WiskundE-brief nummer 581 27-11-2011Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3100 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Reactie 'Bouwen Op Lucht' (1)
Beste Hans.
Je klaagt in je artikel in
wiskundE-brief 580 over de verplichte rekentoets terecht over de onmogelijke eisen
die aan docenten en leerlingen, met name aan die van het vmbo, worden gesteld.
Alleen de oorzaak van de te verwachten ellende ligt niet bij het ministerie van OCW maar
bij de uitgangspunten van het zogenaamde realistisch rekenen.
Modderen we nu niet al twintig jaar aan met inzichtelijk en zelfontdekkend rekenen?
Met kolomsgewijs vermenigvuldigen met happend delen, met aftrekken met tekorten en werken
met 'mooie' getallen? Met handig rekenen, waardoor de uitkomst van 25 x 16 wel aangeleerd
wordt maar die van 26 x 17 niet? Met een tekort aan oefening?
Worden we al niet veel te lang gehinderd door een opgelegde, totale afkeer van regels
(voorrangsregels, breukbewerkingen) waardoor de uitkomst van 1/2 x 1/3 wel maar die
van 3/7 x 4/5 niet wordt aangeleerd? Een afkeer waardoor de uitkomst van 1 + 2 x 3 door
geen kind, en langzamerhand ook geen onderwijzer, meer correct gegeven wordt?
Ach, zelfs smartphones, goedkope rekenmachines en de Windows basiscalculator rekenen zo'n
som verkeerd uit. Probeer maar eens...
Pas nu, na het vlees-noch-vis-compromis van de commissie Meijerink, met referentieniveaus
waarvoor Jan Ligthart en Theo Thijssen zich zouden schamen, krijg je gelijk. Nu zelfs
de meest begaafde leerling meneer van Dalen urenlang op het goede antwoord laat wachten,
moet men het wel beseffen. Eerst moet er fundamenteel iets in het basisonderwijs
veranderen!
Ik wens je veel succes met je protestacties. Maar richt die niet tot OCW. Richt je
acties liever tot de realistische rekenaars. Je weet wel, die van het Freudenthal
Instituut.
Henk Pfaltzgraff, henk@henkshoekje.com.
Reactie 'Bouwen Op Lucht' (2)
Ik wil graag reageren op het artikel van Hans Spoor 'Bouwen op Lucht' in
wiskundE-brief 580 over de
verplichte rekentoets. Ik denk dat Hans Spoor daar namelijk geen juiste voorstelling
van zaken geeft.
Ik vind de veel gehoorde suggestie dat het basisonderwijs ondermaats presteert,
niet handig. Ik denk dat doubleren in het basisonderwijs zo veel mogelijk moet worden
vermeden. Dat betekent dat het onvermijdelijk is dat de zwakste leerlingen (veel)
minder leren. Ook kunnen wij, en dat is misschien maar goed ook, vanuit het voortgezet
onderwijs het basisonderwijs niet veranderen.
In het rapport over de referentiekaders staan voorbeeldopgaven bij niveau 2F. Eén
daarvan is gekozen uit een vmbo-examen. Een andere luidt: uit 100 kg tarwe wordt 75
kg bloem gemaakt waarvan weer 100 broden worden gebakken. Hoeveel kg bloem is nodig
voor 60 broden? Ik kan me niet voorstellen dat dit niveau niet haalbaar is.
Veel wiskundeonderwerpen bieden de kans om leerlingen met getallen te laten werken.
En ik zeg met opzet niet rekenen. Zie bijvoorbeeld ook Euclides jaargang 86 nummer 5.
Er is veel meer aan getallen te beleven dan alleen maar de bekende rijtjes sommen,
waar onze vmbo-kinderen een grondige hekel aan hebben gekregen. Getallen zijn de basis
van ons vak en getallenvoorbeelden geven vaak een betere basis voor de wiskundige
begrippen. Variabelen dienen veelvuldig met getallenvoorbeelden te worden verduidelijkt.
Als we leerlingen vaak prikkelen om over getallen na te denken, komen ze veel verder.
Een voorbeeld. Het maken van een tekening van het verschil tussen een half en een derde
is een opdracht waarbij de leerlingen moeten denken en waaraan wij leraren kunnen zien
hoe zij denken. We zien dan beter wat op de basisschool wel en niet is begrepen en waar
wij verder moeten gaan.
Frans Ballering, fransballering@hetnet.nl.
Oproep Hans Spoor op BON
Een uitgebreide versie van oproep van Hans Spoor
(wiskundE-brief 580)
is nu op de website van
BON (Beter Onderwijs Nederland) te vinden.
red
VO-raad: 2F niet haalbaar voor vmbo-bb
Het referentieniveau 2F zal voor een grote groep vmbo-bb leerlingen niet
haalbaar blijken te zijn. Althans, dat is de vrees van de VO-raad, de
AOC Raad, de MBO Raad en de Stichting Platforms Vmbo. Zij pleiten in een
brief aan minister Bijsterveldt voor het bijsturen in het voorgenomen
rekenbeleid, zodanig dat ook na 2014 voldoende leerlingen met een
startkwalificatie het reguliere onderwijs kunnen uitstromen.
De onderwijsorganisaties delen de ambitie van de minister maar vinden dat de
verplichte rekentoets binnen het vmbo niet als selectieve eindtoets moet worden
ingezet.
Bron: www.vo-raad.nl/actueel/nieuws.
Meetkunde, hoe leer je ze dat?
Zojuist heb ik in zowel 5V als 6V het onderwerp meetkunde afgesloten met de jaarlijks
terugkerende, teleurstellende resultaten. Daar wil ik graag verandering in aanbrengen en
daarom ben ik geïnteresseerd in de ervaringen van collegas.
Wij gebruiken Getal en Ruimte maar ik neem aan dat gebruikers van andere methoden
tegen soortgelijke problemen aanlopen. De meetkunde komt twee maal aan de orde,
te weten in V5 (G&R 5V H8: Vermoedens en bewijzen) en in V6 (G&R 6V H8/H12: Bewijzen
in de vlakke meetkunde).
De vragen die ik heb, betreffen:
a.vanhaaften@annavanrijn.nl. Uitslag Bartjens Rekendictee
Afgelopen vrijdag vond de finale plaats van het Bartjens Rekendictee 2011. Collega
Epi van
Inschrijving Kangoeroewedstrijd nu geopend
De Kangoeroewedstrijd is de grootste Wiskunde- en Rekenwedstrijd van Nederland
(85.000 leerlingen) en zelfs van de wereld (6 miljoen leerlingen in 46 landen).
De Kangoeroewedstrijd heeft als doel, leerlingen te laten ervaren dat wiskunde
voor iedereen op eigen niveau heel leuk en uitdagend kan zijn. De wedstrijd is bedoeld
voor leerlingen vanaf groep 5 van de basisschool tot en met 6 vwo. Er zijn 4 versies
die verschillen in moeilijkheidsgraad.
Nieuw dit jaar is dat vmbo-leerlingen nu ook in duo's mee kunnen doen en dat iedereen
nu echt op eigen niveau mee kan doen. Dit laatste betekent dat iedere deelnemer zelf mag
bepalen welke versie hij of zij maakt, ongeacht klas en opleiding.
Iedereen die mee doet, krijgt een aandenken en een certificaat op naam. Verder zijn er
veel mooie prijzen te winnen.
De Kangoeroewedstrijd wordt op 15 maart 2012 gehouden. Inschrijven kan vanaf nu tot en
met 29 februari via de website www.w4kangoeroe.nl.
op dat adres is nog veel meer informatie over de wedstrijd te vinden. Scholen die nog
niet eerder hebben meegedaan, kunnen een informatiepakketje aanvragen door een email te
sturen naar info@w4kangoeroe.nl.
Martin Winkel, Directeur Kangoeroe Nederland.
Studiedag voor wiskundeleraren op RUG
Dinsdag 20 december vindt op het Zernikecomplex van de RU Groningen een studiedag
plaats voor wiskundeleraren. De openingslezing (door dr. A. Honingh) gaat over
muziek, met name toonklassenverzamelingen. In de slotlezing (verzorgt door prof.
Kaenders) staat de spirograaf centraal.
Er zijn workshops over onder andere geometrische vlakvullingen, logica,
benaderingen van pi, het programma Geogebra, het gebruik van een kennisgraaf bij
kansrekening en statistiek, de website
www.rekenbeter.nl en de aansluiting vo-wo.
Meer informatie vindt u op
www.rug.nl/wiskunde/nieuws/agenda.
AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacature Montessorilyceum Amsterdam (MLA)
Twee van onze docenten vertrekken in de loop van volgend kalenderjaar vanwege pensionering.
We zijn daarom op zoek naar een ervaren wiskundedocent (1e graads LD, 0,81,0 FTE) die straks
het voortouw wil nemen binnen onze sectie wiskunde.
Mocht je belangstelling hebben, neem dan voor 16 december 2011 contact op met Bernard Jacobs
(conrector, bernard.jacobs@mla.msa.nl),
020-3052193 / 062124785, of ga naar
www.montessorilyceumamsterdam.nl.
|