nummer 617, 2 december 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Enquête rekentoets
Zoals aangekondigd in het vorige nummer, houden we vanuit
de wiskundE-brief een enquête over de rekentoets in het
voortgezet onderwijs. We zijn namelijk erg benieuwd wat de
'gemiddelde' wiskundedocent van de verplichte rekentoets
vindt.
We hebben gekozen voor een eenvoudige enquête met slechts een
paar vragen die u snel kunt beantwoorden. Zodra we voldoende
response hebben, zullen we de conclusies uiteraard in de
wiskundE-brief publiceren.
De enquête is via deze link
bereikbaar. We rekenen op uw massale medewerking en we zijn reuze benieuwd!
redactie
Aanbieding rekentoetswijzer 3S aan OCW
Op vrijdag 30 november 2012 overhandigde de rekentoetswijzercommissie
3S haar rekentoetswijzer 3S aan staatssecretaris Dekker van OCW. Ook bood
de commissie de staatssecretaris een extra document aan met bijdragen
'uit het veld'.
In dat extra document staat een verslag van de veldraadplegingsbijeenkomst
in Amersfoort van 8 oktober 2012. Ook is er in dat document een compilatie
opgenomen van alle schriftelijke reacties, zowel van organisaties als van
individuele belanghebbenden, op het eerder gepubliceerde concept van de
rekentoetswijzer 3S.
Binnenkort wordt het verslag gepubliceerd door de SLO. Wie de definitieve
rekentoetswijzer 3S met de bijbehorende voorbeelduitwerkingen alvast wil
zien kan dat doen via
de site van commissievoorzitter Jan van de Craats.
Een kort vergelijkend onderzoek op onze redactie heeft overigens uitgewezen
dat er tussen het concept en de definitieve rekentoetswijzer geen
relevante verschillen bestaan.
Toelatingscriteria grafische rekenmachines
Het laatste jaar is er op het gebied van de grafische rekenmachine
veel gebeurd. Zo heeft Texas Instruments de software in de TI-84 sterk
geperfectioneerd. Hewlett Packard heeft de HP-39gII gelanceerd en Casio
heeft haar nieuwe fx-CG20 van zoveel functies voorzien dat je je gaat
afvragen hoe het mogelijk is dat deze machine ooit door het CvE is
toegelaten.
" Als het zo doorgaat, dan kunnen de leerlingen binnenkort pootjes onder
hun GR schroeven en het apparaat zelfstandig naar het examen sturen", zei
een collega mij laatst. En inderdaad, je kunt met de nieuwste machines bijna
geen fout meer in een uitdrukking maken. Zo worden bij elkaar behorende haakjes
gelijk gekleurd, zorgt de exponentnotatie ervoor dat je ook
daar geen haakjesproblemen meer kan krijgen, mist de solver van de Casio
geen oplossing meer en maakt de statwizard van TI statistiekopdrachten
ineens heel veel eenvoudiger. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Gezond verstand
Omdat ik ervan overtuigd was dat er ergens zoiets als een
toelatingsprotocol voor grafische rekenmachines zou moeten bestaan,
informeerde ik onlangs bij het CvE naar een dergelijk document. De
reactie vond ik ronduit schokkend. Zo'n protocol bestaat namelijk
helemaal niet. Zolang een grafische rekenmachine maar niet symbolisch kan
werken en geen draadloze communicatiemogelijkheden aan boord heeft, is verder
alles toegestaan. Het CvE refereert aan niet nader gespecificeerde
gezond-verstand-eisen en claimt dat alle aanbieders hier tot nu toe
aan voldoen.
Over de grens
Persoonlijk ben ik van mening dat de verschillende merken grafische
rekenmachines wel heel erg dicht langs de grenzen van die gezond-verstand-eisen
scheren. In sommige gevallen gaan zij er naar mijn idee zelfs duidelijk overheen.
Met de Casio fx-CG20 kun je in het eindexamen bijvoorbeeld belangrijke, met
punten genormeerde denkstappen als
P(X≥11)=1−P(X≤10)
in een binomiaal vraagstuk overslaan omdat
P(X≥11)
gewoon direct te berekenen is.
Het wordt hoog tijd dat het CvE een duidelijk toelatingsbeleid voor grafische
rekenmachines formuleert en de reeds toegelaten machines eens nauwkeurig
onderwerpt aan een nader onderzoek.
Ton Groeneveld
Weg met de grafische rekenmachine
Ik geef al 21 jaar les op het HBO. Ik doceer elektrotechnische
vakken en daarin is wiskunde een essentieel onderdeel. In
al die jaren heb ik de vaardigheden van de binnenkomende
studenten vanuit het havo en het mbo geleidelijk zien afdalen
tot een schrikbarend laag niveau.
Ik ben in de propedeuse opleiding uit nood maar weer met breuk-
en hoofdrekenen begonnen. Dat zijn basisvaardigheden die beslist
noodzakelijk zijn voor de latere algebra en goniometrie. De eerste
wiskundetoetsen moeten de studenten bij mij zonder rekenmachine
maken want die basisvaardigheden moeten zij gewoon paraat hebben.
Weg kwijt
Later, wanneer logaritmische en exponentiële functies aan de
orde komen, merk ik dat veel studenten de weg kwijtraken
wanneer ze een geavanceerde rekenmachine moeten gaan gebruiken.
Vooral de van het mbo afkomstige studenten begrijpen niet wat er
achter die grote hoeveelheid knopjes allemaal gebeurt.
Vandaar mijn advies aan het voortgezet onderwijs:
Laat de leerlingen tijdens de wiskundeles eerst zonder grafische
rekenmachine en zonder context werken. Laat ze algebraïsch werken
en leg weer accent op bewijsvoering. De context en de rekenmachine
zijn alleen maar verwarrend zolang de leerlingen de basis
rekenvaardigheden nog niet goed hebben geautomatiseerd.
Tablets
Laat pas in tweede instantie eenvoudige rekenmachines toe en laat
dan zoveel mogelijk verschillende machines rouleren. De rekenmachine
moet slechts een hulpmiddel zijn en ze moeten op meerdere machines
leren werken. Het is net als autorijden; het moet niet uitmaken
met welke auto ze rijden.
Geavanceerd rekentuig moet pas tijdens de vervolgopleiding
worden geïntroduceerd en dat hoeft tegenwoordig geen grafische
rekenmachine meer te zijn. Die zijn inmiddels achterhaald door
tablets met mooie toepassingen als Wolfram Alpha.
De GR is achterhaald
Scholieren hebben genoeg aan gewone rekenmachines die standaard
rekenfuncties aan boord hebben, uitgerust zijn met een paar
geheugenplaatsen en absoluut niet programmeerbaar zijn. In het
vervolgonderwijs kunnen studenten volstaan met tablets.
De tijd van de grafische rekenmachine is voorbij.
Ir. Peter C.M. van der Jagt
Docent Basiselektronica bij Embedded Systems Engineering, HAN
Jong Talent Aanmoedigingsprijs
Negen studenten in de Wiskunde en Technische Wiskunde
ontvingen op vrijdag 30 november 2012 bij de Koninklijke
Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem een
aanmoedigingsprijs van vijfhonderd euro voor hun
superieure studieresultaten in het eerste studiejaar.
Deze Jong Talent Aanmoedigingsprijzen zijn beschikbaar gesteld
door het Platform Wiskunde Nederland om de studie in wiskunde
te stimuleren. Wil Schilders, directeur Platform Wiskunde
Nederland, reikte deze Jong Talent Aanmoedigingsprijzen uit aan
Henk Alkema (TU/e), Madelon de Kemp (VU), Nastasha Wijers (UvA),
Rik Versendaal (TU Delft), Stefan Klootwijk (UT), Robert Wezeman
(RUG), Serge Horbach (RUN), Merlijn Staps (UU) en Mila Schipper
(Universiteit Leiden).
Gemiddeld een 9
In totaal werden er 48 aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan jonge
talenten in de technische en exacte vakken met een gemiddeld
eindresultaat van een 9. Volgend jaar zijn er opnieuw Jong
Talent Prijzen te winnen.
Kijk voor meer informatie op www.khmw.nl.
VerschenenIn de rubriek Verschenen wordt kort aandacht besteed aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzending is uiteraard welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt. Ga voor meer informatie naar
www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html.
Wiskunde, dat kun je begrijpen!
Duizenden jaren geleden begon de wiskunde door streepjes op
botten te kerven. Millennia verder is dit vak uitgegroeid tot
een veelomvattende wetenschap. Zonder wiskunde zou er geen
ruimtevaart, internet, gsm of MRI-scan bestaan.
Hoewel de wiskunde zich in de loop der eeuwen heeft vertakt
tot een systeem van velerlei specialismen, blijven enkele
fundamentele begrippen, stellingen en theorieën de vaste basis
voor iedereen die zich met wiskunde bezighoudt. In Wiskunde,
dat kun je begrijpen! wordt een aantal van deze wiskundige
kernideeën door Martin Kindt en dr. Ed W.A. de Moor op heldere
en aanschouwelijke wijze uiteengezet. Daarbij baseren deze vermaarde
auteurs en onderzoekers zich ook op de historische ontwikkeling
van het vak dat voor velen een formeel denkspel is maar dat van
oorsprong ooit vooral praktisch was.
Wiskunde in een notendop
In deze gereviseerde en sterk uitgebreide uitgave van het succesvolle
boek Wiskunde in een notendop is de tekst van de oorspronkelijke
hoofdstukken verdiept en aangevuld. Bovendien zijn er drie nieuwe
hoofdstukken toegevoegd en is in elk hoofdstuk een aantal uitdagende
vraagstukken voor de lezer opgenomen.
Advertenties
Vacature HvA
De Hogeschool van Amsterdam is op korte termijn op zoek
naar een tijdelijke docent Bedrijfswiskunde.
Meer informatie:
www.hva.nl/vacatures.
Betalen voor Rekenbeter.nl
Helaas zijn we sinds 15 oktober 2012 genoodzaakt om
een kleine financiële bijdrage voor deelname aan
rekenbeter.nl
e vragen. Individuele deelnemers betalen nu € 6,50 voor
een schooljaar. Voor groepen geldt de volgende regeling:
€ 50,00 voor maximaal 30 leerlingen en daarna € 1,00 voor
elke leerling erbij.
U stuurt ons de code(s) van de groep(en) met de aantallen
erbij en wij sturen een factuur naar school. Tot de zomervakantie
2013 ontvangt u dan dagelijks vier verse rekensommen.
Mail voor verdere informatie naar
info@rekenbeter.nl.
Binnenkort beschikbaar: de TI-84 Plus C Silver Edition
De nieuwe TI-84 Plus met KLEURENSCHERM en meer specificaties
die de gebruiker zullen bevallen. Vanaf 6 december zal een tipje
van de sluier worden opgelicht op
www.education.ti.com/nederland.
Kom in januari kijken op onze stand op de NOT, hal 9 stand B092, en/of
kom naar de Nationale Wiskundedagen. Kunt u echt niet wachten, mail
dan naar educatief consulent Jurgen Schepers
(j-schepers@ti.com)
of bel voor een afspraak 00800 484 22 737 (gratis), bgg 030 2417483.
| |
|