WiskundE-brief nummer 587 29-01-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3100 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Urenverdeling (reacties)
De oproep van Gerard Tenhagen van het Carmel College Salland in
het vorige nummer
heeft veel reacties losgemaakt. Verschillende inzenders vonden
de lessentabel die daar werd voorgesteld, niet acceptabel.
Zo'n twintig lezers stuurden spontaan de lessentabel van hun school op.
Die tabellen laten zien dat gemiddeld (of beter gezegd mediaan gezien)
er in onderbouw havo/vwo 10 lesuren (van 50 minuten) worden gegeven.
Er is weinig verschil tussen havo en vwo. In de bovenbouw havo zijn
ongeveer 6 uren uitgetrokken voor wiskunde A, en iets meer (6,5) voor
wiskunde B. Op het vwo zijn deze cijfers respectievelijk 9 en 10 uur.
Wiskunde C heeft vaak een uur minder.
Deze cijfers komen goed overeen met een eerder gehouden regionaal onderzoek
in de provincie Utrecht (met dank aan Henk Hietbrink). Ze kloppen ook
redelijk met de uitkomsten van de grote enquête van mei 2009, die in
wiskundE-brief 496 werden
gepresenteerd. Alleen lagen daar de cijfers voor havo (A en B) een half uur
lager.
Onze dank aan alle inzenders. Wij wensen de collega's van het Carmel College
Salland succes bij de onderhandelingen
gk
De stand van rekenen in Nederland
Onlangs voerde
R en M Maastricht
voor uitgeverij
ThiemeMeulenhoff
in het kader van hun Got It online
leerplan Taal en Rekenen een representatief onderzoek
uit onder wiskundedocenten op het vmbo, havo en vwo.
In dat onderzoek werd voor alle domeinen gemeten in
hoeverre de leerlingen volgens hun
docenten voldoen aan de referentieniveaus 2F of 3F. Een
daadwerkelijke meting aan de leerlingen volgt later.
Heel in het kort zijn de conclusies als volgt.
VO-content op de beurs Onderwijs & ICT
Tijdens de beurs Onderwijs & ICT van 25 en 26 januari 2012 presenteerde
VO-content,
een landelijke open leermaterialenbank voor het voortgezet onderwijs, haar stercollecties
voor augustus 2012 aan de bezoekers. De belangstelling was overweldigend.
De stercollecties van VO-content zijn in duidelijke en volledige leerlijnen georganiseerd
en kunnen zonder veel moeite vervangend in het leermiddelenbeleid van de school worden
gepositioneerd. Voor wiskunde worden de
Wageningse Methode en de
MAThADORE methode van
Math4all aan de leermaterialenbank toegevoegd.
Veel non profit opererende organisaties zijn op dit moment druk doende om methoden
voor diverse vakken toe te voegen.
Van scholen voor scholen
Het doel van VO-content is om snel een hoegenaamd volledige online dekking van het curriculum te bieden aan VO scholen in Nederland. De inhoud wordt vervaardigd door scholen en non profit organisaties en wordt door VO-content in leerlijnen georganiseerd. In augustus 2012 kunnen de eerste scholen met volledige leerlijnen van VO-content online aan de slag. Hete adem Het lidmaatschap van VO-content kost deelnemende scholen €7,- per jaar per leerling. Dat bedrag is niet te vergelijken met de kosten die scholen op dit moment kwijt zijn aan (papieren) leerboeken. Uitgevers voelen duidelijk de hete adem van VO-content in hun nek. Op de beurs Onderwijs & ICT presenteerden zij dan ook hun ontwikkelingen om methoden online, tegen concurrerende prijzen aan te kunnen bieden. Noordhoff komt in augustus met haar 'Boekenlezer' en ThiemeMeulenhoff is op dit moment druk aan het 'crowdsourcen' met haar 'SchooltasApp'. Het tijdperk van op dode bomen gedrukte leerboeken is wellicht spoedig voorbij... Ton Groeneveld Wintersymposium een succes
Het wintersymposium van de KWG Grootschalig Rekenen en Rekenen in Gezondheidszorg
was weer een groot succes. Op 7 januari ontmoetten meer dan 130 deelnemers uit het
hele land elkaar in Utrecht, waar ze met veel plezier luisterden naar en
discussieerden met de drie sprekers. Gelukkig was dit jaar ook het geluid prima in orde.
De presentaties van Herman te Riele en Richard Boucherie en het artikel van
Natasha Maurits zijn vanaf heden
op onze site
te vinden.
Tot 5 januari 2013.
Jenneke Krüger, lid bestuur KWG
VerschenenIn de rubriek Verschenen wordt kort aandacht besteed aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzending is uiteraard welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt. Ga voor meer informatie naar www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html.De Ster van de dag gaat op en onder
|