in dit nummer:
Op de website van het Eschermuseum (Lange Voorhout, Den Haag) is sinds kort een wiskunde-educatieprogramma te vinden. Zie www.escherinhetpaleis.nl/index.php?objectID=369.
Eschers werk heeft sterk onder invloed gestaan van wiskundigen als Penrose en omgekeerd heeft de wiskundige wereld altijd een voorliefde gehad voor het werk van Escher. Zo heeft de vermaarde Leidse wiskundige Hendrik Lenstra nog vrij recent op fraaie en interessante wijze het gat opgevuld in de prent 'het prentenkabinet'.
Het materiaal op de website (een samenwerking tussen het Eschermuseum en de universiteit van Leiden) wordt vervaardigd door Bart Zevenhek, docent wiskunde van het Barlaeusgymnasium.
De website is gericht op scholieren. Zij kunnen hier bijvoorbeeld informatie vinden om te gebruiken bij praktische opdrachten of profielwerkstukken.
Tevens zal er jaarlijks een prijsvraag 'wiskunde en Escher' plaatsvinden. Dit jaar is het thema 'vlakvullingen'. Er zijn opgaven op vmbo-, havo- en vwo-niveau en in iedere categorie zijn prijzen te behalen, onder andere van 100 euro. Tot 1 juni 2009 kan werk ingestuurd worden. Het zou fijn zijn als wiskundedocenten deze prijsvraag onder de aandacht van hun leerlingen willen brengen.
Op het ogenblik bevat de website een inleiding over wiskunde in het leven van Escher, en paragrafen over vlakvullingen en metamorfosen. In de loop van dit schooljaar zullen er paragrafen volgen over o.a. ongebruikelijke perspectieven, ruimtelijke figuren (Möbiusband, platonische lichamen etc.), onmogelijke figuren, oneindigheid en zelfverwijzing.
In een van de komende nummers van Euclides zal meer uitgebreid aandacht worden besteed aan dit initiatief
Ik heb nu ongeveer 5 jaar ervaring met examens wb12. Waar ik op uitgekomen ben is het volgende: vraag bij een so en bij een repetitie letterlijk sommen uit het boek. Zo heb ik het begin 60-er jaren zelf ook geleerd. Het voordeel is evident: leerlingen hebben baat bij een goed sommendictaat en ze kunnen het leren.
Later als voorbereiding op een se en op het eindexamen komen er nieuwe opgaven en op het se en cse vanzelf ook. Dit werkt heel goed.
Zoals u ongetwijfeld weet, is de wiskunde nog lang niet 'af'. Er zijn nog genoeg vermoedens die niet bewezen zijn, of waarvan niet eens zeker is of ze wel bewezen kunnen worden. Het ABC-vermoeden is er daar een van. Vanuit de populair-wetenschappelijke website Kennislink (www.kennislink.nl) en het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden is het project 'Reken mee met ABC' gestart. Daarbij kan iedereen met een pc zoeken naar zogenaamde ABC-drietallen.
Dat meezoeken is mogelijk via de website www.rekenmeemetabc.nl , waarop beschreven wordt wat het ABC-vermoeden precies inhoudt en waarom het een belangrijk vermoeden is. De website is in eerste instantie bedoeld om scholieren enthousiast te maken voor wiskunde. Het laat hen zien dat er genoeg te ontdekken valt in de wiskunde. Vandaar dat er informatie op staat die relevant is voor scholieren. Er is echter ook veel interessants te vinden voor wiskundedocenten van middelbare scholen.
Momenteel staan er verscheidene lesbrieven op de website waarmee docenten tijdens een extra lesuur andere kanten van de wiskunde kunnen laten zien dan uitsluitend de verplichte stof. We willen ook ideeën aandragen voor profielwerkstukken en die op de website zetten, om scholieren te helpen bij het maken van een wiskundeprofielwerkstuk. Daarnaast hebben we elke maand een nieuwe puzzel op de site staan, waarmee een boekenbon van € 20,- te winnen is.
Wij zouden het erg op prijs stellen als u de website onder de aandacht van uw leerlingen wilt brengen. Tips en andere reacties zien we graag tegemoet!
Op 26 december 2008 is de internetboekenveiling van het Wereldwiskunde Fonds weer geopend. Deze veiling heet het WereldWiskundeWeb. U kunt daar bij opbod tweedehands wiskundeboeken kopen. De daarbij verkregen gelden komen geheel ten goede aan het Wereldwiskunde Fonds. Het WwF financiert projecten in derdewereldlanden die iets met het wiskundeonderwijs aldaar van doen hebben. Het fonds valt onder de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. De projecten worden betaald uit de donaties van vele leden van de NVvW en uit de opbrengst van de regelmatig georganiseerde internetveiling. Er staan op dit moment 162 boeken in de veiling. Wellicht treft ook u iets van uw gading aldaar aan. De veiling is te bereiken via www.nvvw.nl, dan klikken op WwF&WWW. U treft daar ook meer informatie aan omtrent de veiling, de doelstellingen van het WwF en feitenvellen over door het WwF gefinancierde projecten.
Namens het Wereldwiskunde Fonds: Juliëtte Feitsma, e-mailadres juliettefeitsma{at}kpnplanet.nlStichting Pythagoras is een non-profit organisatie en werkt met vrijwilligers. De Stichting beheert een uitgebreide bibliotheek over Pythagoras en Pythagoreeërs. Een deel van de collectie bestaat uit boeken en artikelen over de stelling van Pythagoras, pythagorese getallen, driehoeken, geschiedenis van de wiskunde e.d. Puur wiskundig dus. We zoeken een enthousiaste vrijwilliger die deze wiskundecollectie van ruim 1000 artikelen wil ordenen en archiveren.
Nico Bader, Stichting Pythagoras; e-mailadres nico.bader{at}stichting-pythagoras.nlWie heeft toevallig nog in z'n kast staan:
Coster/Van Dop/Streefkerk:
- Nieuwe algebra voor de onderbouw, deel III, 1e of 3e druk;
- Nieuwe algebra voor het eindexamen, 1e of 2e of 3e druk;
- Algebra voor het eindexamen, 1e (nog zonder Streefkerk) of 2e of 4e (of latere) druk?
Ik zou graag beschikken over kopieën van de hoofdstukken 'Reeksen' en/of 'Rijen'. (De auteurs doen hierin een aantal pogingen om beide termen iets verschillends te laten betekenen.)
Op maandag 26 januari 2009 weer veel aandacht voor het reken-/wiskundeonderwijs, rekenvaardigheid, wiskunde op een andere manier en nieuwe werkvormen. De conferentie vindt dit jaar wederom plaats in Utrecht. Voor meer informatie verwijst APS-Exact u naar www.aps.nl/APSsite/Onderwijssectoren/Projecten/Exact/agenda/Wiskundeconferentie+2009.htm.