nummer 609, 23 september 2012Dit nummer wordt gestuurd naar circa 3300 adressen.De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar. Inhoud van dit nummer:
Rekenen, rekenen, rekenen ...Intussen zijn er een paar nogal uiteenlopende reacties op de concept rekentoetswijzer 3S bij de redactie binnengekomen. Wij zouden het fijn vinden wanneer er dat de komende weken nog meer worden. Sterker nog: daar rekenen wij op! redactie Rekenen: verbazing over 3S
Met verbazing las ik in
wiskundEbrief nummer 608
het stukje over de concept rekentoetswijzer 3S. De verbazing is
niet gericht op de leden van de commissie, waarvan ik weet dat die
met hart en ziel strijdt voor verbetering van het rekenniveau van onze
vwo-ers. Voor het werk van deze mensen heb ik waardering.
Maar waarom heeft nog niemand bedacht dat rekentoetsen volslagen
overbodig zijn? Vanaf 2015 hebben we ook wiskunde C op havo en vanaf
dat moment hebben alle havo/vwo leerlingen weer wiskunde in hun pakket!
Waarom?
Waarom is dit verhaal niet al lang bij de ambtelijke top van het ministerie van onderwijs terecht gekomen? Waarom wordt er tijd gestoken in het ontwikkelen van rekenprogrammas en rekentoetsen voor de bovenbouw havo/vwo terwijl het één en ander heel goed via de bestaande of te ontwikkelen wiskundeprogrammas kan worden opgelost? Nutteloos Het wordt hoog tijd om die vraag met de nodige nadruk aan allerlei instituten, zoals het Cito, de SLO en uiteraard het ministerie, te stellen. Laten we ons mooie wiskundeonderwijs verder optuigen en nog beter maken met het geld dat we nu dreigen te verspillen aan een nutteloze exercitie. Frits Spijkers, Docent wiskunde Etty Hillesumlyceum Rekenen: de goede kant uit met 3S
Met de concept rekentoets 3S gaat het in vergelijking tot
de concepttoetsen 2F en 3F de goede kant op. Maar ik wil hier
nog wel de onderstaande kanttekeningen bij plaatsen.
Er is door de commissie volgens mij voor een gedoogconstructie gekozen. We weten waar dat toe kan leiden maar toch voorspel ik dat de resultaten van de 3S toets aanzienlijk beter zullen blijken te zijn dan die van de 3F toets, met 72% onvoldoende op havo. Voorwaarde is dan wel dat de rekenboeken en rekenlessen op havo en vwo voldoende gelegenheid geven tot oefenen en inslijpen van met name het breukrekenen. Henk Pfaltzgraff Rekenen: 3F of 3S?Ik vind dat de commissie 3S in zijn voortvarendheid is doorgeschoten. Vele opgaven op niveau 3S zijn onnodig tijdrovend door het gebruik van te grote getallen en breuken met een te grote teller of noemer. De essentie van de rekenkennis is ook te toetsen met kleinere getallen. Ik vind dat de rekenopgaven van een dusdanig niveau zouden moeten zijn dat een ervaren wiskundedocent ze uit het hoofd kan uitrekenen. Voor de opgaven waarbij ik een kladblaadje nodig heb, kan ik zonder moeite een alternatief bedenken dat uit het hoofd te berekenen valt en waarin de essentie van het vraagstukje behouden blijft. En ik ben ervan overtuigd dat al mijn collega wiskundedocenten hiertoe ook in staat zijn. 5 × 17 doen we het liefst uit het hoofd en voor 3124 × 547 mag iedereen wat mij betreft een rekenmachine gebruiken. Voorstel Mijn voorstel is dan ook om voor de rekentoets vwo referentieniveau 3F aan te houden. Referentieniveau 3S lijkt me meer geschikt voor studenten aan de PABO. Job Porck, Docent wiskunde sinds 1976 Voorzitter sectie wiskunde Gemeentelijk Gymnasium Hilversum Veldraadpleging concept-rekentoetswijzer 3S
Op maandag 8 oktober organiseert SLO een veldraadpleging
over de concept-rekentoetswijzer 3S. Zie ook
wiskundE-brief nummer 608.
De bijeenkomst is onder andere bestemd voor 'docenten rekenen
en rekenvakken in het vo'.
De commissie rekentoetswijzer 3S vraagt zich af of de manier
waarop niveau 3S door haar is geïnterpreteerd, door het wiskunde
onderwijsveld wordt gedeeld. Daarom worden belangstellenden
uitgenodigd om over de concept-rekentoetswijzer van gedachten te
wisselen.
plaats en tijd
De veldraadpleging vindt plaats op maandag 8 oktober 2012 van 17:30 tot 20:30 uur in het Regardz vergadercentrum De Eenhoorn te Amersfoort. Tussen 17:00 en 17:30 uur kunt u al terecht voor soep en een broodje. U kunt zich aanmelden via dit formulier. Stercollecties wiskunde (reactie)
Onze school, het Stedelijk College te Zoetermeer, VMBO onderwijs,
is dit schooljaar overgeschakeld naar de Stercollecties Wiskunde,
ter vervanging van de boeken. Helaas hebben we moeten constateren
dat de lesstof erg magertjes is. Zo zijn er nog geen toetsen
beschikbaar en kunnen de tussentoetsen niet met een iPad worden
gemaakt.
Maar wat belangrijker is: voor vragen of klachten is de bereikbaarheid
heel erg slecht. VO-Content is alleen per mail bereikbaar en je moet
erg vaak meerdere mails verzenden voordat je antwoord krijgt.
VO-Content niet op iPad
En dan nog iets opmerkelijks. Onze school verstrekt iPads aan brugklasleerlingen leerlingen om het onderwijs zoveel mogelijk digitaal te kunnen aanbieden. Helaas ondersteunt VO-Content de iPad niet. Leerlingen kunnen op hun iPads de Stercollectie Wiskunde niet openen. Invulbladen worden in het PDF formaat beschikbaar gesteld en kunnen daardoor niet worden ingevuld zonder eerst allerlei kunstgrepen toe te passen. Ei van Columbus? Het één en ander betekent dat we heel veel kopieën moeten maken en zelf onze toetsen moeten samenstellen. VO-Content presenteert de Stercollecties als het 'ei van Columbus' maar vormt vooralsnog géén vervanging voor onze lesboeken. Wij hopen dat VO-Content op zeer korte termijn zal worden vervolmaakt. Zo niet, dan zullen we volgend schooljaar echt weer terug moeten keren naar de boeken van Getal & Ruimte. Hans Spoor, Secretaris (G)MR/Deelraad Stedelijk College Zoetermeer Masterclass wiskunde D: Waltzing wheels, de spirograaf
Leerlingen kunnen donderdag 15 november in workshops aan
de slag met de spirograaf. Ze kunnen door het uitvoeren
van praktische opdrachten ontdekken, welke figuren je
met dit 'speelgoed' kunt maken en welke wiskundige principes
hierbij komen kijken.
We gaan in op dit soort vragen:
Deze masterclass van het Radboud PUC of Science is bedoeld voor leerlingen met wiskunde D uit de klassen 4, 5 en 6 van het vwo en duurt van 13:45 tot 17:00 uur. Natuurlijk is er in de workshop voor iedereen een spirograaf aanwezig. Na afloop ontvangen de leerlingen een bewijs van deelname. Inschrijven kan van 26 september tot 30 oktober. Kijk op www.ru.nl/pucofscience voor meer informatie. Xandra Snoeker, X.Snoeker@science.ru.nl. AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacature lerarenopleiding Amsterdam
Voor de tweedegraads lerarenopleidingen zoekt HvA Onderwijs
en Opvoeding zo spoedig mogelijk een docent/lerarenopleider
Wiskunde (0,8-1,0 fte) voor de tweedegraads lerarenopleiding
Wiskunde, in het bezit van een Masterdiploma en met een
eerstegraads bevoegdheid voor het vak wiskunde.
Sluitingsdatum: 2 oktober 2012.
Meer informatie: www.hva.nl (vacatures). Expert rekenen/wiskunde gevraagd
32-38 uur per week, standplaats Arnhem.
Wil jij jouw expertise op het gebied van rekenen en
wiskunde inzetten voor de diverse toetsen en examens
in het voortgezet onderwijs? Zoek jij een baan waarin
je zowel vakinhoudelijk als organisatorisch wordt uitgedaagd?
Dan is deze functie iets voor jou. Kijk voor meer informatie
op www.cito.nl (vacatures).
De Rekentoets halen in 2012/2013
In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in
voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen
aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013.
Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan
de examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct
aan de slag willen in een voor-examenklas. Klik op
deze link
voor details.
Basistraining Rekendocent vo/mbo start 2 november
Wat is goed rekenonderwijs? Welke eisen stellen de referentieniveaus?
Hoe organiseer je het rekenen?
Compacte training voor docenten die succesvol rekenonderwijs willen
(gaan) geven. Start 2 november 2012 bij CPS.
|