WiskundE-brief nr. 488 22-03-2009

De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs.
Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken. De redactie wordt gevormd door Marja Bos en Gerard Koolstra.
Bijdragen zijn welkom via redactie[at}wiskundebrief.nl. Nadere bijzonderheden op www.wiskundebrief.nl .
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Voor adreswijzigingen e.d. zie www.wiskundebrief.nl
Deze brief wordt gestuurd naar ca. 2350 adressen.
Oude nummers zijn te bekijken en te doorzoeken via www.wiskundebrief.nl.

in dit nummer:


Verbetering rekenprestaties; oproep en diagnostische toetsen

In WiskundE-brief nr. 467 (september 2008) informeerden we u over de financiën die het ministerie vrijgemaakt heeft voor verbetering van onder meer de rekenprestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs. (Kwaliteitsagenda VO; 'Onderwijs met Ambitie'. Zie www.minocw.nl/actueel/nieuws/35663/200-miljoen-extra-Onderwijs-met-Ambitie.html). We deden in dat nummer aansluitend een oproep om wensen en ideeën van wiskundesecties over mogelijke aanpakken uit te wisselen. Reacties verschenen in de nummers 468 en 469 (ook terug te lezen op www.wiskundebrief.nl ). De eerste bedragen in het kader van ‘Onderwijs met Ambitie’ zijn in november jl. overgemaakt naar de scholen; in juni 2009, 2010 en 2011 ontvangen de scholen de resterende bedragen. Inmiddels is het misschien interessant om van elkaar te vernemen, op welke manier de ontvangen financiën op de diverse scholen aan de verbetering van rekenprestaties worden besteed, en in hoeverre de sectie wiskunde daarbij betrokken is. Opnieuw een oproep dus! Graag horen we van u.

Overigens ontwikkelt Cito in opdracht van OCW diagnostische toetsen voor taal en rekenen. Deze worden de komende drie jaren gratis ter beschikking gesteld aan scholen in het vo en mbo; zie www.cito.nl/vo/otr/eind_fr.htm. Citaat: ‘De toetsen maken duidelijk waar leerlingen staan ten opzichte van de referentieniveaus, zoals omschreven door de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (Commissie Meijerink). De uitkomsten maken ook inzichtelijk welke onderdelen de leerlingen eventueel minder goed beheersen.’
Aanmelding voor toetsing tijdens het lopende schooljaar kan nog t/m 31 maart a.s.(!) via genoemde website. Voor rekenen gaat het om de onderwerpen 'getallen', 'verhoudingen', 'meten en meetkunde' en 'verbanden'. De periode waarin de toetsen afgenomen moeten worden, is dit schooljaar overigens maar kort: 13 april - 18 mei (denk aan de meivakantie!). Na afloop verzorgt Cito een rapportage naar de deelnemende scholen.

mb

Wedstrijd TU Delft voor meisjes in 5 vwo

Op vrijdag 15 mei 2009 organiseert de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de TU Delft een wedstrijd voor meisjes uit 5 vwo. Binnen een dag moet met een team van 5 meiden een oplossing (model) voor een uitdagend vraagstuk verzonnen en gepresenteerd worden. Leden van het team met de beste en leukste oplossing winnen een laptop! Door een vriendin/zus of klasgenote te nomineren wordt kans gemaakt op een iPod Nano. Aanmelden kan via www.tudelft.nl/modelin1dag .

Wim Caspers, faculteit EWI, TU Delft

Statistiek in Wiskunde C (en D)

De bedoeling van mijn bijdrage aan WiskundE-brief 487 was slechts om een aantal onderwerpen aan te dragen die mogelijk goed aansluiten bij het niveau van de gemiddelde leerling met Wiskunde C, en deze leerling ook het belang van de wiskunde te doen leren waarderen. Graag wil ik hier het volgende aan toevoegen om misverstanden te voorkomen. Mijn opmerking over het ‘mechanistische en gemakzuchtige’ onderwerp hypothesetoetsing betrof de stof over statistiek en toetsen zoals deze in de huidige schoolboekjes voorkomt, en kwam voort uit mijn stellingname in mijn eerdere artikel over Bayesiaanse kansrekening in Euclides 83/4 (februari 2008). Mijn opmerking was zeker niet gericht tegen het lovenswaardige initiatief van Simon Biesheuvel (WiskundE-brief 482) om met experimenteel onderzoek en data-analyse het onderwerp statistiek voor de Wiskunde C leerling aantrekkelijker te maken. In feite propageer ik experimenteel onderzoek en data-analyse met de door mij aangedragen onderwerpen. Het zinvol experimenteren met statistiek waarbij het accent ligt op inzicht en begrip voor basisconcepten juich ik van harte toe, of dit nu met klassieke of met Bayesiaanse statistiek gebeurt.
Zelf vind ik een heel mooi boek: ‘Workshop Statistics: Discovery with Data, a Bayesian approach’ van de Amerikaanse statisticus Jim Albert. Op zijn homepage zijn delen te vinden van dit boek, materiaal dat mogelijk heel geschikt is voor het onderwijs in Wiskunde D op het vwo, maar dat te hoog gegrepen zal zijn voor wiskunde C.

Henk Tijms, e-mailadres tijms[at}feweb.vu.nl

Symposium 'Wiskunde en geloof', 22 april 2009

Als docent wiskunde is het erg moeilijk om God een plaats binnen de wiskunde te geven. Toch ben ik er van overtuigd dat God overal is. Ook ben ik ervan overtuigd dat je als mens een eenheid bent. Je bent wiskundige en leraar en gelovige. Deze drie kenmerken zijn verenigd in dezelfde persoon en zijn niet van elkaar los te koppelen. Dat betekent, dat God ook in de wiskunde is. Hoe en wanneer? Dat zijn vragen waar we met elkaar over na gaan denken. Om dit nadenken effectief te laten zijn, gaan we onderwerpen uit de wiskunde zoeken die de mogelijkheid bieden ons te helpen bij de zoektocht. Bij het uitwerken van die onderwerpen willen we tegelijkertijd lesmateriaal ontwikkelen.
Doelgroep: christelijke docenten wiskunde en andere wiskundigen. Nadere informatie op www.wiskundeengeloof.nl

Ab van der Roest, e-mailadres a.b.vanderroest[at}ziggo.nl
WiskundE-brief
redactie Marja Bos en Gerard Koolstra
e-mail: redactie[at}wiskundebrief.nl