redactie: | Marja Bos en Gerard Koolstra |
e-mailadres: | redactie@wiskundebrief.nl |
website: | www.wiskundebrief.nl |
in dit nummer:
In de WiskundE-brief nr 548 is aandacht besteed aan de discrepantie tussen de officiële regelgeving en de praktijk bij de omzetting van scores en cijfers bij het Centraal Examen.
Het zal een goed verstaander duidelijk zijn dat hiermee de rechtsgeldigheid van examencijfers en –uitslagen in het geding is.
Nader onderzoek leert dat het probleem speelt sinds de invoering van de tweede fase.
In juni/juli 1999 werd in een publicatie van de CEVO een nieuw systeem voor de omzetting van score naar cijfer gepubliceerd.
In dit systeem wordt gewerkt met het principe dat een scorepunt [afgezien van afrondingsverschillen] maximaal 0,2 en minimaal 0,05 punt oplevert (of kost).
Dit systeem is o.a. herkenbaar aan de grensrelatie C ≥ 1,0 + S/20.
We noemen dit systeem voortaan systeem0. In de WiskundE-brief nr 107 (10-7-1999) werd het nieuwe systeem ook genoemd,
met de mededeling dat de schaallengte zou variëren tussen ca. 50 en ca. 100.
In de septembermededeling van de CEVO 1999 werd naar systeem0 verwezen.
In de maartmededeling van 2000 werd echter een ander systeem gepubliceerd – systeem1 - waarbij de suggestie gewekt werd dat het om het zelfde systeem zou gaan.
Bij dit systeem is (bijvoorbeeld) de relatie C ≥ 1,0 + S/20 vervangen door C ≥ 1 + S*(9/L)*0,5, wat alleen bij L=90 gelijkwaardig is.
Technisch gezien is, zoals gemeld in nr 548 systeem1 een verbetering - het oorspronkelijke systeem is intern tegenstrijdig bij schaallengtes kleiner dan 45, en minimaliseert de invloed van de N-term bij schaallengtes iets boven de 45.
Wel levert het bij de combinatie van een kleine schaallengte (< 50) en een lage N-term – niet ongebruikelijk bij de talen - aanzienlijk lagere cijfers op dan systeem0. In WiskundE-brief nr 184 (24-5-2001) is aandacht besteed aan systeem1, en het feit dat de formules afweken van de oorspronkelijk gepubliceerde.
In de volgende jaren is door de CEVO in de maartmededeling naar systeem1 verwezen,
maar in de septembermededelingen van 2001 en 2002 bijvoorbeeld weer naar systeem0.
Formeel gaat het bij de september- en maartmededelingen om voorlichting, niet om regelgeving. In juni 2002 wordt echter gepubliceerd de
Regeling beoordeling centraal examen, een Algemeen Verbindend Voorschrift.
Dit voorschrift gold voor de examens 2003 t/m 2008. Hier in staat o.a. " Het cijfer van het centraal examen wordt verkregen volgens de rekenregels zoals beschreven in bijlage 1 bij deze regeling.".
In deze bijlage staat systeem0. In werkelijkheid werd al die jaren systeem1 toegepast.
Bij het havo examen Engels van 2006 (om slechts één voorbeeld te noemen uit die periode) scheelde dat bij veel kandidaten 0,9-1,0 cijferpunt.
Op 31 maart 2009 verscheen (mede ivm de gewijzigde procedure voor tweede correctie) een nieuwe regeling: Regeling beoordeling centraal examen 2009.
Ook hier gaat het om een Algemeen Verbindend Voorschrift. Ook hier wordt naar een bijlage verwezen Deze bijlage bevat – ook na rectificatie- wederom systeem0.
Tenslotte is in het voorjaar van 2010 i.v.m. het ontstaan van het College voor Examens verschenen de Regeling omzetting scores centrale examens in cijfers, waarin opnieuw via een bijlage systeem0 wordt genoemd als wijze waarop de omzetting van scores in cijfers geschiedt.
Deze regeling is tot op heden (13-2-2011) geldig, en heeft dus ook betrekking op de examens die in januari 2011 zijn afgenomen.
In de praktijk wordt – vanaf het begin – systeem1 gebruikt, en zoals eerder gemeld leidt dat soms tot aanzienlijk verschillen in het cijfer voor het CE.
Het lijkt erop dat de betrokken instanties moeite hebben met het erkennen van bovenstaande feiten, en de repercussies daarvan. Een woordvoerder van het ministerie beweerde zelfs dat het ‘pertinent onjuist’ is dat de omzettingstabellen de juiste wettelijke grondslag missen. Wel heeft het College voor Examens aangekondigd herstelwerkzaamheden te zullen verrichten.
Gerard Koolstra
Kort geleden is er in opdracht van het ministerie van OCW een commissie geïnstalleerd die twee rekentoetswijzers moet ontwikkelen voor het voortgezet onderwijs, één voor havo/vwo (referentieniveau 3F) en één voor vmbo (referentieniveau 2F). In een rekentoetswijzer komen aan de orde:
Een rekentoetswijzer geeft géén informatie over het meetellen van resultaten van de rekentoets in de examenuitslag - wel voorbeelden van rekentoetsen ter illustratie.
De commissie is samengesteld uit deskundigen van SLO, Freudenthal Instituut, Cito en het College voor Examens. Ook hebben de vakverenigingen NVvW (Wiskunde) en Vecon (Economie en Management & Organisatie) twee leden afgevaardigd in de commissie, waaronder een rekencoördinator.
De eerste versie van deze rekentoetswijzers wordt binnenkort tijdens een aantal veldraadplegingsbijeenkomsten voorgelegd aan docenten, rekencoördinatoren en andere belanghebbenden. U kunt zich hiervoor aanmelden vóór 4 maart 2011 via www.slo.nl/formulieren/rekentoetsen.
Op vrijdag 29 april 2011 vindt de jaarlijkse nascholingsdag voor wiskundedocenten plaats van het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. Ieder jaar weer een bijzonder gezellige dag met heel veel fraaie wiskunde. Het onderwerp van dit jaar is cryptografie (RSA): sterkte en zwakte. Aan bod komt niet alleen de achterliggende wiskunde, maar ook praktische toepassingen en in het bijzonder enkele zwaktes van deze technieken. Een mooi toegankelijk onderwerp dat zeker ook met leerlingen te bespreken is!
Verdere informatie is te vinden op www.math.leidenuniv.nl/~hfinkeln.
Hans Finkelnberg, Mathematisch Instituut, Universiteit Leiden; e-mailadres: hfinkeln{at)math.leidenuniv.nl
Samen met de VO-raad, de AOC Raad, de Stichting Platforms VMBO (SPV) en het platform van de Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) organiseert het Steunpunt Taal en Rekenen VO op 1, 8 en 10 maart a.s. drie (inhoudelijk identieke) verdiepingsbijeenkomsten onder het motto: "Taal en rekenen: En nu de volgende stap!" Met deze conferenties willen de organiserende partijen gelegenheid bieden voor verdere verdieping op de Carrouselbijeenkomsten en de Regionale informatiebijeenkomsten van najaar 2010 (georganiseerd door respectievelijk de VO-raad en het Steunpunt Taal en Rekenen VO).
's Ochtends wordt u in het plenaire deel geïnformeerd over de laatste stand van zaken op het gebied van taal en rekenen (verzorgd door OCW), ontwikkelingen op het gebied van doorlopende leerlijnen (verzorgd door SLO) en de laatste ontwikkelingen op het gebied van de rekentoets die onderdeel van het examen wordt (verzorgd door het College voor Examens, CvE). Na de lunch staan er drie workshoprondes geprogrammeerd, waarbij u in elke ronde de keuze heeft uit tien verschillende thema’s. Voor meer info zie www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/activiteiten/bijeenkomsten.
Wiskundedocenten maken steeds vaker gebruik van GeoGebra, een gratis pakket dat meetkunde en algebra combineert.
Ter ondersteuning hiervan worden een aantal interactieve webcursussen georganiseerd via het Mathelo leerplatform. Vanaf 14 maart 2011 (pi-dag) kunnen deelnemers, individueel of in team, op hun eigen tempo, thuis of op school, op een tijdstip naar keuze deelnemen aan deze tiendelige lessenreeks.
Een uitgebreide syllabus, het bijhorende lesmateriaal en applets zijn te downloaden via de website en blijven beschikbaar tot eind juni 2011. Meer info over de precieze inhoud van de verschillende cursussen en inschrijven via www.mathelo.be
Ivan de Winne e-mailadres: ivan.dewinne@telenet.be
Voor voorwaarden en tarieven zie www.wiskundebrief.nl
Het Willem van Oranje College te Waalwijk zoekt per 01-08-2011 een docent wiskunde (m/v) voor 0,8-1,0 fte. 1e graads bevoegd in verband met de pensionering van een huidige collega.
De wiskundesectie is enthousiast, goed georganiseerd en zoekt een betrokken collega.
Informatie via www.het-willem.nl of telefonisch 0416-333069. Sollicitaties naar dhr. C.W.Smit (c.w.smit@wvoranje.nl).