WiskundE-brief nummer 607 09-09-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3250 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
De rekentoets is niet valide
Binnenkort verschijnt in het tijdschrift Examens
(tijdschrift voor de toetspraktijk) een groot artikel waarin
onderzoek is verricht naar de validiteit van de voorbeeldtoets
3F. Klik voor de conceptversie van dat artikel op
deze link.
Populair gezegd geeft de validiteit van een examen aan in hoeverre
getoetst wordt wat er getoetst zou moeten worden. In dit geval is
het dus de vraag of daadwerkelijk de rekenvaardigheid wordt getoetst.
In het artikel worden hierover vier conclusies getrokken:
Op het Zaanlands Lyceum wordt ingaande dit schooljaar in de brugklas en in havo 4 wekelijks één lesuur rekenvaardigheden geoefend. Men doet dat daar met het Werkboek Rekenen van Getal & Ruimte, editie 2012. In het voorwoord van dit boek wordt verwezen naar de komende rekenexamens met onder andere de opmerking dat er in het werkboek rekenmachinevrij en voor 75% met kale sommen gewerkt wordt. Het valt mij in dat boek op dat alle bewerkingen op de traditionele manier worden aangepakt. Tot de staartdeling aan toe. Van rechts naar links en met onthouden en lenen. Ook het werken met breuken gaat helemaal via eenduidige rekenregels. Dat alles geheel in lijn met de nieuwe rekenmethodes Reken Zeker (Noordhoff) en Het Grote Rekenboek (ScalaLeukerLeren). Werkt u niet-realistisch? Ik wil heel graag weten of men ook elders op het voortgezet onderwijs met een niet-realistische rekenmethode werkt of wil gaan werken. Ik zou het op prijs stellen wanneer u dat mij op henk@henkshoekje.nl zou willen mailen. Henk Pfaltzgraff, Zaandijk Examenverslag 2012
Komende week ploft weer bij velen het examennummer van Euclides
op de map, met uitvoerige analyses van de afgelopen wiskunde-examens,
belicht vanuit de producentenkant en de consumentenkant.
Veel cijfermateriaal is ook te vinden op de
website van het Cito.
Er wordt dit jaar ook een overzicht gegeven van de waardering van tien wiskunde-examens van het afgelopen jaar. Opmerkelijk hierbij is
dat de havo-examens door de collega's veel hoger worden gewaardeerd
dan de vwo-examens.
Grote verschillen
Zo krijg wiskunde A op het havo gemiddeld een zeven en op het vwo slechts een zes min. Bij de pilot-examens wiskunde B was het verschil extreem. Het havo-examen haalde bijna een acht terwijl de totaal mislukte vwo-pendant nog geen drie wist te scoren. Jongens-meisjes In het cijfermateriaal staan de gemiddelde scores van de leerlingen uitgesplitst naar geslacht. Bijna twee jaar geleden hebben we in wiskundebrief 542 al eens aandacht besteed aan een mogelijke trendbreuk in de verschillen tussen de wiskundescores van jongens en meisjes die samenhangt met de vernieuwde tweede fase. De scores op de vier pilotexamens, gemaakt volgens het programma dat vanaf 2015 ingevoerd gaat worden, laat zien dat meisjes het daar vaak iets beter doen dan de jongens, dit in tegenstelling tot wat we zien bij de reguliere examens. Het is wellicht wat vroeg om naar oorzaken hiervan te zoeken. Je weet bijvoorbeeld nog niet of de pilotscholen wel voldoende representatief zijn. Maar het verband tussen exameninhoud en de prestaties van jongens ten opzichte van meisjes lijkt een nadere bestudering waard. Gerard Koolstra Twee extra rekenkansen
Voorexamenleerlingen die in 2013 aan de pilotrekentoets deelnemen
en minimaal een vijf halen, krijgen een vrijstelling voor de
rekentoets in hun examenjaar. Alleen déze leerlingen hebben
vier kansen om de rekentoets te halen. Scholen mogen hen die kans
eigenlijk niet onthouden!
De afnameperiodes van deze pilot zijn bekend. De reguliere afnameperiode
is van maandag 4 maart tot en met vrijdag 15 maart. De herkansingsperiode
is van donderdag 30 mei tot en met woensdag 5 juni.
Regionale bijeenkomsten
De pilotrekentoets 2013 is de laatste voordat de rekentoets officieel onderdeel gaat uitmaken van het eindexamen en de slaagzakregeling. Het College voor Examens (CvE), OCW, Cito en SLO organiseren samen met het Steunpunt taal en rekenen vo vijf gratis regionale bijeenkomsten in september en oktober over de pilotrekentoets voortgezet onderwijs 2013. Meer informatie vindt u op www.steunpunttaalenrekenenvo.nl. Groot Nationaal Rekenonderzoek
Hoe lang is mijn trein vertraagd? Hoeveel krijg ik terug aan
wisselgeld? Ongemerkt rekenen we de hele dag door. Het kunnen
rekenen is een basisvaardigheid die net zo onmisbaar is als
het kunnen lezen.
Het is van belang dat iedereen voldoende rekenvaardigheid bezit.
Maar hoe staat het er eigenlijk voor met de rekenvaardigheid van
Nederland? Het Groot Nationaal Onderzoek (VPRO/NTR/NWO) zoekt dit uit.
Op zoek naar scholieren
Iedereen kan meedoen aan het Groot Nationaal Onderzoek. Al bijna 5000 mensen gaven aan die oproep gehoor. Hier zaten nog weinig leerlingen uit het voortgezet onderwijs tussen, terwijl zij juist voor de onderzoekers een zeer interessante onderzoeksgroep vormen. Ook voor scholieren zelf is het nuttig om mee te doen. Kunnen zij hoeveelheden vergelijken? Hebben zij enig benul van procenten? Hoe rekenen ze eigenlijk in het alledaagse leven? Pakken ze meteen hun rekenmachine of krabbelen ze nog wel eens een som op een papiertje? Directe feedback Rekenen uw leerlingen beter dan de gemiddelde leerling van groep 8? Met directe feedback na elke test komen scholieren erachter waar hun sterke en minder sterke punten liggen en ontdekken ze wat voor rekenaar ze zijn. Doe daarom met uw leerlingen mee aan het Groot Nationaal Rekenonderzoek. Dat kan via onze website: www.wetenschap24.nl/gno. Marieke Epping Redactie VPRO / NTR Wetenschap / Groot Nationaal Onderzoek Goochelen met getallen
Op zaterdag 6 oktober 2012 staat het Leidse Museum Boerhaave
in het teken van wiskunde. Onder de titel Goochelen met getallen
is er op die dag een vrolijk wiskundeprogramma dat voor iedereen
begrijpelijk is. Zelfs voor mensen die nog nooit van de stelling
van Pythagoras of van het getal pi hebben gehoord.
De leden van het Nederlandse IMO-team van afgelopen zomer zullen
hier als special guests optreden. Zij blikken terug op hun wedstrijd
die twee gouden medailles, drie bronzen plakken en een eervolle
vermelding opleverde. Zie hiervoor
wiskundE-brief 606.
Simon Stevin
Ionica Smeets vertelt om 11:00 uur over alledaagse verschijnselen en legt uit hoe de wiskunde helpt deze te verklaren. Om 15:00 uur sluit Steven Wepster van de Universiteit Utrecht de dag af met een lezing over Simon Stevin (1548-1620), toegepast wiskundige, natuurkundige, ingenieur en uitvinder van het woord 'wiskunde', wiens werk is terug te vinden in Museum Boerhaave. Wiskunderoute Bezoekers kunnen ook de nieuwe Wiskunderoute doen, een handen-uit-de-mouwen-rondgang door het museum met anekdotes en historische weetjes over wiskundige voorwerpen. Museum Boerhaave is op 6 oktober 2012 gratis toegankelijk. Meer informatie kunt u vinden onder deze link. AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlDe Rekentoets halen in 2012 / 2013
In het schooljaar 2012 / 2013 kunnen leerlingen in
voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen
aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013.
Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan
de examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag willen in een voor-examenklas. Klik op deze link voor details.
|