redactie: | Marja Bos en Gerard Koolstra |
e-mailadres: | redactie@wiskundebrief.nl |
website: | www.wiskundebrief.nl |
De afgelopen week was er veel aandacht voor de teruglopende resultaten voor wiskunde bij het driejaarlijkse onderzoek van de OECD (PISA), mede doordat het ministerie van OCW deze gebruikte als motivatie van een beleidswijziging. Misschien is het goed een paar feiten op een rijtje te zetten.
Het gaat bij wiskunde om een onderzoek onder 15-jarigen naar wat wel “wiskundige geletterdheid” of ook wel gecijferdheid wordt genoemd. De opgaven vragen weinig of geen technische wiskundige vaardigheden, wel ‘gevoel’ voor getallen, meetkunde en statistiek. Ze zouden zonder probleem ook aan 12-jarigen gegeven kunnen worden. Er zijn zes voorbeeldvragen vrijgegeven, waarvan twee over wisselkoersen. Ter illustratie die twee opgaven (sterk ingekort):
Mei-Ling uit Singapore bereidt zich voor op een verblijf van drie maanden in Zuid-Afrika. Ze wisselt 3000 Singapore dollars (SGD) in tegen Zuid-Afrikaanse rands (ZAR) [1 SGD = 4,2 ZAR]
1) Hoeveel Zuid-Afrikaanse rands kreeg Mei-Ling?
Tijdens die 3 maanden was de wisselkoers gewijzigd van 4,2 in 4,0 ZAR per SGD.
2) Was dat in Mei-Lings voordeel toen ze haar Zuid-Afrikaanse rands terugwisselde in Singapore dollars?
Nederland scoort traditioneel hoog bij dit onderzoek. Volgens sommigen mede omdat dit soort vragen goed aansluiten bij het Nederlandse wiskundeonderwijs aan 12-15 jarigen. De gemiddelde score van de Nederlandse deelnemers is wel gezakt: In 2003 bedroeg deze nog 538, (de score in 2000 was met 563 nog veel hoger, maar statistisch niet betrouwbaar) in 2006 531, en vorig jaar 526. Voor een beter begrip is het goed te weten dat 500 (per definitie) het gemiddelde van alle OECD-landen in 2003 was, en een score van 600 éénmaal de standaardafwijking boven het gemiddelde betekende. De score van 2003 betekende dus een z-score van 0,38. Rekening houdend met het dalende gemiddelde van alle OECD-landen (498 in 2006 en 496 in 2006), en uitgaande van een ongewijzigde standaardafwijking bedroeg de z-score in 2006 0,33 en vorig jaar 0,30. Het verschil tussen 2006 en 2009 is volgens de onderzoekers niet significant. Overigens zijn de scores in veel Scandinavische landen (Denemarken, Zweden en Finland!) wel significant gedaald t.o.v. 2006.
Met name vanuit het ministerie wordt nogal veel aandacht besteed aan de ranglijstjes. Nederland is bij wiskunde gezakt van een vijfde naar een elfde plek, en moet weer terug in de top vijf. Een paar kanttekeningen hierbij:
Een aspect dat weinig aandacht heeft gekregen is het relatief grote verschil in score tussen Nederlandse jongens en meisjes. Meisjes halen gemiddeld 17 punten minder dan jongens, en binnen een schoolsoort (bijvoorbeeld vwo, havo of vmbo-t) is het verschil zelfs ca. 25 pnt (een kwart standaardafwijking). Nederland scoort hier internationaal gezien slechter dan gemiddeld.
De internationale rapporten zijn bereikbaar via www.oecd.org, het rapport over Nederland via www.cito.nl.
gk
Op donderdag 17 maart 2011 vindt weer W4Kangoeroe (WereldWijde WiskundeWedstrijd) plaats voor alle basisschoolleerlingen vanaf groep 5 en alle middelbare scholieren. W4Kangoeroe bestaat uit spannende, gevarieerde puzzelvragen. Alle deelnemers krijgen een aardig presentje en er zijn veel andere prijzen (waaronder enkele ludieke). W4Kangoeroe is een wedstrijd, maar, ... is vooral leuk om te doen.
De scholen dienen zich voor 28 februari aan te melden, bij voorkeur via de website.
Voor info zie www.w4kangoeroe.nl; daar kun je ook Kangoeroe interactief spelen en oefenen (nieuw!).
Voor vragen mailt u naar info@w4kangoeroe.nl of belt u naar 024 - 3652985
Leon van den Broek
Op 14 en 15 april 2011 zal op de Universiteit Twente het Nederlands Mathematisch Congres worden gehouden: een jaarlijks congres dat een schitterende gelegenheid biedt om uw wiskundecollega’s te ontmoeten en uw kennis van het vak en de actuele ontwikkelingen binnen het wiskundeonderwijs op te frissen.
Er is op vrijdag 15 april een lerarendag geprogrammeerd met 's ochtends sprekers uit het VO-veld en de 1e-graads lerarenopleidingen die hun visie zullen geven op de veranderingen in de examenprogramma’s en hun effecten, ook richting de toekomst. Daarnaast o.m. aandacht voor scholing en nascholing (bijvoorbeeld in zg. communities). Dit alles ook bekeken vanuit een internationaal perspectief.
De middag zal in het teken staan van de aansluiting tussen VO en HO. Met de eerste nieuwe eindexamens en instaptoetsen achter de rug zullen enkele deskundigen de huidige stand van zaken beschrijven. Daarna zal een aantal markante sprekers een statement over die aansluiting uitspreken en toelichten, waarna een forumdiscussie met de zaal moet leiden tot een uitvoerbare stellingname.
Deels parallel aan het thema 'Wiskunde en onderwijs' zijn er diverse minisymposia, bijvoorbeeld over geschiedenis van de wiskunde.
Nadere informatie is te vinden op www.utwente.nl/ewi/nmc2011.
Namens de organisatiecommissie NMC2011, Gerard Jeurnink (e-mailadres G.A.M.Jeurnink@utwente.nl) en Steffen Posthuma, EWI / Universiteit Twente.
Het ´Steunpunt taal en rekenen vo´ (een initiatief van OCW) organiseert in 2011 regionale netwerkbijeenkomsten taal en rekenen vmbo en havo/vwo. De netwerken zijn bedoeld voor taal- en rekencoördinatoren, docenten, middenmanagers en schoolleiders met de taak taal- en/of rekenbeleid op te zetten. Het doel is om de referentieniveaus op een verantwoorde wijze in de school te implementeren. Deelnemende scholen zullen er echt hun voordeel mee kunnen doen.
De netwerken zijn ook voor het Steunpunt van groot belang omdat signalen uit het onderwijsveld opgepikt kunnen worden. Mocht daar aanleiding toe zijn dan kunnen zij besproken worden met de verantwoordelijke ambtenaren van het ministerie van OCW.
Op 1 februari a.s. vindt in Amersfoort van 10.00 tot circa 16.00 uur een startconferentie plaats waarbij alle deelnemers, de adviseurs van het Steunpunt en de begeleiders van de drie landelijke pedagogische centra aanwezig zullen zijn. Na de startconferentie zullen in 2011 nog twee bijeenkomsten per netwerk worden georganiseerd.
Aan deelname zijn geen kosten verbonden; aanmelden vóór 24 januari 2011.
Voor meer informatie en deelname zie www.steunpunttaalenrekenenvo.nl.
De WiskundE-brief zal vanwege de kerstvakantie de komende weken niet verschijnen.
We wensen iedereen alvast prettige feestdagen.
gk & mb
Voor voorwaarden en tarieven
zie www.wiskundebrief.nl
CS Vincent van Gogh te Assen heeft een vacature beschikbaar:
Telefoon: 0592 - 357533
Email: p.o@csvvg.eu
Website: www.csvincentvangogh.nl
Het Baarnsch Lyceum zoekt per direct enthousiaste en vakbekwame docenten wiskunde, zowel 1e als 2e graads, voor (een deel van) 30 lessen. Inlichtingen kun je inwinnen bij mw. J.E.J. Roijen, conrector, tel. 035-5416041.
Kijk voor meer informatie over deze vacature op www.hetbaarnschlyceum.nl –vacatures.
redactie: | Marja Bos en Gerard Koolstra |
e-mailadres: | redactie@wiskundebrief.nl |
website: | www.wiskundebrief.nl |