in dit nummer:
Afgelopen week verscheen op het NVvW-forum een inzending van collega Bart Prakken waarin hij het gebruik van de TI 30XB Multiview bij de eindexamens vmbo aankaartte. Deze rekenmachine heeft als bijzonderheid dat er tabellen van functies mee gegenereerd kunnen worden. Op Prakkens vraag aan het CvE (College van Examens, de opvolger van de CEVO) of deze machine wel toegestaan is tijdens het eindexamen wiskunde, luidde het antwoord dat deze (tabel)berekeningen door de leerling zelf verricht zouden moeten kunnen worden en dat gebruik tijdens het CE van dit type rekenmachine om die reden niet wenselijk is. Het CvE vermeldde daarbij dat de tekst mbt toegestane typen hulpmiddelen voor de CE-examens in het vmbo daarom wellicht aangepast zal worden, en deed de aanbeveling om de maart- en septembermededelingen op www.examenblad.nl in de gaten te houden.
Navraag leert dat een andere collega, Jolien Schulte, afgelopen januari eenzelfde vraag over de toelaatbaarheid van deze rekenmachine heeft ingediend bij de CEVO. Het antwoord luidde toen, dat de TI 30XB Multiview géén "dingen kan die het denkwerk van de kandidaat vervangen - hoogstens dingen sneller doet, beter laat organiseren". Als voorlopige conclusie werd in januari gemeld dat 'een tabel kunnen maken' niet zou worden toegevoegd aan de 'verboden opties'.
Is er bij CEVO/CvE wellicht sprake van voortschrijdend inzicht, van gebrek aan onderlinge communicatie, of van onvoldoende zicht op 'de rekenmachinemarkt'?
Hopelijk hoeven we voor meer duidelijkheid niet te wachten tot maart (de maartmededeling). Bovendien worden rekenmachines i.h.a. in klas 1 aangeschaft en zal de toelaatbaarheid van bepaalde opties ('functionaliteiten') en daarmee van bepaalde typen rekenmachines al een paar jaar vóór het eindexamen helder moeten zijn.
Daarnaast is een belangrijke vraag natuurlijk, wat we zelf als wiskundedocenten vinden van de mogelijkheden van dergelijke rekenmachines voor leerlingen in onderbouw en vmbo-bovenbouw. Belemmert zo'n tabelfunctie de vergroting van de rekenvaardigheid, het oefenen met rekenwerk rond formules (invullen van getallen), of geeft deze optie de leerlingen juist meer grip op de wiskunde rond het gebruik van formules? Zet uw sectie rekenmachines met dit soort opties juist op de boekenlijst, beveelt uw sectie ze aan, gedoogt u ze of verbiedt u ze juist? Laat uw mening horen!
mb
Vanuit het regionale steunpunt HaWiDee (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) wordt druk gewerkt aan een module voor Wiskunde D, Domein Wiskunde in Technologie (Havo). Het onderwerp is 'Tandwielen en overbrengingen'. De bedoeling is dat dit begin december (week 49 of 50) zover klaar is, dat het kan worden uitgetest in havo-5.
We zoeken (naast de twee scholen die we al hebben) nog een derde testschool en testdocent in de regio Arnhem-Nijmegen, die de module in december / januari zou willen uittesten. De geplande omvang is 40 slu.
Voorkennis (onder voorbehoud):
Christiaan Boudri; e-mail: Christiaan.Boudri@han.nl; tel. 026 3691827
Ruim 4300 havo- en vwo-leerlingen uit heel Nederland deden afgelopen jaar mee aan de 48e editie van de landelijke Wiskunde Olympiade. Dat is een verdubbeling t.o.v. drie jaar geleden! Afgelopen vrijdag was op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) de prijsuitreiking. Voor de 10 prijswinnaars waren er prijzen die varieerden van 100 tot 500 euro. De prijswinnaars zijn:
In totaal hebben 31 leerlingen een uitnodiging gekregen om deel te nemen aan het trainingsprogramma dat nu start: behalve bovenstaande tien ook alle leerlingen uit vwo 5 met 20 punten of meer en alle leerlingen uit vwo 4 of lager met 14 punten of meer. Aan het eind van de trainingsweek in juni wordt uit de deelnemers het team van zes personen geselecteerd dat Nederland zal vertegenwoordigen op de Internationale Wiskunde Olympiade in Kazachstan van 5 tot 14 juli 2010.
De volgende editie van de wiskundeolympiade start op vrijdagmiddag 29 januari 2010 met de eerste ronde. Hopelijk ook bij u op school! Meedoen is dit jaar extra leuk, want:
De inschrijving verloopt dit jaar voor het eerst via internet. Zie http://wiskundeolympiade.nl/1er-tijdlijn-2010.html. U kunt uw school tot 31 december aanmelden.
Quintijn Puite, g.w.q.puite@tue.nl, TU/e en HU
Melanie Steentjes, Melanie.Steentjes@cito.nl, CITO
Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade.
Op 15 december 2009 organiseert het NKBW-project het symposium "Wiskunde op de drempel" - het verbeteren van de algebraïsche vaardigheden bij de aansluiting van voortgezet naar hoger onderwijs. Locatie: Het Trippenhuis te Amsterdam (KNAW). De toegang is gratis.
Programma en inschrijfformulier zijn te vinden op www.science.uva.nl/amstel/nkbw/bijeenkomsten/2009-12-15/.
Leendert van Gastel
Ik las van de week in de WiskundE-brief de reacties op de vraag "Digibord of beamer". Ik heb meegewerkt aan een filmpje over het gebruik van het interactieve whiteboard in de wiskundeles. In dit filmpje komt heel duidelijk het voordeel van een digibord ten opzichte van een beamer naar voren. Deze video is geplaatst op de site van Leraar24: www.leraar24.nl/video/details/24,937/ruimtemeetkunde-op-het-digibord.
Hub Kusters, docent Wiskunde - Smart Certified Trainer, hubkusters@msn.com