WiskundE-brief nummer 607   09-09-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3250 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De Wis­kun­dE-brief is een di­gi­ta­le nieuws­brief, ge­richt op wis­kun­de­do­cen­ten in het voort­ge­zet on­der­wijs, met als doel een snel­le on­der­lin­ge uit­wis­se­ling van in­for­ma­tie en me­nin­gen. De brief ver­schijnt bui­ten de school­va­kan­ties on­ge­veer één keer per week. Via de web­site kunt u een gra­tis a­bon­ne­ment aan­vra­gen.

Uw bij­dra­gen zijn wel­kom op het e­mail­a­dres van de re­dac­tie. Op on­ze web­site vindt u na­de­re de­tails. De re­dac­tie be­houdt zich steeds het recht voor, bij­dra­gen in te kor­ten of niet te pu­bli­ce­ren.

Op on­ze web­site kunt u ou­de num­mers op on­der­werp op­zoe­ken en na­le­zen. Ook on­ze ad­ver­ten­tie­ta­rie­ven en voor­waar­den vindt u daar.


In­houd van dit num­mer:


De re­ken­toets is niet va­li­de

Bin­nen­kort ver­schijnt in het tijd­schrift Exa­mens (tijd­schrift voor de toets­prak­tijk) een groot ar­ti­kel waar­in on­der­zoek is ver­richt naar de va­li­di­teit van de voor­beeld­toets 3F. Klik voor de con­cept­ver­sie van dat ar­ti­kel op de­ze link.

Po­pu­lair ge­zegd geeft de va­li­di­teit van een ex­a­men aan in hoe­ver­re ge­toetst wordt wat er ge­toetst zou moe­ten wor­den. In dit ge­val is het dus de vraag of daad­wer­ke­lijk de re­ken­vaar­dig­heid wordt ge­toetst. In het ar­ti­kel wor­den hier­over vier con­clu­sies ge­trok­ken:

  • In de con­tro­ver­se tus­sen fun­da­men­teel (tech­nisch) en func­ti­o­neel (re­a­lis­tisch) re­ke­nen staat de­ze toets ge­heel aan de func­ti­o­ne­le kant; de kant van het re­a­lis­tisch re­ke­nen dus.
  • Er is lan­de­lijk een te­rug­val in ba­sa­le re­ken­vaar­dig­heid ge­con­sta­teerd. Maar juist die ba­sa­le re­ken­vaar­dig­heid wordt niet ge­toetst.
  • De voor­beeld­toets 3F sluit niet aan op het ver­volg­on­der­wijs.
  • het ge­bruik van een re­ken­ma­chi­ne is con­tra­pro­duc­tief voor de re­ken­vaar­dig­heid.

Tra­di­ti­o­neel
Op het Zaan­lands Ly­ce­um wordt in­gaan­de dit school­jaar in de brug­klas en in ha­vo 4 we­ke­lijks één les­uur re­ken­vaar­dig­he­den ge­oe­fend. Men doet dat daar met het Werk­boek Re­ke­nen van Ge­tal & Ruim­te, edi­tie 2012. In het voor­woord van dit boek wordt ver­we­zen naar de ko­men­de re­ken­ex­a­mens met on­der an­de­re de op­mer­king dat er in het werk­boek re­ken­ma­chi­ne­vrij en voor 75% met ka­le som­men ge­werkt wordt.

Het valt mij in dat boek op dat al­le be­wer­kin­gen op de tra­di­ti­o­ne­le ma­nier wor­den aan­ge­pakt. Tot de staart­de­ling aan toe. Van rechts naar links en met ont­hou­den en le­nen. Ook het wer­ken met breu­ken gaat he­le­maal vi­a een­dui­di­ge re­ken­re­gels. Dat al­les ge­heel in lijn met de nieu­we re­ken­me­tho­des Re­ken Ze­ker (Noord­hoff) en Het Gro­te Re­ken­boek (Sca­la­Leu­ker­Le­ren).

Werkt u niet-re­a­lis­tisch?
Ik wil heel graag we­ten of men ook el­ders op het voort­ge­zet on­der­wijs met een niet-re­a­lis­ti­sche re­ken­me­tho­de werkt of wil gaan wer­ken. Ik zou het op prijs stel­len wan­neer u dat mij op henk@henks­hoek­je.nl zou wil­len mai­len.

Henk Pfaltz­graff, Zaan­dijk


Ex­a­men­ver­slag 2012

Ko­men­de week ploft weer bij ve­len het ex­a­men­num­mer van Eu­cli­des op de map, met uit­voe­ri­ge ana­ly­ses van de af­ge­lo­pen wis­kun­de-exa­mens, be­licht van­uit de pro­du­cen­ten­kant en de con­su­men­ten­kant.

Veel cij­fer­ma­te­ri­aal is ook te vin­den op de web­site van het Ci­to. Er wordt dit jaar ook een over­zicht ge­ge­ven van de waar­de­ring van tien wis­kun­de-exa­mens van het af­ge­lo­pen jaar. Op­mer­ke­lijk hier­bij is dat de ha­vo-exa­mens door de col­le­ga's veel ho­ger wor­den ge­waar­deerd dan de vwo-exa­mens.

Gro­te ver­schil­len
Zo krijg wis­kun­de A op het ha­vo ge­mid­deld een ze­ven en op het vwo slechts een zes min. Bij de pi­lot-exa­mens wis­kun­de B was het ver­schil ex­treem. Het ha­vo-ex­a­men haal­de bij­na een acht ter­wijl de to­taal mis­luk­te vwo-pen­dant nog geen drie wist te sco­ren.

Jon­gens-meis­jes
In het cij­fer­ma­te­ri­aal staan de ge­mid­del­de sco­res van de leer­lin­gen uit­ge­splitst naar ge­slacht. Bij­na twee jaar ge­le­den heb­ben we in wis­kun­de­brief 542 al eens aan­dacht be­steed aan een mo­ge­lij­ke trend­breuk in de ver­schil­len tus­sen de wis­kun­de­sco­res van jon­gens en meis­jes die sa­men­hangt met de ver­nieuw­de twee­de fa­se. De sco­res op de vier pi­lot­ex­a­mens, ge­maakt vol­gens het pro­gram­ma dat van­af 2015 in­ge­voerd gaat wor­den, laat zien dat meis­jes het daar vaak iets be­ter doen dan de jon­gens, dit in te­gen­stel­ling tot wat we zien bij de re­gu­lie­re exa­mens.

Het is wel­licht wat vroeg om naar oor­za­ken hier­van te zoe­ken. Je weet bij­voor­beeld nog niet of de pi­lot­scho­len wel vol­doen­de re­pre­sen­ta­tief zijn. Maar het ver­band tus­sen ex­a­men­in­houd en de pres­ta­ties van jon­gens ten op­zich­te van meis­jes lijkt een na­de­re be­stu­de­ring waard.

Ge­rard Kool­stra


Twee ex­tra re­ken­kan­sen

Voor­ex­a­men­leer­lin­gen die in 2013 aan de pi­lot­re­ken­toets deel­ne­men en mi­ni­maal een vijf ha­len, krij­gen een vrij­stel­ling voor de re­ken­toets in hun ex­a­men­jaar. Al­leen déze leer­lin­gen heb­ben vier kan­sen om de re­ken­toets te ha­len. Scho­len mo­gen hen die kans ei­gen­lijk niet ont­hou­den!

De af­na­me­pe­ri­o­des van de­ze pi­lot zijn be­kend. De re­gu­lie­re af­na­me­pe­ri­o­de is van maan­dag 4 maart tot en met vrij­dag 15 maart. De her­kan­sings­pe­ri­o­de is van don­der­dag 30 mei tot en met woens­dag 5 ju­ni.

Re­gi­o­na­le bij­een­kom­sten
De pi­lot­re­ken­toets 2013 is de laat­ste voor­dat de re­ken­toets of­fi­ci­eel on­der­deel gaat uit­ma­ken van het eind­exa­men en de slaag­zak­re­ge­ling. Het Col­le­ge voor Exa­mens (CvE), OCW, Ci­to en SLO or­ga­ni­se­ren sa­men met het Steun­punt taal en re­ke­nen vo vijf gra­tis re­gi­o­na­le bij­een­kom­sten in sep­tem­ber en ok­to­ber over de pi­lot­re­ken­toets voort­ge­zet on­der­wijs 2013.

Meer in­for­ma­tie vindt u op www.steun­punt­taal­en­re­ke­nen­vo.nl.


Groot Na­ti­o­naal Re­ken­on­der­zoek

Hoe lang is mijn trein ver­traagd? Hoe­veel krijg ik te­rug aan wis­sel­geld? On­ge­merkt re­ke­nen we de he­le dag door. Het kun­nen re­ke­nen is een ba­sis­vaar­dig­heid die net zo on­mis­baar is als het kun­nen le­zen.

Het is van be­lang dat ie­der­een vol­doen­de re­ken­vaar­dig­heid be­zit. Maar hoe staat het er ei­gen­lijk voor met de re­ken­vaar­dig­heid van Ne­der­land? Het Groot Na­ti­o­naal On­der­zoek (VPRO/NTR/NWO) zoekt dit uit.

Op zoek naar scho­lie­ren
Ie­der­een kan mee­doen aan het Groot Na­ti­o­naal On­der­zoek. Al bij­na 5000 men­sen ga­ven aan die op­roep ge­hoor. Hier za­ten nog wei­nig leer­lin­gen uit het voort­ge­zet on­der­wijs tus­sen, ter­wijl zij juist voor de on­der­zoe­kers een zeer in­te­res­san­te on­der­zoeks­groep vor­men. Ook voor scho­lie­ren zelf is het nut­tig om mee te doen. Kun­nen zij hoe­veel­he­den ver­ge­lij­ken? Heb­ben zij enig be­nul van pro­cen­ten? Hoe re­ke­nen ze ei­gen­lijk in het al­le­daag­se le­ven? Pak­ken ze met­een hun re­ken­ma­chi­ne of krab­be­len ze nog wel eens een som op een pa­pier­tje?

Di­rec­te feed­back
Re­ke­nen uw leer­lin­gen be­ter dan de ge­mid­del­de leer­ling van groep 8? Met di­rec­te feed­back na el­ke test ko­men scho­lie­ren er­ach­ter waar hun ster­ke en min­der ster­ke pun­ten lig­gen en ont­dek­ken ze wat voor re­ke­naar ze zijn. Doe daar­om met uw leer­lin­gen mee aan het Groot Na­ti­o­naal Re­ken­on­der­zoek. Dat kan vi­a on­ze web­site: www.we­ten­schap24.nl/gno.

Ma­rie­ke Ep­ping
Re­dac­tie VPRO / NTR We­ten­schap / Groot Na­ti­o­naal On­der­zoek


Goo­che­len met ge­tal­len

Op za­ter­dag 6 ok­to­ber 2012 staat het Leid­se Mu­se­um Boer­haa­ve in het te­ken van wis­kun­de. On­der de ti­tel Goo­che­len met ge­tal­len is er op die dag een vro­lijk wis­kun­de­pro­gram­ma dat voor ie­der­een be­grij­pe­lijk is. Zelfs voor men­sen die nog nooit van de stel­ling van Py­tha­go­ras of van het ge­tal pi heb­ben ge­hoord.

De le­den van het Ne­der­land­se IMO-team van af­ge­lo­pen zo­mer zul­len hier als spe­ci­al guests op­tre­den. Zij blik­ken te­rug op hun wed­strijd die twee gou­den me­dail­les, drie bron­zen plak­ken en een eer­vol­le ver­mel­ding op­le­ver­de. Zie hier­voor wis­kun­dE-brief 606.

Si­mon Ste­vin
Io­ni­ca Smeets ver­telt om 11:00 uur over al­le­daag­se ver­schijn­se­len en legt uit hoe de wis­kun­de helpt de­ze te ver­kla­ren. Om 15:00 uur sluit Ste­ven Wep­ster van de Uni­ver­si­teit Utrecht de dag af met een le­zing over Si­mon Ste­vin (1548-1620), toe­ge­past wis­kun­di­ge, na­tuur­kun­di­ge, in­ge­ni­eur en uit­vin­der van het woord 'wis­kun­de', wiens werk is te­rug te vin­den in Mu­se­um Boer­haa­ve.

Wis­kun­de­rou­te
Be­zoe­kers kun­nen ook de nieu­we Wis­kun­de­rou­te doen, een han­den-uit-de-mou­wen-rond­gang door het mu­se­um met anek­do­tes en his­to­ri­sche weet­jes over wis­kun­di­ge voor­wer­pen.

Mu­se­um Boer­haa­ve is op 6 ok­to­ber 2012 gra­tis toe­gan­ke­lijk. Meer in­for­ma­tie kunt u vin­den on­der de­ze link.


Ad­ver­ten­ties

Voor voor­waar­den en ta­rie­ven: zie www.wis­kun­de­brief.nl


De Re­ken­toets ha­len in 2012 / 2013

In het school­jaar 2012 / 2013 kun­nen leer­lin­gen in voor-exa­men­klas­sen (3 vmbo, 4 ha­vo en 5 vwo) mee­doen aan de pi­lot-re­ken­toets 2F en 3F in maart 2013. Ha­len ze die toets, dan heb­ben ze met­een ook aan de exa­men­ver­plich­ting vol­daan!

De APS-stu­die­mid­dag is be­doeld voor do­cen­ten die di­rect aan de slag wil­len in een voor-exa­men­klas. Klik op de­ze link voor de­tails.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl