WiskundE-brief nr. 509 15-11-2009

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen.
De brief verschijnt (buiten de schoolvakanties) in principe éénmaal per week.
Aanmelding voor een (gratis) abonnement verloopt via de website.
Bijdragen zijn welkom op het redactie-adres; zie de website voor nadere bijzonderheden. De redactie behoudt zich overigens het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Oude nummers zijn te bekijken en op onderwerp te doorzoeken op www.wiskundebrief.nl
Voor tarieven en voorwaarden met betrekking tot de plaatsing van korte advertenties: zie de website.
Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 2500 adressen.

in dit nummer:


TI 30XB toegestaan bij examens vmbo?

Afgelopen week verscheen op het NVvW-forum een inzending van collega Bart Prakken waarin hij het gebruik van de TI 30XB Multiview bij de eindexamens vmbo aankaartte. Deze rekenmachine heeft als bijzonderheid dat er tabellen van functies mee gegenereerd kunnen worden. Op Prakkens vraag aan het CvE (College van Examens, de opvolger van de CEVO) of deze machine wel toegestaan is tijdens het eindexamen wiskunde, luidde het antwoord dat deze (tabel)berekeningen door de leerling zelf verricht zouden moeten kunnen worden en dat gebruik tijdens het CE van dit type rekenmachine om die reden niet wenselijk is. Het CvE vermeldde daarbij dat de tekst mbt toegestane typen hulpmiddelen voor de CE-examens in het vmbo daarom wellicht aangepast zal worden, en deed de aanbeveling om de maart- en septembermededelingen op www.examenblad.nl in de gaten te houden.

Navraag leert dat een andere collega, Jolien Schulte, afgelopen januari eenzelfde vraag over de toelaatbaarheid van deze rekenmachine heeft ingediend bij de CEVO. Het antwoord luidde toen, dat de TI 30XB Multiview géén "dingen kan die het denkwerk van de kandidaat vervangen - hoogstens dingen sneller doet, beter laat organiseren". Als voorlopige conclusie werd in januari gemeld dat 'een tabel kunnen maken' niet zou worden toegevoegd aan de 'verboden opties'.

Is er bij CEVO/CvE wellicht sprake van voortschrijdend inzicht, van gebrek aan onderlinge communicatie, of van onvoldoende zicht op 'de rekenmachinemarkt'?
Hopelijk hoeven we voor meer duidelijkheid niet te wachten tot maart (de maartmededeling). Bovendien worden rekenmachines i.h.a. in klas 1 aangeschaft en zal de toelaatbaarheid van bepaalde opties ('functionaliteiten') en daarmee van bepaalde typen rekenmachines al een paar jaar vóór het eindexamen helder moeten zijn.
Daarnaast is een belangrijke vraag natuurlijk, wat we zelf als wiskundedocenten vinden van de mogelijkheden van dergelijke rekenmachines voor leerlingen in onderbouw en vmbo-bovenbouw. Belemmert zo'n tabelfunctie de vergroting van de rekenvaardigheid, het oefenen met rekenwerk rond formules (invullen van getallen), of geeft deze optie de leerlingen juist meer grip op de wiskunde rond het gebruik van formules? Zet uw sectie rekenmachines met dit soort opties juist op de boekenlijst, beveelt uw sectie ze aan, gedoogt u ze of verbiedt u ze juist? Laat uw mening horen!

mb


Testschool gevraagd voor module wi-D (havo)

Vanuit het regionale steunpunt HaWiDee (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) wordt druk gewerkt aan een module voor Wiskunde D, Domein Wiskunde in Technologie (Havo). Het onderwerp is 'Tandwielen en overbrengingen'. De bedoeling is dat dit begin december (week 49 of 50) zover klaar is, dat het kan worden uitgetest in havo-5.
We zoeken (naast de twee scholen die we al hebben) nog een derde testschool en testdocent in de regio Arnhem-Nijmegen, die de module in december / januari zou willen uittesten. De geplande omvang is 40 slu.
Voorkennis (onder voorbehoud):

  1. Rekenen met vectoren  {kop-staart-methode, loodrechtheid, ontbinden in (loodrechte) componenten, …}
  2. Gelijkvormigheid, sinusregel en cosinusregel
  3. Eigenschappen van goniometrische formules: werken met radialen, amplitude, periode, evenwichtstand,...
  4. Beginselen goniometrische krommen, parameterkrommen {hoeksnelheid, omtreksnelheid}
Vanwege deze voorkennis (uit wisB en/of natuurkunde) en de moeilijkheid van de materie lijkt deze module eigenlijk alleen geschikt voor havo-5. De benodigde voorkennis voor deze module is zoveel mogelijk ook opgenomen in de Appendices.
Begin december (voorstel: donderdagmiddag 3 december) willen we in een workshop met de testdocenten het materiaal en het practicum doorlopen. De module zelf zou dan in de weken daarna gegeven worden, en het bijbehorende practicum in de week van 18 januari (of de week erna als dat beter uitkomt).
Graag hoor ik van jullie!

Christiaan Boudri; e-mail: Christiaan.Boudri@han.nl; tel. 026 3691827


Prijswinnaars Nederlandse Wiskunde Olympiade

Ruim 4300 havo- en vwo-leerlingen uit heel Nederland deden afgelopen jaar mee aan de 48e editie van de landelijke Wiskunde Olympiade. Dat is een verdubbeling t.o.v. drie jaar geleden! Afgelopen vrijdag was op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) de prijsuitreiking. Voor de 10 prijswinnaars waren er prijzen die varieerden van 100 tot 500 euro. De prijswinnaars zijn:

  1. Guus Berkelmans, Amstelveen, Barlaeus Gymnasium Amsterdam, 4vwo (50 pt)
  2. Merlijn Staps, Leusden, Corderius College Amersfoort, 5vwo (49 pt)
  3. David Kok, Delft, Grotius College Delft, 6vwo (49 pt)
  4. Niels Voorneveld, Dordrecht, Sted. Dalton Lyceum Dordrecht, 6vwo (46 pt)
  5. Vlad Sandu-Dragu, Hillegom, Rijnlands Lyceum Oegstgeest, 6vwo (45 pt)
  6. Harm Campmans, Borne, Lyceum De Grundel Hengelo, 6vwo (43 pt)
  7. Roel Lambers, Elst, Stedelijk Gymnasium Nijmegen, 6vwo (41 pt)
  8. Madelon de Kemp, Nijmegen, Stedelijk Gymnasium Nijmegen, 5vwo (40 pt)
  9. Peter Koymans, Eindhoven, Pleincollege Eckart Eindhoven, 6vwo (40 pt)
  10. Henk-Jaap Wagenaar, Woubrugge, Groene Hart Lyceum Alphen a/d Rijn, 6vwo (39 pt)

In totaal hebben 31 leerlingen een uitnodiging gekregen om deel te nemen aan het trainingsprogramma dat nu start: behalve bovenstaande tien ook alle leerlingen uit vwo 5 met 20 punten of meer en alle leerlingen uit vwo 4 of lager met 14 punten of meer. Aan het eind van de trainingsweek in juni wordt uit de deelnemers het team van zes personen geselecteerd dat Nederland zal vertegenwoordigen op de Internationale Wiskunde Olympiade in Kazachstan van 5 tot 14 juli 2010.

De volgende editie van de wiskundeolympiade start op vrijdagmiddag 29 januari 2010 met de eerste ronde. Hopelijk ook bij u op school! Meedoen is dit jaar extra leuk, want:

De inschrijving verloopt dit jaar voor het eerst via internet. Zie http://wiskundeolympiade.nl/1er-tijdlijn-2010.html. U kunt uw school tot 31 december aanmelden.

Quintijn Puite, g.w.q.puite@tue.nl, TU/e en HU
Melanie Steentjes, Melanie.Steentjes@cito.nl, CITO
Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade.


Wiskunde op de drempel

Op 15 december 2009 organiseert het NKBW-project het symposium "Wiskunde op de drempel" - het verbeteren van de algebraïsche vaardigheden bij de aansluiting van voortgezet naar hoger onderwijs. Locatie: Het Trippenhuis te Amsterdam (KNAW). De toegang is gratis.
Programma en inschrijfformulier zijn te vinden op www.science.uva.nl/amstel/nkbw/bijeenkomsten/2009-12-15/.

Leendert van Gastel


Video over gebruik digibord

Ik las van de week in de WiskundE-brief de reacties op de vraag "Digibord of beamer". Ik heb meegewerkt aan een filmpje over het gebruik van het interactieve whiteboard in de wiskundeles. In dit filmpje komt heel duidelijk het voordeel van een digibord ten opzichte van een beamer naar voren. Deze video is geplaatst op de site van Leraar24:  www.leraar24.nl/video/details/24,937/ruimtemeetkunde-op-het-digibord.

Hub Kusters, docent Wiskunde - Smart Certified Trainer, hubkusters@msn.com


WiskundE-brief
redactie Marja Bos en Gerard Koolstra
e-mail: redactie@wiskundebrief.nl