WiskundE-brief nummer 601   10-06-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 3200 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Rekentoetspilot 2013, dè generale repetitie!

De afnameperiodes van de rekentoetspilot 2013 zijn bekend. De reguliere afnameperiode is van maandag 4 maart tot en met vrijdag 15 maart 2013. De herkansingsperiode is van donderdag 30 mei tot en met woensdag 5 juni 2012. Deelname aan deze pilot is vrijwillig maar alle vo-scholen worden met nadruk uitgenodigd om zich aan te melden voor deze generale repetitie.

De pilot is bedoeld voor alle leerlingen die in het schooljaar 2012-2013 in het laatste of voorlaatste examenjaar zitten. Deelname is voor leerlingen uit het vooreindexamenjaar zeer gunstig omdat zij in aanmerking kunnen komen voor een vrijstelling voor de rekentoets in 2014. Voorwaarde daarvoor is dat ze voor de pilottoets ten minste een vijf hebben behaald.

Belangrijk voor leerlingen èn scholen
Ook voor de scholen is deelname belangrijk. Door middel van deze pilot kunnen zij nagaan of hun leerlingen beschikken over voldoende rekenvaardigheden op niveau 2F of 3F. Verder doen zij ervaring op met de gehele techniek, logistiek en organisatie van de planning en afname van de digitale rekentoets vo.

Vijf regionale flitsbijeenkomsten
Het College voor Examens (CvE), OCW, Cito en SLO organiseren samen met het Steunpunt taal en rekenen vo vijf regionale bijeenkomsten over de pilot rekentoets voortgezet onderwijs in 2013. Dit is de laatste pilotversie voordat de rekentoets officieel onderdeel gaat uitmaken van het eindexamen en de slaag-/zakregeling.

De data en het programma van deze flitsbijeenkomsten vindt u hier.


Voorbeeld rekentoetsen 2F en 3F

In 2013/2014 wordt de rekentoets VO onderdeel van het eindexamen. In maart 2012 is de rekentoets VO, als pilot, op een groot aantal scholen afgenomen. Op basis van deze pilot zijn voorbeeldtoetsen samengesteld. Deze voorbeeldtoetsen zijn bedoeld om inzicht te geven in de inhoud van de rekentoets VO.

De voorbeeldtoetsen zijn op de site van Cito via deze link te vinden. Deze toetsen zijn echter niet zonder meer geschikt om bij leerlingen af te nemen omdat het gebruik van de rekenmachine in die toetsen niet is gereguleerd, zoals dat op de computer in de ExamenTester wel het geval is.


Geworstel met cijfers en sommen

Dat het rekenniveau in Nederland de laatste jaren sterk aan het dalen is, is bekend. Het rekenonderwijs staat ter discussie en veel mensen vragen zich af wat het nut van het goed kunnen rekenen in deze tijd nog is. Er is tot op heden niet erg veel onderzoek gedaan naar de rol van het rekenen in het alledaagse leven.

Ontwikkelingspsycholoog Brenda Jansen van de UvA onderzoekt in het kader van het GNO (Groot Nationaal Onderzoek) die rol nu bij kinderen en bij ouderen. 'Zijn er nog mensen die uit het hoofd rekenen bij de kassa? Of kijkt iedereen tegenwoordig vol vertrouwen mee op het display?' vraagt zij zich daarbij af.

Gevoel
Naast rekenen in het dagelijks leven wordt er nu ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dyscalculie. Dat onderzoek stond tot op heden op een laag pitje. En in de testen die bestaan, wordt het zogenaamde 'gevoel voor getallen', dat men als een belangrijke oorzaak ziet, niet eens meegenomen. Pedagogisch onderzoeker Evelyn Kroesbergen van de UU ontwikkelt nu voor het eerst een test om dit getalgevoel wel mee te kunnen nemen bij het vaststellen van dyscalculie.

Pen en papier
Het GNO loopt sinds april. Voor dit onderzoek werken NTR, VPRO en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) samen met onder andere het Centrum Wiskunde & Informatica en de universiteiten van Amsterdam, Leiden en Utrecht. Een eerste conclusie van het onderzoek is dat zeker de helft van de deelnemers liever met pen en papier dan met een rekenmachine rekent. Een opzienbarend feit dat op dit moment nader wordt uitgewerkt.

Nieuwe tests
Onlangs werd het onderzoek uitgebreid met een aantal nieuwe tests. Zo is er nu een test beschikbaar over rekenen met procenten, over de rol van rekenen in het dagelijks leven en, uiteraard, over 'gevoel voor getallen'.

Meedoen
De resultaten van het onderzoek worden uiteindelijk bekend gemaakt in een speciale tv-uitzending van Labyrint. U kunt samen met uw leerlingen aan het Groot Nationaal Onderzoek meedoen. Ga hiervoor naar www.wetenschap24.nl/gno.


Conferentie Rekenbewust Vakonderwijs

Niet alleen de docent wiskunde of rekenen maar elke docent ondervindt regelmatig dat leerlingen de reken basisvaardigheden op verschillende manieren hebben geleerd en vaak ook snel weer vergeten zijn. Het onderhoud van de rekenvaardigheden van de leerlingen is dan ook de taak van iedere docent.

Rekenen staat volop in de aandacht, al was het maar omdat het een verplicht onderdeel wordt van het examen. De conferentie Rekenbewust Vakonderwijs in het vo richt zich op alle niet wiskunde/rekendocenten die zich verantwoordelijk voelen voor het op peil brengen en houden van het rekenniveau van hun leerlingen.

De conferentie wordt op dinsdag 27 november 2012 van 15:30 tot 19:30 in Utrecht gehouden. Meer informatie vindt u hier.


RTTI en toetsen

In wiskundE-brief 600 heb ik een oproep gedaan voor meer informatie over RTTI en toetsen. Tot nu toe heb ik al 13 reacties mogen ontvangen. De reacties zijn gevarieerd en helpen ons zeker verder op weg. Het blijkt dat veel meer secties met RTTI aan de slag zijn gegaan en worstelen met de invulling ervan.

Over het algemeen zijn de secties op dezelfde manier als wij begonnen. Zij hebben op grond van hun eerste ervaring een plan gemaakt voor de verdeling van de vragen in de vier RTTI categorieen door alle jaarlagen heen. Sommige secties vinden het moeilijk om die verdeling in de praktijk toe te passen. Andere secties concluderen dat wiskunde al determinerend genoeg is, zeker in de onderbouw. Er is ook een sectie die zich voornamelijk bezig heeft gehouden met het ontwerpen van goede inzichtopgaven voor de onderbouw.

Worsteling
Waar wij nog mee worstelen, is het feit dat sommige examenvragen taaltechnisch wel inzicht vereisen maar wiskundig gezien het R-niveau nauwelijks ontstijgen. We weten nog niet hoe we dergelijke vragen moeten indelen. Misschien heeft u een suggestie?

De koers die we uiteindelijk gaan varen, is nu nog niet helder. Maar wij zijn in ieder geval erg geholpen met uw reacties. Bedankt hiervoor!

Nicole de Kleijn, dekleijn@fonsvitae.nl
Fons Vitae Lyceum, Amsterdam


Wiskundehaat

Wiskunde is waarschijnlijk het meest gehate vak van de middelbare school, aldus twee gymnasiasten in de Volkskrant van 29 mei 2012. Voor mij is dat een signaal dat het hoog tijd wordt dat we de wiskunde weer zinvol gaan maken.

De hamvraag is echter hoe we dat doel kunnen bereiken zolang CITO, CvE, APS en SLO, gesteund door de NVvW, enthousiast blijven meewerken aan zaken als:

  • Het gebruik van rekenmachines vanaf groep 7 van de basisschool.
  • De constructie van rekentoetsen in het voortgezet onderwijs waar bij 80% van de scorepunten een rekenmachine gebruikt mag worden.
  • Examens wiskunde B VWO (*) waarbinnen de algebra en analyse (calculus) een overdaad aan onrealistische context bevatten en waarbij de grafische rekenmachine onontbeerlijk is.
  • Het 'wibiën' in de statistiek. Niet de knoppen maar het inzicht in de werking en beperking van de statistiek is van groot belang in de gamma-wetenschappen.
  • De archaïsche, euclidische meetkunde. Waarom is er in de wiskunde B wel aandacht voor koordenvierhoeken maar niet voor de kansrekening, zo onmisbaar in de moderne exacte wetenschappen.
  • Het te pas en te onpas gebruiken van het gecompliceerde begrip 'inzicht' in examens en toetsen. Examens moeten kennis en kunde toetsen en geen verkapte IQ-tests zijn. Deze opvatting verkondigde de oprichter van het CITO, professor A.D. de Groot, al een halve eeuw geleden.

Een Nieuwe Lente is na de actie 'Lieve Marja' door een kille IT-mist helaas uitgebleven.

Henk Pfaltzgraff

(*) Een recensie van het examen wiskunde B VWO 2012-I kunt u vinden op www.henkshoekje.com.


Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade

Het team dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Argentinië, is bekend:

  • Guus Berkelmans (18 jaar, Amstelveen, 6 vwo, Barlaeus Gymnasium Amsterdam)
  • Jeroen Huijben (16 jaar, Goirle, 5 vwo, Theresia Lyceum Tilburg)
  • Matthijs Lip (16 jaar, Hardinxveld-Giessendam, 5 vwo, Gymnasium Camphusianum Gorinchem)
  • Michelle Sweering (15 jaar, Krimpen aan den IJssel, 4 vwo, Erasmiaans Gymnasium Rotterdam)
  • Jeroen Winkel (15 jaar, Nijmegen, 4 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen)
  • Jetze Zoethout (17 jaar, Goutum, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden)

Jeroen Huijben en Jetze Zoethout behaalden eerder een bronzen medaille tijdens de Internationale Wiskunde Olympiade 2011 in Amsterdam. Guus Berkelmans deed dat in 2010 in Kazachstan.

Het team vertrekt op 29 juni van Schiphol en heeft eerst een trainingskamp in Buenos Aires, samen met het nationale team van Nieuw-Zeeland. Van 8 tot 16 juli vindt vervolgens de Olympiade plaats. De Nederlandse leerlingen gaan de strijd aan met leeftijdsgenoten uit meer dan honderd andere landen. Op elk van de twee wedstrijddagen krijgen de leerlingen drie opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen, waar ze vier en een half uur de tijd voor krijgen.

Het Nederlandse team wordt begeleid door Birgit van Dalen (Aloysius College Den Haag) en Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven).


Recordopbrengst boekenveiling van € 919,50

De internetboekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds, die op 31 mei 2012 werd gesloten, heeft het recordbedrag van € 919,50 opgebracht. Dank aan alle deelnemers voor dit geweldige resultaat!

De opbrengst gaat in zijn geheel naar het Wereldwiskunde Fonds. Het WwF financiert projecten in derdewereldlanden die met het wiskundeonderwijs aldaar te maken hebben.

Niet verkocht
De volgende veiling is in oktober 2012. In de tussentijd zullen op de website www.wereldwiskundeboeken.nl boeken voor een vaste prijs worden aangeboden. Het gaat dan vooral om nog niet verkochte en buitenlandse wiskundeboeken.

Jos Remijn (wereldwiskundeboeken@gmail.com),
Veilingmeester WwF.


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


Vacature Amsterdam (1e graads)

Het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) heeft de lestabel fors opgeplust. We zijn op zoek naar een ervaren wiskundedocent (1e graads, LD, 0,6-0,8 fte) die straks onze sectie wil versterken.

Ga voor informatie over onze school naar www.montessorilyceumamsterdam.nl. Heb je belangstelling, mail dan voor 14 juni naar Bernard Jacobs (conrector) via bernardjacobs@mla.msa.nl of bel 020-3052193 / 06-21241785.


Vacature Rotterdam (1e graads)

Het Montessori Lyceum Rotterdam zoekt per 1 augustus een enthousiaste 1e graads docent wiskunde voor 1,0 fte. De lessen worden gegeven in onze bovenbouw havo/vwo. Het is ook mogelijk om lessen natuurkunde en wiskunde te combineren.

Kijk voor meer informatie over de school op www.rml.nl. Informatie en sollicitaties bij Erica Blaak (PZ functionaris): e.blaak@rml.nl.


Vactature Enkhuizen (1e graads)

Met ingang van schooljaar 2012-2013 zoeken wij een 1e graads docent wiskunde (0,8-1,0 fte).

Uw sollicitatie, voorzien van CV, kunt u per email zenden naar mw. M.A.G. Kuper, secretariaat@rsg-enkhuizen.nl.

RSG Enkhuizen, Boendersveld 3
1602 DK Enkhuizen, 0228-350800


Vacature Haarlem (1e graads)

Omvang: 0,4-0,6 fte (10 – 15 lessen)
Schaal: Inschaling in nader overleg
Schooljaar: 2012 - 2013
Eerste werkdag: 3 september 2012
Toelichting: Wij zoeken een kandidaat in de bovenbouw.
Contactpersoon: J.W. Gooijers, conrector
Website school: www.mendelcollege.nl


Wiskunde herexamentraining vwo

Twee ervaren wiskundedocenten van het Gymnasium Celeanum te Zwolle geven komend weekend een herexamentraining wiskunde A/C en wiskunde B van 2½ dag. Zij worden daarbij geassisteerd door oud-leerlingen die de afgelopen jaren met mooie cijfers voor wiskunde geslaagd zijn.

Iedere groep bestaat uit maximaal 18 leerlingen. Per 6 leerlingen is er één begeleider.

Ga voor meer informatie naar www.mathematicus.nl.


De Rekentoets halen in 2012/2013

In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de examenverplichting voldaan!

Onze studiemiddagen zijn bedoeld voor docenten die direct aan de slag willen in een voor-examenklas. Ga naar onze activiteitenagenda voor meer informatie.


U kunt rekenen op Windesheim

Wilt u professionaliseren in reken- en wiskundeonderwijs? Ons opleidingsaanbod is breed. Cursussen, lerarenopleidingen, post-hbo-opleidingen en masteropleidingen. Al binnen één jaar bent u rekencoördinator of reken-wiskundexpert PO/VO/MBO!

Meer informatie? Bel met Jannie Lensen (06-51423252) of kijk voor ons volledige aanbod op www.windesheim.nl/werk-en-studie.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl