nummer 618, 9 december 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Resultaten enquête rekentoets
Minder contexten in de rekentoets, meer opgaven die
zonder rekenmachine gemaakt moeten worden, meer herkansingen
en minder zware weging bij het eindexamen. Deze standpunten
worden, naar blijkt uit de op 2 december 2012 gelanceerde enquête,
breed gedeeld onder onze lezers. Over het nut van een afzonderlijke
rekentoets zijn de meningen verdeeld. Ongeveer 55% van de respondenten
vindt een dergelijk toets overbodig.
Respons
Er is gedurende de eerste twee dagen massaal gereageerd. Daarna
druppelde er slechts nog mondjesmaat wat reacties binnen. De cijfers in
dit artikel zijn gebaseerd op de stand van zaken op zaterdagochtend
8 december 2012.
13% van onze abonnees heeft ondertussen gereageerd. Van de in totaal 424
respondenten geven er 95 les op het vmbo, 201 in de onderbouw van het
havo/vwo en 297 in bovenbouw van het havo/vwo. 173 respondenten zijn
coördinator, rekendocent of zijn anderszins bij het rekenen betrokken.
Zoals te verwachten was, is er een behoorlijke overlap tussen de vier
categorieën te constateren.
| | |
Aparte rekentoets
Een meerderheid van 55% vindt een aparte rekentoets overbodig.
Opmerkelijk is dat vmbo-docenten in meerderheid (56%) vóór
een aparte toets zijn terwijl docenten die lesgeven in de bovenbouw
van het havo/vwo in ruime meerderheid (61%) juist tegen een aparte
toets zijn. De tegenstanders van een aparte rekentoets hebben wel
bijna allemaal toch de volgende vragen nog beantwoord. Er zijn
nauwelijks vragen overgeslagen.
| |
Weging bij het eindexamen
Na een overgangsperiode van twee jaar gaat de rekentoets meetellen
in de kernvakkenregeling, samen met Nederland, Engels en vaak wiskunde.
Dat betekent een zeer aanzienlijke verzwaring van de eindexameneisen
over de gehele lijn van het voortgezet onderwijs.
Wel, deze regeling kan op bijzonder weinig steun van u rekenen. Slechts
29% vindt dit namelijk een goede zaak of vind dat het zelfs nog strenger
zou moeten. Op het vmbo is er iets meer steun (33%) maar op het havo/vwo
ondersteunt slechts een kwart van de docenten deze regeling.
71% van de respondenten vindt de weging van de rekentoets dus te zwaar.
| |
Herkansingen
De rekentoets kan in zijn definitieve vorm slechts één keer worden
herkanst. Haalt de kandidaat ook de tweede keer voor de rekentoets
een 4 of minder, dan zal deze kandidaat dus bij voorbaat al voor het
diploma worden afgewezen. Wij vroegen u wat u van deze regeling vond.
Uw steun voor onbeperkt herkansen is met 22% ongeveer gelijk aan de
steun voor de huidige regeling (20%). Opmerkelijk is dat op het vmbo
de steun voor onbeperkt herkansen met 31% het grootst is. De meeste
steun is er voor wél meer maar niet onbeperkt herkansen, namelijk 58%.
80% van de respondenten is dus voor uitbreiding van de herkansingsregeling.
| |
Contexten
De boodschap is hier duidelijk. Maar liefst 79% van de respondenten
wil minder of zelfs helemaal geen contexten in de rekentoets. Bij de
respondenten die als coördinator, docent of anderszins bij het rekenen
betrokken zijn, ligt dat iets minder extreem. Maar ook bij deze groep
is de ruime meerderheid (75%) voor minder of geen contexten in de rekentoets.
27% van de respondenten wil helemaal geen contexten zien. Een krappe
meerderheid van 52% gaat niet zo ver maar wil wel dat er minder contextuele
vragen in de toets worden opgenomen. De groep die méér contexten zou
willen, is met ongeveer 3% erg klein.
| |
Met of zonder rekenmachine
Een grote groep (35%) wil de rekenmachine uit de rekentoets bannen.
Een ongeveer even grote groep (36%) wil meer opgaven zonder rekenmachine
in de rekentoets terug zien. Met de huidige inzet van de rekenmachine is
24% het eens terwijl ongeveer 5% van de respondenten bij alle vragen een
rekenmachine zou willen toestaan.
75% van de respondenten van het havo/vwo wil de leerlingen meer, of zelfs
alle, opgaven zonder rekenmachine laten maken. Op het vmbo is dat 65%.
Op het havo/vwo is men dus duidelijk wat minder gecharmeerd van het
gebruik van rekenmachine dan op het vmbo.
Er is een ruime meerderheid voor het toestaan van de rekenmachine bij
de rekentoets. Maar een zelfs nog wat ruimere meerderheid vindt dan wel dat
er meer vragen moeten worden opgenomen die zonder rekenmachine moeten worden
gemaakt.
| |
Beleid
Enorm bedankt voor uw ruimhartige deelname. De wiskundE-brief wordt ook
door beleidsmakers regelmatig gelezen. De redactie
vertrouwt er dan ook op dat de hier gepubliceerde uitslagen, die in
sommige opzichten ronduit opzienbarend zijn, iets in onderwijsland
teweeg gaat brengen.
Reactie op de rekentoets-enquête
Zo zie je maar weer, redactie. Het is niet makkelijk om een
goede enquête te maken. Ik vind de vraagstelling van de enquête
op dit moment erg suggestief.
Bij vraag 2 mis ik namelijk deze belangrijke antwoordmogelijkheid:
Het zou niet nodig moeten zijn om de rekentoets op de middelbare
school af te nemen. De basisschool zou geen rekenniveau mogen
afleveren onder het groep-7-niveau.
Zelfvertrouwen
Ik vind de rekentoets-eisen te streng voor sommige niveaus. Mijn basis-
en kaderleerlingen zijn geen sterren met rekenen. Zij kunnen de wiskunde
die zij krijgen uit hun methode echter wel erg goed volgen. Het
zelfvertrouwen dat veel leerlingen op de basisschool tijdens de rekenles
zijn verloren, krijgen zij bij mij tijdens de wiskunde weer terug. Veel
van mijn leerlingen vinden wiskunde zelfs leuk!
Met de invoering van de rekentoets krijgen we straks een hele generatie
die, net als vroeger, weer een angst krijgt voor rekenen. En dat terwijl
we de laatste jaren nu juist de goede kant weer op leken te gaan.
Inhaalslag
Dat leerlingen die later een studierichting kiezen waarin rekenen belangrijk
is, nog een inhaalslag te maken hebben. lijkt me duidelijk. Maar dat die
inhaalslag met de rekentoets door alle leerlingen gemaakt moet worden, vind
ik absurd!
Marrianne van Norel
Reactie op grafische rekenmachinepraat
Toen de GRs voor het eerst op HAVO en VWO scholen verplicht
werden, is er wel degelijk een toelatingscriterium vastgesteld.
Dat Ton Groeneveld het hiermee niet eens is en ronduit geschokt
is, verbaast me. Deze criteria staan al jaren vast en zijn ook
al jaren bekend bij docenten en GR-fabrikanten.
Dat je bij de nieuwste modellen haakjes in kleuren krijgt, heeft
weinig te maken met 'leerlingen hoeven nauwelijks meer iets zelf
te kunnen'. Het haakjes zetten bij exponenten is ook al geen
wiskundige actie. Het is het aanleren van GR-taal en het is mooi
dat leerlingen die onzin niet meer hoeven te leren. Net als voor
de GR-tijd, toen deden we die haakjes ook niet.
Normaal en binomiaal
Bij de normale verdeling hoef je op geen enkele GR
1Normcd(-1099,20,...)
in te typen. Je kunt namelijk direct
Normcd(20,1099,...)
gebruiken. Waarom is het vreemd dat dit nu ook bij de binomiale verdeling kan?
Eigenlijk heeft dat gemis me altijd al verbaasd.
Oude tijden
Bij binomiale kansen met p>0,5 stapte ik voor de tabellen vroeger over op
het alternatief met waarbij je met 1−p kon rekenen. Bij grote hoeken dan
45 graden moest ik vroeger, ook voor de tabellen, eerst modulo 360 rekenen.
De sinus van 800 graden werd dan eerst de sinus van 80 graden en werd
darana de cosinus van 90−80=10 graden. Zijn er nu werkelijk nog docenten die
naar die tijd terugverlangen?
Eis wiskunde B als dat nodig is
Peter van der Jagt begrijp ik helemaal niet. Op onze HAVO-VWO scholen moeten
we zonder GR werken terwijl studenten op zijn eigen opleiding zelfs met tablets
mogen werken, ' met mooie toepassingen als Wolfram Alpha'.
De zin ' Vandaar mijn advies aan het voortgezet onderwijs: Laat de
leerlingen tijdens de wiskundeles eerst zonder grafische rekenmachine en zonder
context werken. Laat ze algebraïsch werken en leg weer accent op bewijsvoering'
lijkt me voor zich spreken: voor (elektro)technische vakken in het HBO is dus
wiskunde B nodig.
Welnu, laat dan geen wiskunde A leerlingen toe! De GR zit bij de wiskunde B
hoofdstukken lang in de tas; die leerlingen kunnen exacte berekeningen uitvoeren.
Ik heb die lage toelatingseis bij (elektro)technische vakken op het HAN altijd
al erg vreemd gevonden. Doe dáár wat aan en eis wiskunde B als jullie dat
kennelijk nodig hebben.
Simon Biesheuvel
Toelatingscriteria grafische rekenmachines
Uit reacties als die van Simon Biesheuvel (zie hierboven)
begrijp ik dat de indruk is ontstaan dat ik het niet eens
ben met de toelatingscriteria van het CvE voor grafische
rekenmachines. Dat is niet waar.
Ik sprak slechts mijn verbazing uit er blijkbaar geen
noemenswaardige criteria bestaan, terwijl ik vind dat dat
wel zo zou moeten zijn. Ik citeer uit de reactie van het
CvE op mijn vraag hiernaar:
' Op dit moment geldt het volgende: De grafische rekenmachine
wordt toegestaan op voorwaarde dat deze geen computeralgebra
bevat. Dit is het enige criterium. Daarnaast gelden er voor
de hand liggende richtlijnen als: de grafische rekenmachine
heeft geen mogelijkheid tot het leggen van een Wi-Fi-verbinding
(met andere grafische rekenmachines). Overigens zijn de
fabrikanten goed op de hoogte van de gezond-verstand-eisen en
is ons nog nooit een apparaat ter goedkeuring aangeboden dat
bluetooth of een schrijfrol bevatte.'
Firmware
Verder heb ik uit een eerdere reactie van het CvE stellig de
indruk overgehouden dat nieuwe firmware voor bestaande machines
niet eens ter goedkeuring aan het CvE wordt aangeboden. En nu
juist die firmware bepaalt voor 100% de functionaliteit van een
grafische rekenmachine.
Ton Groeneveld
Weg met de grafische rekenmachine (reactie)
Eindelijk iemand die het durft te zeggen. Maar één ding dat
Peter van der Jagt nog niet noemt, is dat de interface van de
meeste grafische rekenmachines erg ouderwets is. We leven in
2012 en nu pas komen de eerste kleurenschermen. En touchscreen?
Bestond dat niet al 20 jaar geleden?
Tot aan de behandeling van de logaritmische en goniometrische
functies is de rekenmachine niet nodig. Tegelijk met de introductie
van deze functies kun je dan meteen duidelijk maken waarom een
rekenmachine zo handig is: vroeger had je voor die functies een
tabellenboekje.
Uiteraard zullen bij het afschaffen van de grafische rekenmachine
de methodes wel omgeschreven moeten worden.
Hendrik Maryns
Weg met de grafische rekenmachine (reactie)
Ik kan het bijna alleen maar eens zijn met Ir. Peter C.M.
van der Jagt. De grafische rekenmachine moet vooral een
hulpmiddel zijn. In een examen zouden alle opgaven, zeker bij
wiskunde B, zo moeten zijn ingericht dat ze zonder rekenmachine
te maken zijn.
Als een leerling bijvoorbeeld de inhoud van een omwentelingslichaam
moet uitrekenen, dan is het antwoord dat uiteindelijk op de grafische
rekenmachine kan worden berekend, niet interessant. Wat natuurlijk
wél interessant is, is de weg naar dat antwoord.
Niemand is bij een examen toch echt geïnteresseerd in de uitkomst van
arccos(3/√7)?
John Val
Docent wiskunde en informatica, Rijnlands Lyceum Oegstgeest
De rekentoets en ernstige rekenproblemen
Op dit moment is er bij de verplichte rekentoets nog niet
voorzien in een aparte behandeling van leerlingen met ernstige
rekenproblemen. Ik heb leerlingen in mijn praktijk voor remedial
teaching en studiebegeleiding die alleen vanwege hun problemen met
rekenen een niveau lager in hun opleiding zijn ingestroomd.
Die leerlingen zijn volgens mij niet in staat om de rekentoets
voldoende te maken. Alleen het tempo is al een enorm probleem.
Verder hebben deze leerlingen dan nog vaak hulpkaarten nodig en
geeft het automatiseren enorme problemen. En wat moeten die kinderen
nu? MBO 2 kiezen terwijl ze op andere terreinen een havo-opleiding
aan zouden kunnen?
Tikbak véél
Voor de reguliere leerlingen heb ik geen probleem met het aanscherpen
van de rekenvaardigheidseisen. De 'tikbak véél gebruikers' mogen
wat mij betreft best wat geprikkeld worden.
Henk Westerhof
Bureau voor RT en Studiebegeleiding
Publicaties inzake wiskunde C op het havo
Half november heeft OCW het rapport wiskunde havo C
ontvangen. Dit rapport is ondersteunend bij een
wetsvoorstel dat nog in voorbereiding is.
Dat wetsvoorstel gaat over het verplicht stellen van
wiskunde op het havo. Het rapport, de veldraadpleging,
het flankerend onderzoek en de aanbiedingsbrief zijn
via deze link
te vinden.
RuG studiedag
Op dinsdag 18 december 2012 organiseert de RuG weer haar jaarlijkse
studiedag voor wiskundeleraren.
Tijdens de studiedag is er een openingslezing van Jan van Maanen,
een slotlezing van Charlotte Hemelrijk en worden er een flink
aantal interessante workshops georganiseerd. Nadere informatie
vindt u
via deze link.
Wout de Goede
Advertenties
HP zoekt (wiskunde)leraren
Voor uitbreiding van ons opleiders-team voor HP
calculators, zijn wij op zoek naar (wiskunde)leraren
die ons hierin willen ondersteunen. Een paar uur per
maand is al voldoende.
Voor meer informatie: k.kuperus@despec.com.
SmartRekenen
Gratis uitproberen op school:
www.eduhint.nl/smartrekenen.
Het nieuwe rekenprogramma SmartRekenen is effectief, efficiënt,
toegespitst op het referentierekenen, adaptief en volledig digitaal.
Maak kennis en vraag een gratis proeftraject aan voor 50 leerlingen.
Bel voor meer informatie: EduHint 0513 657 190 of 06 53246392 (Yvonne Eekhout).
Wiskunde examentraining vwo
Ervaren wiskundedocenten geven in de krokus- en
meivakantie examentrainingen. Zij worden daarbij
geassisteerd door oudleerlingen die de afgelopen
jaren met mooie cijfers voor wiskunde geslaagd zijn.
Iedere groep bestaat uit maximaal 18 leerlingen.
Per 6 leerlingen is er één begeleider.
Voor meer informatie:
www.mathematicus.nl.
|