WiskundE-brief nummer 596 15-04-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3100 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Michelle Sweering haalt brons voor Nederland
Michelle Sweering (15) uit Krimpen aan den IJssel heeft
voor Nederland een bronzen medaille gewonnen tijdens de eerste
editie van de European Girls Mathematical Olympiad (EGMO),
die gehouden werd in Cambridge UK. Zij deed dit met een
individuele score van 15 punten.
Het team van Michelle scoorde 37 punten en behaalde daarmee
de dertiende plek in het landenklassement, dat door Polen
met 122 punten werd gewonnen. Hieronder staat de individuele
resultaten van het gehele Nederlandse team.
Het initiatief tot deze internationale wiskundewedstrijd voor meisjes is genomen door de United Kingdom Mathematics Trust. Het doel is om meer meisjes de gelegenheid te geven te excelleren in wiskunde op het internationale podium. De Wiskunde Olympiade wordt ondersteund door de Technische Universiteit Eindhoven, Transtrend en ORTEC, gesponsord door het Ministerie van OCW, CBS, Texas Instruments en Compositio en wordt georganiseerd met dank aan Cito, het Freudenthal Instituut, NWT en wiskundetijdschrift Pythagoras. Ervaringen met de pilot rekentoets (1)
Wij dachten ook even mee te doen met de pilot rekentoets.
'Kom op', zeiden we tegen elkaar. 'Onze vwo 6 wiskunde B leerlingen
moeten die toets toch even in twee lesuren van 45 minuten kunnen maken?'
Maar dat viel tegen. Deze leerlingen waren na 90 minuten lang niet
allemaal klaar (red: de voorgeschreven afnametijd van de pilot rekentoets is
120 minuten). Uiteraard waren de wiskunde B leerlingen uit havo 5
ook niet op tijd klaar. Met de wiskunde A leerlingen was het erger
gesteld en leerlingen zonder wiskunde hebben (helaas) niet met
de pilot meegedaan.
Onhandig
Veel gehoorde klachten van leerlingen waren 'zo veel van hetzelfde' en 'ontzettend saai maar niet moeilijk'. Ik moet hier wel bij vermelden dat deze leerlingen niet waren getraind en dat je dus zeer regelmatig ziet dat ze een opgave onhandig aanpakken. Toch zou ik er voor willen pleiten om de toets een stuk in te korten. Als je de rekenvaardigheid met dertig vragen niet in beeld kan krijgen, dan lukt dat met zestig vragen ook niet. Hoe een dergelijke toets in de basisvakkenregeling dezelfde status kan krijgen als een examen na jarenlang wiskundeonderwijs, is me overigens een raadsel. André Overbeeke, Calvijncollege Goes Heeft u ook aan de pilot rekentoets meegedaan? Stuur ons uw ervaringen! Ervaringen met de pilot rekentoets (2)
Met verbazing las ik in de vorige wiskundE-brief
de ervaring van Ton Groeneveld met de Pilot rekentoets.
De 'Servicedocumenten' hebben een officiële status, zo
lees ik in de bijgevoegde brief bij deze documenten. Hoe
is het dan in hemelsnaam mogelijk dat het Cito bij de
Pilot met een zwaardere toets komt?
Bakken met geld worden er aan het formuleren van de
eindtermen besteed. Honderden bijeenkomsten voor leraren
worden georganiseerd. Websites, posters, diagnostische
toetsen, informatieboekjes, implementatiesytemen; het is er allemaal.
Duidelijkheid
En dit terwijl de leraren maar een paar dingen willen weten. Waar moet ik mijn leerlingen op voorbereiden? Hoe ziet een voorbeeldtoets er uit. Hoe lang mogen leerlingen over een toets doen? Wat is de normering? Het is schandalig dat er nog steeds geen duidelijkheid is. Ik hoop dat het Cito met het tempo van de toets een fout heeft gemaakt. Tegelijkertijd hoop ik dit niet; het zou wederom een illustratie zijn van de grote geldverspilling rond het rekenen. Fouten Overigens, is het u ook al opgevallen dat er in het servicedocument 3F fouten in de antwoorden zitten? Volgens mij moet het antwoord op vraag 6 niet '14' maar '400' zijn. En volgens mij is het antwoord op vraag 20 niet '1,4' maar '2,52'. Bij deze vraag is het overigens onduidelijk of je het aantal glazen naar boven moet afronden. Karin den Heijer (kdheijer@gmail.com). Heeft u ook aan de pilot rekentoets meegedaan? Stuur ons uw ervaringen! Wiskunde in een haarföhn
Hoeveel wiskunde zit er in een haarföhn? Dit is één van de
onderwerpen in de nieuwe Wisactueel, die in maart 2012 is gepubliceerd.
Wisactueel is een gratis online publicatie van Jet-Net (het Jongeren en
Techniek Netwerk Nederland) voor docenten in het voortgezet onderwijs,
dat gaat over de relatie tussen wiskunde op havo en vwo en toegepaste
wiskunde.
Andere items in het maartnummer zijn:
De nieuwsbrief van Wisactueel verschijnt 4x per jaar. Aanmelden kan via www.wisactueel.nl. Daar vindt u ook artikelen uit de vorige nummers van Wisactueel. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten van Jet-Net op www.jet-net.nl. Model in een dag bij TU Delft (voor 5 vwo meiden)
Na het overweldigende succes van vorig jaar organiseert
de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van
de TU Delft opnieuw de wedstrijd Model in een dag.
Dit jaar gebeurt dat op vrijdag 25 mei 2012.
Met deze wedstrijd willen wij scholieren in contact brengen
met de vakgebieden van onze faculteit.
Binnen een dag moet een team van 5 meiden een oplossing (model)
voor een uitdagend vraagstuk verzinnen en presenteren. In teams
van 5 meiden wordt er gestreden om de hoofdprijs: een tablet.
Mochten de meiden uit uw klas samen een team willen vormen,
vermeld dit dan in het opmerkingenveld van het
aanmeldformulier.
Maar let op: alle meiden moeten zich individueel aanmelden!
Doet een leerling van u mee, dan bent u van harte uitgenodigd om
de teampresentaties bij te wonen. U ontvangt hierover later dan
nog bericht.
Er zijn aan de wedstrijd geen kosten verbonden. Reiskosten zijn
echter voor eigen rekening. Koffie, thee en lunch worden aangeboden
door de faculteit.
Meer informatie of aanmelden kan via
www.tudelft.nl/modelin1dag.
Flexibele afnamedatum 1e ronde Wiskunde Olympiade
In december 2011 is er een onderzoek gehouden onder scholen
over de bekendheid en de waardering van de Wiskunde Olympiade
en de participatie door scholen. Daaruit bleek onder andere dat
er behoefte is aan een flexibele datum om de eerste ronde af te
nemen. Om die reden is besloten om, net als bij de andere
bèta-olympiades, de eerste ronde over een langere periode te laten
plaatsvinden.
De eerste ronde zal in 2013 afgenomen kunnen worden van 21 t/m 31
januari. Elke school kan zelf binnen deze periode de voor hen
meest geschikte dag uitkiezen. We hopen dat op deze manier nog meer
scholen de Wiskunde Olympiade in hun jaaragenda kunnen inpassen.
Oefenmateriaal
Een ander resultaat uit het onderzoek is dat docenten graag meer oefenmateriaal voor de Wiskunde Olympiade zouden willen hebben. Onze website, www.wiskundeolympiade.nl, is onlangs volledig vernieuwd. Onder het kopje docenten vindt u nu het beschikbare trainingsmateriaal overzichtelijk bij elkaar staan. Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade, Melanie Steentjes (melanie.steentjes@cito.nl). Wiskunde D-dag 2012
Op vrijdag 8 juni 2012 vindt de jaarlijkse
Wiskunde D-dag plaats. De Wiskunde D-dag is een conferentie
voor docenten in de havo/vwo bovenbouw over
het keuzevak Wiskunde D.
De conferentie wordt georganiseerd
door de
vernieuwingscommissie wiskunde cTWO.
Het definitieve programma van de wiskunde-D dag verschijnt
binnenkort op de
conferentiesite.
Op de conferentie zal aandacht worden besteed aan de nieuwe
edities van de schoolboeken en er zullen in ieder geval workshops
en lezingen worden georganiseerd over:
De conferentie wordt van 10:00 tot 15:00 uur gehouden in cursuscentrum Domstad. Dit centrum bevindt zich op loopafstand van Utrecht Centraal. Deelname en lunch zijn gratis maar u moet zich dan wel van tevoren inschrijven met behulp van het digitale inschrijvingsformulier. Van wiskunde A naar wiskunde C (oproep)
Op mijn bureau ligt op dit moment een aanvraag van een leerling uit mijn
vwo 6 wiskunde A/C groep om van wiskunde A naar wiskunde C te mogen
overstappen. Deze leerling wil daarmee de slagingskans vergroten.
Men heeft mij gevraagd of dit verzoek nog kan worden ingewilligd en zo
ja, hoe er dan om moet worden gegaan met de behaalde schoolexamencijfers.
Bij ons op school is daar nog geen beleid over geformuleerd maar de
wens gaat ernaar uit om de overstap toe te staan en het SE-cijfer
om te rekenen naar een cijfer op wiskunde C niveau. Dit indachtig
de richtlijn dat de school zich maximaal moet inspannen om een leerling
aan een diploma te helpen.
Graag wil ik advies inwinnen van collegas die dit al eens eerder bij de
hand hebben gehad.
Rolf Broekman
(R.Broekman@amersfoortseberg.nl)
SG de Amersfoortse Berg AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacatures (1e en 2e graads) Zutphen
Het Baudartius College
in Zutphen zoekt per 1 augustus 2012 enthousiaste, ervaren docenten wiskunde:
Reacties naar vacatures@baudartius.nl. Vacature (1e graads) Tilburg
Het Beatrix College
zoekt vanwege de groei van de bovenbouw havo/vwo
1e graads docenten met vakkenis en goede resultaten.
Het Beatrix College is een sterke en ambitieuze organisatie met
open sfeer en uitstekende faciliteiten.
Meer informatie: www.beatrixcollege.nl.
Vacature (1e graads) Dordrecht
Het Insula College
(voor havo en vwo) in Dordrecht zoekt voor schooljaar 2012-2013
een 1e graads docent (m/v) wiskunde.
Verdere informatie op onze website:
www.insulacollege.nl.
Vacature (1e graads) Alkmaar
Op OSG Willem Blaeu in Alkmaar
ontstaat vanwege pensionering per 1-08-2012 een vacature van 1,0 fte voor
een 1e graads docent wiskunde. De lessen worden gegeven in de
bovenbouw havo/vwo, aangevuld met onderbouwlessen.
Aard van de vacature: regulier, vervanging met uitzicht op vast.
Reacties/inlichtingen bij de rector, drs. G.H. van Asperen, 072-5122477 of per e-mail: asp@willemblaeu.nl. Vacature (1e graads) Goes
Het Ostrea Lyceum
in Goes zoekt voor 2012-2013 een eerstegraads
docent wiskunde voor ca. 25 lesuren. Het betreft een vervanging
voor het gehele schooljaar.
Uw gemotiveerde reactie ontvangen wij graag voor 23 april 2012
via ptn@ostrealyceum.nl,
t.a.v. mevrouw E. Pieterman. Kijk voor meer informatie op
www.ostrealyceum.nl.
Vacature (1e graads) Bussum
Het Sint-Vituscollege
in Bussum zoekt voor het schooljaar 2012-2013 een eerstegraads
docent wiskunde voor 0.5 fte wegens zwangerschapsvervanging,
naar verwachting voor de duur van het gehele schooljaar.
Meer informatie? Ga naar
www.vituscollege.nl/vacatures..
Wiskunde boost
Breng je wiskundeonderwijs echt een stap verder met
Bètacoach en kom naar Wiskunde Boost. 7 t/m 11 mei 2012
in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Hengelo.
Informatie en aanmelden via www.beta-boost.nl.
|