliaverzamelingen in te leiden en te demonstreren.
Het is gratis te downloaden op
www.lauranvanoers.nl
en wellicht interessant voor collega's.
Lauran van Oers, RSG 't Rijks Bergen op Zoom
Haat en liefde voor getallen
Er blijken vier verschillende rekentypes te bestaan.
Dat is één van de belangrijke uitkomsten van het Groot
Nationaal Rekenonderzoek (GNRO), uitgevoerd door Wetenschap 24
(VPRO/NTR) in samenwerking met NWO en diverse wetenschappers.
Een paar opmerkelijke bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- De gemiddelde Nederlander is langzamer in hoofdrekenen dan
leerlingen uit groep 8 die naar het VWO gaan.
- Mannen zijn een klein beetje beter in rekenen dan vrouwen.
- Er bestaan vier duidelijk te onderscheiden rekentypes waarmee
binnen het onderwijs rekening zou moeten worden gehouden.
Uitvoering
Het GNRO is uitgevoerd in het kader van het Groot Nationaal
Onderzoek en een initiatief van VPRO, NTR en NWO. Het GNRO
stelde de vraag Hoe rekent Nederland?. De initiatiefnemers
werkten samen met onderzoekers van de universiteiten van
Leiden,
Utrecht (Freudenthal Instituut)
en
Amsterdam (UvA),
het
Centrum Wiskunde & Informatica,
onderwijs adviesbureau
APS
en het
CITO.
Meer informatie vindt u via
deze link.
Laatste WiskundE-brief (van 2012)
In de komende week bereikt de 'lange telling' van de Maya kalender
de stand 13:0:0:0. Sommigen verbinden hier vergaande conclusies aan.
Als beroepssceptici gaan wij er echter voorlopig van uit dat de
kortste dag van 2012 niet ook de jongste dag zal blijken te zijn.
Daarom hebben wij van de redactie het eerstvolgende nummer van de
wiskundE-brief gepland voor zondag 13 januari 2013.
Wij wensen u hele fijne feestdagen en een fantastisch begin van
2013 toe.
Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
| |
Advertenties
Smartrekenen
Gratis uitproberen op school:
www.eduhint.nl/smartrekenen.
Het nieuwe rekenprogramma SmartRekenen is effectief en efficiënt.
Toegespitst op het referentie rekenen, adaptief en volledig digitaal.
Maak kennis en vraag een gratis proeftraject aan voor 50 leerlingen.
Bel voor meer informatie: EduHint 0513 657 190 of 0653246392.
Ook op de NOT: standnummer 11.A080
Master Special Educational Needs
Gerichte hulp bieden aan leerlingen met reken-
en wiskundeproblemen? Volg de tweejarige leerroute Reken-
en Wiskundespecialist binnen de master Special Educational
Needs in Amsterdam. Voorlichtingsavond op 22 januari 2013.
Meer info of aanmelden: zie de website van het cluster SEN,
Onderwijscentrum VU te Amsterdam:
www.psy.vu.nl/sen.
|