WiskundE-brief nummer 606 02-09-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3200 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Nieuw schooljaar
Na een welverdiende zomervakantie is de harde werkelijkheid
weer daar. Het schooljaar 2012-2013 staat voor de deur, of is alweer begonnen. Het
eerste jaar waarin de kernvakkenregel daadwerkelijk wordt toegepast
bij de slaag/regeling. Het laatste schooljaar zonder verplichte
rekentoets. Een schooljaar waarin we mogelijk grote politieke
verschuivingen kunnen verwachten met wellicht ook hun repercussies
op ons onderwijs.
Bij ieder nieuw schooljaar horen ook weer nieuwe voornemens. Ook
op de redactie van de wiskundE-brief hebben we een goed
voornemen voor 2012-2013. En dat voornemen laat zich onder
één noemer vangen: respect.
Ferme taal
In het afgelopen jaar zijn er in de wiskundE-brief artikelen geplaatst die fel van toon waren. Soms te fel, naar het gevoel van een aantal lezers en ook volgens ons. Let wel, ferme taal kunnen wij op de redactie zeer waarderen. Maar daar waar argumenten niet meer worden gewogen, trekken wij in het vervolg een streep. Docenten zijn over het algemeen mensen met een stevige mening over hun vak en het onderwijs. Maar het zijn in bijna alle gevallen ook mensen die goed naar collega's kunnen luisteren, goed kunnen reflecteren en veel respect hebben voor opvattingen van collega's. Al die goede eigenschappen willen wij graag blijven herkennen in de wiskundE-brief. Uitdaging In het schooljaar 2012-2013 gaan we er daarom bij de ingediende artikelen heel goed op letten of de man of de bal wordt gespeeld. Wanneer er op basis van argumenten standpunten worden geponeerd of weerlegd, dan plaatsen wij een bijdrage natuurlijk. Maar zodra de argumenten ontbreken en mensen of instituten puur uit frustratie worden weggezet, grijpen wij in. Wij hopen ook dit schooljaar weer op uw bijdragen. De wiskundE-brief is immers voor en door wiskundedocenten. Wellicht dat u in ons voornemen een uitdaging ziet om ook uw visie eens aan uw ruim 3200 meelezende collega's voor te leggen. red Java update dringend aanbevolen !
Recentelijk is een ernstig veiligheidsprobleem ontdekt met Java. We raden onze lezers die java veel gebruiken (bijv door het het afspelen van applets) dringend aan om de nieuwste versie van java op te halen bij
www.java.com
Achtergrondinfo is o.a. hier beschikbaar. red. De voorbeeldtoets 3F nader bekeken.
Over de pilot rekentoets van dit voorjaar is in de WiskundE-brief
al het één en andere geschreven. Zie onder andere de nummers
596,
599,
602 en
603.
Bij het nader bestuderen van de opgaven in de voorbeeldtoets 3F vroeg ik me
steeds vaker af welke antwoorden tijdens de automatische correctie
eigenlijk goed gerekend worden.
Gelukkig is er een nakijkmodel beschikbaar. Het bekijken
daarvan stelde me, ondanks de betrachte soepelheid in diverse gevallen,
niet gerust. Mijn ongerustheid heeft te maken met drie dingen die enigszins
aan elkaar zijn gerelateerd:
De toevoeging F in de referentieniveaus betekende oorspronkelijk "Fundamenteel niveau", in tegenstelling tot S voor "Streefniveau". In de toelichtingen wordt deze F de laatste tijd echter uitdrukkelijk uitgelegd als "Functioneel", dus gericht op praktisch rekenen. En hoe je daar verder ook tegenover staat; als je iets doet, vind ik dat je het goed moet doen. Anders schep je, juist voor de leerling die wat beter nadenkt, onduidelijkheden. Ook in onze "normale examens komen dergelijke onduidelijkheden voor. Maar dáár kunnen docenten in onderling overleg tenminste iets aan doen. Bij de correctie van de rekentoets, die geheel geautomatiseerd wordt nagekeken, is de docent uitgeschakeld. Daarom moeten de vragen in de rekentoets glashelder zijn. Waardevolle dimensie Nog belangrijker is dat de rekentoetsen antwoordgeoriënteerd zijn. Het verschil tussen een totaal verkeerde aanpak en een uitwerking die goede elementen bevat, valt daarmee weg. Daarmee valt een zeer waardevolle dimensie weg uit de manier waarop wij tot nu toe gewend waren, het werk van onze leerlingen te toetsen. Gerard Koolstra Twee keer goud voor Nederland
Nederland heeft in juli een topprestatie geleverd door tijdens
de Internationale Wiskunde Olympiade in Argentinië twee gouden medailles te veroveren.
Het team schrijft daarmee geschiedenis. Van de 42 keer dat Nederland
heeft meegedaan, werd er slechts twee keer eerder, in 1977 en in 1983,
een gouden medaille gewonnen. Een gouden medaille betekent bij dit
soort wedstrijden geen eerste plaats op een bepaald onderdeel maar
een plek bij de beste 8% à 10% in de eindrangschikking.
Beste van West-Europa
Het team, na een zorgvuldige selectie samengesteld uit toppresteerders bij de Nederlandse Wiskunde Olympiade, won in Argentinië verder drie bronzen medailles en een eervolle vermelding. Nederland kwam met dat resultaat op nummer 22 van de ranglijst van 100 deelnemende landen. Nederland liet met de onderstaande resultaten bijna alle andere West-Europese landen achter zich. Alleen het team van Engeland haalde evenveel punten. De landenranglijst werd dit jaar aangvoerd door Zuid Korea, gevolgd door China, de VS en Rusland.
Meer informatie kunt u vinden via deze link. Herhaalde oproep: veldraadpleging havo wiskunde C
Op maandag 10 september 2012 organiseert SLO een veldraadpleging
over het concept examenprogramma wiskunde C havo. Wij richten ons met
deze veldraadpleging op docenten wiskunde/rekenen vo en hbo en op het
(hoge)schoolmanagement.
Momenteel hebben zich minder dan 25 collega's aangemeld om met ons
mee te denken over de inhoud van een wiskundeprogramma voor havoleerlingen
in het profiel C&M. Dat is nog niet voldoende en vandaar deze herhaalde oproep.
Ga voor het concept examenprogramma naar
www.slo.nl/wiskundec. U vindt daar ook
het aanmeldingsformulier voor de veldraadpleging. Wanneer u niet in de
gelegenheid bent om de veldraadpleging bij te wonen, kunt u via dit
formulier uw commentaar op het programma aan ons sturen. Van die mogelijkheid
kunt u uiteraard ook gebruik maken wanneer u wèl bij de veldraadpleging aanwezig
kunt zijn.
De veldraadpleging wordt op maandag 10 september 2012 gehouden in het Regardz
vergadercentrum De Eenhoorn in Amersfoort. De raadpleging is van 17:30 tot
20:30 uur en vanaf 17:00 uur staan er soep en broodjes voor u klaar.
Jos Tolboom
Leerplanontwikkelaar wiskunde, SLO, afdeling tweede fase Oproep aan lerarenopleiders en hun studenten
Ik zoek voor een leuk projectje in wording één of twee studenten
aan een lerarenopleiding. In het verleden heb ik wel vaker,
bijvoorbeeld bij het ontwerpen van mijn wiskundewandelingen,
studenten kunnen inschakelen. Voor hen vormde het werk dan een
praktijkopdracht in het kader van hun opleiding.
Ik zoek studenten die:
Onderzoek rekenen en ict in po, vo en mbo, najaar 2012
In opdracht van Kennisnet voert Freudenthal Instituut
een onderzoek uit naar het gebruik van digitale (hulp)middelen
bij het rekenonderwijs voor het po, vo en mbo, dit in verband
met de invoering van de referentieniveaus (1F, 2F, ...)
Voor dit onderzoek is een vragenlijst ontwikkeld om het
huidige gebruik te inventariseren. De gegevens die deze
enquete oplevert, worden gebruikt bij het schrijven van
een handreiking voor docenten po, vo en mbo. Deze handreiking
wordt medio november 2012 gepubliceerd.
De enquête is bereikbaar via deze link.
We stellen het op prijs als u deze enquête wilt invullen. Dank voor uw deelname.
Vincent Jonker,
Frans van Galen,Mieke Abels en Monica Wijers.
Freudenthal Instituut Overleeft de otter in Nederland?
In het begin van de 21ste eeuw is de otter geherintroduceerd in
Nederland. De vraag of de otter echt kan overleven, kan alleen
worden beantwoord met een wiskundig model voor populatiedynamica.
De vraag 'Overleeft de otter in Nederland?' staat centraal tijdens
de nascholingsbijeenkomst voor wiskundedocenten van donderdag 11
oktober 2012, georganiseerd door Wageningen University. De bijeenkomst
is van 14:45 tot 20:00 uur en kost inclusief avondmaaltijd € 100,=.
Meer informatie vindt u onder
deze link.
VerschenenIn de rubriek Verschenen wordt kort aandacht besteed aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzending is uiteraard welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt. Ga voor meer informatie naar www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html.De zeven grootste raadsels van de wiskunde
Galois
Labyrint van Occam
AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlDe Rekentoets halen in 2012 / 2013
In het schooljaar 2012 / 2013 kunnen leerlingen in
voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen
aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013.
Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan
de examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag willen in een voor-examenklas. Klik op deze link voor details. Praktische opdrachten bovenbouw havo & vwo
Te bestellen via de Cito webwinkel voortgezet onderwijs.
|