nummer 610, 30 september 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3300 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren. Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Flitsbijeenkomsten rekentoets Rond deze tijd vinden er diverse flitsbijeenkomsten plaats over de Pilot rekentoets 2F en 3F. De belangrijkste informatie voor scholen die overwegen mee te doen aan de pilot, is verkrijgbaar via het steunpunt taal en rekenen vo. Het meedoen aan de pilot is heel interessant voor leerlingen in voor-eindexamenklassen vanwege de mogelijkheid tot vrijstelling voor volgend schooljaar. Tijdens deze steeds zeer druk bezochte bijeenkomsten zijn er sprekers van het ministerie, het CvE, het Cito, de inspectie en de commissie rekentoetswijzer 3S. Men probeert om zo goed mogelijk in te gaan op de talrijke vragen die er bij de bezoekers leven. Naast informatieve vragen zijn er ook talrijke kritische vragen en opmerkingen, zo bleek op de bijeenkomst in Amsterdam. In pik er drie thema's uit. 1) Leerlingen met beperkingen Het eerste punt is de aandacht voor groepen leerlingen met een beperking. Naast de extra-tijd-regeling wordt dyslectische leerlingen de mogelijkheid tot "verklanken" (hoewel deze, naar ik begrijp, nog wat primitief is) geboden en wordt gestudeerd op de mogelijkheid van "andere toetsvormen" voor leerlingen met dyscalculie. Rond de jaarwisseling horen we hier meer over. Ook voor (autistische) leerlingen die extra zwaar getroffen worden door de onmogelijkheid van de huidige software om opgaven even over te slaan, wordt gezocht naar oplossingen. In hoeverre de te treffen maatregelen voldoende effectief zijn, moet nog blijken. 2) Volgorde van invoering Het tweede thema betreft de op zijn zachts gezegd wat ongelukkige timing van de verschillende maatregelen. Het lijkt logisch om het aanbrengen (en toetsen) van referentieniveau's van onder naar boven in te voeren. Maar wat blijkt? Terwijl in het vo en mbo de eerste toetsen 2F en 3F voor de deur staan, wordt er nog druk gesproken over invoering en toetsing van 1F en 1S in het basisonderwijs. 3) Vorm misvormt functie Het derde thema zou ik willen samenvatten met de kreet "vorm misvormt functie". De wijze waarop de rekentoets wordt afgenomen, heeft gevolgen waarvan de reikwijdte mogelijk nog onvoldoende wordt beseft. Ik volsta met een korte opsomming. | - In tegenstelling tot wat we bij wiskunde-examens gewend zijn, wordt de leerling uitsluitend afgerekend op het antwoord en niet op de berekening.
- In tegenstelling tot wat bij veel wiskundetoetsen wordt geadviseerd, is het niet mogelijk om eerst de gemakkelijke vragen te maken en zich daarna pas te richten op de lastigere problemen.
- Het goed verdelen van de tijd over de 60 vragen (minder kan niet volgens het Cito) is lastig door het gebrek aan overzicht.
- Inzage van het werk (de scores op de diverse onderdelen) van leerlingen, wat van belang is voor een eventuele herkansing, is niet mogelijk. Men beroept zich hier op de geheimhoudingsplicht.
- Het is niet of nauwelijks mogelijk om onvolkomenheden in opgaven of antwoordmodellen aan de orde te stellen. Zie hiervoor ook mijn artikel in wiskundE-brief 606.
- De omzetting van de scores naar cijfers, die via diverse omzettingstabellen geschiedt, en met name de bepaling van de cruciale grens 4/5, is voor docenten volstrekt ondoorzichtig.
Doorgeslagen Het lijkt erop dat we ook in Nederland te maken krijgen met een doorgeslagen toetscultuur, waarbij de inspectie al heeft aangekondigd om iedere school die duidelijk minder dan gemiddeld presteert, aan te spreken. Gerard Koolstra
Extra flitsbijeenkomst pilotrekentoets 2013 Naar aanleiding van de grote belangstelling voor de flitsbijeenkomsten rekentoetspilot voortgezet onderwijs 2013 in Heerenveen, Eindhoven, Amsterdam, Utrecht en Roosendaal, organiseren CVE, OCW, Cito en SLO samen met Steunpunt taal en rekenen vo binnenkort een extra ochtendsessie in het Utrechtse cursus- en vergadercentrum Domstad. De flitsbijeenkomst vindt plaats op woensdag 3 oktober 2012 van 09:30 tot 12:30 uur. Inloop met koffie is vanaf 9:00 uur. Voor het programma klik hier. U kunt zich nu nog aanmelden voor deze extra ochtendsessie.
Mobiele apparaten en het (wiskunde)onderwijsSteeds meer scholen laten leerlingen met mobiele apparaten, zoals notebooks of iPads, werken, of ze onderzoeken de mogelijkheid hiertoe. Soms gaat het om aanvulling op boek of schrift, soms gaat het om een vervanging hiervan. Zoals menigeen al gemerkt heeft, zitten er nogal wat haken en ogen aan een vruchtbare inzet van mobiele apparaten binnen ons onderwijs. Hans Spoor schreef daarover in wiskundE-brief 609. We kregen vanuit VO-content een reactie op zijn stuk, waaruit we het volgende citeren: "De Stercollecties wiskunde havo/vwo zijn reeds volledig geschikt voor de iPad of tablet. De overige collecties zijn ook voor een groot deel te gebruiken op een iPad, mits gebruik wordt gemaakt van een hulpprogramma. Maar dit is niet voldoende. In overleg met Apple en Wikiwijs worden de mogelijkheden onderzocht voor omzetting van de Stercollecties naar een iPad-versie en tablet-versie." Hopelijk horen we hier binnenkort meer over. Het lijkt ons goed om over deze materie in de wiskundE-brief verder van gedachten te wisselen. Verderop in dit nummer vindt u al een oproep van collega Niels Wensink en een prikkelend stuk van Ton Groeneveld. Graag vernemen wij ook uw ervaringen en meningen. red.
Oproep laptopklasMijn school overweegt volgend schooljaar een laptop- of tabletklas te starten. Daarom zou ik graag in contact komen met collegas die op een school werken waar leerlingen al laptops of tablets gebruiken, het liefst ook bij wiskunde. Tot nu toe ben ik in het onderwijs alleen laptops en iPads tegengekomen. Ik vraag me af of er ook scholen zijn waar met Android tablets wordt gewerkt. Niels Wensink, nwensink@marnixcollege.nl.
De complexiteit der dingen Bij wijze van test heb ik een paar boeken van Moderne Wiskunde gescand en als PDF op mijn iPad gezet. Per boek kostte me dat een uurtje scannen. Daarna heb ik er zo hier en daar wat leerlingen mee laten werken. Gewoon in iBooks, het standaard bibliotheekprogramma van de iPad. Ze vonden het geweldig! "Wat zou het handig zijn wanneer we al onze boeken op een iPad hadden!", was het algemene commentaar. De leerlingen konden zó alle voordelen opsommen. Nooit meer naar je kluisje voor andere boeken. Nooit meer een zware boekentas. Nooit meer je boeken vergeten. Sommen en plaatjes kun je gemakkelijk uitvergroten. Je boeken raken nooit meer beschadigd. Je ontlast het milieu omdat er nooit meer boeken behoeven te worden gedrukt. Auteurswet De leerlingen mochten bij wijze van proef op mijn iPad werken. Ik respecteer natuurlijk de Auteurswet van 1912, die toestaat om gekochte boeken alleen voor eigen gebruik te scannen. Mijn leerlingen kregen het boek dus niet op hun eigen iPad. Ik zeg dat hier met nadruk om te voorkomen dat ik straks een lelijke brief van de juridische afdeling van Noordhoff krijg. Méér niet nodig Met mijn iPad aan de beamer in mijn lokaal kon ik ineens ook theorieblokken en sommen uit het boek op het bord projecteren. Dat werkt meesterlijk! Het les geven wordt op die manier met heel eenvoudige middelen een feest. Voor de leerlingen en voor mij. En ik heb er niets, maar dan ook niets méér voor nodig dan het gescande boek in PDF formaat. Toeters en bellen Natuurlijk heb ik de Schooltas 'app' van ThiemeMeulenhoff, waarin men heel bescheiden pretendeert het leren opnieuw te hebben uitgevonden, bekeken. En natuurlijk ken ik het gelijksoortige programma van Noordhoff Uitgevers, waarbinnen we volgens de uitgever samen meer gaan leren. En ik heb ook met een schuin oog naar de Stercollectie van VO-content gekeken. Maar mijn hemel, al die toeters en bellen die ze erbij hebben verzonnen. Al die bewegende beelden om een methode digitale meerwaarde te geven. Het is aan mij niet besteed. De moderne wiskunde van vandaag is toch voornamelijk een kwestie van je inleven in een context en dan de bijbehorende opdrachten uitvoeren. Die opdrachten, maar misschien ben ik ouderwets, kunnen toch het beste maar gewoon met potlood en pen in de papieren wiskundeschriftjes worden gekrabbeld. En natuurlijk, een enkele keer zijn bewegende beelden heel goed voor het begrip. Maar dan gebruik ik gewoon Geogebra of vind ik op internet wel een toepasselijke site. En de grafische rekenmachine? Met mijn emulator van de TI83 kan ik prachtige klassikale instructies geven. Sterven in complexiteit Ernst & Young stelde in haar ICT barometer van 2007 dat in Nederland bijna 50% van de ICT projecten in het bedrijfsleven mislukt. Daar is anno 2012 nog niet veel aan veranderd. Een belangrijke oorzaak is dat ICT vaak niet als middel maar als doel wordt gezien. Men realiseert van alles omdat het kán, niet omdat het nodig is, en sterft vervolgens in de complexiteit der dingen. Ik ben van mening dat veel scholen en uitgevers ook aan dit syndroom lijden. Ondanks de vele voordelen die mijn leerlingen zo uit hun mouw schudden, is het eenvoudig digitaliseren van boeken klaarblijkelijk niet genoeg. Alles wat mogelijk is, moet ook gerealiseerd worden. En het resultaat? Ingewikkelde applicaties, platformbeperkingen, lange realisatietrajecten en gefrustreerde scholen. Alles is er al! Laten we ons inhouden. Laten we met kracht alles uitsluiten dat riekt naar ICT als doel. Dan kunnen we morgen al kamerbreed een belangrijke technologische stap voorwaarts hebben gemaakt. Want alles is er al! Ton Groeneveld
Nieuwe ronde internetboekenveiling Wereldwiskunde FondsU kunt binnenkort weer tweedehand wiskundeboeken kopen via de internetboekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds (WwF). Er zijn ruim 300 boeken beschikbaar om bij opbod verkocht te worden. De boeken komen in het eerste weekend van oktober online te staan.De veiling sluit daardoor iets later dan gebruikelijk, op 10 november 2012 om 24:00 uur. Naast veel oude studie- en schoolboeken ziten er ook weer een aantal recente werken bij. Een mooi voorbeeld: de basisboeken wiskunde en rekenen van van de Craats en Bosch. We zijn benieuwd wat op deze boeken geboden zal gaan worden. Ook zijn er vele jaargangen van wiskundetijdschriften en is er een rubriek computerboeken. Bijzondere aandacht verdient het prachtige werk The World of Mathematics van James R. Newman, bestaande uit vier delen met in totaal 2535 (!) paginas, waarin alle hoogtepunten uit de wiskunde van Ahmes tot en met Einstein worden beschreven. De opbrengst van de veiling komt geheel ten goede aan het WwF. Het fonds financiert projecten in derdewereldlanden die met het wiskundeonderwijs aldaar te maken hebben. Op de foto: leerlingen van de Kesanet Primary School in Ethiopië studeren in de bibliotheek. Het WwF zorgde er voor de boeken. De veiling is te bereiken via www.wereldwiskundeboeken.nl. De meiveiling bracht een recordbedrag van ruim €900,= op. Hopelijk overtreffen we dit bedrag weer. Veel plezier met deze nieuwe veiling! Jos Remijn, WereldwiskundeBoeken@gmail.com Veilingmeester WwF
Advertenties
De Rekentoets halen in 2012/2013In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de examenverplichting voldaan! De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag willen in een voor-examenklas. Klik op deze link voor details.
|